Αρχική Δημόσια Διαβούλευση για το σχέδιο νόμου «Εκσυγχρονισμός της Χωροταξικής και Περιβαλλοντικής νομοθεσίας»Άρθρο 34 – Μεταβατικές διατάξειςΣχόλιο του χρήστη Κλεάνθη Βογιατζάκη, Πολιτικός Μηχανικός M.Sc. | 2 Σεπτεμβρίου 2020, 12:27
Yπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Κλεάνθη Π.Βογιατζάκη Πολιτικός Μηχανικός M.Sc. Αντιπρόεδρος της Αντιπροσωπείας του ΤΕΕ-Τμήμα Δυτικής Κρήτης Το άρθρο 34, σε συνδυασμό με το άρθρο 28 του παρόντος σχεδίου νόμου, αφορά την ΑΜΕΣΗ ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ ΤΟΥ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΟΥ ΜΕΡΟΥΣ ΤΩΝ ΠΑΡΕΚΚΛΙΣΕΩΝ στην εκτός σχεδίου δόμηση και ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ ΕΝΤΟΣ ΔΙΕΤΙΑΣ ΤΩΝ ΛΟΙΠΩΝ ΠΑΡΕΚΚΛΙΣΕΩΝ ΚΑΙ ΜΕΡΟΥΣ ΤΗΣ ΚΑΤΑ ΚΑΝΟΝΑ ΔΟΜΗΣΗΣ σε εκτός σχεδίου περιοχές, χωρίς τη θέσπιση κάποιο άλλου είδος αντισταθμιστικού μέτρου. Το γεγονός αυτό γίνεται με τέτοιο τρόπο, ώστε φανερώνει έντονα την προσπάθεια που γίνεται για αναδιάταξη του ιδιοκτησιακού χάρτη με συγκεντροποίηση της γης στα χέρια λίγων και εκλεκτών, φερομένων ως «επενδυτών», μέσω της απαξίωσης της μικρής ιδιοκτησίας ως μη οικοδομήσιμης και εν τέλει της εκποίησης και εξαφάνισής της. Η ΔΙΕΤΗΣ ΠΡΟΘΕΣΜΙΑ των μεταβατικών διατάξεων κατά πρώτον ΔΕΝ ΑΦΟΡΑ ΤΗΝ ΠΛΕΙΟΝΟΤΗΤΑ ΤΩΝ ΘΙΓΟΜΕΝΩΝ ΙΔΙΟΚΤΗΣΙΩΝ, καθώς μεγάλο ποσοστό ιδιοκτησιών ΘΑ ΑΠΩΛΕΣΕΙ ΑΜΕΣΑ με την ψήφιση του νομοσχεδίου την οικοδομησιμότητά του, τόσο για χρήση κατοικίας, όσο και για άλλες χρήσεις. Στις μεταβατικές διατάξεις ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΣΥΜΠΕΡΙΛΗΦΘΟΥΝ ΟΛΕΣ ΟΙ ΠΕΡΙΠΤΩΣΕΙΣ ΤΟΥ ΤΩΡΙΝΟΥ ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΚΟΥ ΚΑΘΕΣΤΩΤΟΣ, που δίνουν τη δυνατότητα οικοδομησιμότητας και όχι μέρους αυτών (π.χ. χωρίς αλλαγές στα υφιστάμενα μήκη προσώπου και βάθη γηπέδων και χωρίς αποκλεισμούς υφιστάμενων αγροτικών δρόμων), για όλες τις χρήσεις, αλλιώς δεν μπορούν να λέγονται μεταβατικές. Επίσης, Η ΔΙΕΤΙΑ ΕΙΝΑΙ ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΜΗΔΑΜΙΝΟΣ ΧΡΟΝΟΣ ΙΣΧΥΟΣ ΤΩΝ ΜΕΤΑΒΑΤΙΚΩΝ ΔΙΑΤΑΞΕΩΝ, καθώς με την ψήφιση του νομοσχεδίου, προκειμένου να είναι οικοδομήσιμα πολλά ακίνητα εκτός σχεδίου, θα πρέπει πρώτα οι δημοτικοί οδοί να είναι χαρακτηρισμένοι ως Κατηγορία Α με Προεδρικό Διάταγμα, κι αυτό αφού προηγηθεί η σύνταξη κατάλληλης μελέτης, εγκρίσεις από φορείς και έχουν διανοιγμένο πλάτος 6 μ!!! Όλα αυτά τα προαπαιτούμενα είναι αδύνατο να υλοποιηθούν εντός 2 μόνο χρόνων, δεδομένου ότι η διαδικασία αυτή είναι πρακτικά πάρα πολύ χρονοβόρα και θα απαιτηθεί να γίνει για την πλειοψηφία του οδικού δικτύου της χώρας. Το γεγονός αυτό θα οδηγήσει σε μη δυνατότητα χρήσης των μεταβατικών διατάξεων για τις περισσότερες περιπτώσεις ακινήτων και τελικά σε απαξίωση της πλειοψηφίας των γηπέδων της χώρας. Ιδιαίτερα φανερώνεται ότι η προσθήκη επιπλέον περιορισμών για γήπεδα που βρίσκονται εντός της ζώνης των πόλεων, κωμών και οικισμών με ελάχιστο εμβαδόν 2.000 τ.