• Σχόλιο του χρήστη 'Αθανάσιος (Θάνος) Δογάνης' | 20 Νοεμβρίου 2020, 11:26

    Δυστυχώς το κείμενο που αναρτήθηκε για διαβούλευση για την «Στρατηγική για την Ανάπτυξη της Εθνικής Υποδομής Γεωχωρικών Πληροφοριών (ΕΥΓΕΠ)» είναι εν πολλοίς ευχολόγιο και πολύ γενικό κείμενο. Η ΕΥΓΕΠ, υποτίθεται, θα ξεκίναγε από την ψήφιση του Νόμου 3882/2010 που όλοι όσοι ασχολούνται με τις τεχνολογίες των Γεωγραφικών Συστημάτων Πληροφοριών υποδέχθηκαν θερμά. Στη υπ’ όψη διαβούλευση θα περίμενε κανείς, εύλογα, να υπάρχει απολογισμός τί έχει γίνει όλα αυτά τα χρόνια, τί θα μπορούσε να γίνει και αν ο Νόμος αυτός θα έπρεπε να τροποποιηθεί. Ο 3882/2010 ήρθε σαν υποχρέωση της χώρας να συμμορφωθεί στην οδηγία INSPIRE ώστε η χώρα να μην αναγκαστεί να πληρώνει, για μια ακόμη φορά, πρόστιμα. Τον πρώτο ενθουσιασμό με την δημιουργία των ΚΟΣΕ διενέργεια ημερίδων συνεδρίων κλπ διαδέχτηκε μια πλήρης αδράνεια. Ο φορέας που είχε αναλάβει να «τρέξει» το έργο, ο ΟΚΧΕ, διαλύθηκε και το έργο πηγαινοερχόταν μεταξύ Δημόσιας Διοίκησης και Κτηματολόγιο Α.Ε μια εταιρεία που είχε να φέρει σε πέρας ένα άλλο πολύ μεγάλο έργο αυτό της σύνταξης του εθνικού κτηματολογίου. Η ΕΥΓΕΠ, όπως είπαμε, είναι επακόλουθο της οδηγίας INSPIRE. Η οδηγία INSPIRE αν και καλύπτει όλες τις δραστηριότητες που περιέχουν χωρική πληροφορία επικεντρώνεται κυρίως στο περιβάλλον. Δεν είναι τυχαίο ότι τα μόνα γεωγραφικά σύνολα με Πανευρωπαϊκή εμβέλεια προέρχονται κυρίως από την European Environmental Agency. Άλλωστε και οι επισπεύδοντες ήταν η ΕΕΑ και τα Υπουργεία Περιβάλλοντος της ΕΕ. Αντίστοιχη πορεία είχε και η ΕΥΓΕΠ όπου επισπεύδον ήταν το ΥΠΕΧΩΔΕ με όλα τα διάδοχα ονόματα που κατά καιρούς είχε και όπως θα καταδείξω αυτή είναι και η κύρια αδυναμία του. Ας ξεκινήσουμε από τον σκοπό που χρειαζόμαστε αυτήν την υποδομή. Κατά την γνώμη μου, ή αν θέλετε καλλίτερα από το όραμα που είχα και εξακολουθώ να έχω, την υποδομή αυτή η χώρα την χρειάζεται για τέσσερεις λόγους: 1. Να δημιουργήσει ένα θεσμικό εργαλείο ώστε η Νομοθεσία που συνεχώς παράγεται και αφορά τον χώρο να είναι ουσιαστικά προσβάσιμη από τους πολίτες, επενδυτές, δημόσιους οργανισμούς. Αυτό αφορά από πολεοδομική νομοθεσία μέχρι κάθε είδους ζώνες που θεσμοθετούνται σε εθνικό επίπεδο. 2. Να αποτελέσει ένα εργαλείο σχεδιασμού του χώρου όπου όλοι οι συμμετέχοντες, Δήμος, Περιφέρεια ή Κεντρική Κυβέρνηση να μπορούν να παρουσιάσουν τα σχέδια παρεμβάσεων και οι πολίτες να μπορούν να συμμετέχουν στην διαδικασία. 3. Να γίνει ένα αναπτυξιακό εργαλείο από όλους όσους μπορούν να αξιοποιήσουν στατιστικά στοιχεία που βρίσκονται διάσπαρτα σε οργανισμούς και δημόσιες υπηρεσίες σε συνδυασμό με τις Νομικές δεσμεύσεις. 4. Και βέβαια να εξυπηρετήσει τις υποχρεώσεις που έχει χώρα από τις διεθνείς συμφωνίες (INSPIRE) Από όλα τα παραπάνω μπορεί να συμπεράνει κανείς ότι μια, δύο ή τρεις επιτροπές του ΥΠΕΝ μπορούν να εξυπηρετήσουν τον σκοπό αυτό; Επειδή η υποδομή είναι οριζόντια και διαπερνά ολόκληρο τον Δημόσιο τομέα τον συντονισμό πρέπει να τον έχει το Υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής ή το γραφείο Πρωθυπουργού. Αυτό έχει την πληροφοριακή υποδομή και την τεχνογνωσία ώστε να υποστηρίξει το εγχείρημα. Σίγουρα θα χρειαστεί η υποστήριξη από τεχνοκράτες που γνωρίζουν τις επί πλέον ιδιαιτερότητες που έχουν οι χωρικές πληροφορίες, αλλά αυτό είναι δευτερεύον. Δεν είναι τυχαίο ότι από τις πλέον επιτυχημένες υποδομές είναι των ΗΠΑ. Σε αυτήν (Federal Geographic Data Committee) συμμετέχουν υψηλόβαθμα στελέχη υπουργείων και υπηρεσιών. Όταν μάλιστα ξεκίνησε στην πρώτη συνάντηση προέδρευσε ο τότε Πρόεδρος των ΗΠΑ Bill Clinton ενώ στην συνέχεια προέδρευε ο Αντιπρόεδρος Al Gor. Τέλος, όπως έχει επανειλημμένα αναφέρει ο Υπουργός Ψηφιακής Πολιτικής, όλα τα δεδομένα και υπηρεσίες πρέπει να διατίθενται δωρεάν σε όλους. Οι περιορισμοί που είχε ο 3882/2010 πρέπει να αρθούν. Οι μόνοι περιορισμοί είναι η προστασία των προσωπικών δεδομένων και η Εθνική Ασφάλεια, που όμως η προσβολή τους θα πρέπει να αποδεικνύεται. Θάνος Δογάνης Δρ. Μηχανικός ΕΜΠ Πρόεδρος Δ.Σ. Terra Mapping Α.Ε. Πρώην μέλος ομάδας ειδικών και των ομάδων εργασίας για την κατάρτιση της οδηγίας INSPIRE.