Αρχική Δημόσια Διαβούλευση για το σχέδιο νόμου «Εκσυγχρονισμός της Χωροταξικής και Περιβαλλοντικής νομοθεσίας»Άρθρο 10 – Τοπικά Πολεοδομικά Σχέδια – Τροποποίηση του άρθρου 7 του ν. 4447/2016Σχόλιο του χρήστη Αναιρούση Φανή και Ευαγγελίδου Μάρω | 3 Σεπτεμβρίου 2020, 18:18
Τ.Π.Σ. ΚΑΘΟΡΙΣΜΟΣ ΟΔΙΚΟΥ ΔΙΚΤΥΟΥ στις ΕΚΤΟΣ ΣΧΕΔΙΟΥ ΠΕΡΙΟΧΕΣ και ΣΧΕΔΙΟ ΓΕΝΙΚΗΣ ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ στις Π.Ε.Χ. 1. ΣΤΟ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΤΟΥ ΤΠΣ, ΟΡΘΑ ΠΡΟΣΤΙΘΕΤΑΙ ΟΤΙ ΚΑΘΟΡΙΖΕΙ, ΜΕΤΑΞΥ ΑΛΛΩΝ, «ΤΟ ΟΔΙΚΟ ΔΙΚΤΥΟ, τα μεταφορικά, τεχνικά και περιβαλλοντικά δίκτυα και υποδομές», Θα ήταν ορθότερο να διευκρινίζει ότι η διατύπωση ΠΕΡΙΛΑΜΒΑΝΕΙ «ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΑ ΚΑΙ ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΑ» ΔΙΚΤΥΑ ΚΑΙ ΥΠΟΔΟΜΕΣ, ενώ ειδικά για το οδικό δίκτυο είναι σκόπιμο να περιλαμβάνει τα μονοπάτια και τις ποδηλατικές διαδρομές και να προτείνει την λειτουργική ιεράρχηση των οδών και τον χαρακτηρισμό τους, σε αγροτικές δημοτικές, δασικές, διαδρόμους πεζοπορίας /ποδηλασίας, ιστορικά μονοπάτια κλπ καθώς και τα γεωμετρικά χαρακτηριστικά ή άλλα τεχνικά στοιχεία κάθε κατηγορίας. Υπ’ αυτή την έννοια είναι αναγκαίος ο εμπλουτισμός των κατηγοριών του Αρ 14 και θα ήταν χρήσιμη η πρόβλεψη έκδοσης διευκρινιστικής ΥΑ (ίσως ΚΥΑ σε συνυπογραφή με τον Υπουργό Μεταφορών και Υποδομών), για την παροχή ενός πληρέστερου οδηγού, που θα παρέχει το πλαίσιο αυτής της εργασίας. Με την προτεινόμενη ΥΑ καλύπτεται ένα χρόνιο κενό στο θεσμικό οπλοστάσιο των κυκλοφοριακών μελετών που σήμερα περιορίζεται (α) σε προδιαγραφές οδοποιίας και (β) στην διοικητική κατάταξη του δικτύου (εθνική, επαρχιακή κλπ) και όχι στην λειτουργική (πρωτεύον, δευτερεύον, συλλεκτήριο κλπ), η οποία γινόταν με τα ΓΠΣ, αλλά μόνο στον αστικό και άμεσα περιαστικό χώρο. Επίσης σκόπιμο είναι να προβλεφθεί η έκδοση ΥΑ για τις προδιαγραφές της απαιτούμενης μελέτης η τεχνικής έκθεσης υποστήριξης της πράξης χαρακτηρισμού του οδικού δικτύου (ΠΔ του Αρ 14) ή να ενταχθεί στις προδιαγραφές του ΤΧΣ όταν ο χαρακτηρισμός γίνεται με το ίδιο ΠΔ. ΠΡΟΤΕΙΝΕΤΑΙ δηλ ΣΥΜΠΛΗΡΩΣΗ ΤΟΥ ΑΡ 14 ΚΑΙ ΤΗΣ ΕΞΟΥΣΙΟΔΟΤΙΚΗΣ ΔΙΑΤΑΞΗΣ ΤΗΣ ΠΑΡ 8, ώστε να συμπεριλάβει όλο το ανωτέρω προτεινόμενο περιεχόμενο. 