Αρχική Δημόσια διαβούλευση για το Εθνικό Σχέδιο Διαχείρισης Αποβλήτων (ΕΣΔΑ)Εθνικό Σχέδιο Διαχείρισης Αποβλήτων (ΕΣΔΑ)Σχόλιο του χρήστη ANTIPOLLUTION ΜΟΝΟΠΡΟΣΩΠΗ ΑΝΕ | 20 Αυγούστου 2020, 17:10
Yπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
1.Όπως αναφέρεται στους ορισμούς, στα ΑΣΑ περιλαμβάνονται τα ανάμεικτα απόβλητα που συλλέγονται χωριστά από άλλες πηγές εκτός των νοικοκυριών και είναι παρόμοια ως προς τη φύση και τη σύνθεση με τα οικιακά απόβλητα. Τα απόβλητα αυτά δύναται να προέρχονται από εμπορικά κέντρα, αεροδρόμια, λιμένες, βιομηχανίες κ.ά. Τα απόβλητα αυτά στην παρούσα κατάσταση οδηγούνται κατά κύριο λόγω προς διάθεση, ιδίως στην Περιφέρεια Αττικής, καθώς δεν υπάρχει δυνατότητα διαχείρισής τους σε ιδιωτικές εγκαταστάσεις διαχείρισης αποβλήτων. Αιτία του γεγονότος αυτού αποτελεί η αδυναμία αδειοδότησης ιδιωτικών εγκαταστάσεων για τη διαχείριση ΑΣΑ προερχόμενων εκτός δημοτικών δραστηριοτήτων, χωρίς την προηγούμενη έγκριση από το ΦΟΣΔΑ της εκάστοτε περιφέρειας. Προτείνεται να γίνει απεμπλοκή της κατηγορίας των ΑΣΑ, που προέρχονται από άλλες πηγές εκτός των νοικοκυριών, από τους ΦΟΣΔΑ προκειμένου να καταστεί δυνατή η διαχείριση αυτών από ιδιωτικές εγκαταστάσεις διαχείρισης αποβλήτων και κατ’ επέκταση να μειωθούν οι ποσότητες που οδηγούνται προς διάθεση σε ΧΥΤΑ. 2.Στην ενότητα ‘ΒΑΣΙΚΑ ΜΕΤΡΑ ΠΟΥ ΠΡΟΤΕΙΝΕΙ ΤΟ ΝΕΟ ΕΣΔΑ’ (σελίδα 10 από 729 του pdf), πριν την πρόταση / μέτρο: «Δημιουργία και οργάνωση χώρων υγειονομικής ταφής επικινδύνων αποβλήτων» και προκειμένου να ικανοποιείται η στρατηγική της ΕΕ για την προώθηση μεθόδων ανακύκλωσης / ανάκτησης αποβλήτων, έναντι της ταφής, να περιλαμβάνεται ως πρόταση / μέτρο: “Ενίσχυση και δημιουργία μονάδων διαχείρισης επικινδύνων αποβλήτων”. 3.Στην ενότητα ‘ΒΑΣΙΚΑ ΜΕΤΡΑ ΠΟΥ ΠΡΟΤΕΙΝΕΙ ΤΟ ΝΕΟ ΕΣΔΑ’ (σελίδα 10 από 729 του pdf), και στην πρόταση / μέτρο: “Προώθηση της παραγωγής εναλλακτικών δευτερογενών καυσίμων από τις ΜΕΑ και από τα υπολείμματα των ΚΔΑΥ”, να καταστεί σαφές ότι η αναφορά περιλαμβάνει και επικίνδυνα απόβλητα. 4.Στην ενότητα, ‘ΠΟΣΟΤΗΤΕΣ, ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ …. ΠΟΥ ΚΑΛΕΙΤΑΙ ΝΑ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΕΙ Ο ΝΕΟΣ ΕΘΝΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ’ (σελίδα 14 από 729 του pdf), στην ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ της σελίδας 15 από 729 του pdf, πέρα από τα ρεύματα επικινδύνων αποβλήτων, να γίνεται αναφορά και στα μη επικίνδυνα απόβλητα που παραλαμβάνονται από λιμενικές εγκαταστάσεις, τη διαχείριση των οποίων ορίζει ο Φορέας Διαχείρισης Λιμένα στο Σχέδιο Παραλαβής και Διαχείρισης Αποβλήτων. 5.Βασική προϋπόθεση για την επιτυχή υλοποίηση οποιουδήποτε σχεδιασμού αποτελεί η δέσμευση και η ενεργή συμμετοχή των εμπλεκομένων, που θα κληθούν και να τον εφαρμόσουν. Αυτό ισχύει τόσο σε επίπεδο φυσικών προσώπων όσο και σε επίπεδο εταιρειών / βιομηχανιών. Συνεπώς η ενημέρωση και η ευαισθητοποίηση όσων θα συμβάλουν στην αποτελεσματική διαλογή / διαχωρισμό στην πηγή είναι ιδιαίτερα σημαντική. Σίγουρα όμως, πέρα από την ευαισθητοποίηση είναι αναγκαία η θέσπιση οικονομικών κινήτρων ή / και αντικινήτρων που θα εξασφαλίσουν την επιτυχία του εγχειρήματος. 