Αρχική ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑΣΆρθρο 60 Ηλεκτρονικό Μητρώο ΑποβλήτωνΣχόλιο του χρήστη Σύνδεσμος Μεταλλευτικών Επιχειρήσεων | 18 Μαρτίου 2020, 08:05
Yπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Υπάρχουν διατάξεις της κείμενης περιβαλλοντικής νομοθεσίας οι οποίες δημιουργούν σημαντικά προβλήματα στην ομαλή αδειοδότηση των εξορυκτικών έργων. Επίσης εντοπίζονται κενά στη νομοθεσία που επιτρέπουν ποικίλες ερμηνείες από τις υπηρεσίες στις διάφορες φάσεις αδειοδότησης. Προκειμένου, να αρθούν τα προβλήματα αυτά και να βελτιωθεί η κείμενη περιβαλλοντική νομοθεσία, προτείνουμε τα παρακάτω: Προτεινόμενες τροποποιήσεις για τη διαχείριση υδατορεμάτων Προτεινόμενες προσθήκες: Άρθρο 1 ν. 4258/2014 Έργα προστασίας ορυχείων που σχετίζονται με τα προβλεπόμενα στον ΚΜΛΕ περί προστασίας εργοταξίων από εισροή υδάτων, εξαιρούνται του πεδίου εφαρμογής του παρόντος νόμου. Άρθρο 2 ν. 4258/2014 Μετά την υιοθέτηση υδατορέματος και την έκδοση της ΑΕΠΟ, εν αναμονή της έκδοσης ΠΔ, τα εξορυκτικά έργα μπορούν να λειτουργήσουν με την προϋπόθεση ότι μέχρι την έκδοση του αντίστοιχου ΠΔ, το υδατόρεμα θα προστατεύεται με μία ζώνη ένθεν και ένθεν της κοίτης του, πλάτους 30 μέτρων. Σχόλιο: Το θεσμικό πλαίσιο (Ν. 4258/2014) οριοθέτησης υδατορεμάτων δημιουργεί προβλήματα και καθυστερήσεις στη μεταλλευτική δραστηριότητα. Θα πρέπει να θεσπιστεί απλούστερη διαδικασία για την οριοθέτηση υδατορεμάτων εντός εξορυκτικών χώρων, η οποία θα σχετίζεται με τα προβλεπόμενα στον ΚΜΛΕ περί προστασίας εργοταξίων από εισροή υδάτων. Δεν νοούνται τα έργα προστασίας ορυχείων όπως περιμετρικές και αποστραγγιστικές τάφροι ως υδατορέματα, ούτε πρέπει να εμπίπτουν στις διαδικασίες οριοθέτησης. Χρειάζεται σαφέστερο κανονιστικό πλαίσιο που δεν θα επιτρέπει διάφορες ερμηνείες από τις αρμόδιες υπηρεσίες των Περιφερειών. Υπάρχουν Περιφέρειες που ζητούν οριοθέτηση υδατορεμάτων (ακόμη και υπαρχουσών τεχνητών τάφρων), που θα καταστραφούν από την εξορυκτική δραστηριότητα. Δεν έχει νόημα οριοθέτηση υδατορεμάτων, όταν αυτά βρίσκονται εντός του πολύγωνου της ανάπτυξης των εξορυκτικών έργων και φυσικά θα καταστραφούν από αυτά. Βασικό στοιχείο στην απλοποίηση του θέματος, θεωρούμε ότι είναι η δυνατότητα (μέσω τροποποίησης του ν. 4258/2014) να μπορεί να λειτουργήσει το εξορυκτικό έργο με την έκδοση της ΑΕΠΟ (η οριοθέτηση ρέματος αποτελεί στοιχείο της εγκεκριμένης ΑΕΠΟ) και εν αναμονή της έκδοσης ΠΔ. Αυτό με την προϋπόθεση ότι μέχρι την έκδοση ΠΔ το υδατόρεμα θα προστατεύεται με μία ζώνη ένθεν και ένθεν της κοίτης του πλάτους 30 μέτρων (κάτι ανάλογο που προβλέπεται στα κτιριοδομικά). Διαχείριση Υδάτων για Προστασία Εξορυκτικών Έργων ΚΥΑ οικ. 146896/17-10-2014 .