Αρχική Σχέδιο Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης (Master Plan) για τις λιγνιτικές περιοχές της Δυτικής Μακεδονίας και της ΜεγαλόποληςΣχέδιο δίκαιης αναπτυξιακής μετάβασης λιγνιτικών περιοχώνΣχόλιο του χρήστη ΚΑΚΚΑΒΑΣ ΠΟΛΥΒΙΟΣ | 9 Νοεμβρίου 2020, 11:12
Yπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Μεγαλόπολη, 7-11-2020 ΒΑΣΙΚΗ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ – ΞΕΧΩΡΙΣΤΗ (από το Δελτίο Τύπου του Προέδρου του ΣΔΑΜ). Στο Δ.Τ. της 3-10-2020, περί της έναρξης για δι’ αλληλογραφίας διαδικασία διαβούλευσης, αναφέρει : …«Αυτό το σχέδιο το γράφουμε μαζί με τις τοπικές κοινωνίες, αλλά και με εκείνους που θα επιλέξουν να επενδύσουν και να ζήσουν στις περιοχές αυτές.». Και ορίζει νέα χωροθέτηση και προϊδεάζει για σενάρια στα ποσοστά ενίσχυσης ιδιωτικών επενδύσεων στις «περιοχές» σε απολιγνιτοποίηση. - «Για τις Περιφερειακές Ενότητες Κοζάνης, Φλώρινας και Τρίπολης…» - «Για τις λοιπές περιοχές της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας και Μεγαλόπολης…» ΔΗΛΑΔΗ ? Υπάρχει Π.Ε. Αρκαδίας αλλά η νέα Π.Ε. Τρίπολης, που & ποια είναι ? • Κατ› ελάχιστο απαιτείται η άποψη του Περιφερειάρχη Πελοποννήσου (ως μέλος της τοπικής επιτροπής του ΣΔΑΜ), για την παραπάνω αναφορά στο ΔΤ καθώς και για την συσχέτιση με το ΦΕΚ 213/Α/2019 που αναφέρει μόνο το Δήμο Μεγαλόπολης για τη μετάβαση (ως καθαρά επηρεαζόμενη περιοχή). • Επίσης γιατί υποβιβάζουν τη Μεγαλόπολη στις λοιπές περιοχές με νέα χωροθέτηση ? ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΣΤΗ ΔΗΜΟΣΙΑ ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗ (http://www.opengov.gr/minenv/?p=11202) Α/Α (ΘΕΜΑ) …. ΠΡΟΤΑΣΗ ΠΡΟΣ ΚΑΘΕ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΜΕΝΟ Σχετικά με το Σχέδιο Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης του Δήμου Μεγαλόπολης 1 Προτείνεται και ΑΠΑΙΤΕΙΤΑΙ η ΑΜΕΣΗ ΔΙΟΡΘΩΣΗ της σελίδας 31, για την νέα χωροθέτηση και τα σχεδιαζόμενα κίνητρα ενίσχυσης επενδύσεων, σύμφωνα με τη αρχική χωροθέτηση του ΦΕΚ 213/Β/2020, διότι : • Δεν έχει εξουσιοδοτηθεί από την τοπική κοινωνία η επιτροπή για του ΣΔΑΜ, να επεκτείνει και να ορίσει νέα χωροθέτηση με επηρεαζόμενες περιοχές στην Πελοπόννησο. Ορίσθηκαν οι επιτροπές με το ΦΕΚ για να σχεδιάσουν την δίκαιη μετάβαση των κατοίκων στην Δυτ. Μακεδονία και στο Δήμο Μεγαλόπολης. • Δεν αιτιολογείτε με επάρκεια η επιλογή για επέκταση της επηρεαζόμενης περιοχής και ειδικά τον υπαινιγμό για τάσεις πχ «με εκείνους που θα επιλέξουν να επενδύσουν». • Δεν αιτιολογείτε η επινόηση περί νέας Π.Ε. για τη μετάβαση του Δήμου Μεγαλόπολης και υποχρεούνται στο τελικό σχέδιο να διορθωθεί ΑΜΕΣΑ ο προσβλητικός σχεδιασμός, σε βάρος των δημοτών, των ανέργων και των επιχειρηματιών της συγκεκριμένης Περιοχής σε απολιγνιτοποίηση. 2 Προτείνεται και ΑΠΑΙΤΕΙΤΑΙ η ΑΜΕΣΗ ΔΙΟΡΘΩΣΗ στη χωροθέτηση της ρήτρας για κίνητρα ενίσχυσης επενδύσεων στην Ηλεκτροκίνηση. • Προτείνεται η εισήγηση για διόρθωση του άρθρου 10 στο N.4710/2020 που αναφέρει «…ισχύουν μόνο... και την ΠΕ Αρκαδίας», διότι η απολιγνιτοποίηση αφορά μόνο το Δήμο Μεγαλόπολης και τα κίνητρα θα πρέπει υποχρεωτικά να προβλέπονται μόνο για αυτόν. • Προτείνεται συμπλήρωση στο σχεδιασμό του ΣΔΑΜ, ώστε να προβλέψει βιώσιμες προτάσεις για υποδομές και δράσεις στην ηλεκτροκίνηση για την Περιοχή της Μεγαλόπολης . Διότι με αυτές θα