Αρχική Εθνικός Κλιματικός Νόμος – Μετάβαση στην κλιματική ουδετερότητα και προσαρμογή στην κλιματική αλλαγήΚΕΦΑΛΑΙΟ Α’ ΣΚΟΠΟΣ, ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ ΚΑΙ ΟΡΙΣΜΟΙ Άρθρο 1 ΣκοπόςΣχόλιο του χρήστη Ευάγγελος Μπέης | 3 Ιανουαρίου 2022, 16:51
Yπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Ο Εθνικός Κλιματικός Νόμος αποσκοπεί στην επίτευξη των στόχων ανάσχεσης της Κλιματικής Αλλαγής, ήτοι της Κλιματικής Ουδετερότητας έως το 2050 και της μείωσης των καθαρών ανθρωπογενών εκπομπών αερίων θερμοκηπίου κατά τουλάχιστον πενήντα πέντε τοις εκατό (55%) και ογδόντα τοις εκατό (80%), αντίστοιχα, σε σύγκριση με τα επίπεδα του έτους 1990. Άρθρο 1 - Σκοπός Ως Αέρια του Θερμοκηπίου ορίζονται: 1. Το διοξείδιο του άνθρακα (CO2), 2. το μεθάνιο (CH4), 3. το υποξείδιο του αζώτου (N2O), 4. οι υδροφθοράνθρακες (HFCs), 5. οι υπερφθοράνθρακες (PFCs), 6. το εξαφθοριούχο θείο (SF6) και 7. άλλα αέρια συστατικά της ατμόσφαιρας, τόσο φυσικά, όσο και ανθρωπογενή, τα οποία απορροφούν και επανεκπέμπουν υπέρυθρη ακτινοβολία. Άρθρο 3 - Ορισμοί Δια του Νόμου, θεσπίζονται τομεακοί προϋπολογισμοί άνθρακα πενταετούς διάρκειας στους ακόλουθους τομείς: i. παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας και θερμότητας, ii. μεταφορές, iii. βιομηχανία, iv. κτίρια, v. γεωργία και κτηνοτροφία, vi. απόβλητα, και vii. δραστηριότητες χρήσης γης, αλλαγή χρήσεων γης και δασοπονίας. Οι τομεακοί προϋπολογισμοί άνθρακα συνοδεύονται από εφαρμοστικές ρυθμίσεις που εξειδικεύουν τα μέτρα, τους άξονες δράσεων και τις κατευθύνσεις του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα (Ε.Σ.Ε.Κ.), με σκοπό τη διασφάλιση της επίτευξης των τιθέμενων στόχων. Οι πρώτοι τομεακοί προϋπολογισμοί άνθρακα καταρτίζονται το έτος 2023 για την περίοδο 1.1.2026 - 31.12.2030, ενώ ως αφετηρία για τον υπολογισμό της ποσότητας των εκπομπών κάθε πενταετούς περιόδου λαμβάνεται ο μέσος όρος των εκπομπών του τομέα των τριών (3) τελευταίων ετών που προηγούνται του έτους έναρξης ισχύος του εν λόγω προϋπολογισμού. Άρθρο 7 – Τομεακοί Προϋπολογισμοί Άνθρακα Για την επίτευξη του στόχου ο φορέας εκμετάλλευσης του έργου ή της δραστηριότητας μπορεί να προβαίνει σε αντιστάθμιση εκπομπών μέσω φυτεύσεων, συμπεριλαμβανομένων δασώσεων, μέσω αναδασώσεων, με την αγορά πράσινων πιστοποιητικών με άλλο εναλλακτικό τρόπο ισοδυνάμου αποτελέσματος. Με την απόφαση της παρ. 10 του άρθρου 28 καθορίζονται: i. οι ακριβείς κανόνες υπολογισμού σε ισοδύναμους τόνους διοξειδίου του άνθρακα της αντιστάθμισης που επιτυγχάνεται μέσω φυτεύσεων, δασώσεων και αναδασώσεων, ii. οι εναλλακτικοί τρόποι αντιστάθμισης και η αποτίμησή τους σε ισοδύναμους τόνους διοξειδίου του άνθρακα, και iii. ο τρόπος ελέγχου και επαλήθευσης των εγκαταστάσεων της παρ. 1 που δεν υπάγονται στο Σ.Ε.Δ.