Αρχική ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑΣΆρθρο 34 Σύσταση και Αρμοδιότητες των Μονάδων Διαχείρισης Προστατευόμενων ΠεριοχώνΣχόλιο του χρήστη Πανελλήνιος Σύλλογος Διπλωματούχων Μηχανικών Περιβάλλοντος | 18 Μαρτίου 2020, 09:50
Yπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Πρέπει να αναφέρεται ρητά στο άρθρο σαν αρμοδιότητα των ΜΔΠΠ η υποχρέωση παροχής γνωμοδότησης για τις Ειδικές Οικολογικές Αξιολογήσεις έργων και δραστηριοτήτων που θα πραγματοποιηθούν σε προστατευόμενη περιοχή αρμοδιότητας του συγκεκριμένου ΜΔΠΠ, παρόλο που δεν καταργήθηκε η σχετική παράγραφος στον Ν. 4014/2011. Επίσης, πρέπει να προστεθεί η δυνατότητα των φυλάκων-εποπτών των προστατευόμενων περιοχών να ανακρίνουν πολίτες που πιάνονται επ' αυτοφώρω να διαπράττουν περιβαλλοντική παράβαση σε προστατευόμενη περιοχή αρμοδιότητας τους και η δυνατότητα να συντάσσουν σχετικό πρακτικό παράβασης, το οποίο, σε συνεργασία με το επιστημονικό προσωπικό της ΜΔΠΠ θα αποστέλλεται στην αρμόδια περιβαλλοντική ελεγκτική αρχή (συνήθως είναι τα τμήματα Περιβάλλοντος των Περιφερειών) για να επιβληθούν οι αντίστοιχες διοικητικές κυρώσεις. Σχετικά με τα άρθρα 34 και 43 που αφορούν τη στελέχωση των Μονάδων Διαχείρισης Προστατευόμενων Περιοχών οι υπάλληλοι που τώρα υπάρχουν, δε γνωρίζουν ακόμη πως θα γίνει αξιολόγηση του υφιστάμενου προσωπικού (ίσως πριμοδοτηθεί η συναφής προϋπηρεσία), ούτε είναι ακόμη γνωστό πόσο γρήγορα θα τρέξει ο ορισμός ΔΣ για τον νέο οργανισμό που συστήνεται. Αλλά αναφέρεται στο Νομοσχέδιο ότι προβλέπεται πρόσληψη προσωπικού με διαδικασίες ΑΣΕΠ, επομένως ο σύλλογος θα μπορούσε να ζητήσει τη στελέχωση καθεμιάς μονάδας με τουλάχιστον έναν Μηχανικό Περιβάλλοντος ώστε στα σχετικά οργανογράμματα να προβλεφθεί. (Τώρα οι περισσότεροι από τους υφιστάμενους Φορείς Διαχείρισης δεν έχουν ΠΕ Μηχανικό Περιβάλλοντος, αλλά ΠΕ Περιβάλλοντος, ή άλλες ειδικότητες βιολόγους, δασολόγους κλπ). (1) Με το Ν. 4519/18 ιδρύθηκαν 8 νέοι φορείς και οι συνολικά 36 σήμερα Φορείς Διαχείρισης ήδη έχουν πολύ μεγάλες εκτασεις να διαχειριστούν. Η συρρίκνωση σε 24 Μονάδες είναι βέβαιο πως θα οδηγήσει σε δυσκολία ανταπόκρισης στις αρμοδιότητές τους. Υπενθυμίζεται πως η Δασική Υπηρεσία αριθμεί συνολικά 144 Υπηρεσίες. (2) Δεν νοείται Υπηρεσία που είναι υπεύθυνη για τις προστατευόμενες περιοχές να μην γνωμοδοτεί επί ΜΠΕ και ΕΟΑ για έργα και δραστηριότητες που πρόκειται να υλοποιηθούν εντός των περιοχών αρμοδιότητάς της. Θα πρέπει να αναφέρεται ξεκάθαρα ως