Yπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Διατυπώνονται διατάξεις σχετικές με το τέλος ταφής. Συγκεκριμένα, από την 01.01.2021 εφαρμόζεται το τέλος ταφής για όλα τα απόβλητα που οδηγούνται σε ταφή, με ποσό 15 € ανά τόνο, κλιμακούμενο ετησίως κατά 5 € και έως τα 35 €, το 2025. Υπόχρεοι καταβολής του τέλους ταφής είναι οι Φορείς Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (ΦΟΔΣΑ) και οι Oργανισμοί Tοπικής Aυτοδιοίκησης (ΟΤΑ) α ́ βαθμού ή τα νομικά πρόσωπα που α-νήκουν στους ΟΤΑ και ασκούν τις αρμοδιότητες ΦΟΔΣΑ του άρθρου 227 του ν. 4555/2018 (Α ́ 133) καθώς και νομικά πρόσωπα τα οποία λειτουργούν Χώρους Υγειονομικής Ταφής (ΧΥΤ). Το τέλος ταφής συνυπολογίζεται κατά την κατάρτιση του κανονισμού τιμο-λόγησης των ΦΟΔΣΑ, συμπεριλαμβάνεται στο ετήσιο κόστος διαχείρισής τους και κατανέμεται στο σύνολο των Ο.Τ.Α. α ́ βαθμού, σύμφωνα με τον κανονισμό τιμολόγησης. Στις περιπτώσεις Ο.Τ.Α. α ́ βαθμού ή των νομικών προσώπων αυτών που ασκούν αρμοδιότητες ΦΟΔΣΑ, σύμφωνα με το άρθρο 227 του ν.4555/2018, το ποσό των παρ. 2 και 3 συμπεριλαμβάνεται στους προϋπολογισμούς αυτών. Για την καταβολή́ του τέλους ταφής της παρ. 1 ευθύνονται αλληλεγγύως και εις ολόκληρον τα εκτελεστικά και μη εκτελεστικά μέλη των διοικητικών συμ-βουλίων των υπόχρεων της παρ. 1 και, στις περιπτώσεις Ο.Τ.Α. α ́ βαθμού που ασκούν αρμοδιότητες ΦΟΔΣΑ, σύμφωνα με το άρθρο 227 του ν. 4555/2018, η Οικονομική Επιτροπή και ο Δήμαρχος. Όσον αφορά στο τέλος ταφής, ναι μεν αποτελεί ένα μέσο αποτροπής από την ταφή των αποβλήτων, από την άλλη όμως έρχεται να επιβα-ρύνει τους Δήμους με ένα κόστος και μία ευθύνη που δεν τους αναλο-γεί. Επίσης, αξίζει να επισημανθεί ότι οι διαρκείς αλλαγές στην τιμή του τέλους ταφής, αλλά και το σε ποια απόβλητα θα επιβάλλεται, δη-μιουργεί ένα πλαίσιο ασαφές και μη σταθερό με ότι αυτό συνεπάγεται (* η τιμή για την ταφή συγκεκριμένων αποβλήτων που δεν θα γινόταν προ-εργασία ξεκίνησε με 35 €/τόνο, σήμερα ισχύει η τιμή των 10 €/τόνο ως περι-βαλλοντική εισφορά όχι για όλα τα απόβλητα αλλά για εκείνα που οδηγούν-ται σε ταφή και με το Σχέδιο Νόμου επιβάλλεται τιμή από 5 έως 35 €/τόνο ακόμη και για το υπόλειμμα επεξεργασίας). Όπως αναφέρεται και στην πορεία της παρούσας Εισήγησης (που σχολιάζονται οι διατάξεις του Άρθρου 51 που αναφέρονται σε χρημα-τικές κυρώσεις) οι Δήμοι φέρουν το κύριο βάρος προώθησης της κυκλικής οικονομίας στις κοινωνίες και συνολικά στη Χώρα. Οι ίδιοι επιφορτίζονται επίσης με το βάρος να φέρουν εις πέρας τους εμπροσθοβαρείς στόχους που τέθηκαν με τον νέο Εθνικό Σχεδιασμό Διαχείρισης Αποβλήτων 2020-2030. Όλη αυτή η προσπάθεια θα πρέπει να δομηθεί εξ αρχής, στη βάση του νέου ΕΣΔΑ 2020-2030 και των νεότερων δια-τάξεων που προβλέπονται στα πρόσφατα Νομοσχέδια και που αλλά-ζουν τα δεδομένα στη διαχείριση των αποβλήτων. Σε όλη αυτή την προσπάθεια αν συμπεριληφθούν οι αντιξοότητες που έχουν δημιουργηθεί με την πανδημία Covid-19, το κύριο βάρος της διαχείρισης του οποίου έχουν αναλάβει οι Δήμοι, καθώς και οι ολοένα αυξανόμενες ανάγκες των Δήμων σε εξοπλισμό και Ανθρώπους, καθίσταται σαφές ότι οι απαιτήσεις έχουν αυξηθεί εκθετικά και είναι αντιστρόφως ανά-λογες του χρόνου που δίνεται για την προσαρμογή και των πόρων που απαιτούνται για την άμεση υλοποίηση. Με βάση τα παραπάνω, μας βρίσκουν σύμφωνους οι θέσεις της ΠΕΔ Στερεάς Ελλάδας, ότι απαιτείται να αποσυρθεί η πρόβλεψη επιβολής τέλους ταφής για τους Δήμους, τουλάχιστον μέχρι το πέρας της τρέχουσας Προγραμματικής Περιόδου, ήτοι την 31η Δεκεμβρίου 2023. Σε αυτό το διάστημα των 3 ετών (2021-2023) η Πολιτεία οφείλει να συν-δράμει τους Δήμους και να επιταχύνει τα απαιτούμενα έργα διαχείρισης αποβλήτων, ούτως ώστε να καταστεί δυνατόν μόνο ένα