Αρχική Σχέδιο νόμου «Μετάβαση στην κινητικότητα χαμηλών εκπομπών: Μέτρα προώθησης και λειτουργία της αγοράς ηλεκτροκίνησης»Άρθρο 17 – Ανάπτυξη δημοσίως προσβάσιμων υποδομών επαναφόρτισης Η/ΟΣχόλιο του χρήστη Διέννης Βαγγέλης | 1 Ιουλίου 2020, 10:41
Yπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Εάν κάτι δεν μου έχει διαφύγει, χωρίς να θέλω να υποβαθμίσω τον μόχθο των συντακτών του νομοσχεδίου, όπως και τις καλές προθέσεις του αρμόδιου Υπουργού (στον οποίο οφείλουμε άλλωστε και τα πρώτα ουσιαστικά μέτρα ανάπτυξης της υγραεριοκίνησης, με το ν.3710/08), εκτιμώ ότι τα προτεινόμενα μέτρα είναι ελλιπή, με την έννοια ό,τι απουσιάζουν μέτρα πρακτικά και άμεσης εφαρμογής, για ανάπτυξη δημοσίως προσβάσιμων θέσεων επαναφόρτισης, από ιδιώτες. Διαβάζω στο σχέδιο νόμου διατάξεις περί ίδρυσης θέσεων επαναφόρτισης από Δήμους και γενικά δημόσιους Φορείς και διερωτώμαι, «σε άλλη χώρα ζουν οι άνθρωποι;». Περιμένετε να προχωρήσει ή έστω να προχωρήσει σε εύλογο χρόνο κάτι από τους Δήμους, με τις γνωστές γραφειοκρατικές αγκυλώσεις, με τις αλληλοσπαραζόμενες δημοτικές παρατάξεις κ.τ.λ. ; Φανταστήκατε σε βάθος χρόνου την κατάσταση των (δημοτικών) φορτιστών, λαμβάνοντας υπόψη και τους σε συνεχή έξαρση βανδαλισμούς ; Επίσης αναφέρονται περιπτώσεις δημιουργίας θέσεων επαναφόρτισης σε «εσοχές» οδών, με θέσεις παράλληλες ως προς τον άξονα της οδού. Αυτό μπορεί να γίνει π.χ. στο Μόναχο, όχι όμως στην Αθήνα, στη Χαλκίδα, στη Λαμία κ.ά. που ακόμη και τα πεζοδρόμια είναι στενά. Πού λοιπόν θα βρεθούν αυτοί οι χώροι; Υπάρχουν σε όλη την Επικράτεια περίπου 6.000 πρατήρια καυσίμων. Σκεφθείτε ότι και μία (1) θέση μόνο να υλοποιούσε το κάθε πρατήριο, θα πρόκυπτε ένας μεγάλος αριθμός θέσεων, που ένας ιδιώτης θα τις φρόντιζε, θα τις προστάτευε, θα είχε κίνητρο να παραμένουν συνεχώς σε λειτουργία. Φυσικά αυτό προϋποθέτει ότι ο αρμόδιος Υφυπουργός κ. Οικονόμου θα προχωρούσε και σε μείωση της «φύτευσης» (π.χ. στο 1/8 των 2/3 του υποχρεωτικώς ακαλύπτου χώρου – πέρα από το γενικώς «τρελό», βάζουμε χόρτα πάνω από τις υπόγειες δεξαμενές καυσίμων, για να μπορούν με ένα αποτσίγαρο να ανάψουν εύκολα …) αλλά και σε ρύθμιση ότι «υποχρεωτικώς δεσμευμένη, συμβολαιογραφικά, θέση στάθμευσης θα επιτρέπεται να χρησιμοποιηθεί ως θέση επαναφόρτισης». Σκεφθείτε επίσης ότι αν το ΥΠΕΝ έπαιρνε κάποια απλά μέτρα, αναφορικά με τις χρήσεις γης, θα μπορούσαν να δημιουργηθούν νέα «πρατήρια παροχής καυσίμων και ενέργειας», με εξ αρχής θέσεις για επαναφόρτιση, σε σωστά σημεία και με τις αναγκαίες παροχές (καλωδιώσεις, κατάλληλη παροχή από ΔΕΔΔΗΕ κ.