Αρχική Προώθηση της Ανακύκλωσης–Ενσωμάτωση των Οδηγιών 2018/851 και 2018/852 της 30ής Μαΐου 2018.Άρθρο 11 Πρόληψη αποβλήτων (παρ. 10 άρθρου 1 της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/851)Σχόλιο του χρήστη Δίκτυο ΦοΔΣΑ | 4 Δεκεμβρίου 2020, 11:28
Yπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Άρθρο 11 • Στο εν λόγω άρθρο γίνεται αναφορά στην δημιουργία από τους ΟΤΑ, Κέντρων Δημιουργικής Επαναχρησιμοποίησης Υλικών για τους σκοπούς της πρόληψης δημιουργίας αποβλήτων. Σαφώς και η εν λόγω διάταξη είναι προς την σωστή κατεύθυνση, θεωρούμε όμως ότι δημιουργεί προβλήματα μόνο ως προς τον αποκλεισμό των ΦοΔΣΑ από αυτή την δραστηριότητα. • Το παράδειγμα της Δυτικής Μακεδονίας. Στον ΠΕΣΔΑ του 2016, η έγκριση του οποίου κυρώθηκε με την υπ’αριθ. 61489/5303/1-12-2016 ΚΥΑ των Υπουργών Εσωτερικών και Αναπληρωτή Περιβάλλοντος, προβλεπόταν η κατασκευή και λειτουργία 5 Κέντρων Επαναχρησιμοποίησης Υλικών (ΚΕΥ) από την ΔΙΑΔΥΜΑ ΑΕ (ΦοΔΣΑ) στις εγκαταστάσεις της στις περιοχές Γρεβενών, Εορδαίας, Καστοριάς, Κοζάνης, και Φλώρινας. Τα δύο ΚΕΥ σε Καστοριά και Φλώρινα είναι ήδη σε λειτουργία και αυτό των Γρεβενών είναι υπό κατασκευή. Το σημαντικό όμως είναι ότι τα αποτελέσματα είναι ενθαρρυντικά και οι πολίτες έχουν αγκαλιάσει το εγχείρημα. Τα ΚΕΥ είναι έτσι διαμορφωμένα, ώστε να μπορούν να γίνονται και εργασίες μικροεπισκευών ενώ σε αυτά λαμβάνουν χώρα και εκπαιδευτικές δραστηριότητες με μαθητές, σύμφωνα με εγκεκριμένα προγράμματα του Υπουργείου Παιδείας. Η ΔΙΑΔΥΜΑ για να βελτιστοποιήσει την λειτουργία του, έχει έρθει σε συμφωνία και υπογράφοντας Μνημόνια Συνεργασίας με ΚοινΣΕΠ ενώ βρίσκεται σε πλήρη συνεργασία με τις κοινωνικές υπηρεσίες των ΟΤΑ. Με την εφαρμογή του άρθρου 11 αυτά τα ΚΕΥ θα πρέπει να πάψουν την λειτουργία τους αφού η ΔΙΑΔΥΜΑ ως ΦοΔΣΑ δεν θα έχει την αρμοδιότητα αυτή. Η ανατροπή σχεδιασμών εν μέσω της υλοποίησης τους δεν ωφελεί κανέναν και εν προκειμένω, το μόνο που θα καταφέρει είναι να καθυστερήσει το ρεύμα της επαναχρησιμοποίησης και της πρόληψης παραγωγής αποβλήτων που έχει ήδη δημιουργηθεί. Άλλωστε ΟΤΑ και ΦοΔΣΑ βρίσκονται στην ίδια πλευρά σε ότι αφορά την διαχείρισης των αποβλήτων και σε καμία περίπτωση η δράσεις του ενός δεν έρχονται σε αντίθεση με τις δράσεις του άλλου αλλά πρέπει να δρουν συνεργατικά και προς την ίδια κατεύθυνση. • Πέραν αυτού όμως, η δημιουργία διαδημοτικών ΚΔΕΥ οδηγεί στην ανάγκη σύστασης νέων νομικών προσώπων στα οποία θα συμμετέχουν οι ΟΤΑ που θα εξυπηρετηθούν από τα ΚΔΕΥ αυτά. Δεν υπάρχει άλλος τρόπος διαδημοτικής συνεργασίας. Δεν γίνεται κατανοητό για ποιο λόγο δεν μπορούν να υλοποιήσουν αυτή την αρμοδιότητα τα ήδη υφιστάμενα νομικά πρόσωπα, δηλαδή οι ΦοΔΣΑ. • Πρόταση του Δικτύου είναι να ισχύσουν και στη συγκεκριμένη περίπτωση, όσα ισχύουν στις περιπτώσεις λειτουργίας ΜΕΒΑ. Δηλαδή, να είναι και οι ΦοΔΣΑ αρμόδιοι για τη δημιουργία και λειτουργία ΚΔΕΥ, ώστε αφ’ ενός να λειτουργήσουν όσα ήδη υπάρχουν, και αφ’ ετέρου να κατασκευάσουν νέα ΚΔΕΥ, σε περίπτωση που οι Δήμοι δεν μπορούν ή δεν επιθυμούν να κατασκευάσουν ΚΔΕΥ που θα καλύπτουν τις ανάγκες τους, εφ’ όσον αυτά προβλέπονται στον οικείο ΠΕΣΔΑ.