μ., καθώς και των γηπέδων με ελάχιστο εμβαδόν 4.000 τ.μ και πρόσωπο σε προϋπάρχοντες αγροτικούς δρόμους, θα επιφέρει άμεσο πλήγμα σε πολύ μεγάλο ποσοστό των ιδιοκτητών (εκτιμάτε το 90% των ιδιοκτητών της περιφέρειας και ιδιαίτερα της Κρήτης και άλλων νησιών), καθώς τα γήπεδα αυτά αποτελούν την πλειοψηφία των εκτός σχεδίου γηπέδων που σήμερα είναι άρτια και οικοδομήσιμα και στα οποία μέχρι σήμερα υπάρχει αξιοποίηση με οικοδομική δραστηριότητα που εμπλέκει παρά πολλούς κλάδους εργασίας, έμμεσα ή άμεσα, όπως μηχανικούς, δικηγόρους, συμβολαιογράφους, μεσίτες, τουριστικές επιχειρήσεις, κα. Σε κάθε περίπτωση η αλλαγή της νομοθεσίας με εφαρμογή έπειτα από 2 χρόνια ή άμεση εφαρμογή, ΜΕΤΑΤΡΕΠΕΙ ΤΑ ΜΕΧΡΙ ΣΗΜΕΡΑ ΥΨΗΛΗΣ ΑΞΙΑΣ ΔΟΜΗΣΙΜΑ ΑΓΡΟΤΕΜΑΧΙΑ, ΣΕ ΕΛΑΧΙΣΤΗΣ ΑΞΙΑΣ ΑΓΡΟΥΣ, μόνο για καλλιέργεια, ενώ ζημιώνονται κατάφορα και οι ιδιοκτήτες, έλληνες και άλλοι υπήκοοι, οι οποίοι βασιζόμενοι στην υφιστάμενη νομοθεσία επένδυσαν αδρά σε αγορά εκτάσεων, με την μελλοντική προοπτική αξιοποίησής τους, η οποία πλέον εξανεμίζεται. Η αλλαγή της νομοθεσίας χωρίς ορθές ή εύλογου χρόνου μεταβατικές διατάξεις, ενέχει επίσης ΤΟΝ ΚΙΝΔΥΝΟ ΑΝΤΙΣΥΝΤΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑΣ ΤΟΥ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟΥ που μπορεί να οδηγήσει την όλη κυβέρνηση στο Συμβούλιο της Επικρατείας και στην ακύρωση του νόμου (έχει ξαναγίνει κάτι τέτοιο άλλωστε.βλ.Ν4014/2011). Σε συνέπεια όλων των ανωτέρω, έως ότου καθοριστούν οι απαιτούμενες προδιαγραφές και προϋποθέσεις, ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΑΠΟΣΥΡΘΕΙ ΤΟ ΑΡΘΡΟ 34 ΤΟΥ ΣΧΕΔΙΟΥ ΝΟΜΟΥ ΚΑΙ ΝΑ ΜΗΝ ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΘΕΙ ΚΑΜΙΑ ΑΠΟ ΤΙΣ ΙΣΧΥΟΥΣΕΣ ΠΑΡΕΚΚΛΙΣΕΙΣ ΚΑΙ ΚΑΝΟΝΕΣ ΟΣΟΝ ΑΦΟΡΑ ΤΗ ΔΟΜΗΣΗ ΕΚΤΟΣ ΣΧΕΔΙΟΥ. Σε κάθε περίπτωση, εάν, παρόλα αυτά, επικρατήσουν ανορθολογικές αντιλήψεις, προς στοιχειώδη αντιμετώπιση των επαχθέστατων συνεπειών, καθίσταται επιτακτική η πρόβλεψη ικανού μεταβατικού χρόνου και όχι βέβαια μόνο διετίας, λαμβανομένων υπόψη των ακραίων τωρινών και μελλοντικών συνθηκών, στη διάρκεια του οποίου να ισχύει η αρτιότητα και οικοδομησιμότητα των εκτός σχεδίων ακινήτων, βάσει του τωρινού νομικού καθεστώτος, χωρίς δηλαδή αλλαγή των όρων και προϋποθέσεων και χωρίς ανατροπή διαμορφωμένων καταστάσεων που αναιρούν το νόημα της ύπαρξης μεταβατικών διατάξεων.