Αρχική Εθνικός Κλιματικός Νόμος – Μετάβαση στην κλιματική ουδετερότητα και προσαρμογή στην κλιματική αλλαγήΚΕΦΑΛΑΙΟ Α’ ΣΚΟΠΟΣ, ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ ΚΑΙ ΟΡΙΣΜΟΙ Άρθρο 1 ΣκοπόςΣχόλιο του χρήστη Βαγενάς Δημήτρης | 6 Ιανουαρίου 2022, 11:29
Yπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Γενικές Παρατηρήσεις: 1) Η ύπαρξη Παγετωνικών Περιόδων στο Κλίμα είναι ευρέως διαθέσιμη σε όλους καθώς υπάρχει περίσσεια πληροφόρησης μέχρι και στη Wikipedia (timeline of glaciation)!. To ερώτημα περί Ανθρωπόκαινου Αιώνα μετασχηματίζεται στο αν θα προλάβουμε την Παγετωνική Περίοδο ή αν θα την αντιμετωπίσουμε/θεραπεύσουμε (απευκταίο). Μακάρι ο Αιώνας μας να είναι Ανθρωπόκαινος ώστε να μπορεί ο Άνθρωπος να επέμβει στο «Κλίμα των Άκρων» και να το «επιπεδώσει». Συνεπώς αν ο Αιώνας μας είναι Ανθρωπόκαινος (να προσευχόμαστε να είναι), τα ορυκτά καύσιμα είναι απαραίτητα ως ρυθμιστής αποτροπής Παγετωνικών Περιόδων (CO2,atm.> 300ppm)! 2) Μήπως η παρατηρούμενη υπερθέρμανση σηματοδοτεί την λήξη του Ολοκαίνου (Μεσοπαγετώδους Περιόδου για 18 χιλιετίες) και την έναρξη μίας Νέας Παγετωνικής Περιόδου ? Ο πλανήτης από τα διαγράμματα δεν δείχνει να μένει για πολλές χιλιετίες σε συνθήκες υπερθέρμανσης (+3 ˚C). Προσωπικά τ’ απεύχομαι διότι τότε βαδίζουμε στην εντελώς αντίθετη κατεύθυνση από την επιθυμητή των περισσότερων Πυρηνικών (ή Πυρηνικής Σύντηξης) και λιγότερων ΑΠΕ. Οι Ενεργειακές Ανάγκες της Ανθρωπότητας στον μη Ανθρωπόκαινο Αιώνα είναι πολύ μεγαλύτερες (δυσμενέστερο σενάριο από οικονομικής πλευράς). Στις ακραίες θερμοκρασίες (+3˚C,-8˚C) οι ΑΠΕ δυσλειτουργούν οπότε αν ο Αιώνας μας δεν είναι Ανθρωπόκαινος, το απαραίτητο Απόθεμα Εφεδρικής Ενεργειακής Ισχύος δεν μπορεί να «χτιστεί» από ΑΠΕ ιδίως σε Παγετωνική Περίοδο (κάτι που θα εκτιμήσουν οι χώρες του Βορρά). Σήμερα η πλειοψηφία των επιστημόνων δείχνει να ποντάρει στην κοντή μνήμη των τελευταίων 18 χιλιετηρίδων. 3) Η Ενεργειακή Μετἀβαση με Υπόθεση Εργασίας τον Ανθρωπόκαινο Αιώνα θα μας κοστίσει 130-170 τρις. δολ. μέχρι το 2050 (capex 95 τρις. δολ. στα «συνθετικά δάση»). Δεν πρέπει να το εξετάσουμε εκτενέστερα ως Θεώρημα και όχι ως Αξίωμα ? Αν ο Αιώνας μας δεν είναι Ανθρωπόκαινος οι επενδύσεις σε συνθετικά δάση πρέπει να γίνουν επενδύσεις σε πυρηνική σύντηξη. 