Αρχική Δημόσια Διαβούλευση για το σχέδιο νόμου «Εκσυγχρονισμός της Χωροταξικής και Περιβαλλοντικής νομοθεσίας»Άρθρο 01 – ΣκοπόςΣχόλιο του χρήστη Γεράσιμος Μονιάς Νέτης (Δήμαρχος Σάμης Κεφαλονιά΅) | 4 Σεπτεμβρίου 2020, 14:13
Yπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Το παρόν νομοσχέδιο έρχεται αιφνιδιαστικά προς διαβούλευση και επιχειρεί μια ρήξη με το πολεοδομικό καθεστώς σε ότι αφορά την εκτός σχεδίου δόμηση που ισχύει με νόμιμο τρόπο για δεκαετίες στη χώρα μας, θεσμοθετώντας ουσιαστικά την κατάργησή της εκτός από ελάχιστες εξαιρέσεις. Θα πρέπει να επισημάνω ότι παρόλη την μεγάλη σημασία του , αυτό το σχέδιο νόμου υποβάλλεται προς διαβούλευση εν μέσω καλοκαιρινών διακοπών, εν μέσω πανδημίας , εν μέσω τουρκικών προκλήσεων πρωτοφανούς εντάσεως και εν μέσω μιας απίστευτης οικονομικής δυσπραγίας που βιώνει η χώρα μας για περισσότερο από μια δεκαετία. Χωρίς λοιπόν να γίνει γνωστή σε βάθος στους κόλπους της κοινωνίας η αναγκαιότητα ανατροπής του πολεοδομικού καθεστώτος, σε ότι αφορά την εκτός σχεδίου δόμηση, επιχειρείται σε άκαιρο χρόνο και αιφνιδιαστικά να ψηφιστεί ένα νομοσχέδιο που είναι βέβαιο ότι θα καταστρέψει πολλές μικροϊδιοκτησίες ανθρώπων που έχουν μοχθήσει για να τις αποκτήσουν με εντελώς νόμιμο τρόπο (πληρώνοντας φόρους μεταβίβασης, φόρους κληρονομιάς , συμβολαιογράφους, μηχανικούς κ.λ.π). Επιπλέον πολλοί ιδιοκτήτες έχουν πάρει δάνεια προκειμένου να αξιοποιήσουν τα ακίνητά τους αυτά υποθηκεύοντας πολλές φορές ακόμη και τα ίδια τα σπίτια τους. Ποια θα είναι η κατάληξη αυτών των ανθρώπων μετά την ολοσχερή απαξίωση των εν λόγω γηπέδων; Ακόμη και η μεταβατική περίοδος της διατήρησης των παρεκκλίσεων για δύο έτη που προβλέπεται στον νομοσχέδιο για την κατοικία κρίνεται ανεπαρκής για τους παρακάτω λόγους : 1) δεν δίνει αρκετό χρόνο στους πολίτες για να αποκτήσουν οικοδομική άδεια εφόσον απαιτείται προηγουμένως να έχει εξασφαλιστεί πράξη χαρακτηρισμού της έκτασης από την αρμόδια δ/νση δασών , να έχει εγκριθεί η σχετική αρχιτεκτονική μελέτη από την εφορεία νεωτέρων μνημείων και από συμβούλια αρχιτεκτονικής για ακίνητα που εμπίπτουν σε περιοχές ιδιαιτέρου φυσικού κάλλους ή σε περιοχές που έχουν ενταχθεί σε αρχαιολογικές ζώνες β’ . 2) δεν παραμένουν ως έχουν ΣΗΜΕΡΑ ΟΙ ΠΑΡΕΚΚΛΙΣΕΙΣ ΟΙΚΟΔΟΜΗΣΙΜΟΤΗΤΑΣ για πάμπολλες περιπτώσεις οικοπέδων αφού αφενός μεν για τα εντός ζώνης γήπεδα με εμβ. μεγαλύτερου των 2.000τ.μ εισάγεται ως πρόσθετη προϋπόθεση (για να είναι οικοδομήσιμα) η απαίτηση να έχουν ελάχιστο πρόσωπο σε κοινόχρηστο χώρο 25μ. και ελάχιστο βάθος 40μ. αφετέρου δε δεν συμπεριλαμβάνονται στις παρεκκλίσεις γήπεδα με εμβ. μεγαλύτερου των 4.000 τ.μ. που έχουν χρόνο δημιουργίας προγενέστερο της 17ης.10.1978 (δηλ. της συντριπτικής πλειοψηφίας!) 3) δεν έχουν φυσικά ακόμη χαρακτηριστεί με Π/διάταγμα ως δημοτικές οδοί κατηγορίας Α ή Β, οι οδοί του δήμου όπως προβλέπει το προς διαβούλευση νομοσχέδιο και με την διαδικασία που αυτό προβλέπει (δηλ. είτε μετά από γνωμοδότηση του οικείου ΣΥΠΟΘΑ είτε μετά την ολοκλήρωση και έγκριση τοπικού ή ειδικού πολεοδομικού σχεδίου) Για τους παραπάνω λόγους προτείνεται: Η απόσυρση των άρθρων του νομοσχεδίου σε ότι αφορά στην εκτός σχεδίου δόμηση και η επαναφορά τους μόνο εφόσον έχουν προηγουμένως ολοκληρωθεί από την πλευρά της πολιτείας τα απαραίτητα εργαλεία σχεδιασμού και ανάπτυξης που επιβάλλει η επιστήμη της χωροταξίας και πολεοδομίας. Συνοπτικά πριν μιλήσουμε για κατάργηση ή τροποποίηση της νομοθεσίας για την εκτός σχεδίου δόμηση θα πρέπει πρώτα να έχουν ολοκληρωθεί για το σύνολο της χώρας οι δασικοί χάρτες, το κτηματολόγιο, οι οριοθετήσεις εκ νέου των οικισμών με αξιόπιστο και σύγχρονο τρόπο (συντεταγμένες ΕΓΣΑ 87) με τις αναγκαίες επεκτάσεις λαμβάνοντας υπόψη τις μελλοντικές οικιστικές ανάγκες με ορίζοντα τουλάχιστον τριακονταετίας, ο καθορισμός αιγιαλών και παραλίας, ο καθορισμός των κοινοχρήστων χώρων, ο χαρακτηρισμός και ο καθορισμός των οδών, η κατάρτιση των γενικών χωροταξικών και των τοπικών πολεοδομικών σχεδίων κ.λ.π. Φυσικά όλα τα παραπάνω πρέπει να εκτελεστούν σύμφωνα με τους κανόνες της επιστήμης αλλά πάντα σε στενή συνεργασία με τους τοπικούς φορείς καθώς αυτοί είναι οι άμεσοι εκφραστές της εκάστοτε τοπικής κοινωνίας και είναι αυτοί που γνωρίζουν καλλίτερα τις ιδιαιτερότητες του κάθε τόπου. Η επιβολή με οριζόντιο τρόπο νομοθετημάτων που δεν βρίσκουν ερείσματα στην πλειοψηφία των μελών της κοινωνίας αλλά αντίθετα προκαλούν ανισονομία ή χειρότερα εξυπηρετούν τα συμφέροντα των λίγων και οικονομικά ισχυρών είναι βέβαιο ότι θα αποτύχουν ή ακόμη θα οδηγήσουν και σε κοινωνικές αναταραχές.