Κατηγορίες αδειών χρήσης και εκτέλεσης έργων αξιοποίησης των υδάτων. Διαδικασία και όροι έκδοσης των αδειών, περιεχόμενο και διάρκεια ισχύος τους και άλλες συναφείς διατάξεις Σχόλιο Η κατασκευή αποστραγγιστικών έργων ή αποστραγγιστικών γεωτρήσεων, ώστε να μπορεί, για λόγους ασφάλειας του έργου, να αντιμετωπιστεί η εισροή υδάτων, είναι κάτι το σύνηθες για την εξορυκτική δραστηριότητα. Παρερμηνεύεται η ΚΥΑ οικ. 146896/17-10-2014 (άδειες χρήσης και εκτέλεσης έργων αξιοποίησης υδάτων) και απαιτείται από τις αρμόδιες υπηρεσίες αδειοδότηση έργων «χρήσης» νερού, ενώ δεν γίνεται χρήση. Η αποστράγγιση δεν συνιστά χρήση. Πρόταση προσθήκης: Τα αποστραγγιστικά έργα ορυχείων-μεταλλείων-λατομείων δεν εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής της άδειας χρήσης υδάτων. Επιστροφές-παραδόσεις αποκατεστημένων περιοχών που ήταν δασικές πριν την άσκηση εξορυκτικής δραστηριότητας Σχόλιο: Οι καθυστερήσεις παραλαβής αποκατεστημένων περιοχών είναι καθοριστικής σημασίας προκειμένου να επιστρέφονται οι εγγυητικές που έχουν κατατεθεί για την αποκατάσταση, στο πλαίσιο εφαρμογής του νόμου 4512/2018. Πρόταση: Εντός τριάντα ημερών από την αίτηση του φορέα για παραλαβή αποκατεστημένων εγκαταστάσεων συγκροτείται επιτροπή παραλαβής από τα κατά τόπους δασαρχεία, η οποία προβαίνει σε σχετική αυτοψία και έκδοση έγγραφης απόφασης παραλαβής/ολοκλήρωσης του έργου αποκατάστασης και επιστροφής της εγγυητικής ΚΥΑ 39624/2209/Ε103/2009 περί χαρακτηρισμού αποβλήτων Να ενσωματωθούν όλα τα πρότυπα περί χαρακτηρισμού αποβλήτων και αντίστοιχης δειγματοληψίας και συγκεκριμένα: Πρότυπο ΕΛΟΤ ΕΝ 14899:2005 “Characterization of waste – Sampling of waste materials – Framework for the preparation and application of a Sampling Plan” CEN/TR 15310-1:2006 CEN/TR 16365 «Χαρακτηρισμός αποβλήτων – Δειγματοληψία εξορυκτικών αποβλήτων» Τα υπολείμματα εξορυκτικών αποβλήτων, τα επιβαρυμένα εδάφη από εγκαταστάσεις εξορυκτικών αποβλήτων και η ιλύς κατεργασίας νερών μεταλλείων στη διαχείριση εξορυκτικών αποβλήτων (και όχι τη διαχείρισή τους ως βιομηχανικά απόβλητα). Αδειοδοτήσεις εγκατάστασης εξορυκτικών αποβλήτων 1. Εγκαταστάσεις αποβλήτων κατηγορίας «Α» Ζητούνται για να αδειοδοτηθούν, τα παρακάτω: 