ά.), με πολύωρη καθημερινή λειτουργία (συνήθως από 6.00 πμ έως 12.00 μμ δηλ. ώρες που εξυπηρετείται ο μέσος καταναλωτής). Ένας επίσης σημαντικός θέσεων επαναφόρτισης (σε ήδη διαμορφωμένες θέσεις στάθμευσης και μάλιστα συνήθως πολύ περισσότερες από τις «απαιτητές») μπορεί να δημιουργηθεί σε υπεραγορές που είναι εκτός σχεδίου, στις παρυφές πόλεων, κωμοπόλεων και όπου ο πελάτης καταναλωτής θα πάει για τα ψώνια του και στα 30 – 45 λεπτά που θα διαθέσει θα φορτίσει και το όχημα. Για να έχει βιωσιμότητα αυτό οι εταιρείες θέλουν να το συνδυάσουν με πρατήριο υγρών καυσίμων. Δημιουργείται «σύγκρουση» μεταξύ 20 % κάλυψης της υπεραγοράς (με επιφάνεια π.χ. 1200 – 2500 μ2) και 10% του πρατηρίου (με μικτή επιφάνεια μόλις 36 μ2). Αν κανείς βρίσκει λογική στα να ζητούν οι ΥΔΟΜ να γκρεμίσει κανείς το μισό Super market, πλέον 36 μ2, ώστε το σύνολο πλέον να έχει κάλυψη …10%, ας το πει ευθαρσώς … Επίσης μπορεί να γίνει αξιοποίηση, με κατάλληλες πολεοδομικής φύσεως παρεμβάσεις, και των εκατοντάδων εγκαταστάσεων εξυπηρέτησης οχημάτων (πλυντήρια, ΙΚΤΕΟ, συνεργεία, υπαίθριοι ή στεγασμένοι χώροι στάθμευσης κ.ά.).Για να γίνω πιο συγκεκριμένος σας παραθέτω επεξεργασμένες προτάσεις, σε μορφή «ρύθμισης» με αντίστοιχη «αιτιολογική έκθεση». Κείμενο ρύθμισης Στα οικόπεδα και γήπεδα, που έχουν πρόσωπο επί του βασικού οδικού δικτύου της Περιφέρειας Αττικής και της Περιφέρειας Θεσσαλονίκης, όπως αυτά τα οδικά δίκτυα έχουν καθοριστεί με την με αριθμό 62556/ 5073/ 1990 απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων «Ορισμός Βασικού Δικτύου Ν. Αττικής» (ΦΕΚ Δ΄ 701) και με την με αριθμό 62555/5072/90 απόφαση του ιδίου Υπουργού «Ορισμός Βασικού οδικού δικτύου Ν. Θεσσαλονίκης» (ΦΕΚ Δ΄ 561) και απεικονίζονται στους χάρτες που τα συνοδεύουν, επιτρέπεται πολεοδομικά σε κάθε περίπτωση, ανεξαρτήτως των τυχόν απαγορεύσεων από χρήσεις γης, η ίδρυση «Πρατηρίων παροχής Καυσίμων και ενέργειας» με τον απαράβατο όρο ότι θα περιλαμβάνουν απαραιτήτως τα μεν ιδρυόμενα επί οικοπέδων δύο (2) τουλάχιστον θέσεις επαναφόρτισης αυτοκινήτων και τα ιδρυόμενα επί γηπέδων τρεις (3) τουλάχιστον θέσεις επαναφόρτισης. Ειδικά για τα επί οικοπέδων ιδρυόμενα πρατήρια η ελάχιστη φύτευση μπορεί να περιοριστεί στο 1/8 των 2/3 του υποχρεωτικώς ακαλύπτου χώρου, υπό τον όρο ότι στην περίπτωση αυτή θα υλοποιήσουν τρεις τουλάχιστον θέσεις επαναφόρτισης, ανεξαρτήτως του αν περιλαμβάνουν και άλλα κτίσματα ή εγκαταστάσεις εντός του οικοπέδου. Από της ισχύος του παρόντος νόμου, με την επιφύλαξη της δημιουργίας των θέσεων επαναφόρτισης, όπως προβλέπονται στα προηγούμενα εδάφια, καταργείται κάθε άλλη διάταξη που ρυθμίζει διαφορετικά το θέμα των χρήσεων γης για την ίδρυση πρατηρίων παροχής καυσίμων και ενέργειας στο βασικό οδικό δίκτυο των Περιφέρειας Αττικής (τ. νομού Αττικής) και Περιφέρειας Θεσσαλονίκης (τ. νομού Θεσσαλονίκης). Αιτιολογική έκθεση Η παρούσα ρύθμιση αποσκοπεί στην απάλειψη στρεβλώσεων στην αγορά, οι οποίες οφείλονται σε άστοχες πολεοδομικές ρυθμίσεις. Παρουσιάζεται το φαινόμενο κατά την θέσπιση χρήσεων γης κατά μήκος των αξόνων του βασικού οδικού δικτύου της Αττικής, όπως αυτό έχει οριστεί με την με αρίθμ. 