Αρχική Σχέδιο νόμου «Μετάβαση στην κινητικότητα χαμηλών εκπομπών: Μέτρα προώθησης και λειτουργία της αγοράς ηλεκτροκίνησης»Άρθρο 01 – ΣκοπόςΣχόλιο του χρήστη Νίκος | 27 Ιουνίου 2020, 17:32
Yπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι υπέροχα! Ένας χρόνος με ηλεκτρικό αυτοκίνητο δεν μου αφήνει περιθώριο για αμφιβολίες. Αθόρυβα! Απροβλημάτιστα! Επιδόσεις και αίσθηση supercar λόγω της ροπής, της γραμμικότητας και της απόδοσης του ηλεκτροκινητήρα! Κόστος χρήσης το πολύ 4€ ανά 100 χιλιόμετρα! Εγγύηση 8 ετών για τον κινητήρα και την μπαταρία αντί για τα 2 έτη των συμβατικών αυτοκινήτων. Μηδενικό κόστος συντήρησης (λάδια, φίλτρα, μπουζί και ιμάντες δεν υπάρχουν, ακόμα και τα τακάκια δεν φθείρονται διότι η ο κινητήρας στο φρενάρισμα φορτίζει την μπαταρία και λειτουργεί ως φρένο)! Η αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου πρέπει να γίνει διότι όντως βελτιώνει τη ζωή μας και όχι διότι πήραμε μια επιδότηση. Εγώ δεν βασίστηκα σε επιδότηση και δεν το μετάνιωσα ούτε στιγμή. Λόγω της φόρτισης τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα δεν δεν απευθύνονται σε όλους, πρέπει κάποιος να διαθέτει θέση στάθμευσης με πρίζα. Το φορολογικό κίνητρο δεν αρκεί αν δεν υπάρχει τρόπος να φορτίσει κάποιος το αυτοκίνητο του. Η επιδότηση πρέπει να αφορά χρηστικά οχήματα. Αυτά που χρησιμοποιούμε κάθε μέρα για να πάμε στη δουλειά μας. Αυτά που πάνε στο κέντρο της πόλης όπου η ρύπανση σκοτώνει. Να επιδοτήσει αυτούς που καταναλώνουν μεγάλες ποσότητες καυσίμων ώστε να ωφεληθεί και η χώρα από την μείωση εισαγωγών πετρελαίου. Μόνο έτσι θα πιάσει τόπο η επιδότηση. Στην Ελλάδα πάνω από τις μισές πωλήσεις καινούργιων αυτοκινήτων αφορούν εταιρικά αυτοκίνητα και ίσως εκεί πρέπει να στραφούμε στην αρχή για να εκλαϊκεύσουμε την ηλεκτροκίνηση. Με μέτρο όμως… Ο πρώτος στόχος πρέπει να είναι τα επαγγελματικά αυτοκίνητα πρώτα από όλα. Αυτά που κυκλοφορούν στο κέντρο των μεγάλων πόλεων και τροφοδοτούν τα καταστήματα. Ο δεύτερος στόχος τα αυτοκίνητα των στελεχών που εργάζονται στον τόπο κατοικίας τους καθώς τα ηλεκτροκίνητα δεν προσφέρονται για ταξίδια προς το παρόν. Στα συμβατικά ΙΧ υπάρχει ένα όριο αξίας για να μην θεωρείται η χρήση τους παροχή σε είδος. Ας δεχθούμε στα ηλεκτρικά το όριο αυτό να διπλασιάζεται λόγω αυξημένου κόστους. Αλλά από εκεί και πάνω τα κίνητρα να δίνονται με φειδώ διότι όλα τα στελέχη, οι επιχειρηματίες και οι ιδιώτες θα προτιμούν για φορολογικούς λόγους ηλεκτρικά αυτοκίνητα και τα ακριβά συμβατικά θα σταματήσουν να πουλιούνται για αποφυγή της φορολογίας. Το κράτος θα χάνει από: τέλος ταξινόμησης, τέλη κυκλοφορίας, φόρο εισοδήματος