Αρχική Δημόσια Διαβούλευση για το σχέδιο νόμου «Εκσυγχρονισμός της Χωροταξικής και Περιβαλλοντικής νομοθεσίας»Άρθρο 92 – Κίνητρα για τη δημιουργία κτιρίων ελάχιστης ενεργειακής κατανάλωσηςΣχόλιο του χρήστη Μαρία Καλτσά | 31 Αυγούστου 2020, 18:35
Yπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Γενικό σχόλιο: το άρθρο 25 του ΝΟΚ συντάχθηκε το 2012 στο πλαίσιο προετοιμασίας της χώρας για τις επερχόμενες μετά το 2020 απαιτήσεις των κτηρίων nzeb, και εξυπηρετούσε πλήρως τις τότε συνθήκες και -κυρίως- αντιλήψεις. Η οικοδομική απραξία κατά την μακρά περίοδο τις κρίσης δεν αποκάλυψε τυχόν αδυναμίες του. ΣΗΜΕΡΑ η απαίτηση για κτήρια nzeb οδηγεί στην ανάγκη επικαιροποίησής του, και στην ενδυνάμωση των προσφερόμενων κινήτρων στη βάση νέων στόχων και κυρίως των σοβαρών χρηματοδοτήσεων που έχουν τεθεί για την ενέργεια και ο κλίμα. Ενώ οι απαιτήσεις στην Ευρώπη για λιγότερο ενεργοβόρα κτήρια ανεβαίνουν, στην Ελλάδα παραμένουν στάσιμες (ή και χειροτερεύουν όταν π.χ. στο Πρόγραμμα ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΩ προβλέπεται επιδότηση για κτήρια που “ανεβαίνουν” 3 κατηγορίες, δηλ. από Η σε Δ). Η απαίτηση για κτήρια Α που μετατέθηκε ώστε να ισχύει από το 2021 είναι η ελάχιστη, ενώ το κίνητρο επιπλέον συντελεστή 5% σήμερα φαντάζει πλέον υπερβολικό εφόσον αφορά σε βελτίωση μιας κατηγορίας. Το κίνητρο του αυξημένου συντελεστή δόμησης πρέπει να αφορά σε σημαντικά μεγαλύτερη ενεργειακή βελτίωση του κτηρίου και να ικανοποιεί ΚΑΙ αριθμητικούς στόχους ώστε να εναρμονίζεται με την Ευρωπαϊκή και Εθνική νομοθεσία (δηλαδή να δηλώνεται ρητά η εξοικονόμηση. Υπάρχει ανάγκη εξοικείωσης του μέσου ανθρώπου με την έννοια “περιβαλλοντική συμπεριφορά κτηρίου”, και η εξοικείωση να αφορά εξίσου σε κτήρια ΚΑΤΟΙΚΙΑΣ (δηλ. στο 85% των κτηρίων). Η δημιουργία μιας δεκάδας/έτος πολυτελών κτηρίων γραφείων με πιστοπoίηση LEED δεν μπορεί να αποφέρει την αναγκαία διεύρυνση αναβαθμίσεων που αφορούν τον μέσο πολίτη, την κοινωνία και το περιβάλλον. Πρέπει να προστεθούν προσιτά στο κόστος και μεθοδολογία εφαρμογής περιβαλλοντικά πρότυπα με έμφαση στην εξοικονόμηση ενέργειας (καθότι αυτή γενικά ευθύνεται για το 40% της συνολικής κατανάλωσης ενέργειας που τους αφορά, και των παραγόμενων ρύπων λόγω κατανάλωσης. Πολύ σύντομα θα υποχρεωθούμε να προσεγγίσουμε κίνητρα ενεργειακής αναβάθμισης συνόλων πολυκατοικιών σε επίπεδο μεγάλων ομάδων, αστικών γειτονιών και τμημάτων πόλης. Δηλαδή θα στρέψουμε την προσοχή μας στο ισχυρό περιβαλλοντικό και ενεργειακό αποτέλεσμα που έχουν οι παρεμβάσεις αστικής αναβάθμισης (σε σχέση με τις ως σήμερα επιχειρούμενες που αφορούν σε μεμονωμένες ή διάσπαρτες μικρές επεμβάσεις όπως π.χ. σε διαμερίσματα, και που έχουν ασφαλώς μικρότερη αποτελεσματικότητα καθότι δεν λαμβάνεται υπόψη η συνολική ανάγκη και συμπεριφορά ενός κτηρίου). Καλό είναι αυτό να εκφραστεί ως πρόθεση στο παρόν Ν/Σ, ώστε στη συνέχεια να διερευνηθούν και προσδιοριστούν οι διαδικασίες και η μεθοδολογία ενεργειακής αναβάθμισης ολόκληρων σχετικών αστικών αναπλάσεων κλίμακας σε υφιστάμενα οικοδομικά τετράγωνα. Παρότι δεν αφορά συγκεκριμένα στο Άρθρο 25, άλλα κίνητρα καθώς και επικαιροποιήσεις άλλων άρθρων του ΝΟΚ σχετικά με ενεργειακές αποδόσεις κτηρίων και τη διευκόλυνση της υλοποίησης παθητικών κτηρίων (κυρίως υφιστάμενων) φαίνεται πως πρέπει επίσης να συμπεριλάβουν τα εξής: αντίστοιχη αύξηση ΚΑΙ στην κάλυψη όταν υπάρχει αύξηση του συντελεστή δόμησης, και δυνατότητα υπέρβασης των πλαγίων ορίων-μέγιστου ύψους κτηρίων-ελάχιστου ύψους υπογείων για την τοποθέτηση εξωτερικής/εσωτερικής θερμομόνωσης. Για τα μεγάλα πολεοδομικά συγκροτήματα θα χρειαστεί να επιλυθεί το θέμα της μόνωσης των τυφλών τοίχων στο όριο ιδιοκτησιών και στις προσόψεις των κτιρίων.