δημιουργηθούν νέες θέσεις εργασίας και στο στόχο του άρθρου 4 του ΤΔΜ (πχ σταθμοί φόρτισης, ηλεκτρικό τουριστικό τρένο, τελεφερίκ για πρόσβαση σε συγκεκριμένους αρχαιολογικούς χώρους, και πολλές άλλες). • Προτείνεται να προβλεφθεί και οι μόνιμοι κάτοικοι αλλά και ο Δήμος (με την αναπτυξιακή ιδιότητα της Τηλεθέρμανσης ΑΕ), να έχουν επιδότηση έστω στο δανεισμό για επενδύσεις σε σταθμούς φόρτισης, για επενδύσεις στην αποθήκευση ενέργειας και για πιλοτική ηλεκτροκίνηση στο Δήμο. • Προτείνεται επίσης η διόρθωση στο νόμο, διότι επηρεάζει και παύει σημαντικά και τον σχεδιασμό του ΣΔΑΜ, διότι χωρίς αυτό το εργαλείο με πρόσθετη ρήτρα στα κίνητρα για επενδύσεις στην ηλεκτροκίνηση, χάνεται η δυνατότητα της ρήτρας για να σχεδιάσει θέσεις εργασίας για την περιοχή της Μεγαλόπολης Πρέπει να το αποδεχθούν όλοι οι υπεύθυνοι για αυτή την επιλογή στο άρθρο 10. Οπως ο Περιφερειάρχης, ο Δήμαρχος (ως παρατηρητής), ο Πρόεδρος του ΣΔΑΜ, διότι όλοι αυτοί τουλάχιστον θα έπρεπε από την 23 Ιουλίου του 2020, να έχουν καταθέσει την ένστασή τους προς τα εμπλεκόμενα Υπουργεία. Καθώς είναι γνωστό ότι ούτε οι βουλευτές του Νομού δεν αντέδρασαν. 3 Προτείνεται η επιτροπή να εξετάσει πάλι και με ξεχωριστά δεδομένα για την υφιστάμενη κατάσταση στο Δήμο Μεγαλόπολης. Διότι και στο τοπικό και στο κεντρικό ΣΔΑΜ δηλώνετε πως χρησιμοποίησε στοιχεία από όλη της Αρκαδία και από όλη την Πελοπόννησο και έβγαλε συμπεράσματα για Δήμο Μεγαλόπολης. Μήπως έτσι πήρε λάθος δεδομένα σχετικά με το αν διαθέτει η μη κρατικές Υπηρεσίες ο Δήμος Μεγαλόπολης, ενώ σχεδόν όλες οι κρατικές Υπηρεσίες και βασικές ιδιωτικές είναι πλέον μόνο στην Τρίπολη. Μόνο με συγκεκριμένη ανάλυση για το Δήμο Μεγαλόπολης, θα προκύψουν σωστότερα συμπεράσματα και προτάσεις για τις κρίσιμες μελέτες και υποδομές που απαιτούνται για την επιτυχή εκκίνηση και για την βιώσιμη μετάβασης της περιοχής. • Με τα νέα δεδομένα, τα συμπεράσματα που θα προκύψουν πρέπει να έχουν και την ευρεία αποδοχή από το Δημοτικό Συμβούλιο και από τους φορείς της Μεγαλόπολης. Για να ισχύει όπως αναφέρει και το Δελτίο Τύπου ο κοινός σχεδιασμός «…μαζί με τις κοινωνίες…» και για να αποδεχθεί η κοινωνία το χρονοδιάγραμμα και τις δράσεις για άμεσα και βιώσιμα αποτελέσματα, με δίκαια κίνητρα και με δημιουργία θέσεων εργασίας στην περιοχή. • Προτείνεται επίσης η αλλαγή στο σχεδιασμό για επιδόματα ενοικίου, μετακίνησης και γενικά στο σχέδιο μετανάστευσης που προτείνει. Αφορά από την Μεγαλόπολη προς την «Π.Ε. Τρίπολης» και τον επιπλέον υποβιβασμό του Δήμου Μεγαλόπολης (βλέπε συγκέντρωση του Ασφαλιστικού της ΔΕΗ, υποκατάστημα ΔΟY, ΙΚΑ και άλλες κρατικές υπηρεσίες προς την Τρίπολη). Με πρόσφατο παράδειγμα τον αποκλεισμός των περιοχών σαν τη Φαλαισία και τη Γόρτυνα, από τις εκδηλώσεις του 2021 ενώ από αυτές ξεκίνησαν αρκετοί επαναστάτες το 1821. 4 Προτείνεται για τα οικονομικά Κίνητρα ενίσχυσης και έλξης επενδύσεων να αφορούν μόνο τον Δήμο Μεγαλόπολης, με τα ποιο βασικά να είναι : • ΘΕΣΠΙΣΗ ειδικής φορολογικής ζώνης για το Δήμο Μεγαλόπολης, με : • θέσπιση μικρού φορολογικού συντελεστή εισοδήματος για όλους τους ΜΟΝΙΜΟΥΣ ΚΑΤΟΙΚΟΥΣ και για ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ (Ατομικών, ΟΕ, ΕΕ, ΕΠΕ ,ΑΕ, ΚΞ, ΙΚΕ κλπ), με έδρα τον Δήμο ΜΕΓΑΛΟΠΟΛΗΣ στο 10% (πχ, ως Βουλγαρίας, ή ως Μάλτας, κλπ), για 20 έτη περίοδο ή έως την ολοκλήρωση του