Ε. της υπ. αρ. 181478/965/2017 κοινής απόφασης των Υπουργών Οικονομίας και Ανάπτυξης, Περιβάλλοντος και Ενέργειας και Υποδομών και Μεταφορών. Άρθρο 16 – Μείωση Εκπομπών από Εγκαταστάσεις Έως την 31η Μαρτίου 2023, τα νομικά πρόσωπα τους παρ. 2 υποβάλλουν σε δημόσια προσβάσιμη ηλεκτρονική βάση δεδομένων που υλοποιεί και λειτουργεί ο Οργανισμός Φυσικού Περιβάλλοντος και Κλιματικής Αλλαγής (ΟΦΥΠΕΚΑ) έκθεση σχετικά με το ανθρακικό τους αποτύπωμα για το έτος αναφοράς 2022. Στην έκθεση συμπεριλαμβάνονται εθελοντικοί στόχοι και δράσεις μείωσης των εκπομπών. Ως συντελεστές μετατροπής της τελικής κατανάλωσης ενέργειας σε ισοδύναμους τόνους εκλυόμενου διοξειδίου του άνθρακα (CO2) χρησιμοποιούνται οι συντελεστές που αναφέρονται στην πλέον πρόσφατη εθνική απογραφή εκπομπών. Η μέθοδος υπολογισμού των εκπομπών μπορεί να τροποποιείται ή να εξειδικεύεται περαιτέρω με την απόφαση της παρ. 12 του άρθρου 28, έτσι ώστε να εξασφαλίζεται καλύτερη συγκρισιμότητα ανά κλάδο. Άρθρο 17 – Μέτρα για την Μείωση των Εκπομπών από Επιχειρήσεις Στο πρόβλημα της Κλιματικής Αλλαγής συνεισφέρουν όχι μόνο τα απαριθμούμενα Αέρια του Θερμοκηπίου αλλά και άλλα ανθρωπογενή αέρια τα οποία απορροφούν και επανεκπέμπουν υπέρυθρη ακτινοβολία, και όχι μόνο. • Τα αιωρούμενα σωματίδια (PM) θεωρούνται η πιο επικίνδυνη μορφή ατμοσφαιρικής ρύπανσης και αυξάνουν την θερμοκρασία του περιβάλλοντος μέσω της απορρόφησης του φωτός. • Οι τοξικοί υδρογονάνθρακες (HC) καταστρέφουν το περιβάλλον, συμβάλλοντας στην δημιουργία στρώσης παθογόνου όζοντος στο επίπεδο του εδάφους. • Το μονοξείδιο του άνθρακα (CO) παρότι δεν προκαλεί την αλλαγή του κλίματος άμεσα, επηρεάζει άμεσα με την παρουσία του την αφθονία των αερίων του θερμοκηπίου όπως το διοξείδιο του άνθρακα και το μεθάνιο. Τα τρία ανωτέρω στοιχεία αποτελούν την Αιθάλη (Black Carbon) που, ακόμη και όταν δεν είναι ορατή δια γυμνού οφθαλμού, κατατάσσεται ως ο δεύτερος μεγαλύτερος ανθρωπογενής παράγοντας της Κλιματικής Αλλαγής φέροντας τα δύο τρίτα των κλιματικών επιπτώσεων του διοξειδίου του άνθρακα. Οι εναλλακτικοί τρόποι αντιστάθμισης και η αποτίμησή τους σε ισοδύναμους τόνους διοξειδίου του άνθρακα, δεν πρέπει να περιορίζονται στην Μείωση Εκπομπών από Εγκαταστάσεις, αλλά να επεκτείνονται σε όλα τα πεδία εφαρμογής του Νόμου. Δεν υπάρχει κανένας λόγος να μην επεκτείνεται η δυνατότητα στην μείωση των εκπομπών από επιχειρήσεις του άρθρου 17 και από επιχειρήσεις του άρθρου 7 που υπόκεινται σε ταμειακό προϋπολογισμό άνθρακα. Η εξαίρεση αυτής της δυνατότητας θα δημιουργήσει αδιαφορία έως και αντικίνητρα, ιδιαιτέρως ως προς τους εθελοντικούς στόχους και δράσεις μείωσης των εκπομπών. Το υγρό ορυκτό καύσιμο έχει δεδομένο περιεχόμενο άνθρακα και έκαστος κινητήρας θα εκπέμψει προδιαγεγραμμένη ποσότητα διοξειδίου του άνθρακα. Για αυτό άλλωστε υπάρχουν οι συντελεστές μετατροπής που αναφέρονται στην εθνική απογραφή εκπομπών. Δεν είναι όμως εξίσου δεδομένη η ποσότητα εκπομπών PM, CO ή/και HC, δηλαδή των στοιχείων που καταλαμβάνουν τα δυο τρίτα των κλιματικών επιπτώσεων του διοξειδίου του άνθρακα, οι δε ισοδύναμοι τόνοι διοξειδίου του άνθρακα που προέρχονται από την μείωση αυτών των στοιχείων θα ήταν σκόπιμο να τυποποιηθούν και να μην αποτελούν αποτέλεσμα απόφασης παρ. 10 άρθρου 28. Τέλος, ως προς τυχόν μη επίτευξη του στόχου μείωσης των εκπομπών ή υπέρβασης προϋπολογισμού άνθρακα, αντί του προβλεπόμενου διοικητικού προστίμου ίσως να έπρεπε να υιοθετήσουμε εξ’ αρχής την από 15.12.2021 Πρόταση για νέα Οδηγία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που αφορά σε EU ETS κτηρίων και οχημάτων («σημαντικών» επιχειρήσεων). https://ec.europa.eu/energy/sites/default/files/proposal-recast-energy-performance-buildings-directive.pdf