νομικών προσώπων λόγω αυξημένων αποσβέσεων, φόρο πολυτελείας, φόρο μισθωτών υπηρεσιών λόγω μείωσης της παροχής σε είδος κοκ Η αθρόα εισαγωγή πανάκριβων αφορολόγητων ηλεκτρικών αυτοκινήτων θα διαταράξει το ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών. Να υπενθυμίσουμε ότι τα τελευταία χρόνια εισάγονται κατά βάση φθηνά αυτοκίνητα και ότι η Ελλάδα έφθασε να εξάγει τα πολυτελή αυτοκίνητα που οι κάτοχοι τους αδυνατούσαν να πληρώσουν τους φόρους. Η “δίψα” για καλά αυτοκίνητα θα οδηγήσει σε παρενέργειες οπότε καλό είναι η στρόφιγγα να ανοίξει σιγά σιγά. Ας ξεκινήσουμε με φθηνά αυτοκίνητα και αν δεν πιάσουμε τους στόχους ανεβάζουμε τα όρια της αξίας που επιδοτείται. Στις υπόλοιπες χώρες δεν υπάρχουν τέλη ταξινόμησης και τεκμήρια οπότε η επιλογή αυτοκινήτου γίνεται με ορθολογικά κριτήρια. Στην Ελλάδα λόγω υψηλών δασμών κάθε φοροαπαλλαγή προκαλεί στρεβλώσεις διότι θα μεταφέρει την ζήτηση προς τα αφορολόγητα ηλεκτρικά αυτοκίνητα με απρόβλεπτες συνέπειες. Αν δεν μπει κάποιο όριο, το νομοσχέδιο αυτό θα μειώσει τα έσοδα του κράτους και θα προκαλεί κόστος για τον προϋπολογισμό. Η παροχή φορολογικών κινήτρων πρέπει να γίνει με σύνεση και καλό είναι να υπάρχουν οικονομετρικές και οικονομοτεχνικές μελέτες που να στηρίζουν τις επιλογές του νομοθέτη, ειδικά όταν ένα νομοσχέδιο του υπουργείου περιβάλλοντος επηρεάζει τα έσοδα που αναμένει το υπουργείο οικονομικών. Να θυμίσουμε εδώ ότι για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα ισχύει ήδη απαλλαγή από τέλος ταξινόμησης, τέλη κυκλοφορίας και φόρο πολυτελείας! Για παράδειγμα ας σκεφθούμε πως θα πράξουν οι εταιρείες χρονομίσθωσης και ενοικιάσεων που αποκτούν με το παρόν νομοσχέδιο, το δικαίωμα να αποσβένουν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα με συντελεστή 50% παρότι θα τα εκμεταλλεύονται έως και 8 χρόνια που έχει εγγύηση η μπαταρία. Η εμπροσθοβαρής απόσβεση θα μηδενίσει τα κέρδη των εταιρειών αυτών και το κράτος θα επιστρέφει καταβεβλημένες προκαταβολές φόρου αντί να εισπράττει. Οι εταιρείες έχουν κάθε λόγο να προσαρμόσουν κατά το δοκούν τα κέρδη, να βελτιώσουν το cash flow και μεταθέσουν την κερδοφορία σε επόμενες χρήσεις όπου οι φορολογικοί συντελεστές θα μειωθούν. Είναι νωπή στην μνήμη μας η μείωση των δασμών κατά 50% για την τόνωση της αγοράς αυτοκινήτου το 2009. Όλοι στράφηκαν στην αγορά αυτοκινήτων υψηλού κυβισμού και δύο χρόνια μετά τα ξεπούλαγαν για να απαλλαγούν από τους φόρους. Μόνοι κερδισμένοι οι έμποροι της Γερμανίας που μας πούλησαν ακριβά αυτοκίνητα και τα ξαναγόρασαν φθηνά. Η άποψη μου είναι ότι το νομοσχέδιο θέλει πολύ δουλειά ακόμη για να φθάσει στην ολομέλεια.