Αρχική Δημόσια Διαβούλευση για το σχέδιο νόμου «Εκσυγχρονισμός της Χωροταξικής και Περιβαλλοντικής νομοθεσίας»Άρθρο 28 – Διατάξεις γενικής εφαρμογής στην εκτός σχεδίου δόμησηΣχόλιο του χρήστη Ευαγγελία Μανούσου | 28 Αυγούστου 2020, 12:14
Yπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Ως μηχανικοί συμφωνούμε ακόμη και στην παντελή κατάργηση της εκτός σχεδίου δόμησης υπό την προϋπόθεση ότι έχει καταρτιστεί σαφέστερη πολεοδομική νομοθεσία, έχουν ολοκληρωθεί τα σχέδια πόλης, υπάρχουν όλα τα υπόβαθρα χαρτών, απαλλοτριώσεων, διοικητικών γραμμών, έχουν οριστεί σαφείς χρήσεις γης για όλες τις δραστηριότητες. Αντί αυτού όμως κατατίθεται για να ψηφιστεί το νομοσχέδιο που καταργεί τις παρεκκλίσεις ενώ: Τα υφιστάμενα σχέδια πόλης είναι κορεσμένα –έχουν δομηθεί σχεδόν στο σύνολό τους- ενώ σε πολλές περιπτώσεις υπάρχουν σοβαρές ασυμφωνίες και χρειάζονται αναθεώρηση. Όσον αφορά τις νέες μελέτες επέκτασης σχεδίων ή νέας πολεοδόμησης τα στοιχεία του ΤΕΕ/ΤΑΚ δίνουν να έχουν ανατεθεί 93 μελέτες πολεοδόμησης στην Ανατολική Κρήτη από τη δεκαετία του 1990 και μέχρι σήμερα έχουν ολοκληρωθεί μόνο οι 4. Στο Δήμο μας συγκεκριμένα η Πολεοδομική μελέτη του Κολονέλλου ανατέθηκε πριν 26 χρόνια και δεν έχει ολοκληρωθεί, οι πολεοδομικές μελέτες Πετρά και Αγ. Φωτιάς, Παλαικάστρου και Αγκαθιά, Μακρύ Γιαλού, Ξερόκαμπου, Μόχλου, Γούδουρα, ανατέθηκαν και ή εγκαταλείφτηκαν ή έχουν βαλτώσει περισσότερο από 30 χρόνια ενώ ταυτόχρονα όλα αυτά τα χρόνια οι υπηρεσίες δόμησης απαιτούν παρανόμως να σεβαστούμε τα βαλτωμένα μεν σε εξέλιξη δε σχέδια πόλης στους οικισμούς μειώνοντας τη δομήσιμη και καλύψιμη επιφάνεια των οικοπέδων. Τα όρια των οικισμών που ορίστηκαν τη δεκαετία του 1980 έχουν πολλές ασάφειες. Στην πλειοψηφία των οικισμών δε μπορούν να εντοπιστούν στο έδαφος τα ορόσημα που αναφέρονται στην περιγραφή των ορίων ή αυτά να μη βρίσκονται στη θέση που περιγράφει το σκαρίφημα του οικισμού. Επίσης με την 1268/2019 απόφασή του το Συμβούλιο της Επικρατείας ακύρωσε τις οριοθετήσεις των οικισμών ενώ δεν είναι καταγεγραμμένα τα όρια των συνεκτικών τμημάτων των οικισμών του 1923 πράγμα που δυσχεραίνει ή πολλές φορές αποκλείει τη δόμηση εντός των οικισμών. Δεν έχει ολοκληρωθεί το κτηματολόγιο στη μεγαλύτερη έκταση της χώρας. Οι μελέτες κτηματογράφισης ανατέθηκαν τα τελευταία 2 χρόνια σε δεκάδες αντιπεριφέρειες της επικράτειας και οι περισσότερες βρίσκονται ακόμη στη φάση της επεξεργασίας των στοιχείων, δεν έχει γίνει ούτε καν η πρώτη ανάρτηση άρα είναι ορατός ο κίνδυνος ιδιοκτησίες να καταλήξουν