Αρχική Σχέδιο Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης (Master Plan) για τις λιγνιτικές περιοχές της Δυτικής Μακεδονίας και της ΜεγαλόποληςΣχέδιο δίκαιης αναπτυξιακής μετάβασης λιγνιτικών περιοχώνΣχόλιο του χρήστη ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΠΑΠΑΓΡΗΓΟΡΙΟΥ | 9 Νοεμβρίου 2020, 10:39
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΠΑΠΑΓΡΗΓΟΡΙΟΥ ΔΗΜΟΤΙΚΟΣ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΦΛΩΡΙΝΑΣ «Η προγραμματισμένη για το έτος 2023 διακοπή λειτουργίας του ΑΗΣ Μελίτης στερεί από την πράξη «Τηλεθέρμανση Φλώρινας» την απαιτούμενη θερμική ενέργεια για την λειτουργία του δικτύου τηλεθέρμανσης και αίρει την σκοπιμότητα υλοποίησης του υποέργου 5 «Μετασκευές ΔΕΗ» το οποίο ήταν υποχρέωση της Δ.Ε.Η Α.Ε. και πλέον δεν υπάρχει περίπτωση κατασκευής του. Έτσι, με βάση τις νέες συνθήκες, είναι αδύνατη η ολοκλήρωση όλων των υποέργων της πράξης της Τηλεθέρμανσης Φλώρινας καθώς και η έναρξη των διαδικασιών της Τηλεθέρμανσης Μελίτης και προκύπτει η ανάγκη αναθεώρησης του προγραμματισμού και η αλλαγή των διαδικασιών για τη θέρμανση των κατοίκων της πόλης». Με την παραπάνω δήλωση του Δημάρχου Φλώρινας «ενταφιάστηκε» το μεγαλύτερο προγραμματισμένο έργο στο Δήμο Φλώρινας από την δημιουργία του μετά την απελευθέρωση. Έτσι λιτά και ύστερα από μία απλή αλληλογραφία με τα αρμόδια υπουργεία έχουν ενεργοποιηθεί οι διαδικασίες απένταξης. Εδώ είναι κρίσιμο να πω ότι ουδέποτε ο αρμόδιος Υπουργός κ. Κωστής Χατζηδάκης «διέταξε» την απένταξη. Αντίθετα δήλωσε «ότι οι πόλεις και οι τοπικές κοινωνίες θα είναι αυτές που θα διαλέξουν την τηλεθέρμανση ή την χρήση του φυσικού αερίου αφού πρώτα τους παρουσιαστεί η σχέση κόστους/όφελος της κάθε επιλογής». Στον Δήμο Φλώρινας όμως δεν ερωτήθηκε η τοπική κοινωνία. Δεν συγκλήθηκε ούτε καν το Δημοτικό Συμβούλιο για να συζητήσει το μείζον αυτό θέμα. Επειδή όμως ο Δήμαρχος έλαβε προσωπικά μία τέτοια απόφαση δεν σημαίνει ότι η συγκεκριμένη απόφαση αποβαίνει προς όφελος της τοπικής κοινωνίας. Ούτε βέβαια δίνει άλλοθι στα αρμόδια Υπουργεία να συμφωνήσουν όταν εύκολα μπορούν να αντιληφθούν το λάθος εις βάρος των κατοίκων της Φλώρινας. Προφανώς και θέλοντας να είμαι καλοπροαίρετος απέναντι του έχει κάνει λανθασμένη εκτίμηση. Κρίνει ότι το κλείσιμο των λιγνιτικών μονάδων το 2023 δημιουργεί αδιέξοδο στο έργο της τηλεθέρμανσης, αφού δεν είναι δυνατή η παροχή θερμικής ενέργειας. Πρόταση: - Διακοπή των διαδικασιών απένταξης του έργου της τηλεθέρμανσης. - Κατασκευή μονάδας μικτής καύσης λιγνίτη-βιομάζας(αντίστοιχη του Αμυνταίου) 50 έως 70 μεγαβάτ για παροχή θερμικής ενέργειας σε αντικατάσταση της θερμικής ενέργειας που θα εξασφάλιζε η ΔΕΗ από τον ΑΗΣ-Μελίτης, ο οποίος διακόπτει τη λειτουργία του. - Χρηματοδότηση του έργου από το Ταμείο Δίκαιης