Αρχική Δημόσια Διαβούλευση για το Σχέδιο Νόμου «Ολοκληρωμένο Πλαίσιο για τη Διαχείριση Αποβλήτων»Άρθρο 30 Απόβλητα Εκσκαφών, Κατασκευών και Κατεδαφίσεων (ΑΕΚΚ) (Τέταρτο εδάφιο της παρ. 1 του άρθρου 11 της Οδηγίας 2008/98/ΕΚ όπως έχει τροποποιηθεί από την περ. β’ της παρ. 12 του άρθρου 1 της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/851)Σχόλιο του χρήστη Αλέξης Θεοδωρόπουλος, Μετ/γος Μηχ/κός. | 9 Ιουνίου 2021, 02:15
Μερικά σχόλια επί του άρθρου. - Δημιουργείται αναιτιολόγητη διάκριση στη διαχείριση των ΑΕΚΚ που προέρχονται από έργα Κατ. Α' και Κατ. Β' και ειδικότερα σε αυτά που προέρχονται από τις Ομάδες 1η έως 3η της ΚΥΑ 37674 (Μεταφορές, Υδραυλικά, Λιμενικά), τα οποία προφανώς παράγουν και τις μεγαλύτερες ποσότητες ΑΕΚΚ ενώ είναι αυτά που το άρθρο εξαιρεί. - Πρακτικά δημιουργείται η αίσθηση ότι επιχειρείται η ευνοϊκότερη αντιμετώπιση των εν λόγω έργων έναντι όλων των υπολοίπων (δηλ. των Κατ. Α2, 4ης έως 12ης Ομάδας και όλων της Κατ. Β) αφού πλέον αυτά δεν θα υπόκεινται σε σύμβαση με ΣΣΕΔ με ό,τι αυτό συνεπάγεται. - Καταργείται κάθε έλεγχος από τρίτο μέρος, δηλ. ΣΣΕΔ και κάθε υποχρέωση καταγραφής στο ΗΜΑ σχετικά με τον κωδικό ΕΚΑ 17 05 04 ο οποίος είναι κατά κανόνα και ο μεγαλύτερος σε όγκο, ακόμα και για τα απόβλητα που οδηγούνται εκτός του έργου. Πλέον θα είναι ακόμα πιο εύκολη η εμπορία χωρίς παραστατικά και χωρίς καμία άδεια, δομικών υλικών προς τρίτους, δημιουργώντας αθέμιτο ανταγωνισμό προς νόμιμες επιχειρήσεις παραγωγής και εμπορίας δομικών υλικών (λατομεία, μονάδες Ανάκτησης ΑΕΚΚ και λοιπές σχετικές δραστηριότητες). - Ευνοούνται οι Ανάδοχοι των έργων Κατ. Α1 διότι διότι θα αξιοποιούν τα υλικά που θα παράγονται από τα απόβλητα με ΕΚΑ 17 05 04 του έργου, χωρίς καν να καταβάλλουν εισφορά σε ΣΣΕΔ και ΕΟΑΝ και χωρίς να προβλέπεται κάποια πιστοποίηση καταλληλότητας των υλικών ενώ αντιθέτως, στα έργα Α2 και Β απαιτείται σύμβαση με ΣΣΕΔ και δήλωση στο ΗΜΑ για όλες τις κατηγορίες ΑΕΚΚ (και τα 17 05 04) του έργου ενώ απαιτείται και πιστοποίηση των παραγομένων υλικών σύμφωνα με την ΚΥΑ 36259/10. - Αναφέρεται ότι η διαχείριση των ΑΕΚΚ στα εν λόγω έργα θα γίνεται σύμφωνα με την ΜΠΕ και την ΑΕΠΟ, πράγμα που ήδη ισχύει και εφαρμόζεται, απλώς τώρα η διαχείριση των ΑΕΚΚ γίνεται ως συνοδό έργο "Μονάδας Ανάκτησης ΑΕΚΚ" (4η Ομάδα, Α/Α 16) με τις αντίστοιχες υποχρεώσεις (ύπαρξη άδειας λειτουργίας, σύμβαση με ΣΣΕΔ, καταβολή εισφοράς κ.ο.κ.). Η πρόβλεψη αυτή θα δημιουργήσει σύγχυση και στους μελετητές και στις ΔΙΠΕΧΩΣ που θα εγκρίνουν τις ΜΠΕ. Στα έργα Α1 η διαχείριση των ΑΕΚΚ θα γίνεται χωρίς κατάλληλη περιβαλλοντική κατάταξη ενώ στα Α2 και Β θα γίνεται κατάταξη και θα θεωρείται συνοδό έργο; - Η αναφορά στην Ανάληψη Ευθύνης για τη διαχείριση των ΑΕΚΚ από τον "υπεύθυνο μηχανικό για την κατασκευή του έργου" είναι γενική και μόνο προβλήματα θα δημιουργήσει αφού δεν καθορίζεται σαφώς ποιος θεωρείται "υπεύθυνος μηχανικός", βάσει ποιου νόμου, με ποια διαδικασία ορίζεται αυτός κ.ο.κ. - Τέλος, η πρόβλεψη ότι "σε περίπτωση συνεργασίας της εγκατάστασης με άνω του ενός ΣΕΔ, το οικονομικό αντάλλαγμα καθορίζεται με ενιαίο τρόπο για όλα τα συνεργαζόμενα ΣΕΔ" αν και είναι ορθή προς τη λογική της, είναι πρακτικά αδύνατον να υλοποιηθεί δεδομένου ότι κάθε ΣΣΕΔ λειτουργεί σύμφωνα με το δικό του εγκεκριμένο επιχειρησιακό σχέδιο που προβλέπει συγκεκριμένες εισφορές ανά είδος αποβλήτου και συγκεκριμένα οικονομικά ανταλλάγματα προς τις μονάδες Ανάκτησης ανά είδος αποβλήτου, ενώ δεν προβλέπεται καμία διαδικασία για το πώς θα εφαρμοστεί αυτό. - Στα θετικά σημειώνεται η θέσπιση αυστηρών προδιαγραφών προς τις μονάδες ανάκτησης και στους συλλέκτες μεταφορείς (χρήση πιστοποιημένων ζυγών, τήρηση ιχνηλασιμότας μέσω λογισμικού, τοποθέτηση GPS στα φορτηγά, δημιουργία μητρώου κάδων συλλογής) αν και δημιουργείται πάλι άνιση μεταχείριση σε σχέση με την ανυπαρξία αντίστοιχων απαιτήσεων στα έργα που προαναφέρθηκαν. Μειώνεται πλέον το κίνητρο για δημιουργία μονάδων Ανάκτησης ενώ σίγουρα θα δημιουργηθούν εντάσεις μεταξύ Μονάδων Ανάκτησης και Εργοληπτικών Εταιρειών που εκτελούν τέτοια έργα οδηγώντας σε καταγγελίες, απώλειες χρηματοδοτήσεων στις περιπτώσεις που θα καταγγέλλονται και θα διαπιστώνονται περιβαλλοντικές παραβάσεις σε Έργα, καθυστερήσεις στην ολοκλήρωσή τους και άλλα αντίστοιχα προβλήματα.