Αρχική Νέο Σχέδιο Δράσης της Ελλάδας για την Κυκλική Οικονομία – Οδικός ΧάρτηςΝέο Σχέδιο Δράσης της Ελλάδας για την Κυκλική Οικονομία – Οδικός ΧάρτηςΣχόλιο του χρήστη Ηλέκτρα Παπαδοπούλου - Ελληνικο Φορουμ Βιο-οικονομιας | 12 Απριλίου 2021, 13:59
Yπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Συγχαρητήρια για το νέο σχέδιο δράσης για την κυκλική οικονομία που δίνει την δυνατότητα μια ουσιαστικής κι γρήγορης μετάβασης σε ένα πιο βιώσιμο τρόπο ζωής. Μια γενική παρατήρηση είναι ότι η βιο-οικονομία που αφορά σε υλικά, προϊόντα και καύσιμα από ανανεώσιμες πηγές δεν αναφέρεται αυτολεξεί σε μια πληθώρα δράσεων του σχεδίου. Αυτό ίσως οδηγήσει σε παρερμηνείες στην εφαρμογή του σχεδίου και στον αποκλεισμό δράσεων από επιχειρήσεις και πολίτες. Η χρήση πρώτων υλών από ανανεώσιμες πηγές είναι κρίσιμης σημασίας στην κατασκευή προϊόντων που μπορούν να ανακυκλωθούν και θεωρούμε σκόπιμο να αναφέρεται ονομαστικά σε όλες τις δράσεις. Πιο συγκεκριμένα σχόλια σε κάθε ενότητα του σχεδίου δράσης παρατίθενται παρακάτω. 2.2.B – Βασικά προϊόντα που πρέπει να αντιμετωπιστούν κατά προτεραιότητα Προτείνουμε να προστεθούν τα παρακάτω: • σκάφη, αεροπλάνα και βαγόνια σιδηροδρόμου • Ξύλο και δέρμα (συνθετικό ή φυσικό) • Μέταλλα 2.2.2 – Οι πολίτες και το νέο σχέδιο δράσης Προτείνουμε να προστεθούν οι υπογραμμισμένες φράσεις: …. Οι πολίτες θα αποκτήσουν πρόσβαση στη γνώση και την πληροφορία τόσο με την κατάλληλη περιβαλλοντική σήμανση και σήμανση κυκλικότητας των προϊόντων και διεργασιών όσο και με δράσης ενημέρωσης 2.2.3 – Η έρευνα – καινοτομία και η ψηφιοποίηση και το νέο σχέδιο δράσης Προτείνουμε να προστεθούν οι υπογραμμισμένες φράσεις: … Η πολιτεία θα συντονίσει πρωτοβουλίες καινοτομίας για την κυκλική οικονομία σε συνεργασία με πανεπιστήμια, ερευνητικούς οργανισμούς, τη βιομηχανία και τις ΜΜΕ και οργανώσεις πολιτών στο πλαίσιο κοινοτήτων γνώσης και καινοτομίας. 3 - Οι πέντε άξονες του οδικού χάρτη – Δράσεις για τη βιώσιμη παραγωγή και βιομηχανική πολιτική, σελίδα 21 Η δέσμη δράσεων του παρόντος άξονα θα πρέπει να προωθεί και τον επανασχεδιασμό των αρχικών προϊόντων ώστε οι διεργασίες κατασκευής τους να λαμβάνουν εξ΄αρχής υπόψη τους τη δυνατότητα επανάχρησης του προϊόντος με την ίδια ή διαφορετική μορφή. 3 - Οι πέντε άξονες του οδικού χάρτη – Οριζόντιες δράσεις, σελίδα 22 Προτείνουμε να προστεθούν δράσεις εκπαίδευσης πολιτών, καταναλωτών και επαγγελματιών. 