Αρχική ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΑΔΕΙΟΔΟΤΙΚΗΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ ΑΝΑΝΕΩΣIΜΩΝ ΠΗΓΩΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ -Β’ ΦΑΣΗ, AΔΕΙΟΔΟΤΗΣΗ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΑΠΟΘΗΚΕΥΣΗΣ ΗΛΕΚΤΡΙΚΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ, ΠΛΑΙΣΙΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΑΙ ΕΙΔΙΚΟΤΕΡΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣΜΕΡΟΣ ΣΤ’ – ΕΙΔΙΚΟΤΕΡΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣΣχόλιο του χρήστη Σύνδεσμος Μεταλλευτικών Επιχειρήσεων | 9 Μαΐου 2022, 13:11
Κεφάλαιο Α Άρθρο 116 παρ. 3 Αναφέρεται: Στην περίπτωση των αποφάσεων έγκρισης διενέργειας ερευνητικών εργασιών, η ισχύς των οποίων έληξε από την 1η.3.2021 έως και τη δημοσίευση του παρόντος και δεν έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία μίσθωσης, παρατείνεται κατά ένα (1) έτος η προθεσμία υποβολής της αίτησης μίσθωσης με απευθείας σύμβαση, σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 53 του ν. 4512/2018 (Α’ 5). H παράταση του ενός (1) έτους χορηγείται από τον Συντονιστή της οικείας Αποκεντρωμένης Διοίκησης ή με απόφαση του οικείου Δημοτικού Συμβουλίου, για δημόσια ή δημοτική έκταση αντίστοιχα, κατόπιν αιτήματος του ενδιαφερομένου και υπό την επιφύλαξη ότι για τις υπό κρίση εκτάσεις δεν είναι σε ισχύ κατά την έναρξη ισχύος του παρόντος έγκριση διενέργειας ερευνητικών εργασιών ή μίσθωσης υπέρ τρίτου ενδιαφερομένου. Η παράταση χορηγείται εντός είκοσι (20) ημερών από την υποβολή της αίτησης και ισχύει από την έκδοση της σχετικής διαπιστωτικής πράξης του Συντονιστή ή της απόφασης του Δημοτικού Συμβουλίου. Σχόλιο: Δεδομένου ότι πολλές εγκρίσεις ερευνών που έληξαν είχαν προβλήματα υλοποίησης-ολοκλήρωσης λόγω της πανδημίας, προτείνεται η παράταση διενέργειας των ερευνητικών εργασιών και όχι απλά η παράταση υποβολής αίτησης μίσθωσης. Αυτά με την επιφύλαξη ότι δεν είναι σε ισχύ κατά την έναρξη ισχύοντος του παρόντος Έγκριση Ενέργειας Διερευνητικών Εργασιών ή Αίτηση Ενέργειας Ερευνητικών Εργασιών ή μίσθωση υπέρ τρίτου ενδιαφερόμενου. Συγκεκριμένα προτείνεται η αναδιαμόρφωση της παρ.3 ως ακολούθως: Πρόταση: «Στην περίπτωση των αποφάσεων έγκρισης διενέργειας ερευνητικών εργασιών, η ισχύς των οποίων έληξε από την 1η.3.2021 έως και τη δημοσίευση του παρόντος και δεν έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία μίσθωσης, παρατείνεται έως 31.12.2022 η ισχύς των αποφάσεων του Συντονιστή της οικείας Αποκεντρωμένης Διοίκησης περί έγκρισης διενέργειας ερευνητικών εργασιών. H παράταση έως 31.12.2022 χορηγείται από τον Συντονιστή της οικείας Αποκεντρωμένης Διοίκησης ή με απόφαση του οικείου Δημοτικού Συμβουλίου, για δημόσια ή δημοτική έκταση αντίστοιχα, κατόπιν αιτήματος του ενδιαφερομένου και υπό την επιφύλαξη ότι για τις υπό κρίση εκτάσεις δεν είναι σε ισχύ κατά την έναρξη ισχύος του παρόντος έγκριση διενέργειας ερευνητικών εργασιών ή μίσθωσης υπέρ τρίτου ενδιαφερομένου. Η παράταση χορηγείται εντός είκοσι (20) ημερών από την υποβολή της