Αρχική ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑΣΆρθρο 63 Υποχρεώσεις μεταφοράς επικίνδυνων αποβλήτωνΣχόλιο του χρήστη Ευστράτιος Δαβάκης | 18 Μαρτίου 2020, 08:03
Yπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
1. Παρατήρηση για την παρ. 2γ: Οι Αποκεντρωμένες Διοικήσεις δεν εκτελούν έκτακτες αυτοψίες, σύμφωνα με το άρθρο 9. Επομένως θεωρητικά προκύπτει αντίφαση της συγκεκριμένης διατύπωσης. Σκόπιμο θα ήταν να αλλάξει η διατύπωση είτε στο άρθρο 9 είτε στο παρόν ώστε να σημειώνεται ότι στην περίπτωση επικινδύνων αποβλήτων η αποκεντρωμένη διοίκηση εκτελεί έκτακτους ελέγχους. Σε αντίθετη περίπτωση πρέπει να αλλάξει η διατύπωση. 2. Παρατήρηση για την παρ. 3: Δεν διευκρινίζεται, όπως και στην ΚΥΑ 13588/06 όπως ισχύει, ποιος φορέας θα διακριβώνει ότι είναι επικίνδυνα τα απόβλητα. Αναφέρεται μόνο σε διακρίβωση και αξιολόγηση της ρύπανσης σε χώρο που υπάρχουν επικίνδυνα απόβλητα. Επομένως θεωρεί ότι γνωρίζει η Αποκεντρωμένη Διοίκηση ότι κάπου υπάρχουν επικίνδυνα απόβλητα. Δεν διευκρινίζει όμως ποιος θα βεβαιώνει ότι είναι κάποιο απόβλητα επικίνδυνο. Επομένως η Αποκεντρωμένη Διοίκηση, αφού δεν κάνει έκτακτους ελέγχου, να μπορεί να ζητάει σε περιπτώσεις που υπάρχουν ανεξέλεγκτες απορρίψεις αποβλήτων που πιθανόν να είναι και επικίνδυνα να γίνει αυτοψία από τις υπόλοιπες ελεγκτικές αρχές, να διακριβώσουν αυτές ότι είναι επικίνδυνα τα απόβλητα και μετά αυτή να κινήσει τις διαδικασίες να απομακρυνθούν τα απόβλητα. Σκόπιμο θα ήταν τις διαδικασίες αυτές για την περίπτωση απορρίψεων αποβλήτων να μπορούν να γίνονται απευθείας από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση. 3. Παρατήρηση Γενική: Σημαντικό είναι και το πως θα καθορίζονται αν τα απόβλητα είναι επικίνδυνα, ειδικά όταν δεν μπορεί να γίνει εύκολα αντιστοίχιση με κατηγορία ΕΚΑ (π.χ ανεξέλεγκτες απορρίψεις αποβλήτων). Το θέμα του χαρακτηρισμού αποβλήτων στις περιπτώσεις αυτές είναι πολύ προβληματικό ιδιαίτερα αν αναφερόμαστε σε ανεξέλεγκτες απορρίψεις άγνωστων αποβλήτων καθώς θα πρέπει να εξεταστούν οι επικίνδυνες ιδιότητες, σύμφωνα με το Ν. 4042/12, διαδικασία η οποία σήμερα δεν γίνεται από Δημόσιους Φορείς για άγνωστα τύπου απόβλητα όπως οι ανεξέλεγκτες απορρίψεις. 4. Παρατήρηση παρ. 4: Σύμφωνα με τη διαδικασία που προβλέπεται από τη διαπίστωση ύπαρξης επικινδύνων αποβλήτων θα απαιτούνται τα εξής: -Άγνωστο χρονικό διάστημα μέχρι να διαπιστωθεί ότι ο υπόχρεος (αν βρεθεί) δεν τηρεί τις υποχρεώσεις του και να του επιδοθεί (αν είναι γνωστός) σύμφωνα με την παράγραφο 4. -Αν επιδοθεί σε υπόχρεο, 20 μέρες για κλήτευση μετά από τον Συντονιστή (αν βρεθεί ο υπόχρεος) και 30 μέρες