62556/5073/1990 απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων «Ορισμός Βασικού Δικτύου Ν. Αττικής» (ΦΕΚ 701 Δ΄/1990 ) και αντίστοιχα στο ν. Θεσσαλονίκης, με την απόφαση «Ορισμός Βασικού οδικού δικτύου Ν. Θεσσαλονίκης» (ΦΕΚ Δ΄ 561), να απαγορεύεται σε πολλές περιπτώσεις η ίδρυση πρατηρίων παροχής καυσίμων και ενέργειας, στα οικόπεδα ή γήπεδα που έχουν πρόσωπο σε αυτό το πλέγμα των οδικών αξόνων. Η απαγόρευση αυτή δεν στηρίζεται σε αντικειμενικά κριτήρια, αλλά πολλές φορές είχε υποκινηθεί από ανταγωνιστικά συμφέροντα ή προσωπικές παρεμβάσεις ιδιοκτητών που έχουν προσβάσεις στα αντίστοιχα κέντρα αποφάσεων, από φοβίες σχετικά με την πιθανολογούμενη επικινδυνότητα των πρατηρίων κ.τ.λ. Αυτή όμως η αντιμετώπιση αντίκειται στην αναγκαιότητα της χωροθέτησης των α) πρατηρίων παροχής καυσίμων και ενέργειας και β) των σταθμών αυτοκινήτων δημοσίας χρήσεως (με ή χωρίς αντλίες - διανομείς καυσίμων εν γένει) στο βασικό οδικό δίκτυο. Είναι προφανές ότι τα «Πρατήρια παροχής Καυσίμων και ενέργειας» (δηλ. υγρών καυσίμων, υγραερίου, φυσικού αερίου, υδρογόνου, ηλεκτροκίνητων οχημάτων), τα οποία συνήθως περιλαμβάνουν και εγκαταστάσεις πλύσεως και λίπανσης, από την άποψη της εμπορικής εκμεταλλεύσεως ενδείκνυται να ιδρύονται στο βασικό οδικό δίκτυο, αφού εκεί διοχετεύεται το μεγαλύτερο ποσοστό των αστικών και υπεραστικών μετακινήσεων, άρα και αναλογικά εκεί θα πραγματοποιείται και ο μεγαλύτερος όγκος ανεφοδιασμού με καύσιμα - ενέργεια. Πέραν όμως του γεγονότος ότι με τη χωροθέτηση αυτή ευνοείται ο ενδιαφερόμενος επενδυτής, παράλληλα εξυπηρετείται και το ευρύτερο δημόσιο συμφέρον, αφού οι χρήσεις αυτές, για λόγους εμπορικής εκμετάλλευσης, θα απομακρύνονται ή έστω ποσοστιαία θα μειώνονται από τον αστικό ιστό (περιοχές γενικής κατοικίας κυρίως) και θα μεταφέρονται σε οικόπεδα και γήπεδα με πρόσωπο στο βασικό οδικό δίκτυο, όπου ούτως ή άλλως ο θόρυβος είναι εξαιρετικά αυξημένος και τα οικόπεδα ή γήπεδα που έχουν πρόσωπο σε αυτό, δηλ. στο βασικό οδικό δίκτυο, εκ των πραγμάτων δεν ενδείκνυται να χρησιμοποιηθούν για κατοικία. Ένας πρόσθετος λόγος είναι ότι η κίνηση των μεγάλων βυτιοφόρων ανεφοδιασμού των πρατηρίων θα περιοριστεί ως επί το πλείστο στις κύριες οδικές αρτηρίες (βασικό οδικό δίκτυο), αφού τα εντός του αστικού ιστού πρατήρια ή θα έχουν μειωμένη κατανάλωση, άρα και πιο αραιό ανεφοδιασμό ή σταδιακά θα εξαναγκαστούν, λόγω της απώλειας πελατείας, να μεταφερθούν στους βασικούς άξονες. Αυτό είναι θετικό γιατί η προσπέλαση των