χρονοδιαγράμματος για απολιγνιτοποίηση το 2030. Στην παραπάνω διάρκεια με εφαρμογή μειωμένου φόρου, οι επιπτώσεις στον προϋπολογισμό της χώρας θα είναι πολύ μικρές γιατί αφορούν μόνο ένα μικρό Δήμο με πληθυσμό λιγότερο των 20000 κατοίκων, ενώ τα οφέλη της φορολογικής μείωσης (φόρου ή και στο ΦΠΑ) θα είναι άμεσα και πολλαπλά και μέσα στους στόχους του ΤΔΜ . • θέσπιση ως ξεχωριστή τελωνειακή ζώνη ο Δήμος Μεγαλόπολης, για επενδύσεις ΄στη δευτερογενή παραγωγή και στη μεταποίηση (πχ logistics, βιοτεχνιών συναρμολόγησης ή βιομηχανιών, κλπ) • θέσπιση ρήτρας ανταποδοτικότητας προς τον Δήμο από το όφελος που προκύπτει από την μείωση του ανθρακικού αποτυπώματος με την απολιγνιτοποίηση της περιοχής (πχ. ως συνέχεια του υφιστάμενου ΕΑΠ, βλέπε σελ. 32 του ΣΔΑΜ) • Θέσπιση της ανταποδοτικότητας προς τον Δήμο και τους μόνιμους κατοίκους από τις εμβληματικές επενδύσεις που σχεδιάζονται στην περιοχή (πχ, εντοπιότητα στις θέσεις εργασίας, μείωση στα δημοτικά τέλη, κλπ) πέραν των ήδη προβλεπόμενων. 5 Στην καθαρή ενέργεια (σελ. 2.3 - σελ. 8) το ΣΔΑΜ δεν ασχολείται όπως ασχολείται στην Δ. Μακεδονία με την Τηλεθέρμανση της πόλης. Εστω με προτάσεις σχετικά με την εξέλιξη και αναβάθμιση αυτής σε ΣΥΘΥΑ (ακόμα και για επενδύσεις σε Φωτοβολταϊκό Δημοτικό Πάρκο), για να συνεχίσει τον κοινωνικό σκοπό της, πχ είτε για παραγωγή ηλεκτρικού ρεύματος για netmetering, για τον Δήμο και του μόνιμους κατοίκους, είτε για την ενασχόληση στην ηλεκτροκίνηση. ΑΛΛΑ το σχέδιο στην καθαρή ενέργεια προκρίνει μόνο το εμβληματικό έργο την «ανάπτυξη δικτύου διανομής φυσικού αερίου στην πόλη της Μεγαλόπολης» (με ορυκτό καύσιμο). Μία ιδιωτική τελικά επένδυση που δεν αφορά το σχεδιασμό στο ΣΔΑΜ διότι θα έχει χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ και από Εθνικούς πόρους. Κακώς φαίνεται και η δέσμευση για 9εκατ. στους πίνακες χρηματοδοτήσεων. • Προτείνεται αλλαγή στους πίνακες χρηματοδοτήσεων με νέο προϋπολογισμό που θα προκύψει από τη μελέτη, για χρηματοδότηση Εργου επέκτασης του εμβληματικού έργου με δικτύο ΦΑ για θέρμανση, στους άμεσα γειτονικούς οικισμούς της πόλης, Όπως του ΟΕΚ, το Κάτω Μακρύσι και της Μαραθούσας Α & Β, οι οποίες γνωρίζουμε (από τον Δήμαρχο) ότι είναι εκτός στο εμβληματικό έργο για το νέο δίκτυο διανομής ΦΑ. • Προτείνεται η διόρθωση για αναφορά του εμβληματικού έργου, ως παράλληλη επένδυση μέσω ΕΣΠΑ στην Μεγαλόπολη και η επέκταση αυτού μέσα στο σχεδιασμό το ΣΔΑΜ. • Προτείνεται τα 9εκατ. Από τους πίνακες χρηματοδοτήσεων, να χρησιμοποιηθούν για επένδυση σε νέες υποδομές της Τηλεθέρμανσης ΑΕ στην καθαρή ενέργεια και σε ΣΥΘΥΑ, επίσης για ΦΒ πάρκο ή και για Μονάδα Ανακύκλωσης στο Δήμο, ώστε να συνεχίσει και τον κοινωνικό σκοπό της, για οικονομικό συμψηφισμό και να δημιουργηθούν βιώσιμες θέσεις εργασίας στην περιοχή. • Προτείνεται να συμπεριληφθεί στον σχεδιασμό η κατασκευή σύγχρονης μονάδας ανακύκλωσης απορριμμάτων (μπλέ και κίτρινων κάδων), είτε και με κυκλική οικονομία (καύση βιομάζας από την περιοχή) για παράλληλη κατασκευή μικρής σύγχρονης μονάδας παραγωγής ενέργειας από καύση βιομάζας (η και συγκεκριμένων απορριμμάτων χωρίς υπολείμματα καύσης) στην περιοχή της Μεγαλόπολης 6 Προτείνεται με καθαρή ενέργεια η δυνατότητα για επενδύσεις στην αυτόνομη θέρμανση ή με ΦΒ για netmetering για οικισμούς στις λιγνιτικές περιοχές. Δηλαδή τοπικά δίκτυα LPG