για να εξεταστεί αν τα έχει πάρει -Εισαγγελική Εντολή (που θα πρέπει να τη ζητήσει η αρμόδια υπηρεσία Περιβάλλοντος της Αποκεντρωμένης Διοίκησης) αν δεν τα πάρει (ή αν δεν εντοπιστεί υπόχρεος) και μετά άγνωστος χρόνος να βρεθούν οι πόροι για να τα πάρει η Αποκεντρωμένη και να γίνει η διαδικασία απομάκρυνσης. Η ανωτέρω διαδικασία παρουσιάζει τα εξής θέματα: •Σε περιπτώσεις που υπάρχουν ανεξέλεγκτες απορρίψεις (παράνομες), που είναι συχνό φαινόμενο, από αγνώστους σε ιδιοκτησίες (πχ αγρούς ή χωράφια) οι ιδιοκτήτες, νομείς ή κάτοχοι ακινήτων, όπως ιδίως γηπέδων, οικοπέδων, κτισμάτων ή κατασκευών που πιθανότατα δεν έχουν καμία σχέση με τα απόβλητα καθώς τα απέρριψαν στις ιδιοκτησίες τους, θα καλούνται να πληρώνουν ή να χρεώνονται με σημαντικά ποσά. Αυτό είναι και προβληματικό (και με τις ισχύουσες διατάξεις φυσικά). Αν δεν αποδεικνύεται η σχέση μεταξύ αποβλήτων και των ανωτέρω εν δυνάμει υπόχρεων θα πρέπει να υπάρξει σχετική ρύθμιση για το ποιόν βαρύνει το κόστος (δεν αναφερόμαστε σε απόβλητα που προέρχονται από γνωστούς κατόχους). •Ο χρόνος απομάκρυνσης επικινδύνων αποβλήτων όπως ορίζεται ενδέχεται να είναι μεγάλος (ειδικά αν δεν ανήκουν τα απόβλητα σε συγκεκριμένο υπόχρεο ή δεν μπορεί να εντοπιστεί όπως σε πολλές περιπτώσεις ανεξέλεγκτης απόρριψης αποβλήτων). Η απομάκρυνση των επικινδύνων αποβλήτων (ιδιαίτερα ανεξέλεγκτων απορρίψεων) ζητούμενο είναι να γίνεται μικρό χρονικό διάστημα. •Σημειώνεται ότι η Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας (Κέντρο Επιχειρήσεων Πολιτικής Προστασίας) ζητάει την απομάκρυνση των αποβλήτων σε τέτοιες περιπτώσεις, χωρίς να προχωράει η Γενική Γραμματεία σε κήρυξη σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης (σύμφωνα με τις προβλέψεις του άρθρου 12 της ΚΥΑ 13588/06 όπως έχει τροποποιηθεί με το άρθρο 3 παρ. δ της ΚΥΑ 62952/5384 /16 ΦΕΚ 4326 ώστε να μπορούν να εφαρμοστούν άλλες επείγουσες διαδικασίες σύμφωνα με το άρθρο 32 παρ. γ του Ν. 4412/16). Ζητούμενο είναι να γίνεται η απομάκρυνση των αποβλήτων (ιδιαίτερα των ανεξέλεγκτων που δεν γνωρίζουμε υπόχρεο) σε σύντομο χρονικό διάστημα (ο καταλογισμός μπορεί να γίνεται και μετά όταν εντοπιστεί ο υπόχρεος). Σκόπιμο θα ήταν να εξεταστεί αν μπορούν να εφαρμόζονται οι διατάξεις του άρθρου 32 γ του Ν. 4412/16 και στις περιπτώσεις των αποβλήτων χωρίς να απαιτείται η κήρυξη σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης (καθώς αυτή δεν γίνεται σχεδόν ποτέ για ανεξέλεγκτες απορρίψεις αποβλήτων) και να υπάρχουν για το σκοπό αυτό συγκεκριμένες πιστώσεις δεσμευμένες (κατά το πλαίσιο των δαπανών πολιτικής προστασίας) από το Πράσινο Ταμείο ή άλλους πόρους.