Αρχική Σχέδιο νόμου «Μετάβαση στην κινητικότητα χαμηλών εκπομπών: Μέτρα προώθησης και λειτουργία της αγοράς ηλεκτροκίνησης»Άρθρο 47 – Επιβολή περιβαλλοντικού τέλους σε παλαιά, ρυπογόνα μεταχειρισμένα οχήματαΣχόλιο του χρήστη Σταύρος Σταυρόπουλος | 30 Ιουνίου 2020, 15:44
Συμβαίνουν περίεργα πράγματα σε αυτή τη "διαβούλευση". Ενώ ξεκίνησε με κανονικό ρυθμό σχολίων τα οποία ήταν επώνυμα και με επιχειρήματα (κυρίως κατά του τέλους), τις τελευταίες δύο μέρες (29 και 30 Ιουνίου) παρατηρούμε επίθεση εξοργισμένων ψηφοφόρων προς στήριξη και αυστηροποίηση του προτεινόμενου άρθρου. Δε θέλω να κάνω εικασίες σχετικά με την προέλευση, το σκοπό και το πραγματικό πλήθος των "ψηφοφόρων" αυτών, οπότε θα αρκεστώ σε μια σύνοψη των επιχειρημάτων που έχουν τεθεί και από τις δύο μεριές: Αρνητικά του άρθρου 47: - Ακριβαίνει απαγορευτικά τα φτηνά αυτοκίνητα (δηλαδή τα παλιά), οπότε για κάποιους η αγορά αυτοκινήτου γίνεται απαγορευτική. Ο κόσμος που επηρεάζεται από αυτό, κάποιοι θεωρούν ότι είναι η πλειοψηφία και κάποιοι άλλοι πιστεύουν ότι είναι ανύπαρκτη μειοψηφία. - Οδηγεί σε στρέβλωση της αγοράς, όπου παλιά αυτοκίνητα στην Ελλάδα είναι πολύ πιο ακριβά από αντίστοιχα στην Ευρώπη. Αυτοί που θέλουν να αγοράσουν τέτοιο αυτοκίνητο, χάνουν. - Θα έχουμε πρόστιμο από την Ευρωπαϊκή Ένωση βάση του άρθρου 110 της συνθήκης για τη λειτουργία της Ε.Ε.: "Κανένα κράτος μέλος δεν επιβάλλει άμεσα ή έμμεσα στα προϊόντα άλλων κρατών μελών εσωτερικούς φόρους οποιασδήποτε φύσεως, ανωτέρους από εκείνους που επιβαρύνουν άμεσα ή έμμεσα τα ομοειδή εθνικά προϊόντα.Κανένα κράτος μέλος δεν επιβάλλει στα προϊόντα των άλλων κρατών μελών εσωτερικούς φόρους, η φύση των οποίων οδηγεί έμμεσα στην προστασία άλλων προϊόντων." - Τα έσοδα από την επιβολή του τέλους θα είναι μηδενικά, επειδή το ποσό του τέλους είναι τόσο μεγάλο που κάνει ασύμφορη την οποιαδήποτε εισαγωγή. Είναι δηλαδή ουσιαστικά απαγόρευση. - Κάποια Euro4 δεν είναι τόσο ρυπογόνα. Ειδικά αν έχουν κάνει μετατροπή σε φυσικό αέριο. Οπότε ίσως το τέλος είναι πιο γενικό από το πρέπον. - Δεν υπάρχει πρόβλεψη για εισαγωγή αυτοκινήτων ιστορικού ενδιαφέροντος, που δε δημιουργούν περιβαλλοντικό πρόβλημα λόγω μικρού αριθμού και ελάχιστων χιλιομέτρων που διανύουν κάθε χρόνο. - Δεν υπάρχει πρόβλεψη περί απαγόρευσης εξαγωγής ηλεκτρικού αυτοκινήτου που αγοράστηκε με επιδότηση από το κράτος, για κάποιο