Αρχική Προώθηση της Ανακύκλωσης–Ενσωμάτωση των Οδηγιών 2018/851 και 2018/852 της 30ής Μαΐου 2018.ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α’ ΕΝΣΩΜΑΤΩΣΗ ΤΗΣ ΟΔΗΓΙΑΣ (ΕΕ) 2018/851 ΤΗΣ 30ΗΣ ΜΑΪΟΥ 2018 ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΟΔΗΓΙΑΣ 2008/98/ΕΚ ΓΙΑ ΤΑ ΑΠΟΒΛΗΤΑ (L 150/109) Άρθρο 1 Σκοπός – Πεδίο εφαρμογής – Τροποποίηση του άρθρου 1 του ν. 4042/2012 (παρ. 1 άρθρου 1 της Οδηγίας (EΕ) 2018/851)Σχόλιο του χρήστη ΑΦΟΙ ΣΙΑΚΑΝΔΑΡΗ ΕΠΕ | 4 Δεκεμβρίου 2020, 16:23
Το υπό διαβούλευση Σχέδιο Νόμου περιλαμβάνει σημαντικές και αναγκαίες ρυθμίσεις. Η μεταφορά των Οδηγιών 2018/851 και 2018/852 στην ελληνική έννομη τάξη πρέπει να τελεσθεί με επιλογή των μέσων εκείνων που εξυπηρετούν με αποτελεσματικότητα τον σκοπό των Οδηγιών και παράλληλα είναι πρόσφορα, λαμβανομένων υπόψη των συνθηκών που επικρατούν στην Ελλάδα, χωρίς να επέρχονται εξ αυτών ιδιαίτερα επαχθείς συνέπειες στους διοικουμένους, συνέπειες οι οποίες θα μπορούσαν να αποφευχθούν με την επιλογή κατάλληλων μέτρων προσαρμογής. Στο πλαίσιο αυτό, είναι κρίσιμο να υπάρξει μέριμνα στο Σχέδιο Νόμου ώστε να δοθούν κίνητρα για τον εκσυγχρονισμό των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στον κλάδο της διαχείρισης (μη επικινδύνων) αποβλήτων και της ανακύκλωσης και οι οποίες, μεταξύ άλλων, διαθέτουν ιδιωτικά, νομίμως αδειοδοτημένα και λειτουργούντα ΚΔΑΥ. Θα πρέπει συνεπώς να υπάρξει πρόνοια στον νέο νόμο ώστε η προσαρμογή στις απαιτήσεις του νέου ρυθμιστικού πλαισίου να είναι σταδιακή και να μη θιγούν υπέρμετρα οι εν λόγω νομίμως λειτουργούσες επιχειρήσεις και μονάδες, όπως εξάλλου επιβάλλεται από τους κανόνες της χρηστής διοίκησης, της αναλογικότητας και της προστασίας της εμπιστοσύνης του διοικουμένου. Η μείωση του υπολείμματος και η ενεργειακή αξιοποίηση αυτού, που αποτελούν στόχους του υπό συζήτηση νόμου, ήδη επιτυγχάνεται από επιχειρήσεις οι οποίες λειτουργούν με συνέπεια επί δεκαετίες, τροφοδοτώντας την τοπική οικονομία και απασχολώντας πολλούς εργαζομένους, έστω και με παλαιότερη τεχνολογία και μέσα παραγωγής, τα οποία σε καμμία περίπτωση πάντως δεν επιβαρύνουν το περιβάλλον. Είναι χαρακτηριστικό ότι σε ορισμένες περιπτώσεις επιτυγχάνεται ήδη παραγωγή υπολείμματος μικρότερου ποσοστού (επί των υπό διαχείριση αποβλήτων) και από αυτό ακόμη το ποσοστό που τίθεται ως στόχος από το νέο νόμο. Εφόσον επομένως επιτυγχάνεται σε μεγάλο βαθμό ο σκοπός της νομοθεσίας (ευρωπαϊκής και ελληνικής) από λειτουργούσες μονάδες, δεν υπάρχει αντικειμενικός λόγος το νέο ρυθμιστικό πλαίσιο να έχει ως συνέπεια, νομικά ή στην πράξη, λόγω υπερβολικά αυστηρών ρυθμίσεων ή λόγω έλλειψης χρόνου προσαρμογής, τη μείωση ή και διακοπή λειτουργίας τέτοιων μονάδων. Η παραγωγή πολύ μικρού ποσοστού υπολείμματος από ήδη λειτουργούσες μονάδες, που υπερκαλύπτει τους στόχους της ενωσιακής και ελληνικής νομοθεσίας, μπορεί να αποδειχθεί και από σχετική μελέτη, που θα ήταν χρήσιμο να περιληφθεί σε εκτίμηση ρυθμιστικών επιπτώσεων των υπό συζήτηση μεταβολών, ώστε να επιλεγούν τα πλέον αποτελεσματικά και πρόσφορα αλλά και λιγότερο επαχθή μέτρα προσαρμογής στις απαιτήσεις των υπό μεταφορά Οδηγιών. Παράλληλα, είναι σκόπιμο με τις προωθούμενες ρυθμίσεις να παρασχεθούν κίνητρα στις επιχειρήσεις να εκσυγχρονίσουν και αναβαθμίσουν τον εξοπλισμό και τα μέσα παραγωγής τους, ώστε να επιτευχθεί ευχερέστερα το σκοπούμενο αποτέλεσμα και να αποφευχθούν μη αναγκαίες αρνητικές συνέπειες για τις επιχειρήσεις και τους εργαζομένους τους. Επομένως, θεωρούμε ότι είναι απαραίτητο να υπάρξει ρητή και σαφής ρύθμιση στο προωθούμενο Σχέδιο Νόμου που να προβλέπει ότι δεν θίγονται οι υφιστάμενες νομίμως λειτουργούσες επιχειρήσεις και μονάδες ΚΔΑΥ ή κατ’ ελάχιστον να παρέχεται σε αυτές ικανός χρόνος προσαρμογής στις νέες απαιτήσεις, παράλληλα με τη χορήγηση κινήτρων σε αυτές για τις απαιτούμενες μεταβολές.