Αρχική Προώθηση της Ανακύκλωσης–Ενσωμάτωση των Οδηγιών 2018/851 και 2018/852 της 30ής Μαΐου 2018.Άρθρο 30 Απόβλητα Εκσκαφών, Κατασκευών και Κατεδαφίσεων (ΑΕΚΚ) – Αντικατάσταση του άρθρου 40 του ν. 4042/2012 (παρ. 10 και 12 άρθρου 1 της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/851)Σχόλιο του χρήστη ΑΛΕΞΗΣ ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΟΣ, ΜΕΤ/ΓΟΣ ΜΗΧ/ΚΟΣ | 4 Δεκεμβρίου 2020, 01:32
Μερικά σχόλια επί της παρ. 1: 1. Για τη διαχείριση της περίσσειας αποβλήτων εκσκαφών, θεωρώ πως ενσωματώνεται η εγκύκλιος υπ.αρ.πρ. 4834/25-01-2013 περί «Διαχείρισης περίσσειας υλικών εκσκαφών που προέρχονται από δημόσια έργα…». Η εν λόγω εγκύκλιος έχει δημιουργήσει σύγχυση ως προς «τον ορθό περιβαλλοντικά τρόπο» με τον οποίο ορίζει ότι πρέπει να τυγχάνουν διαχείρισης τα ΑΕΚΚ με ΕΚΑ 17 05 04, δημιουργώντας προβλήματα και καθυστερήσεις στην εκτέλεση των έργων και αρκετές φορές ανεξέλεγκτη διάθεση των παραγομένων ΑΕΚΚ. Η ενσωμάτωσή της σε νόμο θεωρώ πως θα δημιουργήσει ακόμα μεγαλύτερη σύγχυση. 2. Η απλή καταγραφή ποσοτήτων στο ΗΜΑ δεν αποδεικνύει ότι η διαχείριση έγινε ορθώς περιβαλλοντικά, αφού δεν καθορίζεται εναλλακτικός μηχανισμός ελέγχου από τα ΣΣΕΔ ο ρόλος των οποίων καταργείται. 3. Δεδομένου ότι απουσιάζει πλέον εποπτικός μηχανισμός, δημιουργούνται συνθήκες δυνατότητας «εμπορίας» των αποβλήτων εκσκαφών που αποτελούνται από χρήσιμα σε πολλές περιπτώσεις πετρώματα (ασβεστόλιθοι, ελαφρόπετρα, μάρμαρα, λοιποί διακοσμητικοί λίθοι κ.ο.κ.), χωρίς έκδοση παραστατικών, με απώλεια εσόδων για το Δημόσιο. 4. Με τη χρήση αδρανών υλικών που παράγονται από ΑΕΚΚ επιτόπου στα έργα χωρίς εποπτικό μηχανισμό και αδειοδότηση λειτουργίας, δημιουργούνται συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού στα λατομεία αδρανών υλικών, μαρμάρου κλπ τα οποία συνήθως λειτουργούν σε δημόσιες εκτάσεις, πληρώνοντας μισθώματα στο Δημόσιο, ενώ διέπονται από πολύ αυστηρές περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις. Αντίστοιχες αδειοδοτήσεις ισχύουν και για τις μονάδες Ανάκτησης ΑΕΚΚ (κατ’ εκτίμηση λειτουργούν >100 στη χώρα) οι οποίες παράγουν αδρανή υλικά από ανακύκλωση ΑΕΚΚ. 5. Με την παραγωγή αδρανών υλικών από ΑΕΚΚ εντός του έργου, οι ανάδοχοι των έργων καθίστανται «κατασκευαστές» κατά τον Κανονισμό 305/11/ΕΚ για τα «Πρόϊόντα Δομικών Κατασκευών». Θεωρώ πως πρέπει να ελεγχθεί η συμβατότητα του άρθρου με τον Κανονισμό, ο οποίος ορίζει συγκεκριμένους μηχανισμούς ελέγχου για τα αδρανή υλικά που ενσωματώνονται κατά διαρκή και μόνιμο τρόπο στα τεχνικά έργα. Επίσης πρέπει να ελεγχθεί η συμβατότητα και με την εθνική νομοθεσία (ΚΤΣ 2016, ΕΤΕΠ, ΚΥΑ 27421/20 κ.α.). Στο άρθρο δεν αναφέρεται κάποια απαίτηση για τήρηση προδιαγραφών ή κανονισμών στα αδρανή που θα παραχθούν επί τόπου στο έργο και θα χρησιμοποιηθούν σε αυτό. Αντιθέτως, λατομεία και μονάδες ανάκτησης ΑΕΚΚ είναι υποχρεωμένα (ορθώς) σύμφωνα με τις άδειές τους, να τηρούν αυστηρές προδιαγραφές ελέγχου ποιότητας των αδρανών υλικών που παράγουν (είτε από πρωτογενές υλικό, είτε από ΑΕΚΚ) με ό,τι έξοδα αυτό συνεπάγεται (πιστοποιήσεις CE, εργαστηριακοί έλεγχοι κλπ).