αίτησης και ισχύει από την έκδοση της σχετικής διαπιστωτικής πράξης του Συντονιστή ή της απόφασης του Δημοτικού Συμβουλίου.» Άρθρο 116 παρ. 4 Αναφέρεται: Σε περίπτωση που, στο πλαίσιο της παρ. 3, έχει ήδη υποβληθεί η αίτηση μίσθωσης με απευθείας σύμβαση, οι σχετικές συνθήκες και προϋποθέσεις συνεκτιμώνται από τον Συντονιστή της οικείας Αποκεντρωμένης Διοίκησης ή από τον οικείο Δήμο, προκειμένου να παραταθούν οι προθεσμίες που χορηγούνται για την υποβολή των σχετικών δικαιολογητικών και την ολοκλήρωση της διαδικασίας μίσθωσης. Σχόλιο: Τα αιτήματα μίσθωσης που έχουν ήδη υποβληθεί συνοδεύονται υποχρεωτικά και βάσει της παρ. 2 του άρθρου 53 του Ν. 4512/208, από τα πρωτόκολλα υποβολής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων και έκθεσης ερευνητικών εργασιών στο ΕΑΓΜΕ. Ως εκ τούτου η παράγραφος αυτή δεν εξυπηρετεί το σκοπό για τον οποίο γράφτηκε, καθώς τα δικαιολογητικά που συνοδεύουν την αίτηση μίσθωσης έχουν ήδη κατατεθεί. Πρόταση: Να καταργηθεί Άρθρο 116 παρ. 5 Αναφέρεται: Αιτήσεις για παράταση των αποφάσεων έγκρισης διενέργειας ερευνητικών εργασιών για λατομικά ορυκτά σε δημόσια ή δημοτική έκταση ή για παράταση της προθεσμίας υποβολής της αίτησης μίσθωσης με απευθείας σύβαση, σύμφωνα με τις παρ. 1 έως 3 υποβάλλονται έως την 30η.9.2022. Σχόλιο: Δεδομένου της πρότασης μας η παρ.3 να αναδιαμορφωθεί και επί της ουσίας να παρατείνονται οι ερευνητικές εργασίες που έληξαν από την 1η.3.2021 έως και τη δημοσίευση του παρόντος και όχι απλά η παράταση υποβολής αίτησης μίσθωσης, προτείνεται η αναδιαμόρφωσή της παρ. 5 ως ακολούθως: Πρόταση: «Αιτήσεις για παράταση των αποφάσεων έγκρισης διενέργειας ερευνητικών εργασιών για λατομικά ορυκτά σε δημόσια ή δημοτική έκταση, σύμφωνα με τις παρ. 1 έως 3 υποβάλλονται έως την 30η.9.2022.» Άρθρο 117 Αναφέρεται: α «4. Το ύψος της εγγυητικής επιστολής καθορίζεται από την οικεία Αποκεντρωμένη Διοίκηση και αντιστοιχεί στο ποσό των μέγιστων προβλεπόμενων παγίων μισθωμάτων μιας τριετίας Σχόλιο: Δεν είναι ορθολογικό να λαμβάνεται το μέγιστο μιας τριετίας. Προτείνουμε: Το ύψος της εγγυητικής επιστολής καθορίζεται από την οικεία Αποκεντρωμένη Διοίκηση και αντιστοιχεί στο ποσό του μέσου όρου των προβλεπόμενων παγίων μισθωμάτων μιας τριετίας Αναφέρεται: β «Αν το ιδιοκτησιακό…καθεστώς δεν έχει επιλυθεί αμετάκλητα μέσα στην πρώτη τριετία, ο εκμεταλλευτής υποβάλλει αίτηση για την έκδοση νέας απόφασης καθορισμού του ύψους της εγγυητικής επιστολής τουλάχιστον τρεις (3) μήνες πριν από τη λήξη της τριετίας. Το ύψος της νέας εγγυητικής επιστολής αντιστοιχεί σε ποσό που περιλαμβάνει το σύνολο των αναμενόμενων μισθωμάτων, ύστερα από συμψηφισμό πάγιων και αναλογικών με βάση τα αποτελέσματα της δραστηριότητας της προηγούμενης τριετίας. Η νέα εγγυητική επιστολή κατατίθεται στην αρμόδια υπηρεσία, προς αντικατάσταση της προηγούμενης, έναν (1) τουλάχιστον μήνα πριν από τη λήξη της τριετίας και καλύπτει αθροιστικά τα μισθώματα όλης της προηγούμενης χρονικής περιόδου μέχρι τη λήξη της επόμενης τριετίας. Σχόλιο: Υπάρχουν περιπτώσεις όπου η επίλυση του ιδιοκτησιακού