μεταξύ των κατοικιών του οικισμού, είτε εγκατάσταση ΦΒ για netmetering με τον μη κερδοσκοπικό στόχο πχ για τη μείωση στη δαπάνη ηλεκτροδότησης των κατοικιών, στην την θέρμανση, στο δημοτικό φωτισμό, κλπ. Η διαχείριση αυτών να μπορεί να γίνει μέσω τοπικών ενεργειακών κοινοτήτων (με φορολογικό και ασφαλιστικό κίνητρο ή μόνο με επιδότηση δανεισμού) και τέλος να προβλεφθεί η κρατική υποστήριξη και την αδειοδότηση με fast-track. Αυτή η αναπτυξιακή επένδυση από τους μόνιμους κάτοικους, δημιουργεί πραγματικές μόνιμες θέσεις εργασίας, μείωση του ενεργειακού αποτυπώματος κάθε οικισμού, οικονομικό συμψηφισμό, αναβάθμιση των οικισμών και αιτία παραμονής ή και επιστροφής των κατοίκων και για επενδύσεις από ΜΜΕ σε αυτούς τους οικισμούς των λιγνιτικών περιοχών. 7 Στο ΣΔΑΜ αναφέρεται η «ρήτρα δίκαιης μετάβασης» στο πανελλαδικό «Εξοικονομώ-Αυτονομώ» του 2020, με αύξηση του ποσοστού κατά 10% στις παρεμβάσεις σε κατοικίες για επίτευξη της Β+ κατηγορίας. Ελάχιστες κατοικίες μπορούν να πετύχουν αυτό το στόχο, με παράλληλα έλεγχο για το μέγιστο προϋπολογισμό παρεμβάσεων αλλά και χωρίς αυτόν. Το γνωρίζει το Υπουργείο και όλοι οι σχετικοί πως μία τυπική κατοικία/διαμέρισμα στις λιγνιτικές περιοχές, για εξοικονόμηση κατά 3 κατηγορίες, απαιτεί έως 30.000 ευρώ προϋπολογισμό παρεμβάσεων. Δηλαδή αναφέρει μία ρήτρα που σε έως ελάχιστα κτίρια θα χρειαστεί να την δώσει. Και με την πανελλαδική συμμετοχή πόσες αιτήσεις θα προλάβουν να καταχωρηθούν και θα ενταχθούν στο πανελλαδικό εξοικονομώ στις λιγνιτικές περιοχές, μέχρι την εξάντληση των διαθέσιμων χρημάτων που προβλέπει για κάθε Νομό ? • Προτείνουμε ξεχωριστό εξοικονομώ με ξεχωριστό προϋπολογισμό μόνο για τις λιγνιτικές περιοχές, έτσι ώστε να καταφέρουν να ενταχθούν πολύ περισσότερες κατοικίες στις λιγνιτικές περιοχές. • Προτείνουμε να εξεταστεί με ξεχωριστή χρηματοδότηση και με επιδότηση στο 80% για όλους στις λιγνιτικές περιοχές και να γίνει αποδεκτή η πρόταση μας που κατατέθηκε πρόσφατα. Δόθηκε στον Πρόεδρο του ΣΔΑΜ και στον Αντιπεριφεριάρχη Αρκαδίας, το σχέδιο για ξεχωριστό πρόγραμμα εξοικονομώ κατ’ οικον, για τις λιγνιτικές περιοχές, κατά την επίσκεψή τους στο Δημαρχείο, με προτεινόμενο ξεχωριστό προϋπολογισμό και με τα κριτήρια ακόμα και για ετεροδημότες ώστε να αναβαθμιστούν περισσότερες από 2000 κατοικίες στον Δήμο Μεγαλόπολης σε διάρκεια έως 2 έτη για την ολοκλήρωση των παρεμβάσεων . 8 Στην καθαρή ενέργεια, στο ΣΔΑΜ αποδέχεται εκτός από τα άμεσα 50MW που έχει προγραμματίσει η ΔΕΗ σε ΦωτοΒολταϊκά και την δέσμευση των συνολικά 550 ΜW από την ΔΕΗ. Ενώ θα αποδεσμευθούν με την απολιγνιτοποίηση στην Μεγαλόπολη, γιατί όλα να τα υλοποιήσει μόνο η ΔΕΗ. Ο Κρατικός σχεδιασμός προβλέπει για όλους ΦΒ και ΑΠΕ, μέσα από ενεργειακές κοινότητες κλπ. Η ΔΕΗ δε, άρχισε να προτείνει στους δημότες την αγορά μεριδίων, ώστε να έχει και πρόσθετη χρηματοδότηση στο σχεδιασμό της. ΑΛΛΑ έτσι δημιουργούνται λιγότερες θέσεις εργασίας, προκύπτει μετανάστευση και δεν βελτιώνεται η ανάπτυξη της τοπικής οικονομίας όταν όλα τα υπόλοιπα MW για ΦΒ είναι από τη ΔΕΗ. • Προτείνεται να δημιουργηθεί ο «χώρος στα MW», που θα αναλογούσε ως επιστροφή λιγνιτικών εδαφών, με αρκετά από τα 500MW που θα αποδεσμευθούν προς τους μόνιμους κατοίκους, στις επιχειρήσεις και για το Δήμο, με επιδότηση δανεισμού και fast-track και υποστήριξη στις