βυτιοφόρων είναι σαφώς πιο ευχερής στους βασικούς κυκλοφοριακούς άξονες, σε σχέση με τους με μειωμένο (πραγματικό) κυκλοφορούμενο πλάτος σε οδούς μέσα στον «πυκνό» αστικό ιστό, όπου συνήθως η μία λωρίδα καταλαμβάνεται από σταθμευμένα αυτοκίνητα και η διαφυγή τους σε περίπτωση πυρκαγιάς θα είναι δυσχερέστερη, όπως αντιστοίχως και η επέμβαση της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας για κατάσβεση. Επίσης είναι προφανές ότι σε βασικούς άξονες είναι δυνατή ακόμη και η 24ωρη λειτουργία που και καταναλωτές εξυπηρετεί αλλά και διασφαλίζει τους φορτιστές από βανδαλισμό, αφού θα υπάρχει συνεχής επιτήρηση. Το κυριότερο όμως πλεονέκτημα και ο βασικός στόχος της παρούσας ρύθμισης είναι ότι η δυνατότητα δημιουργίας περισσοτέρων «πρατηρίων παροχής καυσίμων και ενέργειας» στο βασικό οδικό δίκτυο θα επιτρέψει την «εξαναγκασμένη» δημιουργία θέσεων φόρτισης ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων, που η Πολιτεία έχει μεν αναλάβει τη δέσμευση να δημιουργήσει σε σημαντικό βαθμό έως το 2025 (βλ. Ν.4439/16 – Κεφάλαιο Α – ΦΕΚ Α΄ 222), αλλά μέχρι τώρα υπάρχει εμφανέστατα μεγάλη υστέρηση. Ως εκ τούτου με την προτεινόμενη ρύθμιση θεραπεύεται το πρόβλημα που αναφέρθηκε παραπάνω, προς αποφυγή δε παρερμηνειών επισημαίνεται ότι καταργείται κάθε διάταξη που εισάγει ή προβλέπει αντίθετη ρύθμιση, αναφορικά με τη δυνατότητα ίδρυσης πρατηρίων, σε οικόπεδα ή γήπεδα που έχουν πρόσωπο σε οδούς του βασικού οδικού δικτύου των ν. Αττικής και Θεσσαλονίκης. Η ρύθμιση εκτιμάται ότι θα βοηθήσει να αντιμετωπιστούν στρεβλώσεις στην αγορά καυσίμων, όταν παρατηρείται έλλειψη ανταγωνισμού και δημιουργία άτυπων «καρτέλ» και γενικά φαινόμενα εκμετάλλευσης των καταναλωτών, που στη σημερινή δυσμενή οικονομική συγκυρία επιτείνουν τα προβλήματά τους. Πέραν όμως τούτου θα συνεισφέρει αποφασιστικά στην προώθηση της ηλεκτροκίνησης στη χώρα μας. Κείμενο ρύθμισης Στις περιπτώσεις που ιδρύεται «Πρατήριο παροχής Καυσίμων και ενέργειας» δημοσίας χρήσεως, της παραγράφου 7 του άρθρου 114 του ν.4070/12 (Α΄ 86) εντός της ευρύτερης έκτασης γηπέδου, την οποία καταλαμβάνει συγκρότημα υπεραγοράς ή μεγάλων καταστημάτων ή εμπορικών κέντρων, με ή χωρίς κινηματογραφικές αίθουσες και λοιπούς χώρους ή εν γένει εγκαταστάσεις εστίασης και αναψυχής, τότε το πρατήριο θεωρείται συνοδό έργο της κύριας εγκατάστασης και επιτρέπεται η υπέρβαση της εκάστοτε πραγματοποιημένης κάλυψης κατά 40 μ2 μικτής επιφάνειας, για τη δημιουργία του κτηρίου του πρατηρίου, υπό τον απαράβατο όρο ότι το ιδρυόμενο πρατήριο καυσίμων και ενέργειας θα υλοποιήσει τρεις (3) τουλάχιστον θέσεις επαναφόρτισης ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων, σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις (ΚΥΑ με αριθμό 