Αρχική Δημόσια Διαβούλευση για το Σχέδιο Νόμου «Ολοκληρωμένο Πλαίσιο για τη Διαχείριση Αποβλήτων»Άρθρο 30 Απόβλητα Εκσκαφών, Κατασκευών και Κατεδαφίσεων (ΑΕΚΚ) (Τέταρτο εδάφιο της παρ. 1 του άρθρου 11 της Οδηγίας 2008/98/ΕΚ όπως έχει τροποποιηθεί από την περ. β’ της παρ. 12 του άρθρου 1 της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/851)Σχόλιο του χρήστη Κιατίπης Χρήστος | 10 Ιουνίου 2021, 12:53
Οι παρατηρήσεις, ενστάσεις ή και προτάσεις για το άρθρο 30 του υπό διαβούλευση νόμου παρατίθενται παρακάτω: 1. Στην Αιτιολογική Έκθεση γίνεται αναφορά ότι σχετικά με τα ΑΕΚΚ το άρθρο 30 του υπό διαβούλευση νόμου αποσκοπεί στην προώθηση της επιλεκτικής κατεδάφισης, προκειμένου να είναι δυνατή η απομάκρυνση, καθώς και ο ασφαλής χειρισμός των επικίνδυνων ουσιών. Λαμβανομένου δε υπόψη ότι για το θέμα της εναλλακτικής διαχείρισης των ΑΕΚΚ υπάρχει ήδη ως υφιστάμενο το πλαίσιο που τίθεται από την ΚΥΑ 36259/1717/Ε103/2010 και την εγκύκλιο οικ. 4834/25-01-2013 θα περίμενε κανείς η Αιτιολογική Έκθεση να εστιάζει στην αναγκαιότητα των αλλαγών που το εν λόγω άρθρο 30 φέρνει στο υφιστάμενο πλαίσιο εναλλακτικής διαχείρισης των ΑΕΚΚ. 2. Δεν γίνεται κατανοητή η αναγκαιότητα του διαφορετικού χειρισμού αναφορικά με την διαχείριση-επεξεργασία των αποβλήτων εκσκαφών, κατασκευών και κατεδαφίσεων (ΑΕΚΚ) που προκύπτουν από τα έργα και τις δραστηριότητες υποκατηγορίας Α2 του ν. 4014/2011 που κατατάσσεται στην 4η έως και 12η Ομάδα από τις λοιπές ομάδες (1η έως 3η ) της υποκατηγορίας Α2 καθώς και από το σύνολο των ομάδων της υποκατηγορίας Α1, και όπως αυτό αποτυπώνεται στις διατάξεις της παραγράφου 3 του άρθρου 30 του υπό διαβούλευση νόμου. Το σκεπτικό αυτού του διαχωρισμού θα έπρεπε να αναλυθεί στην Αιτιολογική Έκθεση εστιάζοντας στην αναγκαιότητα των αλλαγών που το εν λόγω άρθρο 30 φέρνει στο υφιστάμενο πλαίσιο εναλλακτικής διαχείρισης των ΑΕΚΚ. Τίθεται το ερώτημα εάν λόγου χάριν επιχειρείται να διαμορφωθεί ένα πιο ευέλικτο πλαίσιο, όπως με την εισαγωγή της δυνατότητας που ίσως υπάρχει σε ορισμένα έργα για την απευθείας επεξεργασία σε εργοτάξιο (που εμπεριέχει μονάδα ασφαλτομίγματος) και την ενσωμμάτωση του στο ίδιο το έργο, του υλικού που προκύπτει από την απόξεση της ασφάλτου στα πλαίσια ιδίως της εκτέλεσης συντηρήσεων στα οδικά έργα. Σε μια τέτοια ή ανάλογη περίπτωση αυτή, απαιτείται καλύτερη επεξεργασία και σηφήνεια και εξειδίκευση επί αυτών των θεμάτων ώστε να μην αποτελέσει ο υπό διαβούλευση νόμος ένα πλαίσιο που θα επιτείνει έτι περαιτέρω τη σύγχυση και θα δυσκολέψει το υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο που αφορά τη διαχείριση