Αρχική Εθνικός Κλιματικός Νόμος – Μετάβαση στην κλιματική ουδετερότητα και προσαρμογή στην κλιματική αλλαγήΆρθρο 24 Διαδικτυακός τόπος κλιματικού διαλόγουΣχόλιο του χρήστη WWF Ελλάς (εκ μέρους συμμαχίας οργανώσεων και φορέων) | 21 Ιανουαρίου 2022, 17:04
Η ρύθμιση του άρθρου 24 με το οποίο θεσπίζεται φόρουμ κλιματικού διαλόγου είναι μία σημαντική πρωτοβουλία προς τη σωστή κατεύθυνση. Από τη χάραξη και την αναθεώρηση των κλιματικών στόχων για τις επόμενες δεκαετίες, μέχρι την υιοθέτηση βραχυπρόθεσμων μέτρων εφαρμογής για την απανθρακοποίηση του ενεργειακού συστήματος, οι πολίτες θα πρέπει να έχουν την ευκαιρία να συμμετάσχουν ενεργά στη διαμόρφωση, τον έλεγχο και την αξιολόγηση της πολιτικής. Αν και οι κλιματικές συνελεύσεις και τα mini-publics είναι ακόμα σχετικά νέα σχήματα στον δημόσιο βίο παγκοσμίως, υπάρχει ήδη πλούσια εμπειρία από άλλα ευρωπαϊκά κράτη μέλη που έχουν θεσπίσει κλιματικές συνελεύσεις μέσα από τους κλιματικούς της νόμους όπως η Μεγάλη Βρετανία (Climate Assembly UK - CAUK), η Γαλλία (Convention Citoyenne pour le Climat - CCC) και η Γερμανία (Bürgerrat Klima), ενώ ακόμα περισσότερες χώρες κινούνται προς αυτήν την κατεύθυνση όπως η Ισπανία, η Σκωτία, η Δανία και η Αυστρία. Υπό αυτό το πρίσμα, η διαμόρφωση ενός απλού διαδικτυακού τόπου κλιματικού διαλόγου, δεν μπορεί να θεωρηθεί επαρκής. Προτείνεται ως εκ τούτου η θέσπιση Κλιματικής Συνέλευσης επιπλέον του Διαδικτυακού τόπου κλιματικού διαλόγου. Οι ειδικότεροι στόχοι της Κλιματικής Συνέλευσης είναι: α) Η διατύπωση προς το υπουργικό συμβούλιο αιτιολογημένων προτάσεων και εισηγήσεων για θέματα αντιμετώπισης της κλιματικής αλλαγής, προτάσεων νόμων και στρατηγικών. β) Η αιτιολογημένη γνωμοδότηση σε κάθε σχέδιο νόμου, διατάγματος ή υπουργικής απόφασης ως προς την ανάλυση των κλιματικών του επιπτώσεων. γ) Η διαμόρφωση και κατάθεση νομοθετικών προτάσεων για την υποστήριξη της μετάβασης της χώρας στην κλιματική ουδετερότητα έως το 2045. Οι προτάσεις επικεντρώνονται, αλλά δεν περιορίζονται σε πολιτικές για την επίτευξη των στόχων του άρθρου 1 στους εξής τομείς κατά τα πρότυπα των CAUK και CCC: i. Δραστηριότητα στο σπίτι, ii. μεταφορές και κινητικότητα, iii. εργασία, iv. διατροφή, v. κατανάλωση, vi. παραγωγή και vii. χρήσεις γης και αλλαγές χρήσης γης. Η Κλιματική Συνέλευση θα πρέπει να έχει οικονομική και γραμματειακή υποστήριξη ώστε να μπορέσει να επιτελέσει τον σκοπό της. Προτείνεται ως εκ τούτου, η κλιματική συνέλευση να απαρτίζεται από: α) Πρόεδρο που εκλέγεται από την ολομέλεια με διετή θητεία. Ο πρόεδρος αποτελεί μέλος της συντονιστικής επιτροπής. β) Γραμματέα, ο οποίος εκλέγεται από την ολομέλεια και τηρεί τα πρακτικά των συνεδριάσεων. Ο γραμματέας αποτελεί μέλος της συντονιστικής επιτροπής. γ) Γενικό αγορητή, ο οποίος εκλέγεται από την ολομέλεια και αναλαμβάνει τη διαμόρφωση προγράμματος