Αρχική Δημόσια διαβούλευση για το Εθνικό Σχέδιο Διαχείρισης Αποβλήτων (ΕΣΔΑ)Εθνικό Σχέδιο Διαχείρισης Αποβλήτων (ΕΣΔΑ)Σχόλιο του χρήστη ΠΑΝΑΓΙΩΤΑ ΒΑΓΕΝΑ (ΦΩΤΟΚΥΚΛΩΣΗ ΑΕ) | 21 Αυγούστου 2020, 18:57
Yπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Το νέο ΕΣΔΑ είναι φιλόδοξο και εμπροσθοβαρές. Το ζητούμενο είναι η μέθοδος, η δυνατότητα, η πειθώ και ο έλεγχος της εφαρμογής του. Η θεωρητική αποτύπωση, ακόμα και ιδανική, μπορεί να κριθεί μόνο με βάση την πρακτική εφαρμογή της, την πραγματικότητα και "το εφικτό". Άλλωστε, αρκετές προϊσχύουσες περιβαλλοντικές διατάξεις είχαν "θετικό" στίγμα και στόχους, όμως αγνοούνται ακόμα σήμερα από υπόχρεους φορείς και εμπλεκόμενους. Α. Η αρχή της ΧΩΡΙΣΤΗΣ ΣΥΛΛΟΓΗΣ/ΔΙΑΛΟΓΗΣ στην πηγή αποβλήτων, απαιτεί, για την ευρεία οριζόντια εφαρμογή της στο σύνολο της Επικράτειας, α)ενημέρωση των Δήμων, των Κοινοτήτων , των φορέων, των κοινωνικών ομάδων, των Οργανισμών/Ιδρυμάτων/ Υπηρεσιών και των πολιτών για τη σημασία της "χωριστής συλλογής" αποβλήτων και την ανάδειξή της ως "νομική υποχρέωση" και ως κανόνα "κοινωνικής συμπεριφοράς" β)χωροταξιακό σχεδιασμό, που θα εξελιχθεί σε βάθος χρόνου(δεδομένης της δυσκολίας εγκατάστασης πολλών κάδων σε σημεία συλλογής προσβάσιμα στους πολίτες, λόγω υφιστάμενης δόμησης στον αστικό ιστό, αλλά και σε απομακρυσμένες περιοχές λόγω δυσκολίας και κόστους διαχείρισης, μεταφοράς κλπ, ενδεχομένως δυσανάλογου με τα αποτελέσματα της χωριστής συλλογής) γ)εξασφάλιση μέσων ή συνεργασιών στους Φορείς/ΦΟΔΣΑ/ΟΤΑ για τη χωριστή μεταφορά/αποκομιδή των συλλεχθέντων, στο δεύτερο στάδιο διαχείρισης , άλλως μόνη η "χωριστή απόρριψη" είναι αλυσιτελής, άν δηλ. τα χωριστά συλλεχθέντα οδηγούνται/καταλήγουν στην ανακύκλωση ως σύμμεικτα Β. Πρώτη ενδεδειγμένη ελάχιστη και αναγκαία ενέργεια για την εφαρμογή του σχεδίου, α)ο χωρικός καθορισμός των ΠΡΑΣΙΝΩΝ ΣΗΜΕΊΩΝ /ΚΕΝΤΡΩΝ ΔΙΑΛΟΓΗΣ , ήτοι τουλάχιστον ένα σε κάθε Δήμο ή ευρύτερη κατοικημένη περιοχή, νησί, δομή κλπ και όπου υπάρχει επιπλέον χωρική δυνατότητα, β) η οργάνωση και λειτουργία των ΠΡΑΣΙΝΩΝ ΣΗΜΕΙΩΝ, ήτοι ο τρόπος Σύμβασης/συνεργασίας των ΟΤΑ/ΦΟΔΣΑ με συλλογείς- μεταφορείς-ανακυκλωτές-ΣΕΔ- κοινωνικές εταιρείες κλπ, η εποπτεία διαχείρισης εισερχομένων -εξερχομένων αποβλήτων και ο έλεγχος καταγραφής των στοιχείων