με επιφάνεια κάτω από τα 4 στρεμμάτων και οι ιδιοκτήτες να μην το γνωρίζουν. Δεν έχουν ολοκληρωθεί οι Δασικοί χάρτες στην επικράτεια ενώ σε ορισμένες περιφερειακές ενότητες (όπως η δική μας για παράδειγμα) δεν έχει καν γίνει η ανάρτησή τους. Για να μπορεί να δομηθεί ένα γήπεδο εκτός σχεδίου πρέπει ή να υπάρχει κυρωμένος δασικός χάρτης ή να υπάρχει τελεσιδικία από το δασαρχείο του συγκεκριμένου τεμαχίου. Δεν έχουν αναγνωριστεί οι δρόμοι που βρίσκονται εκτός σχεδίου και οικισμού που προϋπάρχουν του 1923. Τα γεωτεμάχια που έχουν πρόσωπο στους δρόμους αυτούς μπορούν σήμερα να κατατμηθούν σε μικρότερα τμήματα άνω των 4 στρεμμάτων. Οι δρόμοι αυτοί δυνητικά θα μπορούσαν να γίνουν κοινόχρηστοι ή ακόμη και δημοτικοί αν είναι οι κύριοι ή οι μοναδικοί που συνδέουν οικισμούς μεταξύ τους ή με το εθνικό ή επαρχιακό δίκτυο. Δεν υπάρχουν πουθενά καταγεγραμμένοι οι δημοτικοί οδοί που υπάρχουν μέσα στους οικισμούς. Για να βεβαιώσεις σήμερα την ύπαρξη και τη γεωμετρία δημοτικών οδών που βρίσκονται εντός οικισμού πρέπει να γίνει αυτοψία από την τεχνική υπηρεσία και τον πρόεδρο του δημοτικού διαμερίσματος, ενώ δεν υπάρχει πουθενά η συνολική τους καταγραφή. Συνεπώς δυσχεραίνεται ακόμη περισσότερο η δυνατότητα δόμησης εντός των οικισμών. Δεν έχουν οριστεί οι γραμμές παραλίας. Αν και ορίστηκαν οι γραμμές αιγιαλού απαιτείται καθορισμός της γραμμής παραλίας για να χτίσεις εκτός σχεδίου, διαδικασία χρονοβόρα μέχρι την έκδοση του ΦΕΚ για τον καθορισμό. Μετά τον καθορισμό της γραμμής παραλίας απαιτείται και πράξη αναλογισμού η οποία οδηγεί τελικά σε απαλλοτρίωση και απομοίωση της επιφάνειας του ακινήτου. Αν η επιφάνεια πέσει κάτω από τον κανόνα της αρτιότητας ακίνητα με μεγάλη αξία δίπλα στον αιγιαλό αχρηστεύονται. Δεν έχουν αναγνωριστεί ούτε οριοθετηθεί το σύνολο των ρεμάτων. Σήμερα υπάρχουν ελάχιστες οριοθετήσεις ρεμάτων σε όλη την επικράτεια ενώ έχει γίνει υποχρεωτικό στον ιδιώτη να μελετά για τον προσδιορισμό της γραμμής πλημμύρας στα ρέματα πλησίον της ιδιοκτησίας του. Από τη μελέτη που εκπονείται σήμερα για τον ποταμό Παντέλη στα Λιβάδια Σητείας στα πλαίσια την μελέτης για το τοπικό ρυμοτομικό σχέδιο του Γηροκομείου Σητείας βρέθηκε ότι η γραμμή πλημύρας επηρεάζει εκατοντάδες ιδιοκτησίες. Δεν είναι σαφή τα όρια των εθνικών, επαρχιακών και δημοτικών οδών. Σε οδούς που έγιναν απαλλοτριώσεις για την κατασκευή ή βελτίωσή τους συχνά δεν είναι δυνατό να ταιριάξουν τα όρια των απαλλοτριώσεων στο έδαφος, ενώ σε αρκετές περιπτώσεις ο δρόμος βγαίνει έξω από τα όρια της απαλλοτρίωσης που