αδειοδοτήσεις, κλπ (όπως σχεδιάζεται για την Δ. Μακεδονία). Στην ενεργειακή πολιτική της ΕΕ και ο Εθνικός Ενεργειακός Σχεδιασμός, δεν αποκλείει τη συμμετοχή των όλων στην παραγωγή ενέργειας, κακώς η επιτροπή του ΣΔΑΜ αποδέχεται για τα ΦΒ πάρκα μόνο επένδυση από τη ΔΕΗ στην Μεγαλόπολη. • Προτείνεται επίσης η παραχώρηση για χρήση συγκεκριμένης έκτασης, περίπου 700+ στρέμματα στα πρώην ορυχεία (στο κέντρο περίπου της ΖΑΠ στα Κυπαρίσσια που είναι εκτός των θέσεων για ΦΒ) της ΔΕΗ. Σε αυτή την έκταση που θα γίνει χωροθέτηση από τον Δήμο (με συμμετοχή της Τηλεθέρμανσης ΑΕ ως αναπτυξιακή εταιρεία του Δήμου) και από τις τοπικές ενεργειακές κοινότητες, να γίνει κατασκευή του ΦΒ πάρκου. Διότι με την λειτουργία αυτού θα προκύψουν πραγματικές μόνιμες θέσεις εργασίας και ανάπτυξη της τοπικής οικονομίας. Η μείωση του ενεργειακού αποτυπώματος θα είναι προς όφελος όλων και του Δήμου. Ο οικονομικός συμψηφισμός που θα προκύψει θα δώσει και το κίνητρο και τη δυνατότητα στο Δήμο για πρόσθετη έκπτωση στην ηλεκτροδότηση σε όλους τους δημότες (πχ από ένα 30MW δημοτικό ΦΒ πάρκο) και σίγουρα είναι κίνητρο παραμονής ή και επιστροφής των κατοίκων στους οικισμούς των λιγνιτικών περιοχών. • προτείνεται και προκύπτει πως απαιτείται να επεκταθεί η Ζώνη Απολιγνιτοποίησης (σελ. 35 για το κοινωνικό - οικονομικό Πλαίσιο), ώστε να με την αναδιάρθρωση και την νέα χωροθέτηση αυτής προς τις γειτονικές εκτάσεις με ΖΑΠ για επενδύσεις. Περισσότερο για ενεργειακή δραστηριότητα, αλλά και για επενδύσεις στον πρωτογενή και στον τριτογενή τομέα δράσεις από δημότες και υφιστάμενες και νέες ΜΜΕ. Λόγω της άμεσης γειτονίας με τη σχεδιαζόμενης ΖΑΠ με αρχαιολογικούς χώρους, με περιοχές και δάση με φυσικό κάλλος για ανάπτυξη βιώσιμο τουρισμό και με ενεργειακά πράσινες υποδομές. Η περιβαλλοντική υποβάθμιση δεν ήταν μόνο στη σχεδιαζόμενη ΖΑΠ και με την λήξη της εξόρισης οι περιοχές γειτονικά (και σε ακτίνα έως 5ΚΜ περίπου) θα μπορούν να αναπτυχθούν σε πάρα πολλούς τομείς. Απαιτείται να γίνει η επέκταση αυτή για την αξιοποίηση της περιοχής και με την αποκατάσταση που θα ακολουθήσει με δημιουργία λιμνών κλπ στα παλαιά ορυχεία και στα φυσικά και ανθρωπογενή της συστήματα όσο και στο τοπίο και πρέπει και αυτές οι περιοχές να διαθέτουν τα κίνητρα για προσέλκυση επενδύσεων που μέχρι σήμερα ο λιγνίτης τις περιόριζε να αναπτυχθούν. 9 Έξυπνη αγροτική παραγωγή, προβλέπει «Ανάπτυξη μονάδων ευφυούς κτηνοτροφίας και ζωοτροφών, με στόχο την περαιτέρω ανάπτυξη της κτηνοτροφικής δυναμικότητας της περιοχής». Δηλαδή οι άμεσες θέσεις εργασίας πώς εκπαιδεύονται και πως προκύπτουν απο αυτό τον εμβληματικό τίτλο ? Χωρίς τεκμηρίωση από μελέτη, χωρίς χρονοδιάγραμμα και χωρίς τα δράσεις που μπορεί να συμμετέχει η κοινωνία για την επίτευξη των στόχων του ΤΔΜ. • Προτείνονται (βλέπε σελίδες 25~27 και 30), η δημιουργία εκπαιδευτικών φορέων στην περιοχή και πρέπει σε αυτούς να περιληφθεί και να ζητηθεί η συμμετοχή της Αμερικάνικης Γεωργικής Σχολής, η οποία έχει ειδίκευση και εμπειρία στα αγροτικά. Είναι συμβατή με το στόχο για ένα εκπαιδευτικό οικοσύστημα στις περιοχές μετάβασης. • Προτείνεται να ζητηθεί ως εμβληματικό έργο η δημιουργία Γεωργικής Σχολής στην περιοχή της Μεγαλόπολης για επανακατάρτιση υφιστάμενων και νέων αγροτών και για παρακολούθηση και υποστήριξη αυτών. Κρίνεται υποχρεωτική η συμμετοχή της Γεωργικής