6.Κεφάλαιο 1.4.3 (σελίδα 33 από 729 του pdf), στην ενότητα ‘Βιομηχανικά Απόβλητα’ (σελίδα 39 από 729 του pdf), πρωτίστως να αναφέρεται «η χώρα επιβάλλεται να αποκτήσει το συντομότερο περισσότερες εγκαταστάσεις διαχείρισης επικινδύνων αποβλήτων. Για τις κατηγορίες αποβλήτων που δεν δύναται να αξιοποιηθούν και προορίζονται αποκλειστικά και μόνο για ταφή, επιβάλλεται να δημιουργηθούν το συντομότερο και ΧΥΤΕΑ». Σύμφωνα με τους στόχους διαχείρισης των ΒΕΑ θα πρέπει να αυξηθεί στο μέγιστο δυνατό η ανάκτηση/αξιοποίηση αυτών μέσω της απορρόφησης από άλλους παραγωγικούς κλάδους, ιδίως ως πρώτη ύλη ή καύσιμο. Στόχος που δύναται να επιτευχθεί μέσω των εγκαταστάσεων επεξεργασίας επικίνδυνων αποβλήτων. Τέλος, θα πρέπει να καταστεί σαφές ότι οι ΧΥΤΕΑ θα πρέπει να αποτελούν την έσχατη λύση για τη διαχείριση των ΒΕΑ, όπως άλλωστε ορίζεται στην Οδηγία 2008/98/ΕΚ και τον Ν.4042/2012. 7.Στο κεφάλαιο 2.1.4 (σελίδα 64 από 729 του pdf), στους ‘Στόχους Διαχείρισης’ του πίνακα 9, να προστεθεί ως στόχος ‘Απλοποίηση των διαδικασιών αδειοδότησης ΜΕΑ για την επεξεργασία ΑΣΑ’. 8.Στο υποκεφάλαιο 2.1.5.4.5 (σελίδα 96 από 729 του pdf), στην ενότητα ‘ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΑ ΣΕΝΑΡΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΜΟΝΑΔΩΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗΣ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗΣ’, να είναι σαφές ότι το εναλλακτικό σενάριο 2, περιλαμβάνει γενικά ενεργοβόρες βιομηχανίες, με την τσιμεντοβιομηχανία να αναφέρεται ως παράδειγμα και όχι ως αποκλειστική επιλογή. Στην ίδια ενότητα, καλό θα ήταν στους ποσοτικούς υπολογισμούς που εξετάζουν την αποτελεσματικότητα των δύο σεναρίων ως προς την επίτευξη του εθνικού στόχου μείωσης του ποσοστού αποβλήτων προς ταφή, να συνυπολογιστεί η ποσότητα εναλλακτικού δευτερογενούς καυσίμου που εισάγεται από τις τσιμεντοβιομηχανίες, με ευνοϊκότερα για αυτές οικονομικά δεδομένα και επεξεργάζεται σε προτεραιότητα από τις εγχώριες ποσότητες εναλλακτικού καυσίμου. 9.Με σκοπό την προώθηση των διεργασιών ανακύκλωσης / ενεργειακής αξιοποίησης, είναι αναγκαίο να τεθεί το πλαίσιο στις ενεργοβόρες βιομηχανίες, βάσει του οποίου θα καθορίζονται ποσοστά ή άλλες παράμετροι, σχετικά με παραλαβή και επεξεργασία εναλλακτικών δευτερογενών καυσίμων εγχώριων ή / και από εισαγωγή. Με σκοπό την ελαχιστοποίηση των αποβλήτων που οδηγούνται προς ταφή, να τεθούν περιορισμοί ή/και να δοθούν κίνητρα στους παραγωγούς των αποβλήτων προκειμένου η διαχείριση αυτών να γίνεται αποκλειστικά μέσω αδειοδοτημένων εγκαταστάσεων επεξεργασίας αποβλήτων ώστε να αξιοποιούνται στο μέγιστο δυνατό όπως ορίζεται στην Οδηγία 2008/98/ΕΚ και τον Ν.4042/2012.