Αρχική Δημόσια Διαβούλευση για το Σχέδιο Νόμου «Ολοκληρωμένο Πλαίσιο για τη Διαχείριση Αποβλήτων»ΜΕΡΟΣ Α’ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ ΚΑΙ ΠΕΔΙΟ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ Άρθρο 1 Αντικείμενο και πεδίο εφαρμογής (Άρθρο 1 της Οδηγίας 2008/98/ΕΚ, όπως έχει τροποποιηθεί με την παρ. 1 του άρθρου 1 της Οδηγίας (EΕ) 2018/851)Σχόλιο του χρήστη ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΣΤΕΡΕΩΝ ΑΠΟΒΛΗΤΩΝ | 10 Ιουνίου 2021, 15:42
Αξιότιμε κύριε Υπουργέ, Η ΕΕΔΣΑ έχει καταθέσεις τις θέσεις της στην αρχική διαβούλευση του νομοσχεδίου στις 10/12/2020, στην οποία είχαμε εκφράσει την άποψη μας με επιμέρους επιφυλάξεις. Η παρούσα μορφή του Σχεδίου Νόμου προς συμπληρωματική διαβούλευση, βελτιώνει επιμέρους θέματα και ως εκ τούτου το Σχέδιο νόμου η άποψη μας παραμένει θετική , αλλά με τις παρακάτω 7 σημαντικές επιμέρους επιφυλάξεις Θα πρέπει να ληφθούν υπ’ όψη ώστε να διασφαλιστεί η επιτυχία ενός τόσο δύσκολου εγχειρήματος μετάβασης έως το 2030 στους παρακάτω εμβληματικούς στόχους για τη μείωση της ταφής, την ανακύκλωση, την πρόληψη σπατάλης τροφίμων και τη χωριστή συλλογή φιαλών pet Με βάση τα παραπάνω, παραθέτουμε στην παρούσα επιστολή τα κυριότερα σημεία προς βελτίωση με τις αντίστοιχες προτάσεις μας: Άρθρα 5 & 6 - Χαρακτηρισμός υποπροϊόντος ή αποχαρακτηρισμός αποβλήτων Η διαδικασία χαρακτηρισμού υποπροϊόντος ή αποχαρακτηρισμού αποβλήτων σε περίπτωση μη έκδοσης των εκτελεστικών πράξεων της ΕΕ, πρέπει να υπαχθεί στην αποκλειστική ευθύνη της κεντρικής Υπηρεσίας. Άρθρο 12- Σύστημα εγγυοδοσίας Η λειτουργία ενός, ενιαίου συστήματος εγγυοδοσίας πανελλαδικής εμβέλειας με υποχρέωση συμβολής σε αυτό όλων των υπόχρεων παραγωγών, όπως προβλέπεται στο Ν. 4736/2020, προκρίνεται ως η μόνη λύση, ώστε συνολικά να ανταποκριθεί στις ιδιαίτερες απαιτήσεις οργάνωσης του δικτύου συλλογής και δημιουργίας υποδομών που να καλύπτουν και τις ειδικές γεωγραφικές απαιτήσεις, πληθυσμιακή κατανομή της χώρας (π.χ. νησιά, απομακρυσμένες ηπειρωτικές περιοχές). Ο διαχειριστής του DRS θα πρέπει να δύναται να υλοποιήσει την αδιαμεσολάβητη διαχείριση και αξιοποίηση των ανακτώμενων υλικών, προς όφελος της λειτουργικότερης διακυβέρνησης και έλεγχο του κόστους. Άρθρο 18 - Κέντρα Δημιουργικής Επαναχρησιμοποίησης (ΚΔΕΥ) Ιδιαίτερα θετικές προβλέψεις για τη δημιουργία/χωροθέτηση των ΚΔΕΥ Είναι ιδιαίτερα πιθανό όμως οι απαιτήσεις για χωροθέτηση ( γενική κατοικία, πολεοδομικό κέντρο- παραγωγικές δραστηριότητες) να οδηγήσουν ελλείψει οικοπέδων – χώρων διαθέσιμων για τους Δήμους , σε αδυναμία υλοποίησης. Γι’ αυτό προτείνουμε να επιτρέπεται σε χρήσεις ίδιες με τα πράσινα σημεία. Π.χ. να μην απαγορεύεται σε κοινωφελείς χώρους, γι’ αυτό προτείνεται να γίνει αναφορά σε γενική κατοικία αλλά και επιπλέον παραπομπή σε χρήσεις σύμφωνα με το Π.