Αρχική Δημόσια Διαβούλευση για το σχέδιο νόμου «Εκσυγχρονισμός της Χωροταξικής και Περιβαλλοντικής νομοθεσίας»Άρθρο 65 – Υπαγωγή αυθαιρέτων για τα οποία εκδίδεται άδεια νομιμοποίησης ή κατεδάφισηςΣχόλιο του χρήστη ΣΑΝΔΡΑΜΑΝΗΣ ΠΑΣΧΑΛΗΣ | 5 Αυγούστου 2020, 18:02
Καλησπερα σας, θα ήθελα να σχολιάσω (σύμφωνα με τη γνώμη μου)τα παρακάτω σχετικά με το άρθρο 65 του υπόψη σχεδίου νόμου: ΜΕ ΤΟ ΝΕΟ ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ ΜΕ ΤΙΤΛΟ "ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΧΩΡΟΤΑΞΙΚΗΣ ΚΑΙ ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΚΗΣ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑΣ" ΕΠΙΧΕΙΡΕΙΤΑΙ ΜΙΑ ΡΙΖΙΚΗ ΠΡΟΣ ΤΟ ΧΕΙΡΟΤΕΡΟ, ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ 106 (ΥΠΑΓΩΓΗ ΑΥΘΑΙΡΕΤΩΝ ΓΙΑ ΤΑ ΟΠΟΙΑ ΕΚΔΙΔΕΤΑΙ ΑΔΕΙΑ ΝΟΜΙΜΟΠΟΙΗΣΗΣ Ή ΚΑΤΕΔΑΦΙΣΗΣ) ΤΟΥ Ν. 4495/2017 (ΟΠΩΣ ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΘΗΚΕ ΤΟ ΥΠΟΨΗ ΑΡΘΡΟ ΜΕ ΤΟΝ Ν. 4546/2018 ΑΡΘΡΟ 34 ΠΑΡ.39). Διαβάζοντας το νέο σχέδιο νόμου για τον εκσυχρονισμό της χωροταξικής και πολεοδομικής νομοθεσίας, το οποίο τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση και δίνοντας ιδιαίτερη προσοχή στα άρθρα του Ν. 4495/2017 τα οποία προτείνονται με το υπόψη αυτό σχέδιο νόμου να τροποποιηθούν, έπεσα πάνω στη προτεινόμενη τροποποίηση του άρθρου 106 (το γνωστό άρθρο το οποίο κυρίως αναφέρεται σε αυθαίρετα κτήρια τα οποία έχουν τμήμα που μπορεί να νομιμοποιηθεί με άδεια νομιμοποίησης και τμήμα που παραβιάζει τις πολεοδομικές διατάξεις και μπορεί μόνο να ρυθμισθεί και σε σχέση πάντα βέβαια με το αν τα δύο τμήματα είναι μεταξύ τους στατικώς εξαρτημένα ή ανεξάρτητα ή αν υπάρχει η δυνατότητα να αποκοπούν στατικώς μεταξύ τους, το ένα να νομιμοποιηθεί και το άλλο να κατεδαφιστεί). Έτσι λοιπό, ενώ μέχρι τώρα σύμφωνα με το άρθρο 106 του Ν. 4495/2017 (όπως τροποποιήθηκε με τον ν. 4546/2018) για αυθαίρετο κτήριο που έχει τμήμα που πληροί τις ισχύουσες πολεοδομικές διατάξεις και τμήμα που δεν τις πληροί και επίσης τα δύο τμήματα του ενιαίου κτηρίου είναι στατικώς εξαρτημένα, έχουμε τις εξής δυνατότητες: α) το τμήμα που παραβιάζει τις πολεοδ. διατάξεις μπορούμε να το "κάνουμε" υπαγωγή στο νόμο και να το ρυθμίσουμε για όσα χρόνια προβλέπεται σχετικά, καταβάλλοντας το συνολικό ειδικό πρόστιμο που αναλογεί στην επιφάνεια του και β) το τμήμα που πληροί τις πολεοδ. διατάξεις έχουμε την δυνατότητα είτε να το νομιμοποιήσουμε αν κατεδαφισθεί το υπόλοιπο τμήμα που παραβιάζει τις πολεοδ. διατάξεις, είτε να το "κάνουμε" και αυτό υπαγωγή στο νόμο και να το ρυθμίσουμε και αυτό για όσα χρόνια προβλέπεται πληρώνοντας μόνο το 20% του ειδικού προστίμου που αναλογεί στην επιφάνεια του. Υπόψιν ότι για τα αυθαίρετα τα οποία δεν κατατάσσονται στην κατηγορία 5 δηλαδή αυτά της κατηγορίας 4 και για τα οποία σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 4495/2017 μετά την αποπληρωμή του ειδικού προστίμου που τους αναλογεί και την περαίωση τους, εξαιρούνται οριστικά της κατεδάφισης, δηλαδή δεν χρειάζεται μέχρι σήμερα να κατεδαφίσουμε κανένα τμήμα τους, ακόμη και αυτό που παραβιάζει πολεοδ. διατάξεις (εκτός αν εισέχει σε προκήπιο, "πρασιά")....