αποβλήτων κάθε ρεύματος γ) στο πλαίσιο του επανασχεδιασμού-χωροθέτησης κάδων χωριστής συλλογής που προβλέπεται (σελ.72), με την έκδοση κανονιστικών πράξεων, να επαναπροσδιορισθεί ο τρόπος συλλογής των αποβλήτων από τα ΣΕΔ ή από τους ΟΤΑ ή από τους φορείς ή από τους συνεργαζόμενους με αυτούς συλλογείς/μεταφορείς, καθώς και η "Σύμβαση Σημείου Συλλογής" μεταξύ αυτών ή και τρίτων(μη δημοτικά σημεία συλλογής) Γ. Το νέο ΕΣΔΑ ενισχύει/αναβαθμίζει το ρόλο των ΟΤΑ/ΦΟΔΣΑ ως προς τη διαχείριση αποβλήτων, συνεπώς ΑΠΑΙΤΕΙΤΑΙ: - ρύθμιση/έλεγχος της καταστατικής νομιμοποίησης του Φορέα διαχείρισης ανά περιφέρεια και των δήμων που ασκούν αρμοδιότητες ΦΟΔΣΑ -παροχή κινήτρων για ανταγωνιστική επίπεδα συλλογής και ανακύκλωσης - καθιέρωση υποχρεωτικής Σύμβασης μεταξύ ΟΤΑ/Φορέων και ΣΕΔ για όλα τα ειδικά ρεύματα αποβλήτων, ΑΗΗΕ, μπαταρίες, λάστιχα, κλπ - εξασφάλιση της ποιότητας και αξιοπιστίας των παρεχομένων στοιχείων αποβλήτων από τους φορείς διαχείρισης και από τους ΟΤΑ -εξοικείωση και εκπαίδευση, ιδίως μικρών δήμων/τοπικών φορέων, με την ορθή εφαρμογή καταγραφής στοιχείων στο ΗΜΑ, άλλως δεν θα προκύπτουν με ακρίβεια τα δεδομένα -έλεγχος/διασταύρωση των στοιχείων συλλογής και ανακύκλωσης των ΟΤΑ με στοιχεία συνεργαζόμενων με αυτούς και με εκθέσεις ΣΕΔ και Φορέων -ενημέρωση σε τοπικό επίπεδο των ΟΤΑ/Φορέων/κοινοτήτων κλπ, για περιβαλλοντική ευθύνη και περί των κανόνων κυκλικής οικονομίας -ανάδειξη και ανάληψη της "ατομικής ευθύνης" των πολιτών/δημοτών ως προς τον τρόπο απόρριψης των αποβλήτων Δ. Η πρόβλεψη διαλειτουργικότητας και διασύνδεσης των Μητρώων ΗΜΑ, ΗΜΠ, ΕΜΠΑ, ΓΕΜΗ, αποτελεί τη σημαντικώτερη πρόοδο ως προς την αποτύπωση του Χάρτη των αποβλήτων και των υποχρέων στην Ελλάδα και μένει να υλοποιηθεί Ε. Οι εξουσιοδοτικές διατάξεις που προβλέπουν νομοθετική ρύθμιση, ΚΥΑ,ΥΑ κλπ για την εφαρμογή τους, πρέπει να θεσμοθετηθούν εγκαίρως. Ζ. Ο έλεγχος/διαφάνεια/δημοσίευση εκθέσεων των ΣΕΔ που επαναδιατυπώνεται στο σχέδιο(σελ.42), προβλέπεται ήδη επαρκώς στο ν.4496/2017 και στον πρότερο ν. 2939/04 & 4042/12 καθώς και οι κυρώσεις για παραβάτες (διαχειριστές, εισφοροδιαφεύγοντες κλπ), και εφ΄όσον υλοποιηθεί η διασύνδεση των Μητρώων θα απλοποιηθεί ή δεν θα απαιτείται. Παναγιώτα Βαγενά Δικηγόρος Για τη ΦΩΤΟΚΥΚΛΩΣΗ ΑΕ