1. ΜΠΕ & Σχέδιο Διαχείρισης Αποβλήτων (ΣΔΑ) 2. Τεχνική Μελέτη του άρθρου 4 και 101 του ΚΜΛΕ 3. Άδεια Εγκατάστασης του άρθρου 103 του ΚΜΛΕ 4. Υποβολή όλων των προβλεπόμενων από την παρ. Γ.1 & Γ.2 του ά. 11 της ΚΥΑ 39624/2209/Ε103 μελετών και στοιχείων, περιλαμβανομένων του θεωρημένου Σχέδιο Διαχείρισης Αποβλήτων, της Μελέτης Επικινδυνότητας και του Εσωτερικού Σχεδίου Έκτακτης Ανάγκης, καθώς και της αντίστοιχης Εγγυητικής Επιστολής 5. Μακροσκοπικός τεχνικός έλεγχος της εγκατάστασης εξορυκτικών αποβλήτων σύμφωνα με την παρ. Γ.4 του ά. 11 της ΚΥΑ 39624/2209/Ε103 από την ΔΜΕΒΟ/ΥΠΕΝ, ως αδειοδοτούσα αρχή, με σύνταξη σχετικής έκθεσης 6. Καταχώρηση της Μελέτης Ασφάλειας και του Εσωτερικού Σχεδίου Έκτακτης Ανάγκης με Απόφαση ΥΠΕΝ 7. Γνωστοποίηση λειτουργίας (αρ. καταχ. notify business) 8. Ειδικός Κανονισμός Ασφαλούς Λειτουργίας και Συντήρησης Παρόλα αυτά, οι ελεγκτικές υπηρεσίες ζητούν εκτός από τα προηγούμενα και την αδειοδότηση των εγκαταστάσεων με βάση τα άρθρα 36 και 57 του Ν.4042/2012, το άρθρο 9 της ΚΥΑ 29407/3508/2002 και μελέτες σύμφωνα με τις παρ. 5.2 και 5.3 του Παραρτήματος II της ΚΥΑ 24944/1159/2006. Οι νομοθετικές αυτές διατάξεις αφορούν βιομηχανικά απόβλητα και ξεκαθαρίζουν ότι στο πεδίο εφαρμογής τους δεν ανήκουν τα εξορυκτικά απόβλητα. Σε όλες τις χώρες, οι εγκαταστάσεις εξορυκτικών αποβλήτων και τα εξορυκτικά τους απόβλητα δεν αδειοδοτούνται με βάση τις διατάξεις των αντίστοιχων βιομηχανικών. Παρόλα αυτά, εκτός από την κεντρική αδειοδότηση, με βάση τις οχτώ εγκρίσεις που προαναφέρθηκαν, η εξορυκτική δραστηριότητα με εγκαταστάσεις τύπου Α, οδηγείται σε αδειοδότηση από την Περιφέρεια με κανονιστικές διατάξεις που δεν αφορούν εξορυκτικά απόβλητα. Πρόταση: Να γίνει ξεκάθαρη αναφορά στο νέο σχέδιο νόμου ότι οι εγκαταστάσεις εξορυκτικών αποβλήτων αδειοδοτούνται μόνο με τις οχτώ προαναφερμένες εγκρίσεις, χωρίς καμία ανάμειξη του ν. 4042/2012 και των ερμηνευτικών αυτού ΚΥΑ, που αφορούν μόνο βιομηχανικά απόβλητα. 2. Εγκαταστάσεις αποβλήτων «μη Α» Ο χαρακτηρισμός αποβλήτων που απαιτείται γι’ αυτές, θα πρέπει να γίνεται άπαξ. Πρέπει να δημιουργηθεί κατάλογος με τα υπάρχοντα εξορυκτικά απόβλητα, τα οποία με βάση συγκεκριμένες μελέτες, χαρακτηρίζονται ως αδρανή ή ως μη αδρανή μη επικίνδυνα. Έτσι σε κάθε κατατιθέμενη ΜΠΕ για ίδιας φύσης απόβλητα που έχουν χαρακτηριστεί προηγούμενα, να μην χρειάζεται η επανάληψη χαρακτηρισμού τους. Οι ρυθμίσεις αυτές θα πρέπει να ενταχθούν στο νέο σχέδιο νόμου.