χρονικό διάστημα. Δηλαδή κάποιος μπορεί να αγοράζει από Ελλάδα και να πουλάει απευθείας στο εξωτερικό, κρατώντας την επιδότηση στην τσέπη του, χωρίς κανένα όφελος για τη χώρα. - Η επιδότηση για ηλεκτρικό αυτοκίνητο προορίζετε για τους πολύ λίγους που έχουν την οικονομική δυνατότητα αγοράς του ως καινούργιο. - Δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη επιδότησης μεταχειρισμένου ηλεκτρικού αυτοκινήτου. - Οποιαδήποτε απαγόρευση και να υπάρχει στην εισαγωγή, εφόσον επιτρέπεται να κυκλοφορούν τα ίδια αυτοκίνητα στην Ελλάδα, δεν αλλάζει κάτι στο περιβάλλον. Για να αλλάξει, θα πρέπει να πειστεί αυτός που έχει Euro4 ή παλαιότερο αυτοκίνητο, να το αλλάξει με ένα νέο. Αν τα Euro5 και τα παλαιότερα Euro6 δεν του είναι οικονομικά προσβάσιμα, δε θα κάνει καμία αλλαγή. Θετικά του άρθρου 47: - Σταματάνε οι εισαγωγές από "σαπάκια", "σκουπίδια των Ευρωπαίων", "σαράβαλα", "σκραπ". Με κάποιο μαγικό τρόπο κάποιοι θεωρούν ότι έτσι μειώνουμε τα παλιά αυτοκίνητα στη χώρα. - Οδηγεί σε στρέβλωση της αγοράς, όπου παλιά αυτοκίνητα στην Ελλάδα είναι πολύ πιο ακριβά από αντίστοιχα στην Ευρώπη. Αυτοί που θέλουν να πουλήσουν τέτοιο αυτοκίνητο, κερδίζουν. - Κάποιοι αφαιρούν το φίλτρο DPF. Που όμως μπορεί να συμβεί σε οποιοδήποτε αυτοκίνητο, οποιασδήποτε ηλικίας... - Τα εισαγόμενα έχουν γυρισμένα χιλιόμετρα. Που όμως μπορεί να συμβεί σε οποιοδήποτε μεταχειρισμένο, ακόμα και ελληνικό. Και το μεγάλο ερώτημα λοιπόν, είναι το εξής: Το παρών άρθρο, θα βελτιώσει το περιβάλλον, ή όχι; Υπάρχουν δύο περιπτώσεις: 1) Όσοι αγοράζουν ένα αμάξι για να αλλάξουν το παλιό τους, πηγαίνουν πάντα σε κάτι καλύτερο και πιο σύγχρονο από αυτό που έχουν, οπότε ο παρών νόμος το μόνο που μπορεί να αλλάξει είναι να τους αναγκάσει να αναβάλουν την αγορά νέου αμαξιού λόγω έλλειψης χρημάτων, ή να τους βάλει να πάρουν κάτι πιο παλιό από αυτό που θα έπαιρναν. Το αποτέλεσμα είναι να έχουμε περισσότερα ρυπογόνα αμάξια να κυκλοφορούν στους δρόμους, λόγω αδυναμίας αλλαγής τους. 2) Όσοι αγοράζουν για πρώτη φορά αμάξι, θα αναγκαστούν να επιλέξουν ανάμεσα σε πιο ακριβά αμάξια. Αν έχουν συγκεκριμένο budget, αυτό θα οδηγήσει στην αγορά παλαιότερου αμαξιού από αυτό που θα έπαιρναν αν ήταν πιο φτηνά τα αμάξια. Οπότε το περιβάλλον είναι και πάλι χαμένο. Το αποτέλεσμα δηλαδή και στις δύο περιπτώσεις είναι ότι το περιβάλλον δε θα βελτιωθεί με το παρών άρθρο.