Αρχική Εθνικός Κλιματικός Νόμος – Μετάβαση στην κλιματική ουδετερότητα και προσαρμογή στην κλιματική αλλαγήΚΕΦΑΛΑΙΟ Ε’ ΤΕΛΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ Άρθρο 28 Εξουσιοδοτικές διατάξειςΣχόλιο του χρήστη Ελληνική Εταιρία Προστασίας της Φύσης (ΕΕΠΦ) | 28 Ιανουαρίου 2022, 12:40
Γενικό σχόλιο (επίσης αφορά και το Άρθρο 26 Κλιματική Διακυβέρνηση): Σε ότι αφορά την Κλιματική και Περιβαλλοντική εκπαίδευση είτε των νέων είτε των ενηλίκων, υπάρχει μόνον η ασαφής αναφορά για προτάσεις για «δράσεις ευαισθητοποίησης και εκπαίδευσης» στο πλαίσιο της ΕΣΠΚΑ. Θεωρούμε πως κάθε ουσιαστική προσπάθεια αντιμετώπισης της κλιματικής κρίσης πρέπει να περιλαμβάνει συγκεκριμένο σχεδιασμό για την εκπαίδευση ο οποίος θα περιλαμβάνει όλες τις μορφές εκπαίδευσης: τυπική, μη τυπική, άτυπη, επαγγελματική και δια βίου. Ως εκ τούτου, πρέπει να υπάρχει σαφής πρόβλεψη στον κλιματικό νόμο. Στην τυπική εκπαίδευση είναι απαραίτητη η εισαγωγή της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης (ΠΕ) και της εκπαίδευσης για το περιβάλλον και την αειφορία (ΕΠΑ), η οποία θα περιλαμβάνει και την κλιματική εκπαίδευση, στο ωρολόγιο σχολικό πρόγραμμα, σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης με τη μορφή προγράμματος και όχι μαθήματος-γνωστικού αντικειμένου. Η εισαγωγή της ΠΕ/ΕΠΑ με τη μορφή προγράμματος εξασφαλίζει ότι αυτή θα μπορεί να υλοποιηθεί ακολουθώντας σύγχρονες και καινοτόμες προσεγγίσεις, η εκπαιδευτική στοχοθεσία των οποίων πέρα από γνώσεις θα περιέχει, αξίες και αλλαγή στάσεων ως προς τα ζητήματα αειφορίας και κλίματος. Για να καταστεί αυτή η προσπάθεια επιτυχής είναι σημαντικό να δίνεται εβδομαδιαίως η δυνατότητα στους εκπαιδευτικούς να ασχοληθούν 5 τουλάχιστον ώρες αποκλειστικά με προγράμματα ΠΕ/ΕΠΑ τόσο στην πρωτοβάθμια όσο και στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Σε κάθε περίπτωση η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών στην ΠΕ/ΕΠΑ είναι απαραίτητη ώστε να εξασφαλιστεί η αποτελεσματικότητα των προγραμμάτων όπως και η συμπερίληψη των προγραμμάτων στο διδακτικό ωράριο των εκπαιδευτικών που τα συντονίζουν. Επιπρόσθετα κάθε νομοθετική ρύθμιση που ενισχύει την αυτονομία της σχολικής μονάδας και μειώνει τη γραφειοκρατία, θα διευκολύνει τα σχολεία να επισκέπτονται χώρους για εκπαιδευτικό σκοπό (μουσεία, θέατρα, επιχειρήσεις-πρότυπες μονάδες ανακύκλωσης, εθνικά πάρκα και προστατευόμενες περιοχές, δάση και αλσύλλια) προάγοντας τη βιωματική εκπαίδευση και συνδέοντας το σχολείο με την πραγματική ζωή, προετοιμάζοντας τους μαθητές και τις μαθήτριες να αντιμετωπίσουν τις πραγματικές περιβαλλοντικές προκλήσεις τις οποίες θα συναντήσουν στο άμεσο μέλλον ως συνέπεια της κλιματικής αλλαγής.