42863/438 – ΦΕΚ Β΄ 2040/2019). Κάθε άλλη διάταξη που ρυθμίζει διαφορετικά το θέμα αυτό καταργείται. Αιτιολογική έκθεση Η υπόψη ρύθμιση αποσκοπεί στην κάλυψη αναγκών που προέκυψαν από την παγκοσμιοποίηση και την σταδιακή μεταφορά και στην χώρα μας προτύπων, που έχουν εφαρμοσθεί εδώ και χρόνια στην αλλοδαπή, με την δημιουργία και στην χώρα μας μεγάλων συγκροτημάτων εμπορίου, εστίασης και αναψυχής (πολυδύναμες κινηματογραφικές αίθουσες, bowling, νεροτσουλήθρες κ.ά.). Είναι προφανές ότι ο νομοθέτης, κατά την σύνταξη των σχετικών με τα πρατήρια διαταγμάτων (ΒΔ 465/70 και ΠΔ 1224/81) δεν μπορούσε να προβλέψει αυτές τις εξελίξεις, πολύ περισσότερο δε να σταθμίσει τα προβλήματα που προκύπτουν από τη συνύπαρξη στο ίδιο γήπεδο εγκαταστάσεων με διαφορετικά ποσοστά κάλυψης. Με βασικό στόχο την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης στη χώρα μας επιτρέπεται η δημιουργία κτηρίου μικτής επιφάνειας έως 40 μ2, πέραν της όποιας ήδη πραγματοποιημένης κάλυψης του συνόλου της εγκατάστασης και αναφορικά με τη φύτευση στην εν λόγω περίπτωση εφαρμόζεται για το σύνολο της εγκατάστασης η ευεργετική διάταξη του εδαφίου στ) της παραγρ. 2 του άρθρου 17 του Ν.Ο.Κ. (ν.4067/12 – Α’ 79), όπως ισχύει. Επισημαίνεται όμως ότι οι παραπάνω διατάξεις, οι οποίες λειτουργούν ως κίνητρα για την ίδρυση νέων πρατηρίων, θα ισχύουν μόνο στις περιπτώσεις που το «Πρατήριο παροχής Καυσίμων και ενέργειας» δημοσίας χρήσεως που θα δημιουργηθεί, θα περιλαμβάνει απαραιτήτως, επί ποινή ακύρωσης της αδείας, τουλάχιστον τρείς θέσεις επαναφόρτισης ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων, σύμφωνα με τις διατάξεις της ΚΥΑ με αριθμό 42863/438 «Καθορισμός των όρων, των προϋποθέσεων και των τεχνικών προδιαγραφών για την εγκατάσταση συσκευών φόρτισης συσσωρευτών ηλεκτροκίνητων οχημάτων (σημεία επαναφόρτισης), στις εγκαταστάσεις εξυπηρέτησης οχημάτων, σε δημοσίως προσβάσιμα σημεία επαναφόρτισης κατά μήκος του αστικού, υπεραστικού και εθνικού οδικού δικτύου καθώς και σε χώρους στάθμευσης δημόσιων και ιδιωτικών κτιρίων» (ΦΕΚ Β΄ 2040/2019). Κείμενο ρύθμισης Στις περιπτώσεις που ιδρύονται «Πρατήρια παροχής Καυσίμων και ενέργειας» δημοσίας χρήσεως, της παραγράφου 7 του άρθρου 114 του ν.4070/12 (Α΄ 86) σε περιοχή εκτός σχεδίου ή εκτός ορίων οικισμού, αλλά εντός της ζώνης των 500 μ. από τα όρια του εγκεκριμένου σχεδίου, που εγκρίθηκε με τις ισχύουσες διατάξεις πριν το ν.1337/83 ή από τα όρια των προϋφισταμένων του 1923 οικισμών του άρθρου 14 του Ν.Δ. 17.7.1923 ή σε κάθε περίπτωση σε ζώνη 500 μ. περιμετρικά των ορίων εγκεκριμένου οικισμού, τότε όλοι οι όροι ιδρύσεως «Πρατηρίου παροχής καυσίμων και ενέργειας» της παραγράφου 7 του άρθρου 114 του ν.4070/12 (Α΄ 86) είναι αυτοί που προβλέπονται από το Π.