Δ.. 59/2018 (Α' 114) για τα Πράσινα Σημεία (Μικρά ή Μεγάλα) αλλά και επιπλέον σε εκτός σχεδίου περιοχές. Άρθρο 20 – Απόβλητα τροφίμων Προτείνουμε την θέσπιση 2 στόχων μείωσης για τα απόβλητα τροφίμων Α) κατά 50% -αντί του αναφερόμενου 30% - της κατά κεφαλήν σπατάλης τροφίμων σε επίπεδο λιανικής πώλησης και καταναλωτή μέχρι το 2030. Β) κατά 30% μέχρι το 2025. Άρθρο 27 - Χωριστή συλλογή και ανακύκλωση στις σχολικές μονάδες Ιδιαίτερα θετική διάταξη καθώς αφορά στην βιωματική και πρακτική καθημερινή εκπαίδευση των παιδιών για την ανακύκλωση, υποχρέωση κάθε σχολική μονάδα πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης θα πρέπει να διαθέτει κάδους ή περιέκτες σε συγκεκριμένα σημεία του σχολικού συγκροτήματος για τη χωριστή συλλογή αποβλήτων των ακόλουθων 3 ρευμάτων: απόβλητα συσκευασιών, βιοαπόβλητα, και έντυπο χαρτί. Προτείνουμε να υπάρχουν διευκρινιστικού χαρακτήρα 2 διατυπώσεις: Α) τουλάχιστον για τα ανωτέρω 3 ρεύματα, καθώς σε ορισμένους Δήμους υπάρχει δυνατότητα ή μπορεί να υπάρξει στο μέλλον για χωριστή συλλογή σε περισσότερα από 3 ρεύματα, Β) η υποχρέωση των βιοαποβλήτων υπάρχει όταν ο οικείος Δήμος έχει εγκαταστήσει δίκτυο συλλογής οργανικού, σύμφωνα με τις προβλεπόμενες στην νομοθεσία υποχρεώσεις του, Γ) πρόβλεψη για τις συσκευασίες που υπάγονται DRS. Άρθρο 29 - Ρυθμίσεις για υποδομές επανάχρησης, ανακύκλωσης με ΔΣΠ (Πράσινα Σημεία και ΚΔΕΥ) Πράσινα Σημεία Ιδιαίτερα θετικές προβλέψεις για απλοποίηση τόσο αδειοδοτήσεων όσο και τεχνικών προδιαγραφών. Για αυτό προτείνουμε διευκρίνηση ότι τα 100 τ.μ συνολικής επιφάνειας κτισμάτων Α) είναι το όριο για έγκριση δόμησης μικρής κλίμακας και όχι το όριο επιτρεπόμενης δόμησης Β) στο όριο των 100 τ.μ δεν περιλαμβάνονται πέραν των αναφερόμενων ( υπόστεγα κλπ) και τα στέγαστρα. Άρθρο 31 - Υπολείμματα ΚΔΑΥ Προτείνουμε η δυνατότητα των φορέων λειτουργίας των ΚΔΑΥ να αρνούνται την παραλαβή εφόσον τα απόβλητα είναι σύμμεικτα από ένα ποσοστό και άνω, θα πρέπει να μετατραπεί σε υποχρέωση, για την ορθή εφαρμογή της χωριστής συλλογής. Άρθρο 37 - Θέσπιση συστήματος Πληρώνω όσο Πετάω (ΠοΠ) Θετική εξέλιξη επίσης αποτελεί η θέσπιση συστήματος ΠοΠ από του ΟΤΑ αλλά ως υποχρέωση (2023 μερική και 2028 καθολική) με μεγάλη χρονική καθυστέρηση. Προτείνονται : Α) η υποχρέωση όλων των ΟΤΑ να εφαρμόσουν συστήματα ΠοΠ, από 01 Ιανουαρίου 2023 συμπεριλαμβανομένου των βιολογικών αποβλήτων όπου υπάρχει μονάδα επεξεργασίας ( ΜΕΒΑ) Β) να προβλέπεται ενιαίο πλαίσιο για τις επιλογές εφαρμογής απ’ όλους τους Δήμους της χώρας (πχ υπό την μορφή ΚΥΑ) . Άρθρο 38 - Τέλος ταφής Αδιαμφισβήτητα η επιβολή ενιαίου τέλους ταφής είναι θετικό, το αρχικό ύψος του οποίου όμως , από 20 €/tn το έτος 2022 είναι από τα χαμηλότερα στην Ε.Ε και η κλιμάκωση για την τελική τιμή των 55 €/tn γίνεται με μεγάλη καθυστέρηση το 2027. Προτείνονται : Α) Nα αυξηθεί η τιμή εκκίνησης στα 30 €/tn, ώστε το 2023 να ανέλθει στα 35 €/tn και να καλύπτει έστω σε πρώτη φάση ένα μέρος του κόστους της ορθής διαχείρισης των αποβλήτων (επεξεργασίας ή ανάκτησης) ώστε να αποτελεί αντικίνητρο για την ταφή. Β) Όσον αφορά την τελική τιμή κλιμάκωσης 55 €/tn αυτή να ισχύει από 1.1.2025 και να προστεθεί ο όρος «κατ’ ελάχιστον», παρέχοντας έτσι την δυνατότητα προσαρμογής στο μέλλον εφόσον απαιτηθεί στην πορεία επίτευξης του στόχου για 10% ταφή το 2030. Φορολογικά/Οικονομικά Κίνητρα Η έλλειψη παροχής φορολογικών ή άλλων οικονομικών κινήτρων για την ενίσχυση της ζήτησης δευτερογενών υλικών και την ενθάρρυνση του οικολογικού σχεδιασμού προϊόντων αποτελεί σημαντική παράλειψη του ΣΝ και θα πρέπει να τύχει επανεξέτασης, όπως προβλέπει ο νέος Οδικός Χάρτης για την Κυκλική Οικονομία. Mε εκτίμηση, ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΚΑΤΣΙΑΜΠΟΥΛΑΣ Πρόεδρος ΕΕΔΣΑ