καθεστώτος καθυστερεί για περισσότερες από 4 τριετίες. Δεν είναι δυνατόν από το φορέα της εξόρυξης ο οποίος δεν ευθύνεται γι’ αυτή την κατάσταση και για το προβληματικό καθεστώς των αμφισβητούμενων ιδιοκτησιών, να καλείται να εγγυηθεί υπέρογκα ποσά, επειδή αθροίζονται ανά τριετία και για όσο διαρκέσει η επίλυση της διαφοράς Πρόταση: Προτείνεται η προσθήκη στην ανωτέρω παράγραφο: Η έκδοση της νέας εγγυητικής γίνεται για διάστημα τριών (3) ετών και υπολογίζεται ως ανωτέρω. Μετά την πάροδο και της δεύτερης τριετίας και εφόσον δεν έχει επιλυθεί αμετάκλητα το ιδιοκτησιακό καθεστώς, η έκδοση κάθε νέας εγγυητικής επιστολής από τούδε αφορά χρονική περίοδο 6 ετών συνολικά. Άρθρο 118 Αναφορικά με την τροποίηση της παραγράφου 22. Αναφέρεται : Κατατίθεται εγγυητική επιστολή σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 55 του ν. 4512/2018 και την υπό στοιχεία ΔΑΠ/Α/Φ.4.2.2/οικ. 176641/2214/28.6.2018 (β’ 2909) Σχόλιο: Αυτό βάζει σε ισχύ παλαιότερη απόφαση η οποία με σύμφωνη γνώμη της Δημόσιας Διοίκησης και φορέων εξόρυξης, θεωρήθηκε καταργητέα και τροποποιήθηκε με την απόφαση ΥΠΕΝ/ΔΑΠ/80921/994 7-9-2020 Η απόφαση αυτή πρέπει να ισχύσει με την προσθήκη ότι σε περίπτωση που δεν υπάρχει ανάλυση γενικών εξόδων, ο προβλέπων κτλ στο κόστος αποκατάστασης όπως έχει περιγραφεί στην εγκεκριμένη ΜΠΕ, θα μειώνεται κατά 20% επιπλέον από το 20% που αφαιρείται με την παρ. 2 το Άρθρου 2 της απόφασης. Επίσης δεν πρέπει να ενσωματώνεται το σύνολο του έργου αλλά να υπολογίζεται καταβολή εγγύησης για αποκατάσταση μόνο του θιγέντος χώρου κατά την υποβολή της. Πρόταση τροποποίησης: «22. Οι εκμεταλλευτές όλων…..υπό στοιχεία ΔΑΠ/Α/Φ.4.2/οικ. 176641/2214/28.06.2018 (Β’ 2909) όπως τροποποιήθηκε με την απόφαση ΥΠΕΝ/ΔΑΠ/80921/994 7-9-2020 και με την προσθήκη στην παρ. 3 του Άρθρου 2 αυτής ότι σε περίπτωση μη ανάλυσης του κόστους αποκατάστασης σε γενικά έξοδα απρόβλεπτα κτλ, όπως περιγράφεται στην εγκεκριμένη ΜΠΕ, μειώνεται το ποσό εγγύησης κατά 20% επιπλέον του 20% της παραγρ. 2 του ίδιου άρθρου» Η υποχρέωση κατάθεσης της επιστολής, υλοποιείται έως την 31.12.2023. Το ύψος της εγγυητικής εξαρτάται ανά πενταετία από το χώρο που έχει καταληφθεί από την εξόρυξη, εξαιρουμένου του χώρου που έχει ήδη αποκατασταθεί. Άρθρο 119 παρ. 1 α Πρόταση τροποποίησης: Ηλεκτρομηχανολογικές εγκαταστάσεις της παρ. 1α του άρθρου 56 του ν. 4512/2018 (Α’5), καθώς και τα δομικά έργα για τη στήριξη και εγκατάστασή τους, οι οποίες έχουν κατασκευασθεί εντός λατομικού χώρου μέχρι και την ημερομηνία έναρξης ισχύος του παρόντος, . β Πρόταση προσθήκης: Προτείνεται η προσθήκη και στο άρθρο 119, για την ενότητα του δικαίου, της ακόλουθης παραγράφου του άρθρου 121 "Ηλεκτρομηχανολογικές εγκαταστάσεις που εγκαθίστανται και λειτουργούν για την εξυπηρέτηση των αναγκών λατομείων, τμήμα των οποίων βρίσκεται εντός του λατομικού χώρου ή εντός των ορίων λατομικής περιοχής της παρ. 6 του άρθρου 43 και το υπόλοιπο εκτός αυτών, θεωρούνται ως ενιαίο σύνολο και αντιμετωπίζονται από την αρμόδια αρχή σύμφωνα με τις εκάστοτε ισχύουσες διατάξεις για το τμήμα