Σχολής και με δυνατότητα κρατικής χρηματοδότησης (και μέσω του ΟΑΕΔ και μέσω του ΤΔΜ) για την δημιουργία σχολής ή ΙΕΚ με σύγχρονες υποδομές για την εκπαίδευσης όσων απαιτηθεί σε νέες βιώσιμες ειδικότητες. • Προτείνονται κατ ελάχιστο τα παραπάνω για επιτευχθεί σίγουρα ο στόχος για τις 640 βιώσιμες θέσεις στην Αγροτική παραγωγή (Αγρότες, κτηνοτρόφοι, Φυτοκόμοι, γεωπόνοι, αναπαραγωγοί, κλπ) όπως σχεδιάζει το ΣΔΑΜ. Η συγκεκριμένη Γεωργική Σχολή έχει την τεχνογνωσία να στηρίξει και να εκπαιδεύσει άρτια παλιούς και νέους παραγωγούς, να προτείνει βιώσιμους συνεταιρισμούς και γενικά να συμβάλει και στην 2γενή παραγωγή.. • Προτείνεται η παρέμβαση του ΣΔΑΜ για να απελευθερωθούν εκτάσεις για αγροτική παραγωγή και γενικά εντός και σε ζώνη έως 5ΚΜ από την ΖΑΠ στο λεκανοπέδιο της Μεγαλόπολης. ΝΑ προταθεί και να ΖΗΤΗΘΕΙ ο αποχαρακτηρισμός των χαρακτηρισμένων ως ΑΔ και ΑΝ εκτάσεων από τους δασικούς χάρτες (ειδικά αυτών με κλίση εδάφους <30%) σε μη δασικές εκτάσεις. • Προτείνεται η διερεύνηση για την δυνατότητα κατασκευής αγροτικών φυλακών στο Δήμο Μεγαλόπολης, σε νέες πράσινες κτηριακές υποδομές και ενεργειακή αυτονομία Οι οποίες και θα δημιουργήσουν αρκετές θέσεις εργασίας, αγροτική παραγωγή, κυκλική οικονομία και οικονομικό συμψηφισμό στην περιοχή. 10 Βιώσιμος τουρισμός, προβλέπει- «Πρότυπο θεματικό πάρκο περιπέτειας, ψυχαγωγίας και εκπαίδευσης με ενδιαφέρον από διεθνή εταιρία ψυχαγωγίας». Βλέπε σελίδες 25~27, πως θα προκύψουν 635 θέσεων σε Εστίαση και τουρισμό. Χωρίς συγκεκριμένα άμεσα κίνητρα (φορολογικά, ασφαλιστικά, επιδότηση δανεισμού, κλπ) ειδικά για νέα καταλύματα, για εκπαίδευση νέων Επαγγελματιών, πρώην εργαζομένων στην ενέργεια, κλπ. Διότι και στο οδικό δίκτυο και στα τουριστικά καταλύματα η ανάλυση για την περιοχή της Μεγαλόπολης δείχνει πως υστερεί σε τέτοιες υποδομές. • Προτείνουμε την σαφή και άμεση θέσπιση των κινήτρων και των ενισχύσεων για τον βιώσιμο τουρισμό μέσα στο έτος 2020, ώστε από το 2021 να υπάρξει κινητοποίηση και δημοτών και ΜΜΕ για σχετικές επενδύσεις σε καταλύματα και με τη βελτίωση του οδικού δικτύου από την Περιφέρεια για δημιουργία άμεσης απασχόλησης και θέσεων εργασίας. • Προτείνουμε να διορθωθεί η ανάλυση – συμπεράσματα στο σχέδιο (ως το α/α 3 παραπάνω) που αναφέρετε στα αξιοθέατα της περιοχής και για τουρισμό, διότι δεν έχει καταχωρήσει διαθέσιμα και μεγάλα ατού του Δήμου Μεγαλόπολης. Η περιοχή διαθέτει Αρχαιολογικά ευρήματα (παλαιολιθικό, Ελληνική μυθολογία, αρχαίο θέατρο και αρχαίους ναούς, μεσαιωνικά κάστρα, κλπ), περιοχές και μνημεία της Επανάστασης του 1821 και την περίοδο της κατοχής. Διαθέτει Μοναστήρια και μεσαιωνικούς Ναούς για Θρησκευτική περιήγηση, Παραδοσιακούς οικισμούς, περιοχές με φυσικό κάλλος, μονοπάτια, περιοχές Natura, κλπ. (όλα αυτά ξεχασμένα και στο υποστηρικτικό υλικό σελ.57). • Προτείνεται η άμεση ενεργοποίηση του υφιστάμενου σιδηροδρομικού δικτύου από Τρίπολη έως Καλαμάτα, με πιλοτική λειτουργία νέου μικρού συρμού με ηλεκτροκίνηση για τουριστική ανάδειξη της περιοχής ακόμα και μελέτη για την βιωσιμότητα για μικρή επέκταση του τουριστικού συρμού προς τουριστικούς προορισμούς. Η υπόψη λειτουργία δεν εμποδίζει την διάθεση της Περιφέρειας για αναβάθμιση – κανονικότητα του δικτύου. • Προτείνεται η επανεξέταση της κατασκευής στην παλαιότερη χάραξη για οδική διασύνδεση της Μεγαλόπολης