Αρχική Προώθηση της Ανακύκλωσης–Ενσωμάτωση των Οδηγιών 2018/851 και 2018/852 της 30ής Μαΐου 2018.Άρθρο 30 Απόβλητα Εκσκαφών, Κατασκευών και Κατεδαφίσεων (ΑΕΚΚ) – Αντικατάσταση του άρθρου 40 του ν. 4042/2012 (παρ. 10 και 12 άρθρου 1 της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/851)Σχόλιο του χρήστη ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ | 4 Δεκεμβρίου 2020, 13:14
Π.Ο. Ε.Μ.Δ.Υ.Δ.Α.Σ. Π Α Ν Ε Λ Λ Η Ν Ι Α Ο Μ Ο Σ Π Ο Ν Δ Ι Α ΕΝΩΣΕΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ ΔΙΠΛΩΜΑΤΟΥΧΩΝ ΑΝΩΤΑΤΩΝ ΣΧΟΛΩΝ Μαυρομματαίων 17, 104 34 ΑΘΗΝΑ τηλ: 210-88.16.583 fax: 210-82.59.410 e-mail: emdydas@tee.gr URL:www.emdydas.gr Αρ. Πρωτ.: 8356 Αθήνα, 4-12-2020 Θέμα : Παρατηρήσεις για το Ν/Σ του Υπ. Περιβάλλοντος & Ενέργειας «Προώθηση της Ανακύκλωσης – Ενσωμάτωση των Οδηγιών 2018/851 της 30ής Μαΐου 2018 για την τροποποίηση της Οδηγίας 2008/98/ΕΚ για τα απόβλητα (EE L 150/109) και 2018/852 της 30ής Μαΐου 2018 για την τροποποίηση της Οδηγίας 94/62/ΕΚ για τις συσκευασίες και τα απορρίμματα συσκευασίας (EE L 150/141)» Με το Άρθρο 30 επέρχεται σύγχυση ως προς την διαχείριση των Αποβλήτων Εκσκαφών, Κατασκευών και Κατεδαφίσεων (ΑΕΚΚ) τόσο στο ιδιωτικό όσο και στο δημόσιο έργο και αίρονται όλοι οι μέχρι στιγμής μηχανισμοί ελέγχου για την επεξεργασία και διάθεση των αποβλήτων και την προστασία του φυσικού περιβάλλοντος από την ανεξέλεγκτη απόθεση. 1. Με την διάταξη προβλέπεται ότι μπορεί μέσω της ΑΕΠΟ ενός έργου να εγκρίνεται και η δραστηριότητα της ανακύκλωσης στο έργο. Πώς νοείται ο χώρος εγκατάστασης σε έργα που δεν εκτελούνται σημειακά, όπως έργα οδοποιίας και έργα δικτύων υποδομών; Με ποια κριτήρια μπορεί μια επιβλέπουσα Υπηρεσία να δεχθεί την εγκατάσταση αυτή, χωρίς να υπάρχει περιβαλλοντική αδειοδότηση για συγκεκριμένο χώρο, με βάση τα κριτήρια που εφαρμόζονται στις δραστηριότητες επεξεργασίας αποβλήτων του Ν. 4014/2011; 2. Ποιος θα επιβλέπει την διαδικασία της ανακύκλωσης στο έργο; Αν συνδυαστεί το παρόν άρθρο με την διάταξη του άρθρου 47, αποδεικνύεται ότι δεν υπάρχει μηχανισμός ελέγχου από την μεριά της περιβαλλοντικής νομοθεσίας. Οι επιβλέποντες μηχανικοί των δημοσίων έργων δεν έχουν στα καθήκοντα και τις αρμοδιότητες τους την άσκηση ελέγχου ως προς την διαχείριση αποβλήτων. 3. Οι διακηρύξεις των έργων οφείλουν να είναι σαφείς και οι όροι του διαγωνισμού να είναι διατυπωμένοι με ακρίβεια. Η διάταξη καταστρατηγεί τις παραπάνω αρχές, καθώς προβλέπει ότι η διαχείριση των ΑΕΚΚ γίνεται κατά προτεραιότητα στον χώρο του έργου και ότι τα παραγόμενα υλικά χρησιμοποιούνται στο έργο, χωρίς αυτό να είναι γνωστό εκ των προτέρων. Πως θα συντάσσεται ο προϋπολογισμός του έργου και ποιες εργασίες θα προβλέπει; 4. Σύγχυση προκαλείται και όσον αφορά στην χρήση των παραγόμενων υλικών στο έργο, καθώς δεν είναι εκ των προτέρων γνωστή η τελική ποσότητα των ανακυκλωμένων υλικών που θα πληρούν τις προδιαγραφές για χρήση. 5. Στα ιδιωτικά έργα υπάρχει ο ελεγκτής δόμησης, ο οποίος ελέγχει το έργο σε συγκεκριμένα στάδια και συγκεκριμένα στοιχεία εφαρμογής των μελετών σύμφωνα με τις οποίες εκδόθηκε η οικοδομική άδεια, βάσει του Ν. 4495/17. Συνεπώς, δεν δύναται να ασκεί έλεγχο της επεξεργασίας των ΑΕΚΚ και των παραγόμενων προϊόντων. Ούτε τα στελέχη των Υπηρεσιών Δόμησης έχουν αυτήν την αρμοδιότητα. 6. Στα ιδιωτικά έργα ο Ν. 4495/17 προβλέπει με σαφήνεια την υποχρέωση του κυρίου του έργου ή του αναδόχου να υποβάλει Σχέδιο Διαχείρισης Αποβλήτων και Σύμβαση με Συλλογικό Σύστημα Εναλλακτικής Διαχείρισης ΑΕΚΚ. Προβλέπεται, επιπλέον, η έκδοση βεβαίωσης του ΣΣΕΔ μετά το πέρας των εργασιών. Με την παρούσα διάταξη, η οποία καταργεί την υποχρέωση της σύμβασης με ΣΣΕΔ, επέρχεται πλήρης σύγχυση στις αρμόδιες Υπηρεσίες δόμησης. Σαν επιστημονικός σύλλογος με αρμοδιότητα στα τεχνικά έργα, στηρίζουμε την κυκλική οικονομία, η μετάβαση στην οποία πρέπει να γίνει με την πλήρη διασφάλιση της ποιότητας των έργων και της ολιστικής διαχείρισης του περιβάλλοντος και των φυσικών πόρων. Εκφράζουμε λοιπόν την ανησυχία μας ότι η συγκεκριμένη διάταξη θα φέρει πισωγύρισμα και θα ενθαρρύνει την παράνομη διάθεση των ΑΕΚΚ.