3 - Οι πέντε άξονες του οδικού χάρτη – Ειδικές δράσεις για βασικά προϊόντα που πρέπει να αντιμετωπιστούν κατά προτεραιότητα, σελίδα 23 Προτείνουμε να προστεθούν: • σκάφη, αεροπλάνα και βαγόνια σιδηροδρόμου • Ξύλο και δέρμα (συνθετικό ή φυσικό) • Μέταλλα 4 – Οι Δράσεις του οδικού χάρτη Π.1.1 (σελίδα 26) Την ανάπτυξη ή τον μετασχηματισμό της παραγωγικής βάσης προς: Περισσότερα κυκλικά προϊόντα με έμφαση στον οικολογικό σχεδιασμό, στον καινοτομικό, κυκλικό και οικολογικό χαρακτήρα, όπως προϊόντα με πιστοποίηση ecolabel, στην ανθεκτικότητα, στη δυνατότητα αναβάθμισης, μεταποίησης, αποσυναρμολόγησης και επισκευής. Π.3 (σελίδα 26) Να προστεθεί ότι η σήμανση θα αφορά και στα προϊόντα που είναι βιο-αποικοδομήσιμα, λιπασματοποιήσιμα (κομποστοποιήσιμα) κλπ. καθώς και αν το πριοόν κατασξευαστηκε από ανακυκλωμένη πρώτη ύλη και σε ποιο κύκλο ζωής βρίσκεται η πρώτη ύλη (πόσες φορές έχει ανακυκλωθεί). Π.6 (σελίδα 27) Πλαστικό υλικό χρησιμοποιείται εκτεταμένα και σε κλωστοϋφαντουργικά προϊόντα καθώς και σε σκάφη και εσωτερικά μέρη αυτοκινήτων. Είναι σημαντικό τα μέτρα πρόβλεψης πλαστικών αποβλήτων να αφορούν και σε αυτές τις κατηγορίες προϊόντων. Κ.2 (σελίδα 28) Στη δημιουργία τοπικών κέντρων ανταλλαγής και εκπαίδευσης στην επανάχρηση να συμπεριληφθεί και εκπαίδευση για την οικιακή ή δημοτική βιο-αποικοδόμηση. Α.3 (σελίδα 29) Τα χρηματοδοτικά προγράμματα να αφορούν και στις μονάδες (βιο) αποικοδόμησης των προϊόντων που είναι απαραίτητο για να κλείσει ο κύκλος ζωής του μετά από πολλές χρήσεις/μεταποιήσεις του στα πλαίσια της κυκλικής οικονομίας. Α.5 (σελίδα 29) Προτείνεται να συμπεριληφθούν και τα εσωτερικά/εξωτερικά μέρη αυτοκινήτων και σκαφών που είναι από πλαστικό. Ο.1 (σελίδα 32) Το συντονιστικό όργανο να αφορά στην κυκλική ΒΙΟ – οικονομία και όχι μόνο οικονομία. Ο.2 (σελίδα 32) Το εθνικό παρατηρητήριο να αφορά στην κυκλική ΒΙΟ – οικονομία και όχι μόνο οικονομία. Ο.3 (σελίδα 32) Η Δημιουργία Εθνικής πρωτοβουλίας να συμπεριλαμβάνει και την βιο-οικονομία. Το όνομά της δε θα μπορούσε να είναι «Βιο-Κυκλική Συμμαχία για την Ελλάδα». Ο.4 (σελίδα 32) Το διαδικτυακό εθνικό αποθετήριο να περιλαμβάνει θέματα που αφορούν στην ευρύτερη κυκλική βιο-οικονομία και όχι μόνο στην κυκλική οικονομία. Ο.5 (σελίδα 33) Να γίνεται ειδική αναφορά και σε δείκτες βιο-οικονομίας (χρήση πρώτων υλών από ανανεώσιμες πηγές). Ο.13 (σελίδα 35) Να συμπεριληφθούν και δράσεις βιο-οικνομίας Ο.15 (σελίδα 35) Οι δράσεις να αφορούν και στην βιο-οικονομία Ο.16 (σελίδα 35) Οι επιμορφωτικές δράσεις και δράσεις προώθησης καινοτομίας να σφορούν και στην βιο-οικονομία. Ο.17 (σελίδα 36) Τα χρηματοδοτικά προγράμματα να περιλαμβάνουν και μοντέλα βιο-οικονομίας. Ο.19 (σελίδα 36) Να προστεθούν και οι κατασκευές.