4) Χρηματοδότηση του Next Generation EU (800 δις. ευρώ) από Α) το σύστημα εμπορίας εκπομπών της ΕΕ (ΣΕΔΕ), 9 δις. /έτος Β) ο Μηχανισμός Συνοριακής Προσαρμογής Άνθρακα (CBAM), 1 δις. /έτος Γ) το 15% των πρόσθετων εσόδων από τη φορολογία εταιρειών που θα λάβουν τα κράτη μέλη της ΕΕ -μετά τη φορολογική συμφωνία του ΟΟΣΑ, 2,5-4 δις. /έτος Δλδ. δημιουργείται με πληροφόρηση αμφιβόλου επιστημονικής ακεραιότητας το πρόβλημα του Ανθρωπόκαινου Αιώνα , προτείνεται η λύση - υπερφορολογία και παρουσιάζονται Σωτήρες Ταμεία με τροφοδότη αυτήν την υπερφορολόγηση! 5) Εκτιμήσεις των πλέον έγκυρων διεθνών οργανισμών συγκλίνουν στην εκτίμηση ότι μέχρι το 2050 περισσότερο από 60% της ενεργειακής ζήτησης θα εξακολουθεί να καλύπτεται από ένα συνδυασμό ορυκτών καυσίμων. (60%=81%*0,99^30. Δλδ. η πραγματική ταχύτητα μετάβασης δεν θα είναι ούτε το επιθυμητό 2% - όπως αναφέρθηκε σε προηγούμενα σχόλια- αλλά 1% μέχρι το 2050. Με αυτούς τους ρυθμούς ο πλανήτης θα φτάσει σε ένα επιθυμητό 20% συμμετοχής των ορυκτών καυσίμων του ενεργειακού μίγματος σε 139 έτη (20%=81%*0,99^139). Δλδ. το 2020+139=2159 μχ). Στην δε ΕΕ-27, η σχεδιαζόμενη ταχύτητα μετάβασης στο Fit for 55% είναι 4,6% (81%*0,953^30=19,7%) μέχρι το 2050 και εμπροσθοβαρώς 7,7% (0,923^10=44,9%) μέχρι το 2030. Δλδ. το Fit for 55%, μετασχηματίζεται σε (0,98^10=82% , 100%—82%=18%) Fit for 18% για το 2030 (183 kgCO2/MWh, 2030) συνδυασμένη με καταβόθρες CO2 (συνθετικά δάση). 6) Αν δούμε την πρωτογενή ακαθάριστη κατανάλωση ενέργειας το χρ. διάστημα 1990-2019 ανά καύσιμο στην ΕΕ, παρατηρούμε ότι η ουσιαστική μεταβολή είναι η μείωση της κατανάλωσης στερεών ορυκτών καυσίμων (-50%) με ισόποση (στο περίπου) αύξηση της κατανάλωσης ΑΠΕ (300%) (εξάρτηση από ορυκτά καύσιμα το 2019, 70%). Το σοφό είναι στην επόμενη 30-ετία (2020-2050) η ΕΕ να επέμβει λελογισμένα στην αντικατάσταση πετρελαιοειδών (36,4%, 2019) και στερεών ορυκτών καυσίμων (11,3% το 2019) με ΑΠΕ, πυρηνική ενέργεια , φυσικό αέριο. Άρα η πυρηνική ενέργεια και το φυσικό αέριο πρέπει να συμπεριληφθούν στην ευρωπαϊκή ταξινόμηση. 7) Αύξηση της παγκόσμιας κατανάλωσης πετρελαίου σε πάνω από 100 mil.bl/d μέχρι τουλάχιστον και το 2026. Οι παγκόσμιες δαπάνες για πρότζεκτ πετρελαίου και φυσικού αερίου μειώθηκαν κατά 40%, στα 309 δισεκατομμύρια δολάρια το 2020 και έχουν ανακάμψει μόνον ελαφρά το 2021. Πρέπει να επιστρέψουν σχεδόν στα προ πανδημίας επίπεδα των 525 δισεκατομμυρίων δολαρίων ετησίως για το υπόλοιπο της δεκαετίας για να καλύψουν την αύξηση της ζήτησης, σύμφωνα με τη δεξαμενή σκέψης International Energy Forum με έδρα στο Ριάντ, αλλά και σύμφωνα με συμβούλους της IHS Markit αλλά και την παραγωγή από όλα τα πετρελαϊκά πεδία τα οποία βρίσκονται επί του παρόντος σε παραγωγική λειτουργία που μειώνονται με μέσο ρυθμό από 4% έως 8% ετησίως από το 2013. 