Αρχική Δημόσια Διαβούλευση για το Σχέδιο Νόμου «Ολοκληρωμένο Πλαίσιο για τη Διαχείριση Αποβλήτων»ΜΕΡΟΣ Δ’ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ ΚΑΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥ ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗΣ Άρθρο 90 Επωνυμία, σκοπός και αρμοδιότητεςΣχόλιο του χρήστη Μιχάλης Γεράνης | 10 Ιουνίου 2021, 15:36
Άρθρο 90. Κάποιες από τις αρμοδιότητες που δίνονται στον ΕΟΑΝ φαίνεται να ξεφεύγουν από το σκοπό ίδρυσης και το αντικείμενό του. Όπως για παράδειγμα η άσκηση εποπτείας σε φορείς που δεν συνδέονται με τους σκοπούς του και η ανάθεση ενός ευρέως φάσματος αρμοδιοτήτων, ελεγκτικών και επιβολής κυρώσεων που συνήθως αποδίδονται στους ελεγκτικούς μηχανισμούς του κράτους (περιφέρειες – ΚΕΠΠΕ – επιθεωρητές περιβάλλοντος) και στις ανακριτικές αρχές (παράδειγμα ο ορισμός ως ποινικού αδικήματος της μη υποβολής στοιχείων στον ΕΟΑΝ, τιμωρούμενου με ποινή φυλάκισης – άρθρα 67 και 68). Παράγραφος 4 εδάφιο στ). Να αφαιρεθεί από τον ΕΟΑΝ η αρμοδιότητα αυτή, καθώς δεν πρόκειται για δημόσια ελεγκτική αρχή. Παράγραφος 4 εδάφιο ιβ). Να τροποποιηθεί και να γίνει πιο συγκεκριμένη η αρμοδιότητα να «Διενεργεί επιθεωρήσεις και ελέγχους στα ΣΕΔ των οποίων την λειτουργία και την επίδοση εποπτεύει». Παράγραφος 4 εδάφιο κδ). Το εδάφιο αυτό πρέπει να αφαιρεθεί εξ’ ολοκλήρου. Οι ΦοΔΣΑ ανήκουν στο Μητρώο της Γενικής Κυβέρνησης στον Υποτομέα S1313-OTA και συνεπώς ως φορείς των ΟΤΑ Α’ Βαθμού εποπτεύονται από το Υπουργείο Εσωτερικών και τις Αποκεντρωμένες Διοικήσεις. Επιπρόσθετα και λόγω των αρμοδιοτήτων του, βάσει του Ν. 4555/2018, εποπτεύονται και από το Υπουργείο Περιβάλλοντος και τη Γενική Γραμματεία Συντονισμού Διαχείρισης Αποβλήτων, ενώ η έγκριση των ΠΕΣΔΑ γίνεται από τα Περιφερειακά Συμβούλια. Συνεπώς η εκχώρηση της αρμοδιότητας εποπτείας των ΦΟΔΣΑ στον ΕΟΑΝ, δεν συνάδει με το υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο, πόσο μάλλον όταν πρόκειται ένα ΝΠΙΔ, με σκοπό λειτουργίας την εφαρμογή της πολιτικής για την πρόληψη και την εναλλακτική διαχείριση προϊόντων και αποβλήτων και όχι της διαχείρισης των Αστικών Στερεών Αποβλήτων (ΑΣΑ)! Επιπλέον βάσει του παρόντος Σχεδίου Νόμου καταρρίπτεται ο δημόσιος χαρακτήρας του ελέγχου των φορέων των ΟΤΑ Α Βαθμού, όπως οι ΦΟΔΣΑ και εκχωρείται σε ιδιώτες και φυσικά πρόσωπα, καθώς με βάση την παρ 3. του άρθρου 67 ο Ε.Ο.ΑΝ. επιτρέπεται να συμβάλλεται με νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου ή φυσικά πρόσωπα για τη διενέργεια μέρους ή του συνόλου των ελέγχων, που διενεργεί. Τέτοιες ρυθμίσεις διακυβεύουν την διαφάνεια και την αξιοπιστία των ελεγκτικών μηχανισμών δημιουργώντας σημαντικά και εν δυνάμει ανυπέρβλητα προβλήματα στη λειτουργία των ΦοΔΣΑ. Η διαχείριση των Αστικών Στερεών Αποβλήτων δεν είναι και δεν μπορεί να αποτελέσει τμήμα των αρμοδιοτήτων του ΕΟΑΝ. Παράγραφος 4 εδάφιο κε). Να αφαιρεθεί από τον ΕΟΑΝ η αρμοδιότητα αυτή. Η καταβολή του τέλους ταφής, αποδίδεται στο Πράσινο Ταμείο. Μόνο το Πράσινο Ταμείο δύναται να ελέγχει τα περί ορθούς και έγκαιρης καταβολής. Οι ποσότητες που οδηγούνται στους ΧΥΤ δεν αποτελούν αρμοδιότητα του ΕΟΑΝ. Αρμοδιότητα του ΕΟΑΝ είναι ο σχεδιασμός και η εφαρμογή της πολιτικής για την εναλλακτική διαχείριση αποβλήτων συσκευασιών και άλλων προϊόντων.