αρμοδιότητα των ΜΔΠΠ η υποχρέωση παροχής γνωμοδότησης επί των σχετικών μελετών. (3) Η παρακολούθηση ειδών και των οικοτόπων δεν μπορεί να αφορά μόνο εκείνα ενωσιακού ενδιαφέροντος, όπως αναφέρεται στο (α). Στις προστατευόμενες περιοχές απαντώνται και είδη ή τύποι οικοτόπων, που δεν προστατεύονται βάσει Ευρωπαϊκών Οδηγιών, αλλά προστατεύονται είτε από διεθνείς συμβάσεις είτε από την εθνική νομοθεσία, και η προστασία /διατήρησή τους κρίνεται εξίσου σημαντική. Συνεπώς, το σημείο αυτό χρήζει διόρθωσης και επαναδιατύπωσης. (4) Στο σημείο (η) του Άρθρου αναφέρεται συμμετοχή των ΜΔΠΠ στον τοπικό αντιπυρικό σχεδιασμό στις περιοχές ευθύνης, ωστόσο η πρόληψη των δασικών πυρκαγιών και η οργάνωση μέτρων αντιπυρικής προστασίας αποτελεί υποχρέωση της Δασικής Υπηρεσίας (Ν. 2612/1998 και 4662/2020). Από το Άρθρο δεν προκύπτει βαρύτητα των προτάσεων των ΜΔΠΠ στον αντιπυρικό σχεδιασμό, περά από πιθανόν συμβουλευτική (;) παροχή απόψεων. (5) Στο σημείο (ιγ) αναφέρεται σύνταξη προτάσεων φύλαξης των περιοχών αρμοδιότητάς τους, και αποστολή στους αρμόδιους φορείς. Σχεδόν το ήμισυ του υφιστάμενου προσωπικού είναι φύλακες παρόλα αυτά στο συγκεκριμένο άρθρο δεν αποτελεί αρμοδιότητα των νέων ΜΔΠΠ η φύλαξη των ΠΠ. Εφόσον για τις ΜΔΠΠ δεν προβλέπονται αρμοδιότητες φύλαξης (σημείο ιγ) ή επόπτευσης των προστατευόμενων περιοχών, δεν είναι λογικό, και σε καμία περίπτωση εφαρμόσιμο, οι νέες ΜΔΠΠ να διατυπώνουν στις αρμόδιες υπηρεσίες σχέδια φύλαξης που θα πρέπει εκείνες να υλοποιούν. Θεωρείται αναγκαία η αξιοποίηση της εμπειρίας των φυλάκων των υφιστάμενων φορέων διαχείρισης, καθώς η γνώση των περιοχών που έχουν αποκτήσει την τελευταία τουλάχιστον δεκαετία είναι πολύ μεγάλη. Η φύλαξη των ΠΠ θα πρέπει να πραγματοποιείται με προσωπικό των φορέων σε συνδυασμό με την αξιοποίηση των δασοφυλάκων των Δασαρχείων, των λιμενοφυλάκων κ.λπ. (6) Από τις αρμοδιότητες των ΜΔΠΠ απουσιάζει η γνωμοδότηση κατά τη διαδικασία της κατάρτισης ή της επικαιροποίησης των Διαχειριστικών Σχεδίων για τις προστατευόμενες περιοχές αρμοδιότητάς τους. (7) Σε αρκετές προστατευόμενες περιοχές, η τοπική οικονομία στηρίζεται σε μεγάλο βαθμό σε οικοτουριστικές δραστηριότητες. Είναι προφανές πως δεν μπορεί να αποτελεί αρμοδιότητα μίας ΜΔΠΠ η παροχή υπηρεσιών οικοτουρισμού. Στο Άρθρο 34 «Σύσταση και Αρμοδιότητες των Μονάδων Διαχείρισης Προστατευόμενων Περιοχών» παρ. 2.στις αρμοδιότητες των ΜΔΠΠ να προστεθεί η παροχή στους φορείς των έργων αξιόπιστων στοιχείων για την εκπόνηση της ΕΟΑ.