Δ. 1224/81, όπως εκάστοτε ισχύει, υπό τον απαράβατο όρο ότι το ιδρυόμενο «πρατήριο παροχής καυσίμων και ενέργειας» θα περιλαμβάνει απαραιτήτως δύο τουλάχιστον θέσεις επαναφόρτισης αυτοκινήτων, σύμφωνα με τις διατάξεις της ΚΥΑ με αριθμό 42863/438 «Καθορισμός των όρων, των προϋποθέσεων και των τεχνικών προδιαγραφών για την εγκατάσταση συσκευών φόρτισης συσσωρευτών ηλεκτροκίνητων οχημάτων (σημεία επαναφόρτισης), στις εγκαταστάσεις εξυπηρέτησης οχημάτων, σε δημοσίως προσβάσιμα σημεία επαναφόρτισης κατά μήκος του αστικού, υπεραστικού και εθνικού οδικού δικτύου καθώς και σε χώρους στάθμευσης δημόσιων και ιδιωτικών κτιρίων» (Β΄ 2040/2019), όπως εκάστοτε ισχύει. Στην περίπτωση αυτή της δέσμευσης για τη δημιουργία των δύο τουλάχιστον σημείων επαναφόρτισης, επιτρέπεται η κάλυψη του πρατηρίου να υπερβαίνει κατά 80 μ2 την κατά περίπτωση, αναλόγως και της ύπαρξης άλλων κτισμάτων, επιτρεπόμενη κάλυψη. Αιτιολογική έκθεση Η υπόψη ρύθμιση αποσκοπεί στην επείγουσα κάλυψη της ανάγκης να δημιουργηθούν σημεία επαναφόρτισης ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων, χωρίς τα οποία η όποια προσπάθεια της Πολιτείας για την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης θα πέσει στο κενό, αφού το οποιοδήποτε κίνητρο για αγορά ηλεκτροκίνητου αυτοκινήτου (επιδότηση, ελεύθερη κυκλοφορία στο δακτύλιο κ.ά.) θα εξουδετερώνεται από τον ουσιώδη παράγοντα που είναι το ευρύ δίκτυο σημείων επαναφόρτισης. Αναγνωρίζεται ότι τα πρατήρια παροχής καυσίμων και ενέργειας είναι από τις κύριες εγκαταστάσεις που μπορούν να συμμετάσχουν σε σημαντικό βαθμό στην υλοποίηση της στόχευσης της Πολιτείας. Επειδή όμως στα πρατήρια που βρίσκονται μέσα στο σχέδιο πόλεως ή σε εγκεκριμένους οικισμούς, οι μικρές διαστάσεις τους πολύ δύσκολα επιτρέπουν τη δημιουργία θέσεων επαναφόρτισης, ενώ παράλληλα είναι εύλογο ότι τα σημεία επαναφόρτισης θα πρέπει να είναι κοντά στον καταναλωτή, με την εισαγόμενη διάταξη παρέχεται η δυνατότητα, υπό τον απαράβατο δεσμευτικό όρο της δημιουργίας και δύο τουλάχιστον θέσεων επαναφόρτισης, να ιδρυθούν πρατήρια στη ζώνη των 500 μ. που εκτείνεται περιμετρικά του εκάστοτε σχεδίου πόλεως ή των ορίων των οικισμών εν γένει, με τους ευνοϊκότερους όρους που ιδρύονται τα πρατήρια παροχής καυσίμων και ενέργειας (δημοσίας χρήσεως) και στις εντός σχεδίων ή εντός ορίων οικισμών περιοχές. Εν προκειμένω με την εν λόγω διάταξη ωφελείται και ο ιδιώτης επενδυτής αλλά και η Πολιτεία βασίμως προσδοκά στην ουσιαστική ανάπτυξη και διεύρυνση του σχεδόν ανύπαρκτου σήμερα δικτύου των σημείων επαναφόρτισης και για τη δημιουργία του οποίου η βούληση της Πολιτείας είναι σαφής (ν.4439/16 – Κεφάλαιο Α και ΚΥΑ 42863/438 – ΦΕΚ Β΄ 2040/19). Προκειμένου δε να καταστεί πλέον