2. Η εργασία αυτή θα πρέπει να αφορά τις ΠΕΡΙΟΧΕΣ ΕΛΕΓΧΟΥ ΧΡΗΣΕΩΝ (ΠΕΧ ΑΡΘ.10 ΠΑΡ.3Δ), τις ΠΕΡΙΟΧΕΣ ΠΑΡΑΓΩΓΙΚΩΝ και ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΩΝ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ (ΠΕΔ Αρ10 παρ3.γ), όταν αυτές δεν πολεοδομούνται, ακόμα και τις ΠΕΡΙΟΧΕΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ (ΠΕΠ και ΠΕΚ παρ.4), όπου αποσκοπεί στον έλεγχο της μη διάνοιξης οδικού δικτύου που δεν συνάδει με τον χαρακτήρα της περιοχής, αλλά τέλος και τους ΟΡΙΟΘΕΤΗΜΕΝΟΥΣ ΟΙΚΙΣΜΟΥΣ που δεν έχουν σχέδιο και επαρκή ρυμοτομία, όπου θα μπορούσε να προταθεί βελτίωση της οδικής υποδομής: πχ περιμετρική οδός, χώρος στάθμευσης εκτός οικισμού, διαπλάτυνση υφισταμένης βασικής οδού, διάνοιξη πρόσβασης στις ακτές κλπ. Πρόκειται για ρυθμίσεις που έχουν κατά καιρούς εισαχθεί στην πολεοδομική νομοθεσία αλλά δεν έχουν ενεργοποιηθεί επειδή υπήρξε ασάφεια ως προς τον τρόπο θεσμοθέτησης (αρχικά Νομάρχης) και υλοποίησης (ΝΔ.1923 ή απαλλοτρίωση). Σήμερα που αποδίδεται με το σν αυτό το αντικείμενο στο ΤΠΣ είναι ευκαιρία να βελτιωθούν οι παραλήψεις του παρελθόντος. 3. Το ΣΝ θα πρέπει λοιπόν ΝΑ ΣΥΜΠΕΡΙΛΑΒΕΙ ΤΟΝ ΤΡΟΠΟ Ή ΤΟΥΣ ΤΡΟΠΟΥΣ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ ΤΟ ΟΔΙΚΟΥ ΔΙΚΤΥΟΥ ή των αναγκαίων διαπλατύνσεων, (στο Αρ 14), θέμα που μας οδηγεί σε μια γκάμα επιλογών για την εξασφάλιση του κοινόχρηστου χαρακτήρα των οδών, όπως η απαλλοτρίωση, η εθελούσια παραχώρηση (εν είδει αυταποζημίωσης), η επιβεβλημένη συνεισφορά των ευνοούμενων ιδιοκτησιών, είτε τέλος σε πιο καινοτόμες ιδέες όπως η αποζημίωση από τρίτους ωφελούμενους εμμέσως, η μετατροπή της δουλείας σε παραχώρηση, η ανάληψη του κόστους εφαρμογής παράλληλων οδικών έργων από υποψήφιους επενδυτές σε παρακείμενους «υποδοχείς» στο πλαίσιο εταιρικής κοινωνικής ευθύνης. Η ΔΙΑΤΑΞΗ ΤΟΥ ΑΡ 14 ΤΟΥ ΣΝ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΕΠΑΡΚΩΣ ΜΕΛΕΤΗΜΕΝΗ ΩΣ ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΣΧΕΣΗ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ ΚΑΙ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΚΑΙ ΩΣ ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΣΧΕΣΗ ΩΦΕΛΕΙΑ / ΠΑΡΟΧΗ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΟΣ ΔΟΜΗΣΗΣ. Οι προσφερόμενες λύσεις παροχής δικαιώματος (α) δόμησης στους παρόδιους της Α κατηγορίας και (β) αποκλειστικής πρόσβασης στους υποδοχείς μέσω των οδών Β κατηγορίας, με μόνο κριτήριο τον ρόλο της οδού (τι συνδέει) και το ελάχιστο πλάτος αυτής (6 ή 5μ), μάλλον αποθαρρύνει την ολοκληρωμένη προσέγγιση κυκλοφοριακού και πολεοδομικού σχεδιασμού και ενέχει τον κίνδυνο να οδηγήσει σε νέες παρόδιες αναπτύξεις μετά από αποσπασματικούς και κατόπιν πιέσεων χαρακτηρισμούς, με Απόφαση του Συντονιστή της Αποκεντρωμένης Διοίκησης και όχι μετά από ολοκληρωμένη κυκλοφοριακή μελέτη σε επίπεδο τουλάχιστον Δημοτικής Ενότητας. ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΤΟ ΣΝ ΝΑ ΣΥΜΠΕΡΙΛΑΒΕΙ ΡΗΤΑ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΕΣ ΔΙΚΛΕΙΔΕΣ ΠΟΥ ΝΑ ΑΠΟΘΑΡΡΥΝΟΥΝ ΤΗΝ ΑΠΟΣΠΑΣΜΑΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ , πρόταση που συνάδει και με την σχετική Νομολογία του ΣτΕ 4. ΠΡΟΤΕΙΝΕΤΑΙ το δικαίωμα δόμησης ΝΑ ΔΙΝΕΤΑΙ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΖΩΝΟΠΟΙΗΣΗ ΧΡΗΣΕΩΝ ΓΗΣ ΚΑΙ ΟΡΩΝ ΔΟΜΗΣΗΣ ΚΑΙ ΚΑΤΑΤΜΗΣΗΣ ΚΑΙ ΝΑ ΥΠΟΣΤΗΡΙΖΕΤΑΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΜΕΛΕΤΗ ΤΟΥ ΤΠΣ, Η ΕΠΣ ΕΠΙΠΕΔΟΥ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΕΝΟΤΗΤΑΣ ΚΑΙ ΟΧΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΤΥΧΟΝ ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΗ ΜΕΛΕΤΗ (που στο σν δεν είναι καν αναγκαία). 5. ΕΙΔΙΚΑ ΣΤΙΣ ΖΩΝΕΣ ΠΕΧ ΠΟΥ ΕΜΦΑΝΙΖΟΥΝ ΕΝΤΟΝΕΣ ΤΑΣΕΙΣ Η ΠΙΕΣΕΙΣ ΑΝΟΙΚΟΔΟΜΗΣΗΣ Η ΚΑΤΑΤΜΗΣΗΣ είναι σκόπιμο να αξιοποιηθεί το γεγονός ότι στο ΠΔ του ΤΠΣ ή ΕΠΣ θα υπάρξει επιστημονική υποστήριξη από συντονισμένη πολεοδομική και κυκλοφοριακή μελέτη ώστε να δοθεί η δυνατότητα οικοδόμησης μέσω του προσδιορισμού ενός ιδιότυπου «τρόπου ανάπτυξης» της ΠΕΧ με Ενδιάμεσο Βαθμό Πολεοδομικής Οργάνωσης χωρίς πλήρη πολεοδόμηση. Ενδεικτικές ονομασίες: ΠΕΧ-ΕΒΟ, κατ΄ αντιστοιχία με το ΕΠΕΒΟ των Επιχειρηματικών Πάρκων, ή απλούστερα Σχέδιο Ενδιάμεσης ή Γενικής Πολεοδομικής Οργάνωσης, / ΣΕΠΟ ή ΣΓΠΟ. ΣΤΟΧΟΣ ΑΥΤΗΣ ΤΗΣ ΠΡΟΤΑΣΗΣ, που απλουστεύει μια παλαιότερη ιδέα γνωστή ως Super Block είναι αφενός Η ΈΓΚΑΙΡΗ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΤΗΣ ΖΗΤΗΣΗΣ σε παραθεριστική κατοικία ημιαγροτικού