Αρχική Προώθηση της Ανακύκλωσης–Ενσωμάτωση των Οδηγιών 2018/851 και 2018/852 της 30ής Μαΐου 2018.Άρθρο 60 Πρόληψη και επαναχρησιμοποίηση – Προσθήκη άρθρου 5Α στον ν. 2939/2001 (Άρθρα 1 παρ. 3 και 4 της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/852)Σχόλιο του χρήστη Μιχάλης Τσαούτος | 4 Δεκεμβρίου 2020, 15:54
Σχόλιο Διαβούλευσης Νομοσχεδίου για την Ανακύκλωση Άρθρο 60 Ενόψει της προετοιμασίας των παραγωγών εμφιαλωμένων ποτών που δραστηριοποιούνται στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας Ελλα-δικά μας, με σκοπό τη διατύπωση αναλυτικών σχολίων και προτάσεων για την οργάνωση των διεργασιών ανακύκλωσης και επαναχρησιμοποίησης των συσκευασιών που χρησιμοποιούνται και με σκοπό την ενσωμάτωσή τους (των σχολίων και προτάσεων) στην τελική εκδοχή του νομοσχεδίου που θα κατατεθεί στη Βουλή, διατυπώνουμε το γενικό σχόλιο που ακολουθεί. Όπως όλοι οι παραγωγοί που δραστηριοποιούνται στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας Ελλα-δικά μας, έτσι και οι παραγωγοί των εμφιαλωμένων ποτών υποστηρίζουμε σθεναρά την εξέλιξη κάθε δραστηριότητας που συμβάλει στην περιβαλλοντική προστασία, χρηματοδοτώντας ή/και ενισχύοντας κάθε προσπάθεια της χώρας προς αυτόν τον στόχο. Εξάλλου ο στόχος αυτός απορρέει από την ανάγκη συμμόρφωσης και προσαρμογής των υπόχρεων παραγωγών στις αντίστοιχες ευρωπαϊκές οδηγίες και κατευθύνσεις, όπως ενδεικτικά οι 851/2018 και 852/2018 που καθορίζει ειδικότερα τους όρους για την επαναχρησιμοποίηση. Όμως λαμβάνοντας υπόψη τις συνθήκες οικονομικής κρίσης που αλλεπάλληλα ταλαιπωρούν την χώρα εδώ και δέκα χρόνια, κάθε εθνικό σχέδιο δράσης που αποσκοπεί στη συμμόρφωση της χώρας, τους κανόνες της ΕΕ θα πρέπει να αξιολογεί αυτές τις συνθήκες και να εξαντλεί κάθε δυνατότητα εντός των ορίων που θέτουν οι εν λόγω κανόνες (της ΕΕ), με τρόπο ώστε η αναγκαία συμμόρφωση να μην αποδομεί άλλα αντίθετα να ενισχύει τη βιωσιμότητα της ελληνικής παραγωγής. Ειδικότερα εστιάζοντας στην υποχρέωση που θεσμοθετείται στην παρ. 3, κρίνεται σκόπιμο και πρέπει από την αρχή να αναφερθεί ότι η εκπλήρωση αυτής της υποχρέωσης φαίνεται να εξαρτάται από όρους, αποφάσεις και διεργασίες που δεν ορίζονται από τους υπόχρεους παραγωγούς αλλά από τρίτους παράγοντες και κυρίως από δομές της διοίκησης και ΣΕΔ αρμοδιότητας άλλων παραγωγών (κατεξοχήν). Το συμπέρασμα αυτό προκύπτει αν εμβαθύνουμε περισσότερο στο νόημα των παραγράφων 4,8,9,10,11 και 12 που παρόντος άρθρου, καθώς και στα αναφερόμενα στο άρθρο 68 παράρτημα ΙΙ. Από τις διατάξεις αυτές προκύπτει ότι οι υπόχρεοι παραγωγοί των εμφιαλωμένων ποτών καλούνται να συμμορφωθούν σε χρονοδιάγραμμα και στόχους (παρ. 3) που άλλοι θα σχεδιάσουν και θα αποφασίσουν, χωρίς δικαίωμα και δυνατότητα αποφασιστικής επιρροής και παρέμβασης των άμεσα ενδιαφερομένων (υπόχρεων παραγωγών). Ανεξάρτητα από αυτό, στο πλαίσιο του παρόντος γενικού σχολίου, θέλουμε να καταθέσουμε την έντονη αμφιβολία μας για το κατά πόσο είναι δυνατόν να τηρηθούν και να υλοποιηθούν, εμπρόθεσμα, ποιοτικά άρτια και οικονομικά δίκαια, όλες οι υποχρεώσεις που τίθενται θεσμικά στις παραπάνω παραγράφους. Βάσει αυτής της επιφύλαξης οι υπόχρεοι παραγωγοί εμφιαλωμένων ποτών εκφράζουμε την έντονη ανησυχία μας για το γεγονός ότι δεν αποκλείεται να μας επιβληθούν συνέπειες μη συμμόρφωσης (ακραίο παράδειγμα η παρ. 4γ του άρθρου 4β του Ν. 2939/2001 (Βλέπε άρθρο 59)) χωρίς να μπορούμε να αποδείξουμε ότι ουδεμία ευθύνη ή συμμετοχή είχαμε στη δημιουργία των γεγονότων που οδήγησαν σ' αυτές τις συνέπειες. Με βάση τα προηγηθέντα η παρούσα παρέμβαση αποσκοπεί: ➢ στη συνειδητοποίηση των προβλημάτων που δημιουργούνται στον κλάδο των παραγωγών εμφιαλωμένων ποτών και από άποψη πρακτική ➢ στην γνωστοποίηση στις αρμόδιες αρχές και την κυβέρνηση, τόσο της επιφύλαξης όσο και της επιθυμίας του κλάδου να συμβάλει περαιτέρω στη βελτίωση του νομοθετήματος, με τη διατύπωση ξεκάθαρων όρων, ρόλων και προϋποθέσεων στη βάση αναλυτικών προτάσεων που προετοιμάζονται για να υποβληθούν αρμοδίως, πριν την ψήφιση του νομοσχεδίου, με την ελπίδα να γίνουν αποδεκτές. Μιχάλης Τσαούτος Αντιπρόεδρος πρωτοβουλίας Ελλα-δικά μας Γενικός Διευθυντής ΕΨΑ Α.Ε.