ελκυστική και υλοποιήσιμη η επένδυση και επειδή στις εκτός σχεδίου περιοχές τα πρατήρια καυσίμων συμπαρασύρουν από πλευράς κάλυψης και άλλα κτίσματα στο ίδιο γήπεδο στο δυσμενέστερο ποσοστό κάλυψης 10% (άρθρο 1 του ΦΕΚ 270 Δ΄/85), λαμβάνεται πρόνοια, προκειμένου να ευνοηθεί η ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης, να δοθεί μια πρόσθετη κάλυψη έως 80 μ2, που θα επιτρέπει και τη ενδεχόμενη δημιουργία χώρου αναψυχής (καφέ, σνακ μπαρ κ.ά.) του πελάτη, κατά το χρονικό διάστημα που απαιτείται για την επαναφόρτιση του οχήματός του. Κείμενο ρύθμισης Στις Ιδιωτικά Κ.Τ.Ε.Ο. (ΙΚΤΕΟ) και σε όλες τις εγκαταστάσεις εξυπηρέτησης οχημάτων, που υπάγονται στην αρμοδιότητα της Διεύθυνσης Τεχνικού Ελέγχου και Εγκαταστάσεων Εξυπηρέτησης Οχημάτων (Δ35) του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, σύμφωνα με το Π.Δ. 123/12.10/2017 (Α΄ 151) «Οργανισμός του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών», επιτρέπεται η μείωση της φύτευσης στο 1/8 της ελάχιστης απαιτητής των 2/3 του υποχρεωτικώς ακαλύπτου χώρου, υπό τον απαράβατο όρο της δημιουργίας δύο τουλάχιστον θέσεων επαναφόρτισης ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων, σύμφωνα με τις διατάξεις της ΚΥΑ με αριθμό 42863/438 «Καθορισμός των όρων, των προϋποθέσεων και των τεχνικών προδιαγραφών για την εγκατάσταση συσκευών φόρτισης συσσωρευτών ηλεκτροκίνητων οχημάτων (σημεία επαναφόρτισης), στις εγκαταστάσεις εξυπηρέτησης οχημάτων, σε δημοσίως προσβάσιμα σημεία επαναφόρτισης κατά μήκος του αστικού, υπεραστικού και εθνικού οδικού δικτύου καθώς και σε χώρους στάθμευσης δημόσιων και ιδιωτικών κτιρίων» (Β΄ 2040/2019). Αιτιολογική έκθεση Ο σαφής στόχος της παρούσας ρύθμισης είναι να ευνοήσει την ανάπτυξη και πολλαπλασιασμό των σημείων επαναφόρτισης ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων. Με δεδομένο ότι έως τώρα τα όποια αποτελέσματα ανάπτυξης δικτύου επαναφόρτισης είναι πενιχρά, η Πολιτεία θεσπίζει πρόσθετα πολεοδομικής φύσεως κίνητρα, όπως η αισθητή μείωση της επιφάνειας φύτευσης, με αντιστάθμισμα τη ρητή δέσμευση για τη δημιουργία σημείων επαναφόρτισης σε εγκαταστάσεις συναφείς με τα οχήματα, όπως είναι τα Ιδιωτικά ΚΤΕΟ, τα συνεργεία οχημάτων, τα πάσης μορφής πλυντήρια ή/και λιπαντήρια, οι σταθμοί αυτοκινήτων (ελαφρών ή βαρέων οχημάτων) και οι συναφείς εγκαταστάσεις που οι όροι και οι προϋποθέσεις ίδρυσης και λειτουργίας των οποίων καθορίζονται από τη Διεύθυνση Τεχνικού Ελέγχου και Εγκαταστάσεων Εξυπηρέτησης Οχημάτων ΔΤΕΕΕΟ (Δ35) του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών. Για τη ΔΙΕΝΝΗΣ ΑΤΕ Βαγγέλης Διέννης Μηχανολόγος Ηλεκτρολόγος Ε.Μ.Π.– Αρ. Μητρ.ΤΕΕ:13.771 Κίρκης 8 – 153 44 ΓΕΡΑΚΑΣ 210 8104000 – 6973 666600 diennis@diennis.gr www.diennis.gr