Αρχική ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΑΔΕΙΟΔΟΤΙΚΗΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ ΑΝΑΝΕΩΣIΜΩΝ ΠΗΓΩΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ -Β’ ΦΑΣΗ, AΔΕΙΟΔΟΤΗΣΗ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΑΠΟΘΗΚΕΥΣΗΣ ΗΛΕΚΤΡΙΚΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ, ΠΛΑΙΣΙΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΑΙ ΕΙΔΙΚΟΤΕΡΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣΜΕΡΟΣ Β’ – ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΑΔΕΙΟΔΟΤΙΚΗΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ ΑΝΑΝΕΩΣΙΜΩΝ ΠΗΓΩΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ – Β’ ΦΑΣΗΣχόλιο του χρήστη ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΥ | 9 Μαΐου 2022, 15:30
Σχόλια επί της παρ. 4 του άρθρου 33 Με μεγάλη λύπη βλέπουμε για άλλη μια φορά την εισαγωγή διατάξεων οι οποίες κατ' ουσίαν λειτουργούν αναδρομικά και έχουν ως αποτέλεσμα την ανατροπή έννομων σχέσεων και αποτελεσμάτων θίγοντας τα συμφέροντα απλών πολιτων που προσπαθούν μέσω συλλογικών σχημάτων να συμμετέχουν στην ηλεκτροπαραγωγή απο ΑΠΕ στην νέα εποχή της απολιγνιτοποίησης. Οι πολίτες προέβησαν στην επένδυση σημαντικών χρηματικών ποσών για την εκπόνηση μελετών με σκοπό την κατάθεση αιτήσεων σύνδεσης προς τους Διαχειριστές, αιτήσεων έγκρισης επέμβασης προς τα αρμόδια Δασαρχεία και την έκδοση της απαιτούμενης περιβαλλοντικής αδειοδότησης. Όλες οι ανωτέρω ενέργειες έλαβαν χώρα καθόλα νόμιμα με γνώμονα τόσο το υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο για την εγκατάσταση φωτοβολταϊκών σταθμών σε δημόσιες δασικές εκτάσεις όσο και το χρονοδιάγραμμα που έθετε η από 30/12/2020 Διευκρινιστική εγκύκλιος επί του άρθρου 160 του ν.4759/2020, του άρθρου 135 του ν.4685/2020 και λοιπών θεμάτων (ΥΠΕΝ/ΔΑΠΕΕΚ/125699/4613/30.12.2020) σύμφωνα με την οποία "Ειδικά η έγκριση επέμβασης σε δημόσιες εκτάσεις που διέπονται από τις διατάξεις της δασικής νομοθεσίας δύναται να μην προσκομιστεί κατά το στάδιο της αίτησης για χορήγηση οριστικής προσφοράς αλλά κατά την υπογραφή της Σύμβασης Σύνδεσης.". Κατα την ψήφιση του παρόντος νομοσχεδίου υπάρχουν εξαιρούμενοι σταθμοί που έχουν καταθέσει κοινά αιτήματα για την σύνδεση τους στο Σύστημα ήδη από το 2021 και έχουν ήδη προβεί σε όλες τις απαραίτητες ενέργειας απο το καλοκαίρι του 2021 για την έκδοση των απαραίτητων εγκρίσεων επέμβασης αλλά δεν έχουν λάβει ακόμα απαντήσεις επι αυτών, παρόλο που έχουν προωθηθεί από τα Δασαρχεία στις αρμόδιες Διευθύνσεις Δασών, λόγω της απαράδεκτης σύγχυσης που έχει δημιουργηθεί μεταξύ ΥΠΕΝ, Διευθύνσεων Δασών και Αποκεντρωμένων Διοικήσεων με την μεταφορά των Δασικών Υπηρεσιών από τις Αποκεντρωμένες Διοικήσεις στο ΥΠΕΝ (για ακόμα μια φορά ερμαιο αυτής της σύγχυσης είναι οι πολίτες που βρίσκονται αιχμάλωτοι των διενέξεων μεταξύ αιρετών στο ΥΠΕΝ και διορισμένων στις Αποκεντρωμένες Διοικήσεις αντίπαλων κομματικών χώρων...). Με την εισάγωγή της παρ. 4 του άρθρου 33 δίχως καμία μεταβατικότητα, υπάρχει κατ' ουσίαν αναδρομική ακύρωση όλων των ανωτέρω ενεργειών καθώς, όπως πολύ καλά γνωρίζουμε όλοι μας, η αδειοδότηση των σταθμών ΑΠΕ είναι μια σειριακή διαδικασία αποτελούμενη απο διαδοχικές διοικητικές πράξεις όπου η μη έκδοση μιας εξ αυτών οδηγεί στην παύση της αδειοδότησης. Η μη ύπαρξη μεταβατικής πρόβλεψης στην παρ. 4 του άρθρου 33 αποτελεί λοιπόν βάναυση παραβίαση της αρχής της δικαιολογημένης εμπιστοσύνης των πολιτών απέναντι στην διοίκηση, η οποία αποτελεί θεμέλιο κάθε κράτους δικαίου. Επιπλέον. η ψήφιση της παρ. 4 του άρθρου 33 ως έχει, θα οδηγήσει τόσο τους Διαχειριστές όσο και τις αρμόδιες δασικές υπηρεσίες σε διευκρινιστικά ερωτήματα σχετικά με το εύρος εφαρμογής της διάταξης καθώς ευλόγως θα προκύψει το ερώτημα, κυρίως στους Διαχειριστές, πως θα πρέπει να χειριστούν τις αιτήσεις σύνδεσης των εξαιρούμενων σταθμών που εγκαθίστανται σε δημόσιες δασικές εκτάσεις. Η απορία είναι ακόμα πιο εύλογη για σταθμούς που έχουν λάβει Οριστική Προσφορά Σύνδεσης, έχουν εκδώσει εγυυητικές επιστολές για την δέσμευση του ηλεκτρικού χώρου αλλά αναμένουν τις αποφάσεις έγκρισης επέμβασης. Για όλους τους παραπάνω λόγους, προτείνουμε την εισαγωγή μεταβατικής διάταξης στην παρ. 4 του άρθρου 33, με την οποία θα εξαιρούνται από την απαγόρευση οι σταθμοί που έχουν καταθέσει κατά την δημοσίευση του νόμου αίτηση σύνδεσης στο Δίκτυο ή στο Σύστημα.