διάχυσης προς την ευρύτερη κοινωνία του έργου και του περιεχομένου των συζητήσεων της συνέλευσης. δ) Συνολικά 150 πολίτες που κληρώνονται μεταξύ 150.000 τυχαία επιλεγμένων τηλεφωνικών αριθμών από τους ονομαστικούς καταλόγους, σύμφωνα με τη διαδικασία που περιγράφεται στην παράγραφο 4. Η επιλογή των μελών της Κλιματικής Συνέλευσης γίνεται με κλήρωση μεταξύ 150.000 κατόχων τυχαίας επιλογής. Η κλήρωση διενεργείται από το υπουργικό συμβούλιο. Αφού επιλεγούν, οι κάτοχοι των τηλεφωνικών αριθμών ειδοποιούνται με μήνυμα και ζητείται η άδειά τους για επικοινωνία και επιβεβαίωση ή άρνηση της πρόθεσης για συμμετοχή τους στην Κλιματική Συνέλευση. Όλες οι ειδικότερες λεπτομέρειες και διαδικασίες επιλογής των μελών, με διασφάλιση της προστασίας των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα, ρυθμίζεται με κοινή απόφαση των υπουργών Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, και Ψηφιακής Πολιτικής. Οι προτάσεις και τα ψηφίσματα της Κλιματικής Συνέλευσης εγκρίνονται με ψηφοφορία των μελών της. Για την έγκρισή τους απαιτείται πλειοψηφία 50% συν μία ψήφος επί τουλάχιστον το 75% των μελών της. Οι προτάσεις και τα ψηφίσματα που εγκρίνονται συζητούνται το αργότερο εντός δύο (2) μηνών, σε ειδική συνεδρίαση της Ολομέλειας της Βουλής, στην οποία συμμετέχουν και μέλη της Κλιματικής Συνέλευσης. Η Κλιματική Συνέλευση συνέρχεται τέσσερις (4) φορές τον χρόνο, εκ των οποίων τουλάχιστον δύο (2) φορές δια ζώσης. Στις συνεδριάσεις μπορούν να παρευρεθούν μόνο κατόπιν πρόσκλησης της κλιματικής συνέλευσης η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, μέλη της Κλιματικής Αρχής και αντιπρόσωποι της Βουλής των Ελλήνων και του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου. Για την εύρυθμη λειτουργία της Κλιματικής Συνέλευσης και την απρόσκοπτη και ουσιαστική συμμετοχή των μελών της: α) καταρτίζεται ειδικός προϋπολογισμός στο Πράσινο Ταμείο, ο οποίος καλύπτει τα έξοδα λειτουργίας της Κλιματικής Συνέλευσης, συμπεριλαμβανομένων πιθανών εύλογων αποζημιώσεων για πολίτες που παρευρίσκονται στις συναντήσεις εντός του ωραρίου εργασίας τους. β) συστήνεται γραμματεία που απαρτίζεται από υπηρεσιακούς υπαλλήλους του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας με σκοπό τη γραμματειακή υποστήριξη της Κλιματικής Συνέλευσης γ) παρέχονται ενεργητικά όλες οι απαραίτητες πληροφορίες που απαιτούνται ώστε τα μέλη της Κλιματικής Συνέλευσης να είναι σαφώς και επαρκώς ενημερωμένα. *Το σχόλιο συνυπογράφεται από συμμαχία οργανώσεων και φορέων: Γ.Σ.Ε.Ε - Γενική Συνομοσπονδία Εργατών Ελλάδος, MEDASSET, Ελληνική Εταιρία Προστασίας της Φύσης, Οικολογική Εταιρία Ανακύκλωσης, Ελληνική Ένωση για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου, Ελληνική Εταιρεία Περιβάλλοντος και Πολιτισμού, Καλλιστώ, Νόμος & Φύση, Γιατροί του Κόσμου, Vouliwatch, Greenpeace, WWF Ελλάς