Αρχική Δημόσια Διαβούλευση για το Σχέδιο Νόμου «Ολοκληρωμένο Πλαίσιο για τη Διαχείριση Αποβλήτων»Άρθρο 30 Απόβλητα Εκσκαφών, Κατασκευών και Κατεδαφίσεων (ΑΕΚΚ) (Τέταρτο εδάφιο της παρ. 1 του άρθρου 11 της Οδηγίας 2008/98/ΕΚ όπως έχει τροποποιηθεί από την περ. β’ της παρ. 12 του άρθρου 1 της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/851)Σχόλιο του χρήστη Μηχανικός Περιβάλλοντος Δ.Π.Θ. | 10 Ιουνίου 2021, 10:36
Διαφαίνεται μια οπισθοδρόμηση σε ότι έχει να κάνει με την διαχείριση των ΑΕΚΚ, σύμφωνα με τις διατάξεις που περιγράφονται στο συγκεκριμένο άρθρο. Γνωρίζουμε όλοι τις δυσκολίες που υπάρχουν στην ανακύκλωση αυτού του ιδιαίτερου αποβλήτου και ταυτόχρονα γινόμαστε διαρκώς μάρτυρες παράνομων αποθέσεων τόσο από ιδιωτικά, όσο και από δημόσια έργα. Με ποιον τρόπο βάσει του νέου νομοσχεδίου θα αποτραπεί αυτό? Πως διασφαλίζεται ο έλεγχος των κατασκευαστών πρακτικά? Μέχρι σήμερα ο εποπτικός ρόλος των ΣΣΕΔ συνέβαλε ενεργά ελέγχοντας τις παραγόμενες και τις παραδοθείσες ποσότητες. Από εδώ και στο εξής με ποιον τρόπο θα αποτρέπονται οι παράνομες αποθέσεις των τεράστιων ποσοτήτων χώματος και ΑΕΚΚ που παράγονται από τις κατασκευές χερσαίων, λιμενικών και υδραυλικών έργων? Ποιος ελεγκτικός μηχανισμός θα είναι αρμόδιος για τον έλεγχο του μηχανικού του έργου, όπως ορίζεται στην παρ.2. Εντύπωση και ασαφές κλίμα προκαλεί ο διαχωρισμός των έργων και των δραστηριοτήτων σχετικά με την υποχρέωση σύναψης σύμβασης με ΣΣΕΔ για την διαχείριση ΑΕΕΚ και υλικών εκσκαφής, εντός και εκτός του εργοταξίου. Εξαιρούνται της υποχρέωσης όλα τα έργα υποκατηγορίας Α1 & Α2 των Ομάδων 1,2,3, δηλαδή έργα που κατά κανόνα παράγουν μεγάλες ποσότητες χώματος & ΑΕΚΚ, καθώς και όλα τα έργα υποκατηγορίας Α1 των Ομάδων 4-12, ενώ ταυτόχρονα ο φορέας έργου ή δραστηριότητας της κατηγορίας Β, δηλαδή έργου πολύ μικρότερης έκτασης, διατηρεί την συγκεκριμένη υποχρέωση. Κλείνοντας θα ήθελα να αναφέρω ως πολύ θετική την διάταξη περί τοποθέτησης GPS σε όλα τα οδικά μέσα μεταφοράς ΑΕΚΚ, η οποία όμως δυστυχώς δεν μπορεί πάρα να αποτελεί μεμονωμένο μέτρο ελέγχου, χωρίς ουσιαστικό αποτέλεσμα. Μεγάλες ποσότητες ΑΕΚΚ μεταφέρονται με τα οχήματα των κατασκευαστών, πολλοί από τους οποίους έως και σήμερα είναι μη αδειοδοτημένοι/μη εγγεγραμμένοι στο ΗΜΑ. Το γεγονός αυτό σε συνδυασμό με την αποδέσμευση από την υποχρέωση σύναψης σύμβασης με ΣΣΕΔ, θεωρώ πως οδηγεί προς την αντίθετη κατεύθυνση από την επιθυμητή.