8) Η Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία (Green Deal) λογαριάζει χωρίς τον Ξενοδόχο –Κίνα (86% εξάρτηση από Κίνα στα 51 πιο κρίσιμα ορυκτά για πράσινες τεχνολογίες και στην εξόρυξη (upstream) και στην επεξεργασία (downstream) και φυσικά και στις Τιμές τους). Επίσης είναι και αιματοβαμμένη (βλ. Κονγκό). Η ειρήνη στην Ευρώπη (που είναι η γενεσιουργός αιτία ύπαρξης της ΕΕ) διατηρείται μόνο μέσω της ασφαλούς προμήθειας φθηνής ενέργειας και ορυκτών πόρων. 9) Οι ΑΠΕ είναι φθηνότερες ΕΦΟΣΟΝ παραχθεί η ενέργεια. Η αποθήκευση ενέργειας όμως από Μπαταρίες έχει ηλεκτροχημικούς και γεωπολιτικούς περιορισμούς. 10) Η υποχρεωτική προτεραιοποίηση των ΑΠΕ (και ειδικά των αιολικών) έναντι των άλλων πηγών αποσταθεροποιεί το δίκτυο τάσης των 50Hz (τόσο στην έλλειψη όσο και στην υπερφόρτωση) αυξάνοντας τις τιμές του ρεύματος. Η μεταβλητότητα που χαρακτηρίζει την ηλιακή και την αιολική παραγωγή ενέργειας επιβάλλει δαπανηρές προσαρμογές στο υπολειπόμενο σύστημα ηλεκτροπαραγωγής και αυτό το κόστος του συστήματος είναι που παραλείπεται, κατ΄ουσίαν από τις αγορές ηλεκτρισμού. 11) Λιγνίτη δεν θέλουμε, φυσικό αέριο δεν θέλουμε να εξορύξουμε, εισαγωγές από Βουλγαρία & Ρουμανία θέλουμε από λιγνίτη και πυρηνικά (και αύριο και από Τουρκία), ηλεκτρισμό από Φ/Β μέσω Αιγύπτου & Β. Αφρικής και μπλέ ή πράσινο υδρογόνο από Σαουδική Αραβία. Γερμανία, Τουρκία, Ρωσία, Σαουδική Αραβία δεν μας θέλουν ανεξάρτητους στο ΦΑ. Πράσινη Μετάβαση: Κατά τήν πρώτη φάση (2021-2030) θά ἀπαιτηθοῦν ἐτήσιες ἐπενδύσεις ὕψους €8,5 δίς, κυρίως γιά ἀνάπτυξη καί ἀποθήκευση ΑΠΕ, ἀναβάθμιση δικτύων καί βελτίωση ἐνεργειακῆς ἀποδόσεως, ἐνῶ κατά τήν δεύτερη φάση (2030-2050) οἱ ἀνάγκες ἀνεβαίνουν στά €10,6 δίς ἐτησίως, μέ σημαντικό ἀποδέκτη τόν κλάδο τῶν μεταφορῶν. (Greece: 8,5*9+10,6*20=76,5+212= €bn 288,5 , World: 288,5*1,17/0,24%=$tr. 140,6 , EU-27: 288,5/1,22%= €bn23647 ή €bn 788= 1 Next Generation EU ετησίως!) . Από 8/2021-6/2022 η ΕU-27 θα δώσει €bn 350 (μισό περίπου next generation EU) λόγω ενεργειακής κρίσης.! Δεν έχουν άδικο οι Πολωνοί που ζητούν μπλόκο στο «τρελό» πακέτο για το Κλίμα! 