έχουν καθοριστεί. Επίσης υπάρχουν επαρχιακοί ή ακόμη και εθνικοί οδοί στους οποίους δεν υπάρχει καν αποτύπωση. Σε οδούς που αναγνωρίστηκαν ως κυριότεροι αγροτικοί και έγιναν δημοτικοί απλά υπάρχει η θέση τους στο χάρτη και σπάνια βρίσκεις αποτύπωση, συνεπώς το κράτος, η περιφέρεια ή ο δήμος δε γνωρίζει τα όρια της ιδιοκτησίας του ούτε ο ιδιοκτήτης το όριο του οικοπέδου του με ακρίβεια, γεγονός που μπορεί να απομοιώσει την επιφάνεια του γεωτεμαχίου κάτω από την κατά κανόνα αρτιότητα χωρίς να το γνωρίζει ο ιδιοκτήτης. Δεν έχουν καθοριστεί όλες οι αρχαιολογικές ζώνες. Σε πολλές περιπτώσεις αν και έχουν εντοπιστεί αρχαιότητες δεν έχουν καθοριστεί ζώνες ελέγχου και περιορισμού της δόμησης ούτε όροι για τον έλεγχο με αποτέλεσμα να είναι στην κρίση της εφορείας αρχαιοτήτων να επιβάλλει όρους δόμησης, δηλαδή στην κρίση των υπαλλήλων και μόνο. Συνήθως η τελική έγκριση της εφορίας αρχαιοτήτων στο Λασίθι έρχεται με καθυστέρηση πολλών μηνών και σε αρκετές περιπτώσεις η καθυστέρηση αυτή θα αποβεί μοιραία στο χρονικό προγραμματισμό για την έκδοση των οικοδομικών αδειών. Δεν είναι σαφής η πολεοδομική νομοθεσία. Ο ΝΟΚ έχει γραφτεί με πολλές ασάφειες με αποτέλεσμα τη διαφορετική ερμηνεία από υπηρεσία σε υπηρεσία και την αποστολή έγγραφων ερωτημάτων στην αποκεντρωμένη διοίκηση για γνωμοδότηση επί της νομοθεσίας, πράγμα χρονοβόρο. Όλα τα παραπάνω θα οδηγήσουν: Στην έξαρση της αυθαίρετης δόμησης. Σε σημαντικότατη μείωση των γεωτεμαχίων για δόμηση. Στην υπερβολική αύξηση της ζήτησης για οικοδομικές άδειες σε γήπεδα άρτια κατά παρέκκλιση σήμερα προκειμένου οι ιδιοκτήτες να προλάβουν τις μεταβατικές διατάξεις των 2 ετών. Σε οικονομική ζημιά στην τοπική οικονομία και τον τουρισμό. Τις τελευταίες δεκαετίες υπήκοοι άλλων κρατών –ενδεικτικά αναφέρω Αγγλία, Γαλλία, Γερμανία, ΗΠΑ, Αραβικές χώρες, Ρωσία, Ισραήλ, Κίνα, Τουρκία κλπ.- αλλά και Έλληνες αγοράζουν εκτός σχεδίου γήπεδα και κατασκευάζουν εκεί τις εξοχικές ή τις κύριες κατοικίες τους – σε πολλές περιπτώσεις είναι υπερπολυτελείς. Με δεδομένο ότι ένα σημαντικό ποσοστό των κατοικιών εκτός σχεδίου ενοικιάζεται ως τουριστική έπαυλη το εισόδημα που θα χαθεί από την αγοραπωλησία, την κατασκευή, το εμπόριο, την παροχή υπηρεσιών, την τουριστική κίνηση θα είναι ανυπολόγιστο. Συνεπώς ζητούμε: Την άμεση κατάργηση του υπό διαβούλευση Νομοσχεδίου κατά τα άρθρα που προαναφέρθηκαν ή τουλάχιστον την αναστολή του μέχρι την ολοκλήρωση του πολεοδομικού σχεδιασμού και την ολοκλήρωση και συμπλήρωση όλων των υποβάθρων όπως αυτά αναφέρθηκαν παραπάνω.