αυτό όπου είναι εγκατεστημένο το μεγαλύτερο ποσοστό της ισχύος τους." Άρθρο 120 Πρόταση τροποποίησης παραγράφου 9 του άρθρου 48 Σχόλιο: Η διατύπωση που αναφέρεται στην τροποποίηση της παραγράφου 9 του άρθρου 48 του ν. 4512/2018 δημιουργεί προβλήματα ερμηνείας. Επίσης διαφωνούμε και ακολουθείται η διαδικασία ανάλογης του καθορισμού λατομικής περιοχής στις περιπτώσεις τροποποίησης της χωροταξικής κατανομής εντός μιας λατομικής περιοχής Προτείνουμε την εξής τροποποίηση: Τροποποίηση: 9. Με διαδικασία ανάλογη εκείνης του καθορισμού της είναι δυνατή η τροποποίηση, επέκταση ή περιορισμός των ορίων ενεργοποιημένης λατομικής περιοχής ή της χωροταξικής κατανομής εντός αυτής, ύστερα από αίτηση που συνοδεύεται από παράβολο τριών χιλιάδων (3.000) ευρώ το οποίο καταβάλλεται υπέρ της οικείας Περιφέρειας, και αναπροσαρμόζεται με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Σε περίπτωση που η επέκταση των ορίων ενεργοποιημένης λατομικής περιοχής δεν υπερβαίνει ποσοστό είκοσι τοις εκατό (20%) επί της συνολικής έκτασής της και δεν υπάρχουν άλλοι όμοροι λατομικοί χώροι προς διάθεση εντός αυτής, αποκλειστικά και μόνον ο μισθωτής του όμορου λατομικού χώρου εντός της αρχικώς ενεργοποιημένης λατομικής περιοχής, δύναται να υποβάλλει αίτηση για τη μίσθωση λατομικού χώρου εντός της επέκτασης με απευθείας σύμβαση, σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 53 του παρόντος. Σε περίπτωση όπου ο μισθωτής ενός λατομικού χώρου εντός Λατομικής περιοχής αιτείται την επέκταση σε όμορο αδιάθετο χώρο εντός της ιδίας Λατομικής περιοχής , η επέκταση του λατομικού χώρου επιτρέπεται έως ποσοστού είκοσι τοις εκατό (20%) επί της συνολικής έκτασής της Λατομικής περιοχής, αποκλειστικά και μόνο από τον μισθωτή του όμορου χώρου με απευθείας σύμβαση, σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 53 του παρόντος ενώ η αίτηση εξετάζεται απευθείας από την ομάδα εργασίας της παρ. 7 του άρθρου 47 του παρόντος. Η διάρκεια της μίσθωσης, καθώς και η έκταση του υπό μίσθωση λατομικού χώρου των προηγούμενων εδαφίων δεν επιτρέπεται να υπερβαίνουν εκείνες του αρχικά μισθωμένου λατομικού χώρου, οι δε όροι μίσθωσης του υπό μίσθωση λατομικού χώρου είναι οι ίδιοι με αυτούς του αρχικά μισθωμένου χώρου και καταρτίζεται νέα σύμβαση μίσθωσης για την νέα ενιαία έκταση. Αίτηση για επέκταση λατομικής περιοχής κατά τα ανωτέρω μπορεί να υποβληθεί από τον ίδιο μισθωτή άπαξ. Άρθρο 122 Στην παράγραφο 14 αναφέρεται: «Πριν από την υποβολή της γνωστοποίησης, ο ενδιαφερόμενος απαιτείται να κατέχει το δικαίωμα εκμετάλλευσης, κατά τα άρθρα 60, 61, 62, 63 και 64 και να έχει εξασφαλίσει: …… γ) άδεια χρήσης αιγιαλού και παραλίας ή ζώνης λιμένα, εφόσον απαιτείται, σύμφωνα με το ν. 2971/2001 (Α’ 285)» Προτείνουμε την τροποποίηση της (γ), ώστε να συμπεριληφθούν και οι περιπτώσεις όπου έχει υποβληθεί αίτηση χωρίς να έχει χορηγηθεί άδεια χρήσης αιγιαλού και παραλίας: Πρόταση τροποποίησης: ..ότι έχει υποβληθεί αίτηση για χορήγηση άδειας χρήσης αιγιαλού και παραλίας ή ζώνης λιμένα, εφόσον απαιτείται, σύμφωνα με το ν. 2971/2011 (Α' 285)