Αρχική Διαβούλευση για το σχέδιο νόμου «Ενσωμάτωση της Οδηγίας 2019/904/ΕΕ σχετικά με τη μείωση των επιπτώσεων ορισμένων πλαστικών προϊόντων στο περιβάλλον»Άρθρο 03 – Ορισμοί (άρθρο 3 της Οδηγίας 2019/904/ΕΕ)Σχόλιο του χρήστη Δ. Μαντής | 11 Σεπτεμβρίου 2020, 11:54
Δ. Μαντής, Πρόεδρος του ΣΥΒΙΠΥΣ. Παρακολουθώντας την εξέλιξη της δημόσιας διαβούλευσης και έχοντας μελετήσει τις διαδοχικές εκδόσεις των κατευθυντήριων γραμμών (Ramboll studies, οι οποίες δεν έχουν διανεμηθεί στο ευρύ κοινό και παραμένουν εμπιστευτικές μεταξύ της Ευρωπαϊκής επιτροπής περιβάλλοντος και των διαβουλευόμενων κρατών μελών) καταγράφω τις ακόλουθες παρατηρήσεις: 1.Η πλειοψηφία των πολυμερών (fossil based, biomass origin, compostable and biodegradable) συμπεριλαμβάνονται στους περιορισμούς των κατευθυντήριων οδηγιών (έκδοση προς διαβούλευση 09/9/2020). 2.Η Ελληνική νομοθεσία για τον εκσυγχρονισμό της περιβαλλοντικής νομοθεσίας (Νόμος 4685/2020, άρθρο 97, επιβαλλόμενο τέλος χρήσης για τις πλαστικές σακούλες) εξαιρεί τις βιοαποδομήσιμες (ή βιοαποικοδομήσιμες) και λιπασματοποιήσιμες πλαστικές σακούλες μεταφοράς από την καταβολή τέλους ή από κάθε περιορισμό διάθεσης στην αγορά. Οι πλαστικές σακούλες μεταφοράς κατηγοριοποιούνται ως πλαστικά μιας χρήσης και στις κατευθυντήριες γραμμές της SUPD 2019/904 με κριτήριο το πάχος 3. Οι κατευθυντήριες γραμμές είναι μια τεχνική έκθεση με μη δεσμευτική ισχύ προς τα κράτη μέλη. Συνεπώς το εκάστοτε κράτος μέλος μπορεί να την υιοθετήσει αυτούσια ή να την τροποποιήσει πχ. εκδίδοντας τεχνικές οδηγίες με επιπρόσθετες διευκρινήσεις, παραδείγματα, ορισμούς κτλ. Πιθανό είναι το σενάριο δημοσίευσης διαφοροποιημένων τεχνικών οδηγιών ανά κράτος μέλος και σε αυτήν την περίπτωση θα λάβει θέση η Ευρωπαϊκή επιτροπή για τον ανταγωνισμό. Τα ευλόγα ερωτήματα που προκύπτουν είναι τα ακόλουθα: a. Τι θα πράξει η Ελληνική πολιτεία με τα πιστοποιημένα βιοδιασπώμενα προϊόντα μιας χρήσης (πχ. χάρτινο κύπελλο, καλαμάκι, χάρτινης συσκευασία ταχυφαγείου) με δεδομένο την νομοθετική δέσμευση πριν λίγους μήνες για τις αντίστοιχες σακούλες μεταφοράς? b. Πως θα αντιδράσουν οι θιγόμενες επιχειρήσεις σε πιθανή αντίφαση μεταξύ των δύο εθνικών νομοθεσιών? c.Πως θα εναρμονιστεί η χώρας μας στην αναμενόμενη ΝΕΑ Ευρωπαϊκή νομοθεσία για τα κομποστοποιήσιμα και βιοδιασπώμενα πλαστικά που θα συνοδεύεται από τα αναθεωρημένα Ευρωπαϊκά πρότυπα ελέγχου? d.Ποια θα είναι η Ελληνική εκδοχή των κατευθυντήριων γραμμών, που θα ορίζει τα πλαστικά μίας χρήσης? Θα συσταθεί εθνική επιτροπή εμπειρογνωμόνων? Απαιτούνται τεχνικές προδιαγραφές που απενεργοποιούν πιθανή ασάφεια ή παρερμηνεία ενός νομοθετήματος. Αυτή είναι η βασική προϋπόθεση ώστε να καταστεί λειτουργικός και εφαρμόσιμος ένας νόμος. Σε αντίθετη περίπτωση οδηγούμαστε αναπόφευκτα στη ψήφιση ενός νόμου, που πλημμελώς θα εφαρμόζεται από ολίγους υπόχρεους παραγωγούς (παραδείγματα Ελληνικών νόμων που ψηφίστηκαν άλλα δεν εφαρμόζονται είναι διαθέσιμα). Αδυνατούμε να εικάσουμε ποιες συνθήκες θα επικρατήσουν στην αγορά, εάν δεν υπάρχουν σαφείς οδηγίες για τις εκατοντάδες διαφορετικές δομές συσκευασία στις οποίες αναφέρεται η παρούσα νομοθεσία.