12) Θεωρητικά, με βεβαιότητα 20% πιθανότητα, οι 6 στόχοι τύπου Zohr από τους 30 υποψήφιους, δίνουν 180 Τcf NG ή 5 Τcm NG ή 33 bboe ή 33*1,7 PWh=56,1 PWh ή 56,1PWh/(40KWh/kgH2) ή 40Μtn H2 ή 40/0,321= 125 White Dragons!!! μέσα σε 35 έτη. Ρεαλιστικά, με 25% μετατροπή σε Η2 , 31 White Dragons!!! Ανάγκες Ελλάδας σε Πετρέλαιο (2019): 7,2 Mtoe=52,776 Mboe Ανάγκες Ελλάδας σε ΦΑ (2019): 5,6 Bcm= 37 Mboe (με μέση τιμή τα $ 62,50 το βαρέλι το 2021 σε σχέση με $ 41,70 το 2020) και φυσικού αερίου με μέση τιμή το 2021 τα € 55/MWh συγκριτικά με € 15/MWh το 2020) Συνολικό εγχ. ετήσιο κόστος από Πετρέλαιο & ΦΑ = € bn (52,776*41,7/1,17 +15*37*1,7)= € bn (1881+943,5)= € bn 2,825 Επιπλέον ετήσιο εγχ. Κόστος σε Πετρέλαιο= (62,5-41,7)$/boe*52,776Mboe= $ bn 1,0978= € bn 0,9382 Επιπλέον ετήσιο εγχ. Κόστος σε ΦΑ = Μ€*(55-15)*37*1,7=€ bn 2,516 Συνολικό επιπλέον εγχ. ετήσιο κόστος από Πετρέλαιο & ΦΑ = € bn 3,45 Δλδ. περισσότερο από τα € 3,0 δισεκ. σε επιδοτήσεις που σχεδιάζει να πληρώσει η κυβέρνηση συνολικά μέχρι τέλη Απριλίου 2022 (εκτιμάται ότι μέχρι το τέλος του έτους θα έχει εκταμιεύσει περί τα €1,3 δισεκ.). 13) Θεωρητικά, 128 km2 επιφάνεια σε Στέγες & Ταρἀτσες στην Ελλάδα σε 4,1M κτήρια δλδ. 31 m2 / κτήριο ή 2 KW ΦΒ/κτήριο ή 8,2 GW ΦΒ στις Στέγες & Ταράτσες. Ρεαλιστικά, με μετατροπή του 66% (2/3) , 5,4 GW ΦΒ στις Στέγες & Ταράτσες στην Ελλάδα μέσα σε 25 έτη με αποθήκευση Ενέργειας από οικιακή φόρτιση Μπαταρίες. Συνδυασμός με μικρές Α/Γ καθέτου άξονα. 14) Ρυθμιστικός Έλεγχος στο Χρηματιστήριο Ρύπων. Αποθηκευτικοί χώροι σε ΦΑ. Υδροηλεκτρικό Μεσοχώρας. Διεύρυνση του αντικειμένου της ΕΔΕΥ με Γεωθερμία Υψηλής Ενθαλπίας ως λοιπή Γεω-Ενέργεια. 15) Πλουραλισμός Ενεργειακού Μίγματος (Υ/Η, ΦΑ & Μπλε Υδρογόνο από εγχώριες πηγές , Λιγνίτης με CCUS στην Πτολεμαΐδα, Γεωθερμία Υψηλής Ενθαλπίας Μήλο-Νίσυρο κλπ., ΦΒ & ΦΒ στις Στέγες με Αποθήκευση- Μικρές Α/Γ καθέτου άξονα, Χερσαία Αιολικά , Υπεράκτια Αιολικά, Αποθήκευση Ενέργειας 2 GW (Αντλησιοταμίευση & Μπαταρίες), Θέρμανση στα Κτήρια με Αντλίες Θερμότητας, Λέβητες ΦΑ και Καυστήρες πετρελαίου, Εναλλακτικά Καύσιμα στις Μεταφορές (Ηλεκτροκίνηση, Υδρογονοκίνηση, LNG-ΝΗ3-Μεθανόλη-Βιοντίζελ) & Συνθετικά Καύσιμα μηδενικού ανθρακικού αποτυπώματος (CO2+H2O+Ανανεώσιμη Ενέργεια-SAF). 16) Μείωση της Φορολογίας (από το 64% στο 40%-50%) στα υγρά καύσιμα για πάταξη του λαθρεμπορίου. Δεν μπορεί το Ελ. Δημόσιο (ως Αρχι-λαθρέμπορος!) να λαμβάνει τα 2/3 και όλοι αυτοί που διυλίζουν και εμπορεύονται το προϊόν ν’ αρκούνται στο 1/3. Ότι χάσει από φόρο το Ελ. Δημόσιο το κερδίζει από την αύξηση της κατανάλωσης/τζίρου. 