Έρχεται λοιπόν σήμερα το νέο ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ και προτείνει τροποποίηση του εν λόγω άρθρου ως εξής.... παραθέτω αυτούσια τη σχετική παράγραφο......"ββ) Εφόσον υφίσταται στατική εξάρτηση των δύο τμημάτων ιδίου ακινήτου ή ιδιοκτησίας που αποκλείει τη δυνατότητα έκδοσης άδειας νομιμοποίησης δύναται να υποβάλλεται: i) δήλωση υπαγωγής τού συνόλου αυτού στις διατάξεις αναστολής επιβολής κυρώσεων του άρθρου 97 με την καταβολή του παραβόλου που αντιστοιχεί στην επιφάνειά του και του ενιαίου ειδικού προστίμου, ii) δήλωση υπαγωγής προς έκδοση άδειας νομιμοποίησης τμήματος αυτού κατόπιν κατεδάφισης του υπολοίπου με έγκριση εργασιών κατεδάφισης, iii) δήλωση υπαγωγής τμήματος αυτού στις διατάξεις αναστολής επιβολής κυρώσεων του άρθρου 97 με την καταβολή του παραβόλου που αντιστοιχεί στην επιφάνειά του και του είκοσι τοις εκατό(20%) του ενιαίου ειδικού προστίμου και να διατηρηθεί για το χρονικό διάστημα που προβλέπεται στον παρόντα κατόπιν κατεδάφισης του υπολοίπου με έγκριση εργασιών κατεδάφισης." .....Φαντάζομαι ότι κατανοούμε όλοι μας τη διαφορά και του τι πάει να τροποποιηθεί με το νέο σχέδιο νόμου.....η ουσία είναι ότι πλέον τα αυθαίρετα με τμήμα που παραβιάζει τις πολεοδομικές διατάξεις και δεν μπορεί να νομιμοποιηθεί....έχουν δυο μόνο επιλογές, α)πληρώνουν πρόστιμο για το σύνολο της επιφανείας τους (τόσο για το σύννομο όσο και για το μη σύννομο τμήμα τους)και εξαιρούνται για το χρονικό διάστημα που προβλέπεται στον ν. 4495/2017 από την κατεδάφιση τους και β) κατεδαφίζουν οπωσδήποτε το μη σύννομο τμήμα τους και κατόπιν είτε εκδίδουν άδεια νομιμοποίησης του σύννομου τμήματός τους, είτε πληρώνουν το 20% του προστίμου που αναλογεί στην επιφάνεια του σύννομου τμήματος τους και το διατηρούν για χρονικό διάστημα που προβλέπεται στον ν. 4495/2017, .....πάντα βέβαια με την προϋπόθεση ότι δύνανται να διαχωρίσουν στατικώς και να κατεδαφίσουν το μη σύννομο τμήμα τους, χωρίς να θιχθεί η στατική επάρκεια και να αποκτήσει στατική αυτοτέλεια το εναπομείναν σύννομο τμήμα τους.... Κατά την άποψη μου, οι παραπάνω προβλεπόμενες ρυθμίσεις-τροποποιήσεις του άρθρου 106 του ν. 4495/2017 με το υπόψη άρθρο 65 του σχεδίου νόμου, θα πρέπει ρητά να αναφέρεται (στο κείμενο του υπόψη άρθρου) ότι ισχύουν για τα αυθαίρετα κτήρια που κατατάσσονται στη κατηγορία 5 και ότι για τα αυθαίρετα κτήρια των κατηγοριών 1-4 δεν ισχύουν , μιας και για αυτά τα κτήρια δεν υφίσταται η αναστολή επιβολής κυρώσεων (πρόστιμα διατήρησης και κατεδάφιση τους) για καθοριζόμενο χρονικό διάστημα (30 χρόνια) μετά την υπαγωγή τους στις διατάξεις του ν.4495/2017 αλλά απεναντίας για αυτά τα αυθαίρετα κτήρια (κατηγορίες 1 έως και 4) μετά την περαίωση της υπαγωγής τους στις διατάξεις του ν.4495/2017 ΕΞΑΙΡΟΥΝΤΑΙ ΟΡΙΣΤΙΚΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΑΤΕΔΑΦΙΣΗ... Ελπίζω η άποψη μου να συμβάλλει εποικοδομητικά στη δημόσια διαβούλευση και ζύμωση σχετικά με τις διατάξεις του υπόψη σχεδίου νόμου.