Αρχική Νέο Σχέδιο Δράσης της Ελλάδας για την Κυκλική Οικονομία – Οδικός ΧάρτηςΝέο Σχέδιο Δράσης της Ελλάδας για την Κυκλική Οικονομία – Οδικός ΧάρτηςΣχόλιο του χρήστη Ελίν Verd A.E. - Πράσινο Λάδι Α.Ε. | 12 Απριλίου 2021, 14:28
Yπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Συγχαίρουμε γιά την δημιουργία Σχεδίου Δράσης και Οδικού Χάρτη. Όμως θα θέλαμε να εντοπίσουμε μία βασική ασάφεια όσον αφορά τον ρόλο των χρησιμοποιημένων μαγειρικών ελαίων (εφεξής «τηγανέλαια») στην Ελληνική κυκλική οικονομία. Τα σχόλιά μας επιδιώκουν την ευχερή συμπερίληψη των τηγανελαίων, ως αποβλήτων τροφίμων, στην στρατηγική σας γιά την κυκλική οικονομία, ώστε να αποφευχθούν ασάφειες, οι οποίες ενδέχεται να στερήσουν στον τομέα αυτόν την πρόσβαση σε χρηματοδοτικά εργαλεία και ομάδες επεξεργασίας στρατηγικών. Τηγανέλαια και Κυκλική Οικονομία σήμερα Στην Ελλάδα παράγονται κάθε χρόνο απόβλητα τηγανέλαια της τάξης των 85.000 τόνων. Από αυτά 40.000 τόνοι περίπου παράγονται από την εστίαση και την βιομηχανία τροφίμων, ενώ περίπου 45.000 τόνοι παράγονται από τα σπίτια. Τα πρώτα απορροφώνται επαρκώς από εταιρείες συλλογής, οι οποίες τροφοδοτούν κυρίως τις βιομηχανίες παραγωγής βιοντίζελ. Εδώ η κυκλική οικονομία λειτουργεί επαρκώς, αφού το καύσιμο «βιοντίζελ από τηγανέλαια» είναι το καθαρότερο από τα γνωστά καύσιμα, με εξαιρετικά μικρό αποτύπωμα (μείωση αερίων θερμοκηπίου κατά 88%). Η ρύθμιση αυτής της αγοράς έχει μεν σοβαρά προβλήματα (κυρίως βιωσιμότητας των εταιρειών συλλογής και επεξεργασίας αλλά και των εταιρειών βιομηχανικής παραγωγής βιοντίζελ αποκλειστικά από απόβλητα , με αποτέλεσμα την αδικαιολόγητη εξαγωγή εξοικονόμησης ρύπων σε άλλες χώρες της ΕΕ, λόγω της εξαγωγής ποσοτήτων βιντίζελ από απόβλητα που δεν απορροφώνται από την κατανομή, με αρνητικά αποτελέσματα στην επίτευξη των εθνικών πράσινων στόχων), όμως η επαναχρησιμοποίηση των τηγανελαίων που προέρχονται από την εστίαση είναι τουλάχιστον καθολική. Τα δεύτερα όμως, τα οικιακά τηγανέλαια, που είναι και τα περισσότερα, απορροφώνται στην κυκλική οικονομία σε αμελητέα ποσοστά. Οι κύριοι λόγοι είναι τέσσερεις : 1. Το υψηλό λογιστικό κόστος συλλογής (μικροποσότητες ανά κατοικία) 2. Η έλλειψη παιδείας ανακύκλωσης στον γενικό πληθυσμό και η απροθυμία Δήμων και άλλων φορέων να επικοινωνήσουν την συγκεκριμένη αυτή ανάγκη στους πολίτες, συνοδευόμενη από την καθολική άγνοια του πληθυσμού ότι τα τηγανέλαια επιβαρρύνουν σημαντικά το φυσικό και αστικό περιβάλλον (επιμόλυνση υδροφόρου ορίζοντα, επιβάρρυνση βιολογικών καθαρισμών, βουνά λίπους στις αστικές αποχετεύσεις κλπ) 3. Η αδυναμία Δήμων και εταιρειών γενικής ανακύκλωσης να τα διαχειριστούν, αφού απαιτούν ειδική υποδοχή (υποδομές ειδικής αποθήκευσης, διαχωρισμού, θέρμανσης κλπ) και ειδική μεταφορά (βυτιοφόρα), που μόνο εξειδικευμένες εταιρείς διαθέτουν. 4. Η αποτυχία των σχετικών προσπαθειών εθελοντικής συλλογής μέσω «πράσινων σημείων» κλπ στην συλλογή υπολογίσιμων ποσοτήτων οικιακών τηγανελαίων , λόγω απροθυμίας των πολιτών να μεταφέρουν το συγκεκριμένο απόρριμμα σε εξειδικευμένα σημεία μακριά από την κατοικία τους, πράγμα που επιβεβαιώνεται και από την Ευρωπαϊκή πρακτική. Μετά από πολυετείς προσπάθειες, κάποιες καινοτόμες ιδιωτικές επιχειρήσεις έχουμε καταλήξει σε σειρά νέων εργαλείων καθώς και στον σχεδιασμό και εφαρμογή δράσεων ευαισθητοποίησης των πολιτών και διευκόλυνσης της συλλογής, οι οποίες έχουν ικανοποιητικά αποτελέσματα, αλλά στερούνται πρόσβασης σε χρηματοδοτικά εργαλεία γιά την περαιτέρω ανάπτυξή τους. Η εμπειρογνωμοσύνη αυτών των εταιρειών μένει έτσι ανεκμετάλλευτη. Τηγανέλαια και Κυκλική Οικονομία αύριο Προκειμένου να επιτευχθεί η ικανοποιητική κυκλική χρήση των παραγόμενων στην Ελλάδα οικιακών τηγανελαίων, τόσο γιά την παραγωγή πράσινων καυσίμων, όσο και σε καινοτόμες εφαρμογές σε άλλα βιομηχανικά προϊόντα που περιλαμβάνονται στις προτεραιότητες του παρόντος Σχεδίου, απαιτείται η φραστική συμπερίληψή τους στο σχέδιο αυτό. Επίσης το σχέδιο αυτό θα πρέπει να αποσαφηνίζει (και επιτρέπει) την παράλληλη δράση Δημοσίου, Δήμων και άλλων φορέων δημοσίου συμφέροντος (μεικτών επιτροπών, κοινωνίας των πολιτών κλπ) με καινοτόμες εξειδικευμένες ιδιωτικές επιχειρήσεις, και να ευνοεί την συνεργασία τόσο στην χάραξη στρατηγικής, όσο και συγκεκριμένων αποτελεσματικών δράσεων. Γιά τους λόγους αυτούς προτείνουμε ελάχιστες προσθήκες διατυπώσεων, ως εξής. Προτεινόμενες αλλαγές / προσθήκες : Εδάφιο 2.2.β : Έστω έμμεση αναφορά και των τηγανελαίων στους τομείς προτεραιότητας : «τρόφιμα, απόβλητα τροφίμων, νερό και θρεπτικές ουσίες». Εδάφιο 2.2.4 : Ενίσχυση Δήμων «αλλά και εξειδικευμένων επιχειρήσεων περιφερειακής ή/και εθνικής εμβέλειας» Ο.6 : σε χώρους ταφής «ή σε αποχετεύσεις» Ο.17 : απόβλητα τροφίμων σε εστιατόρια, καταστήματα «και σπίτια». Ευχόμαστε καλή επιτυχία!