με την Αρχαία Ολυμπία (με κρατική χρηματοδότηση), με την τότε σκέψη για διασύνδεση των αρχαιολογικών χώρων Σπάρτης και Αρχ. Ολυμπίας. • Προτείνουμε την υποστήριξη μέσω του ΣΔΑΜ (στον τομέα ανάπτυξης των μεταφορών), αλλά και μαζί με την Περιφέρεια για όσο τις αναλογεί σε χρηματοδοτήσεις βελτίωσης και αναβάθμισης του οδικού δικτύου γενικά και ειδικά προς το σχεδιαζόμενο θεματικό πάρκο. Σίγουρα απαιτείται η βελτίωση του εγκαταλειμμένου δικτύου για την ασφαλή πρόσβαση δημοτών και επισκεπτών προς τους τουριστικούς προορισμούς, για την ανάπτυξη και ανάδειξης του θρησκευτικού, του αρχαιολογικού τουρισμού στην περιοχή. • Προτείνεται να δημιουργηθεί υποδομή είτε Πανεπιστημιακής σχολής μάθησης, είτε μέσω του ΟΑΕΔ τμήματα για επιμόρφωση στον τουριστικό τομέα και στις απαραίτητες δεξιότητες (λειτουργία Η/Υ για επαγγελματική χρήση, εισαγωγή σε νέες τεχνολογίες τηλεργασίας κ.λπ.) για την στήριξη και δημιουργία εξειδικευμένου προσωπικού για τον τουρισμό. Βλέπε υποστηρικτικό υλικό σελ.55 και στο 3.4, & 3.5 σελ 20, «περι οδικών διασυνδέσεων, την ενίσχυση και επανενεργοποίηση του σιδηροδρομικού δικτύου....την εγκατάσταση ευρυζωνικού δικτύου υπερ-υψηλών ταχυτήτων...». 11 Στις Αλλες Επενδύσεις του ΣΔΑΜ για τη Μεγαλόπολη (σελ 19, του 3.3 και από το 3.1-σελ.16) «Η Μεγαλόπολη, με κύρια πλεονεκτήματα τον φυσικό πλούτο και τις υποδομές, εκσυγχρονίζει το ενεργειακό και βιομηχανικό της προφίλ, με στροφή στην καθαρή παραγωγή και επανεκκίνηση της βαριάς βιομηχανίας στην Πελοπόννησο». • Προτείνεται η προσέλκυση συγγενών επενδύσεων, αλλά και το δικαίωμα συμμετοχής των μονίμων κατοίκων και των επιχειρήσεων στην περιοχή στην καθαρή ενέργεια, όπως για εγκαταστάσεις αποθήκευσης ενέργειας, εργοστάσιο ηλεκτρικών ανταλλακτικών, κλπ. • Προτείνεται να προβλεφθεί ανταποδοτικότητα προς τους δημότες, πχ με μείωση της χρέωσης ανά Kw/H στους λογαριασμούς ηλεκτροδότησης σε όλο το Δήμο Μεγαλόπολης, όπως πχ για την αποδοχή μοναδικής επένδυσης από την ΔΕΗ στην περιοχή, (και όχι η συγχρηματοδότηση αυτής με αγορά μετοχών, ως καθρεφτάκι προς τους ιθαγενείς). • Προτείνεται το σχέδιο να προβλέπει τη δημιουργία ξεχωριστών επενδύσεων σε ΑΠΕ και σε ΦΒ και από δημότες (ενεργειακές κοινότητες) για κοινό ανταποδοτικό όφελος (netmetering), έως αυτονομώ ολόκληρου οικισμού. Διότι με αυτή τη δυνατότητα και με χώρο για τους δημότες των περιοχών θα προκύψουν πραγματικές μόνιμες θέσεις εργασίας, μείωση του ενεργειακού αποτυπώματος, αναβάθμιση οικισμών, αυτονομώ κατοικιών και σίγουρα μεγάλο κίνητρο παραμονής ή και επιστροφής των κατοίκων στους οικισμούς των λιγνιτικών περιοχών !, Πρέπει να γίνει σαφές στο κίνητρο που περιγράφει στο 5.2, της σελίδας σελ.30, προσέλκυσης νέας παραγωγικής διαδικασίας…παροχή επιχορήγησης για νέα επένδυση, η φοροαπαλλαγή, οι φοροελαφρύνσεις, η επιδότηση ασφαλιστικών εισφορών, η απαλλαγή τελών, τα δάνεια με ευνοϊκούς όρους και οι εγγυήσεις. Αυτό αφορά όλους τους δημότες ή μόνο την ΔΕΗ? 12 Άλλες Επενδύσεις σε Βιομηχανία, βιοτεχνία και εμπόριο, προβλέπει να: «Σχεδιάζεται να δημιουργηθεί πρότυπη βιομηχανία φαρμάκων...90εκ. ...με έως (400) άμεσες θέσεις εργασίας (κατά τη λειτουργία). ...Συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου για την ανάπτυξη σχετικών ερευνητικών προγραμμάτων». • Προτείνεται στη συγκεκριμένη επένδυση να υπάρχει η δέσμευση για υποχρεωτική εντοπιότητα στις θέσεις εργασίας. • Προτείνεται η δυνατότητα και για άλλες επενδύσεις συνεταιρισμών, νέων ΜΜΕ και για μετεκπαίδευση των χαμένων θέσεων εργασίας, νέες ειδικότητες, κλπ • Προτείνεται η δέσμευση για επιδότηση δανεισμού σε επενδύσεις στον δευτερογενή και τριτογενή τομέα στη Μεγαλόπολη! - Δεν φαίνεται πουθενά καθαρά στα περιγραφόμενα στο 5.2 της σελίδας 30 (ίσως τα σκιάζουν οι εμβληματικές επενδύσεις) ένα τελικό σχέδιο κινήτρων του 2021, θα έπρεπε να καταγράφεται με σαφήνεια ειδικά στο τι θα μπορεί να γίνει άμεσα και από ποιους ! - περί προσέλκυσης νέας παραγωγικής διαδικασίας (?) , - περί διατήρησης της υφιστάμενης λειτουργίας (?) και - περί υποστήριξης φυσικών προσώπων (?) 13 Άλλες επενδύσεις - Δημόσιες επενδύσεις, Επιχειρηματικό Πάρκο κ.λπ. και Τεχνολογία, έχει μεγάλες ελλείψεις, ειδικά στην ανάπτυξη Τεχνολογίας. • Προτείνεται να καθοριστεί συγκεκριμένη επένδυση για υποστήριξη και κρατική ή μέσω ΤΔΜ επένδυση στις ψηφιακές τεχνολογίες, στην ψηφιοποίηση και την ψηφιακή συνδεσιμότητα, και όχι μόνο η «εγκατάσταση ευζωνικού δικτύου υπερ-υψηλών ταχυτήτων...», (άσχετο από το σκοπό του ΤΔΜ η λειτουργία η μη του 5G στην περιοχή). • Προτείνεται η εκπαίδευση στις ψηφιακές τεχνολογίες μέσω του Πανεπιστημίου ή του Πελοποννήσου ή μέσω του ΟΑΕΔ (ή μέσω του ΤΔΜ) και δημιουργία τοπικού τμήματος. • Προτείνεται η επιδότηση για δημιουργία «υποδομών έξυπνης πόλης» στο Δήμο Μεγαλόπολης με τις απαιτούμενες ψηφιακές τεχνολογίες για υποστήριξης των δημοτών, αγροτών, επιχειρήσεων. Για καταχώρηση της προόδου σε κυκλική οικονομία, για υποστήριξη επενδύσεων, κλπ. Προβλέπει το άρθρο 4, παρ.2 του ΤΔΜ, επενδύσεις στην καινοτομία και την προώθηση της μεταφοράς προηγμένων τεχνολογιών, o στην ψηφιοποίηση και την ψηφιακή συνδεσιμότητα, o στην ενίσχυση της κυκλικής οικονομίας, o στην αναβάθμιση δεξιοτήτων και απόκτηση νέων δεξιοτήτων από τους εργαζομένους, o στην συνδρομή για την αναζήτηση εργασίας σε όσους αναζητούν εργασία ή o στην ενεργητική συμπερίληψη των αναζητούντων εργασία. Διότι δημιουργεί πραγματικές μόνιμες θέσεις εργασίας, υποστήριξη ανέργων, οικονομικό συμψηφισμό, αναβάθμιση των υπηρεσιών σε αγρότες, σε διασυνδέσεις, για τεχνική βοήθεια και για παρακολούθηση των αναπτυξιακών δράσεων στην περιοχή. 14 Προτείνεται η ανάγνωση του τοπικού σχεδίου (Μ-πλαν) που συντάχθηκε για λογαριασμό της Περιφέρειας Πελοποννήσου, διότι περιέχει ανάλυση από τον νομό Αρκαδίας και συμπεράσματα (χωρίς χρονοδιάγραμμα και χωρίς πρόταση για βιώσιμες άμεσες αναπτυξιακές δράσεις, ενώ είχε την δυνατότητα). Προτείνεται διό περιέχει τις προτάσεις που κατέθεσαν οι τοπικοί φορείς και δημότες τον Φεβρουάριο του 2020 προς τον Δήμο Μεγαλόπολης. Όλα όσα κατέθεσαν τους περιέχουν από κάτι σημαντικό, περιέχουν αρκετές αναπτυξιακές δράσεις και συνθέτουν το τοπικό όραμα για την μετάβαση της περιοχής με την απολιγνιτοποίηση. Πολλές από αυτές τις προτάσεις έρχονται από παλιά μετά από ενημέρωση και συζήτηση που έγινε (το 2018) από τον τότε Υπουργός Περιβάλλοντος στην περιοχή, σχετικά με το τι θα προβλέπει το Ταμείο Δίκαιης Μετάβασης. Υ.Γ. : Ευχαριστώ όλους για την ανάγνωση των παρατηρήσεων που καταθέτω υπόψη των ενδιαφερομένων για την δι' αλληλογραφίας διαβούλευση. Αρκετές αφορούν και τις λιγνιτικές περιοχές στην Δυτ.Μακεδονία. Πολύβιος Κ. Κακκαβάς Δημοτικός Σύμβουλος