των ΑΕΚΚ. 3. Για τα απόβλητα που είναι γαιώδη υλικά εκσκαφών δηλαδή χώματα και πέτρες (κωδικός ΕΚΑ 17 05 04) προβλέπεται ήδη η δυνατότητα αξιοποίησης τους, μέρους ή και όλης της προκύπτουσας ποσότητας, για τις ανάγκες των έργων από τα οποία παράγονται (ΚΥΑ 36259/1717/Ε103/2010 και εγκύκλιος οικ. 4834/25-01-2013) και εφόσον αυτό είναι τεχνικά εφικτό. Επιπλέον καθώς για την περίσσεια των γαιωδών υλικών εκσκαφών που προκύπτουν από Δημόσια έργα είναι δυνατόν η διαχείριση τους να γίνεται σύμφωνα με την ΑΕΠΟ του έργου, επίσης δίνονται πολλές ευκαιρίες και δυνατότητες για την αξιοποίηση τους για αποκαταστάσεις τραυματισμένων τοπίων και χώρων, μη αποκαταστημένων λατομείων κλπ, ή και για την απόθεση τους σε αποθεσιοθαλάμους ακόμα. Εφόσον επιχειρείται να δοθεί η δυνατότητα και για την περίσσεια των γαιωδών υλικών εκσκαφών που προκύπτουν από Ιδιωτικά έργα και για αυτά να ισχύσουν τα ίδια σε σχέση με τα Δημόσια έργα αυτό θεωρείται ότι είναι προς την σωστή κατεύθυνση, αρκεί να προβλέπεται για τα Ιδιωτικά αυτά έργα έκδοση ΑΕΠΟ και η διαχείριση τους να γίνεται σύμφωνα με την ΑΕΠΟ του έργου, διασφαλίζοντας όμως ότι δεν θα αποτελέσει τον Δούρειο Ίππο για την κατάργηση των υποχρεώσεων που έχουν οι παραγωγοί και οι διαχειριστές των, απορριπτόμενα τα εν λόγω απόβλητα ιδίως σε κοινόχρηστους χώρους και ορισμένες εξ αυτών στα πρανή χειμάρρων ακόμα και εντός της κοίτης αυτών και συμβάλλοντας στην δημιουργία νέων πολυάριθμων εστίων απόρριψης και αστικών αποβλήτων μαζί, με αποτέλεσμα πέρα από την υποβάθμιση του περιβάλλοντος και την ρύπανση/μόλυνση των χώρων αυτών. Σε συνέχεια των ανωτέρω που αφορούν την διαχείριση της περίσσειας των γαιωδών υλικών εκσκαφών θα πρέπει να υπάρξει η αναγκαία τροποποίηση του υφιστάμενου πλαισίου (ΚΥΑ 36259/1717/Ε103/2010 και εγκύκλιος οικ. 4834/25-01-2013). 4. Κλείνοντας θεωρώ ότι για την προώθηση της ανακύκλωσης στα ΑΕΚΚ πολύ πιο χρήσιμο θα ήταν να θεσπιστούν κανόνες και να δοθούν κίνητρα, να υπάρξουν και υποχρεώσεις ακόμα για τη χρήση δευτερογενών (ανακυκλωμένων) υλικών στα έργα (ποσοστά, ποιότητα, πιστοποιήσεις). Αυτό πραγματικά θα μπορούσε να αποσυμφορήσει τις μονάδες επεξεργασίας τους, να μειώσει το κόστος επεξεργασίας των ΑΕΚΚ και να μειώσει και τις ανάγκες για την δημιουργία και άλλων επιπλέον λατομείων αδρανών υλικών, το περιβαλλοντικό αποτύπωμα των οποίων είναι σε όλους γνωστό. Επίσης η μείωση του κόστος επεξεργασίας των ΑΕΚΚ θα συμβάλει στην προσπάθεια για την εξάλειψη της ανεξέλεγκτης απόρριψης απορριμμάτων και αποβλήτων εκσκαφών, κατασκευών και κατεδαφίσεων σε κοινόχρηστους χώρους σε όλη τη χώρα. Κιατίπης Χρήστος