Μετάβασης, εάν θέλουμε να μιλάμε για ειλικρινά δίκαιη μετάβαση. Να μην ξεχνάμε ότι η ΔΕΗ χρηματοτοδοτεί της κατασκευή μονάδας(ΣΗΘΥΑ) για την εξασφάλιση των τηλεθερμάνσεων Κοζάνης, Πτολεμαίδας, Αμυνταίου. Το επιχείρημα ότι είναι τηλεθερμάνσεις σε λειτουργία είναι βάσιμο, βάσιμο όμως είναι και το επιχείρημα ότι απαιτείται η κατασκευή μονάδας θερμικής ενέργειας μικτής καύσης λιγνίτη-βιομάζας, διότι η τηλεθέρμανση της Φλώρινας είναι έργο σε εξέλιξη και έχουν ήδη δαπανηθεί μεγάλα ποσά - Συνέχιση του έργου του δικτύου της τηλεθέρμανσης, το οποίο σταμάτησε στην είσοδο της πόλης και συνέχιση της διαδικασίας που θα οδηγήσει στην τοποθέτηση των εναλλακτών. Έχουν ήδη δαπανηθεί 16 εκ. ευρώ και τα υπόλοιπα 17 που απαιτούνται είναι εξασφαλισμένα. - Επανέναρξη των διαδικασιών της τηλεθέρμανσης Μελίτης η οποία συνδέεται με την πρόταση για την κατασκευή μονάδας μικτής καύσης λιγνίτη-βιομάζας. Εναλλακτική πρόταση: - Συνέχιση της λειτουργίας του ΑΗΣ Μελίτης ως μονάδας φυσικού αερίου η οποία ταυτόχρονα με την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας θα εξασφαλίζει τη θερμική ενέργεια για τις τηλεθερμάνσεις Φλώρινας και Μελίτης. Πλεονεκτήματα της Τηλεθέρμανσης: 1. Φθηνότερη θέρμανση κατά τη λειτουργία της για τους κατοίκους 2. Ελάχιστη δαπάνη, επειδή οι εναλλάκτες είναι πληρωμένοι για όλους από το πρόγραμμα. Στην περίπτωση του φυσικού αερίου τα νοικοκυριά και οι επιχειρήσεις θα κληθούν να πληρώσουν τη αγορά του καυστήρα, την εγκατάσταση του, τις αλλαγές των οικιακών συσκευών. Ακόμα και στην εξαιρετικά δύσκολη περίπτωση εφαρμογής προγράμματος «Εξοικονομώ» γνωρίζουμε ότι στα προγράμματα αυτά τίθενται όροι και προϋποθέσεις που καθιστούν δυσχερή την ένταξη όλων των νοικοκυριών και επιχειρήσεων. 3. Ενεργειακή αυτονομία αφού η πρώτη ύλη καυσίμου είναι εγχώρια 4. Η μικτή καύση βιομάζας και λιγνίτη επιτυγχάνει σε σχέση με την τεράστια ανεργία και την απειλούμενη από την απολιγνιτοποίηση διόγκωση της: α. Τη διάσωση θέσεων εργασίας στα ορυχεία της περιοχής β. Την στήριξη της χειμαζόμενης αγροτικής οικονομίας, γιατί προσφέρει στους αγρότες εναλλακτικές μορφές καλλιέργειας και συγκεκριμένα τη δυνατότητα καλλιέργειας και πώλησης προϊόντων βιομάζας για την τηλεθέρμανση που εξασφαλίζει σίγουρο και εγγυημένο εισόδημα. Συγκεκριμένα, πραγματοποίηση συμβολαιακής γεωργίας όπου η μονάδα παραγωγής θερμικής ενέργειας θα συνάψει συμβόλαια απορρόφησης της παραγόμενης βιομάζας. Ως βιομάζα θεωρούνται πέρα από τα γεωργικά υποπροϊόντα, άχυρα κλπ., τα οινικά προϊόντα(στέμφυλα-βόστρυχες) και μια σειρά από προωθούμενες καλλιέργειες απόλυτα προσαρμοσμένες στο μικροκλίμα του τόπου μας π.χ. καλλιεργούμενα γαϊδουράγκαθα κ.