Αρχική Προώθηση της Ανακύκλωσης–Ενσωμάτωση των Οδηγιών 2018/851 και 2018/852 της 30ής Μαΐου 2018.Άρθρο 26 Πράσινα Σημεία – Τροποποίηση του άρθρου 44α του ν. 4042/2012 (παρ. 11 άρθρου 1 της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/851)Σχόλιο του χρήστη ΔΙΑΔΥΜΑ ΑΕ | 4 Δεκεμβρίου 2020, 14:54
Στο εν λόγω άρθρο υπάρχουν οι αναφορές στις παραγράφους: στην παρ.1, ότι Πράσινα Σημεία μπορούν να κάνουν και να λειτουργούν οι ΟΤΑ, στην παρ. 2 ότι Κέντρο Ανακύκλωσης Εκπαίδευσης Διαλογής στην Πηγή (ΚΑΕΔΙΣΠ) είναι το Πράσινο Σημείο που οργανώνεται από φορείς κοινωνικής αλληλέγγυας οικονομίας με την σύμφωνη γνώμη του ΟΤΑ και στην παρ.4 ότι το Κινητό Πράσινο Σημείο (ΚΙΠΣ) εντάσσεται στον εξοπλισμό συλλογής του ΟΤΑ. Από τις παραπάνω αναφορές απουσιάζουν για μία ακόμη φορά οι ΦΟΔΣΑ, δηλαδή οι φορείς των ΟΤΑ, που είναι υπεύθυνοι για την διαχείρισης των αποβλήτων. Και επιπλέον ΑΝ ένας φορέας κοινωνικής αλληλέγγυας οικονομίας θελήσει να οργανώσει και να λειτουργήσει ένα ΚΑΕΔΙΣΠ μπορεί να το κάνει με την σύμφωνη γνώμη του ΟΤΑ, η διάταξή αυτή ΔΕΝ ισχύει για του ΦοΔΣΑ οι οποίοι είναι επιχείρησης των ΟΤΑ και οι ΟΤΑ συμμετέχουν σε αυτούς. Το παράδειγμα της Δυτικής Μακεδονίας. Στην Δυτική Μακεδονία ήδη από το 2004 οι περιφερειακές εγκαταστάσεις του ΟΣΔΑ Δυτικής Μακεδονίας είχαν ονομασθεί Τοπικές Μονάδες Διαχείρισης Απορριμμάτων (ΤΜΔΑ) και ως τέτοιες περιλαμβανόταν σε όλους του εγκεκριμένους ΠΕΣΔΑ. Σταδιακά οι ΤΜΔΑ από απλοί Σταθμοί Μεταφόρτωσης σύμμεικτων Απορριμμάτων μετατρέπονται σε αυτό ακριβώς που περιγράφει η ονομασίας τους. Σήμερα π.χ. στην ΤΜΔΑ Καστοριάς είναι χωροθετημένες και σαφώς οριοθετημένες οι παρακάτω δραστηριότητες: 1. Μεταφόρτωση σύμμεικτων αποβλήτων 2. Μεταφόρτωση ανακυκλώσιμων υλικών προερχόμενων από δράσεις ΔσΠ 3. Μεταφόρτωση χωριστά συλλεγέντων βιοαποβλήτων 4. Μεταφόρτωση πράσινων αποβλήτων 5. Μεταφόρτωση ογκωδών 6. Μεταφόρτωση ΑΗΗΕ, και τέλος 7. Κέντρο (Δημιουργικής) Επαναχρησημοποίησης Υλικών [Κ(Δ)ΕΥ)] Από τα παραπάνω είναι σαφές ότι η ΤΜΔΑ Καστοριάς ΕΙΝΑΙ ένα Πράσινο Σημείο και μάλιστα εξυπηρετεί τρεις ΟΤΑ (Άργους Ορεστικού, Καστοριάς και Νεστορίου). Σε ότι αφορά τα ΚΙΠΣ και κυρίως τα ρυμουλκούμενα ή μεταφερόμενα, θα πρέπει να αναφερθεί ότι στην Δυτική Μακεδονία βρίσκονται σε λειτουργία ήδη δύο (2) από αυτά τα οποία αναπτύσσονται στου Δήμους Νεστορίου και Πρεσπών και τα οποία μετακινούνται/μεταφέρονται με οχήματα της ΔΙΑΔΥΜΑ (ΦοΣΔΣΑ). Η μη δυνατότητα του ΦΟΔΣΑ να λειτουργεί ΚΙΠΣ θα έθετε την δράση σε προσωρινή ή οριστική παύση καθώς οι Δήμοι θα έπρεπε να προμηθευτούν τα καταλληλά οχήματα για την μεταφορά τους. Εάν παραμείνει οι διατυπώσεις του άρθρου τότε αρκετές από τις δράσεις θα πρέπει να σταματήσουν. (βλ. παρατηρήσεις για το αρ. 11) Πρόταση Οι ΦοΔΣΑ να μπορούν να δημιουργήσουν ΠΣ και ΚΑΕΔΙΣΠ εφόσον αυτά υπάρχουν ή/και κατασκευαστούν εντός υφιστάμενων εγκαταστάσεων που λειτουργούν υπό την ευθύνη τους, και εφόσον προβλεπόταν ή προβλέπονται στον οικείο ΠΕΣΔΑ. Επίσης οι ΦοΔΣΑ μπορούν να λειτουργούν ΚΙΠΣ με την σύμφωνη γνώμη του ΟΤΑ και εφόσον χρησιμοποιούν οχήματα που ανήκουν στην κυριότητά τους.