Yπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Παρ.3 & 5: Σε όλα τα ρεύματα αποβλήτων, πλην των ΑΕΚΚ, ο εκάστοτε παραγωγός καταβάλει την εισφορά εναλλακτικής διαχείρισης απευθείας στα ΣΕΔ, για το σύνολο των προϊόντων που διαθέτει στην αγορά, προτού αυτά χαρακτηριστούν ως απόβλητα. Στην περίπτωση των ΑΕΚΚ δεν είναι δυνατή η εκ των προτέρων καταβολή της εισφοράς εναλλακτικής διαχείρισης, κύρια λόγω της σχετικά μεγάλης διάρκειας ζωής των υλικών, με την εισφορά να καταβάλλεται όταν και όποτε αυτά χαρακτηριστούν ως απόβλητα (πχ στάδιο κατεδάφισης). Ουσιαστικά λοιπόν τα ΣΕΔ ΑΕΚΚ, μη έχοντας εξασφαλισμένα έσοδα, όπως τα ΣΕΔ των λοιπών ρευμάτων αποβλήτων, καλούνται να εφαρμόζουν το εκάστοτε ισχύον νομοθετικό πλαίσιο, να οργανώνουν και να ελέγχουν τις εργασίες εναλλακτικής διαχείρισης και να εξασφαλίσουν τη βιωσιμότητα τόσο τη δική τους όσο και των συνεργαζόμενων με αυτά μονάδων ανακύκλωσης. Άλλωστε, για αυτό και ο νομοθέτης έχει προβλέψει τα ΣΕΔ ΑΕΚΚ να οργανώνονται από «Διαχειριστές» και όχι από «Παραγωγούς». Συνεπώς το ασυμβίβαστο των παραγράφων 3 και 5 του άρθρου 12 για τους μετόχους, εταίρους και τα μέλη Διοίκησης ΣΣΕΔ σε σχέση με την ιδιότητα του μετόχου, του μέλους οργάνου διοίκησης ή στελέχους που κατέχει ή κατείχε τα τελευταία τρία (3) χρόνια θέση ευθύνης και προΐσταται σε τμήμα, διεύθυνση ή γενική διεύθυνση επιχείρησης, η οποία εκτελεί εργασίες επεξεργασίας ή συλλογής και μεταφοράς αποβλήτων ή εν γένει εναλλακτική διαχείριση αποβλήτων συσκευασιών ή προϊόντων, στην περίπτωση των ΣΣΕΔ αποβλήτων από εκσκαφές, κατασκευές και κατεδαφίσεις (ΑΕΚΚ), θεωρούμε ότι δεν πρέπει να ισχύει, όπως άλλωστε συμβαίνει μέχρι σήμερα, σύμφωνα με το άρθρο 4Α παράγραφος 17 του ν. 2939/2001, όπως έχει τροποποιηθεί με το άρθρο 4 του ν. 4496/2017. Σε κάθε δε περίπτωση, αφού ρητά μέχρι σήμερα με την παραπάνω διάταξη του άρθρου 4Α παρ. 17 του Ν. 2939/2001 επιτρεπόταν ο μέτοχος/εταίρος/μέλος διοίκησης του ΣΣΕΔ αποβλήτων από εκσκαφές, κατασκευές και κατεδαφίσεις (ΑΕΚΚ) να έχει και την πιο πάνω ιδιότητα σε επιχείρηση η οποία εκτελεί εργασίες επεξεργασίας ή συλλογής και μεταφοράς αποβλήτων, είναι τουλάχιστον οξύμωρο, άδικο και αντίθετο στην λογική και σε κάθε έννοια δικαίου, να ισχύουν αιφνιδιαστικά τα ανωτέρω ασυμβίβαστα, αναδρομικά για τα τελευταία τρία (3) παρελθόντα χρόνια, δηλαδή κάτι που ήταν απολύτως νόμιμο με ειδική διάταξη μέχρι σήμερα, να θεωρείται «παράνομο» αιφνιδιαστικά και αναδρομικά για τα τελευταία τρία χρόνια. Αναμφίβολα η διάταξη αυτή είναι εντονότατα προβληματική, μη νόμιμη και γεννά εύλογα ερωτηματικά για την σκοπιμότητά της. Τέλος σημειώνεται ότι, στις οδηγίες 2008/98/ΕΚ και 2018/851/ΕΚ δεν υπάρχει αναφορά σε τέτοια ασυμβίβαστα, είτε ως πρόβλεψη είτε ως κατευθυντήρια οδηγία, και επομένως η ανωτέρω διάταξη περί ασυμβίβαστων αποτελεί επιλογή του εσωτερικού νομοθέτη και μόνο, και όχι υιοθέτηση/ενσωμάτωση κειμένου ή πρόβλεψης κοινοτικής νομοθεσίας όπως τιτλοφορείται. Εν κατακλείδι, κατά την γνώμη μας θα πρέπει να επαναληφθεί η διατύπωση του άρθρου 4Α παρ. 17 του ν. 2939/2001 και να προβλεφθεί ρητά ότι : «Οι παράγραφοι 3, 5, 6 και 7 του άρθρου 12 ως προς τα ασυμβίβαστα του μετόχου/εταίρου/μέλους διοίκησης του ΣΣΕΔ δεν εφαρμόζονται στην περίπτωση των φορέων ΣΣΕΔ αποβλήτων από εκσκαφές, κατασκευές και κατεδαφίσεις (ΑΕΚΚ)». Παρ.18: Για τους ίδιους λόγους με ανωτέρω, θεωρούμε ότι τα ΣΕΔ ΑΕΚΚ πρέπει να εξαιρεθούν της υποχρέωσης καταβολής εγγύησης. Επίσης τα χρηματικά ποσά που διαχειρίζονται τα ΣΕΔ ΑΕΚΚ, σε σχέση με τα ΣΕΔ των υπολοίπων ρευμάτων, είναι σχετικά μικρά. Θέτοντας ελάχιστο ποσό εγγυητικής τις 30.000€ ουσιαστικά δημιουργεί προβλήματα στη βιωσιμότητα των ΣΕΔ ΑΕΚΚ.