α. γ. Την ένταξη νέων αγροτών στο επάγγελμα με κίνητρο τη βέβαιη απορρόφηση της παραγωγής. δ. Την δυνατότητα ίδρυσης θερμοκηπιακών πάρκων με εξασφαλισμένη τη θερμική ενέργεια ε. Την ίδρυση κτηνοτροφικών πάρκων με εξασφαλισμένη τη θερμική ενέργεια για τις σταβλικές εγκαταστάσεις στ.Μια οικονομικά πανίσχυρη Δημοτική Επιχείρηση Τηλεθέρμανσης του Δήμου Φλώρινας που δημιουργεί θέσεις εργασίας και κινεί με τις δραστηριότητες της την τοπική οικονομία ζ. Εκατοντάδες έμμεσες θέσεις εργασίας σε όλο το φάσμα των οικονομικών δραστηριοτήτων Σημείωση: Η πρόταση για την τηλεθέρμανση δε σημαίνει ότι απεμπολούμε τη δυνατότητα του φυσικού αερίου. Ο Δήμος Φλώρινας αποκτά το δικαίωμα να διεκδικεί και τα δύο, για τη χρήση που θα επιλέξουν οι κάτοικοι, ως ανταποδοτικό όφελος των ολέθριων συνεπειών της απολιγνιτοποίησης. ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΚΑΙΗ ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΣΤΟΝ ΔΗΜΟ ΦΛΩΡΙΝΑΣ 1. Οι μόνιμοι κάτοικοι του Δήμου Φλώρινας, που επενδύουν σε φωτοβολταϊκά, να έχουν προτεραιότητα στην έγκριση σύνδεσης με τη ΔΕΔΔΗΕ με κριτήριο την εντοπιότητα, ως πρώτη κατηγορία. Δεύτερη κατηγορία τα φωτοβολταϊκά που βρίσκονται σε ενοικιαζόμενες εκτάσεις μονίμων κατοίκων του Δήμου Φλώρινας. 2. Τουριστική αξιοποίηση του Περιαστικού Δάσους στον λόφο του Αγίου Παντελεήμονα στη Φλώρινα ως την περιοχή του Αγίου Νικολάου και του Ζωολογικού Κήπου-Πάρκου Αναψυχής ως ενιαίας, εκμεταλλεύσιμα, περιοχής 3. Έργα υποδομών στη ΒΙ.ΠΕ. και θεσμοθέτηση φορολογικών κινήτρων για προσέλκυση επενδύσεων 4. Εμπορευματικός Σιδηροδρομικός Σταθμός και διασύνδεση του με την ΒΙ.ΠΕ. 5. Ολοκλήρωση του αρδευτικού δικτύου του φράγματος της Τριανταφυλλιάς και νέο αρδευτικό δίκτυο από το φράγμα της Παπαδιάς για την άρδευση των κάμπων του Δήμου Μελίτης και Κάτω Κλεινών 6. Άμεση κατασκευή του κάθετου οδικού άξονα της Εγνατίας Οδού Φλώρινας-Πτολεμαίδας 7. Διαπλάτυνση του δρόμου Φλώρινας-Πρεσπών ως τη θέση Περβάλι ή κατασκευή νέου οδικού άξονα μέσω Αλώνων μέχρι Πισοδέρι και από εκεί ως Περβάλι. Οι τουριστικές ροές με προορισμό την περιοχή των Πρεσπών κινούνται μέσω Καστοριάς, επειδή η Καστοριά είναι συνδεδεμένη με την Εγνατία Οδό και έχει ευκολότερη πρόσβαση. Αν και οι Πρέσπες ανήκουν στην Περιφερειακή Ενότητα Φλώρινας η πόλη της Φλώρινας χάνει ένα σημαντικό μερίδιο στην τουριστική αγορά εξαιτίας της απομόνωσης από την έλλειψη οδικών αξόνων. Είναι καιρός η Δίκαιη Αναπτυξιακή Μετάβαση να συμπεριλαμβάνει στο σχεδιασμό της την τουριστική αναβάθμιση της Φλώρινας για τη βιωσιμότητα των ξενοδοχειακών μονάδων και καταλυμάτων, την δημιουργία νέων θέσεων εργασίας και τη στήριξη των υφιστάμενων καθώς και τη στήριξη των πάσης φύσης επιχειρήσεων που προσβλέπουν στον τουρισμό. 8. Προγράμματα διάσωσης των διατηρητέων κτιρίων 9. Διερεύνηση της δυνατότητας με σκοπό την παροχή φυσικού αερίου στις μεγάλες Τοπικές Κοινότητες του Δήμου Φλώρινας.