τύπου και η αποφυγή των προβλημάτων της «τυχαίας» ή /και αυθαίρετης εκτός σχεδίου κατάτμησης και δόμησης που ταλανίζουν τη Χώρα εδώ και δεκαετίες, αφετέρου Η ΕΞΥΓΙΑΝΣΗ ΥΠΑΡΧΟΥΣΩΝ ΑΤΥΠΩΝ ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΣΕΩΝ ΜΙΚΤΩΝ ΧΡΗΣΕΩΝ ΣΕ ΠΕΧ ΠΧ ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΩΝ ΜΕ ΠΑΡΑΘΕΡΙΣΤΙΚΗ ΚΑΤΟΙΚΙΑ. Με το ΣΓΠΟ προσδιορίζονται οι επιτρεπόμενες συμβατές χρήσεις γης, οι όροι κατάτμησης και δόμησης, η οργάνωση του βασικού δικτύου μετακινήσεων και διαφυγής σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης, αλλά και οι σχετικές υποδομές (πχ στάθμευση, ζώνες πυρασφάλειας, υποδομές διαχείρισης απορριμμάτων κλπ). Η αναγκαιότητα της πρότασης στο πλαίσιο του παρόντος σν που επιχειρεί την κατάργηση της γενικευμένης εκτός σχεδίου δόμησης είναι προφανής και ΕΞΥΠΗΡΕΤΕΙ ΤΟΣΟ ΣΤΟΧΟΥΣ ΒΙΩΣΙΜΗΣ ΧΩΡΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΌΣΟ ΚΑΙ ΤΟ ΑΙΣΘΗΜΑ ΔΙΚΑΙΟΥ ΚΑΙ ΤΗΝ ΕΜΠΙΣΤΟΣΥΝΗ ΤΩΝ ΠΟΛΙΤΩΝ ΣΤΗΝ ΔΙΟΙΚΗΣΗ. Η μελέτη υποστήριξης αυτού το σχεδίου εντάσσεται ως υπο-κατηγορία στο Ρυμοτομικό Σχέδιο Εφαρμογής (ΡΣΕ) και θα απαιτηθούν τεχνικές προδιαγραφές και τιμολόγια ανάθεσης, αλλά είναι σκόπιμο στα ΕΠΣ (τουλάχιστον) να εκπονείται ταυτοχρόνως με το σχέδιο χρήσεων γης. 6. Εν κατακλείδι ΠΡΟΤΕΙΝΕΤΑΙ τροποποίηση του Αρ 14 ώστε όταν η υπόδειξη και ο χαρακτηρισμός του οδικού δικτύου γίνεται από άλλη (πλην του ΤΠΣ) μελέτη, ΝΑ ΜΗΝ ΠΑΡΑΣΧΕΘΟΥΝ ΆΜΕΣΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΠΑΡΟΔΙΑΣ ΔΟΜΗΣΗΣ αλλά μόνο όταν (α) η περιοχή έχει ενταχθεί σε ΠΕΧ (μέσω ΤΠΣ ή ΕΠΣ με μελέτη σε επίπεδο τουλάχιστον Δημοτικής Ενότητας) και (β) έχει εξασφαλιστεί η διάνοιξη της οδού ή έστω το κονδύλι των αναγκαίων απαλλοτριώσεων και ο επισπεύδων. Για την επεξεργασία των λεπτομερειών αυτής της πρότασης μπορεί να προβλεφθεί Η ΕΚΔΟΣΗ ΚΑΝΟΝΙΣΤΙΚΟΥ ΠΔ/ΤΟΣ Η ΥΑ, το οποίο αφενός θα επεξεργαστεί αποτελεσματικούς και καινοτόμους τρόπους υλοποίησης του οδικού δικτύου και αφετέρου θα καταγράψει τις προϋποθέσεις για την παροχή αυτού του δικαιώματος ώστε να εξασφαλίζεται η δημόσια ωφέλεια, ευρύτερη χρησιμότητα και συνέχεια των οδικών αρτηριών, λαμβάνοντας υπόψη και τα συνταγματικά πλαίσια για τις υποχρεώσεις της υπό ανάπτυξη ιδιοκτησίας.