17) Δεν συμπεριλαμβάνονται ισοδύναμα CO2,eq. στις αριθμητικές τιμές. (δλδ. δεν συμπεριλαμβάνονται τ’ άλλα θερμοκηπιακά αέρια CH4, N2O κλπ.) Επιπλέον: A1) Πολύ μεγάλη ογκομετρική ενεργειακή πυκνότητα βενζίνης – diesel (14,5 – 15 MWh/m3) σε σχέση με τ’ άλλα υγρά καύσιμα (η μετάβαση σε εναλλακτικά καύσιμα αυξάνει την χωρητικότητα των αποθηκευτικών χώρων και την συχνότητα ανεφοδιασμού δλδ. το κόστος λειτουργίας) Α2) Είναι προτιμότερο για το περιβάλλον του πλανήτη να εφαρμόσουμε και να ΕΞΑΓΟΥΜΕ την τεχνογνωσία CCUS στην λιγνιτική μονάδα στην Πτολεμαΐδα αντί να την μετατρέψουμε σε μονάδα ΦΑ. A3) Δεν μπορεί ο κλιματικός νόμος να απαγορεύει μία τεχνολογική μορφή ενέργειας (πχ. καυστήρες πετρελαίου). Είναι κατάχρηση εξουσίας καθώς μειώνει τους βαθμούς ελευθερίας. Επίσης γινόμαστε μ’ αυτό τον τρόπο ενεργειακά «γιουσουφάκια» σε χώρες με ανταγωνιστικούς γεωστρατηγικούς στόχους. Α4) Σχ.) Διόρθωση στο Σχόλιο: Αντί Μόνιμου Μηχανισμού Ενεργειακών Επιδοτήσεων με ορίζοντα 10ετίας ΕΕ-27, Μείωση tn CO2, 2019-1990 : (1-X)^29=1-24,6%, log(1-X)=log(0,754)/29, X= 1- 10^(log(0,754)/29), X=0,97% (αντί του -24,6%/29=-0,85% στο σχόλιο) Αύξηση Παγκόσμιων Ανθρωπογενών Εκπομπών CO2, 2019-1990: 60,55% (1+X)^29=1+60,55%, log(1+X)=log(1,6055)/29, X= 10^(log(1,6055)/29)-1, X=1,65% Αύξηση Παγκόσμιας Πρωτογενούς Κατανάλωσης Ενέργειας, 2019-1990 : 70,62% (1+X)^29=1+70,62%, log(1+X)=log(1,7062)/29, X= 10^(log(1,7062)/29)-1, X=1,86% Για να μην γίνει ο Κλιματικός Νόμος ΠΡΑΣΙΝΟ ΜΝΗΜΟΝΙΟ!!! που θα γυρίσει τον Ευρωπαϊκό/Ελληνικό Λαό πίσω στην Ιστορία.!!! WaterGate-DieselGate-SofaGate-CARBON GATE! Η σιωπή περί Παγετωνικών Περιόδων στο Κλίμα πριν την έναρξη της Βιομηχανικής Επανάστασης αφήνει υπόνοιες περί Πολιτικών & Οικονομικών υποκινούμενων Θεωριών. Η Ανθρωπότητα γενικότερα και η Ευρώπη ειδικότερα απειλείται με οικονομική συρρίκνωση αντί ανάπτυξης λόγω της έλλειψης οικονομοτεχνικής μελέτης σκοπιμότητας Ενεργειακής Μετάβασης! Η υπερεκτίμηση των κινδύνων οδηγεί σε αδικαιολόγητη αύξηση των Φὀρων !!! Το ερώτημα αφορά τους πολίτες: Θέλουν άφθονη και σχετικά φθηνή ενέργεια και να πληρώνουν ένα μέσο ασφάλιστρο έναντι των κινδύνων από την κλιματική αλλαγή; Πρέπει να απαιτήσουμε τουλάχιστον να μας πουν πιο είναι το ύψος του ασφαλίστρου και το είδος της κάλυψης που μας προσφέρει. Όσο το κρατούν θολό (γιατί δεν ξέρουν ή δεν τολμούν) τόσο περισσότερο αυξάνεται η πιθανότητα νέων κλυδωνισμών. Ελ. Επαγ/τίας, Μελετητής (Ενεργειακές & Βιομηχανικές), ΧΜ, ΜΒΑ