Αρχική ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΑΔΕΙΟΔΟΤΙΚΗΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ ΑΝΑΝΕΩΣIΜΩΝ ΠΗΓΩΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ -Β’ ΦΑΣΗ, AΔΕΙΟΔΟΤΗΣΗ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΑΠΟΘΗΚΕΥΣΗΣ ΗΛΕΚΤΡΙΚΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ, ΠΛΑΙΣΙΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΑΙ ΕΙΔΙΚΟΤΕΡΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣΜΕΡΟΣ Β’ – ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΑΔΕΙΟΔΟΤΙΚΗΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ ΑΝΑΝΕΩΣΙΜΩΝ ΠΗΓΩΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ – Β’ ΦΑΣΗΣχόλιο του χρήστη ΜΟΣΧΟΣ | 9 Μαΐου 2022, 22:42
Καλησπέρα σας, σχόλια επί της παρ. 4 του άρθρου 33 Δυστυχώς για ακόμη μια φορά, παρακολουθούμε την εισαγωγή διατάξεων οι οποίες κατ' ουσίαν λειτουργούν αναδρομικά και έχουν ως αποτέλεσμα την ανατροπή έννομων σχέσεων και αποτελεσμάτων θίγοντας τα συμφέροντα απλών πολιτών που προσπαθούν μέσω συλλογικών σχημάτων να συμμετέχουν στην ηλεκτροπαραγωγή από ΑΠΕ στην νέα εποχή της απολιγνιτοποίησης. Οι πολίτες προέβησαν στην επένδυση σημαντικών χρηματικών ποσών για την εκπόνηση μελετών με σκοπό την κατάθεση αιτήσεων σύνδεσης προς τους Διαχειριστές, αιτήσεων έγκρισης επέμβασης προς τα αρμόδια Δασαρχεία και την έκδοση της απαιτούμενης περιβαλλοντικής αδειοδότησης. Όλες οι ανωτέρω ενέργειες πραγματοποιήθηκαν σύμφωνα με το υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο για την εγκατάσταση φωτοβολταϊκών σταθμών σε δημόσιες δασικές εκτάσεις όσο και το χρονοδιάγραμμα που έθετε η από 30/12/2020 Διευκρινιστική εγκύκλιος επί του άρθρου 160 του ν.4759/2020, του άρθρου 135 του ν.4685/2020 και λοιπών θεμάτων (ΥΠΕΝ/ΔΑΠΕΕΚ/125699/4613/30.12.2020) σύμφωνα με την οποία "Ειδικά η έγκριση επέμβασης σε δημόσιες εκτάσεις που διέπονται από τις διατάξεις της δασικής νομοθεσίας δύναται να μην προσκομιστεί κατά το στάδιο της αίτησης για χορήγηση οριστικής προσφοράς αλλά κατά την υπογραφή της Σύμβασης Σύνδεσης.". Κατά την ψήφιση του παρόντος νομοσχεδίου υπάρχουν εξαιρούμενοι σταθμοί που έχουν καταθέσει κοινά αιτήματα για την σύνδεση τους στο Σύστημα ήδη από το 2021 και έχουν προβεί σε όλες τις απαραίτητες ενέργειας από για την έκδοση των απαραίτητων εγκρίσεων επέμβασης αλλά δεν έχουν λάβει ακόμα απαντήσεις επ' αυτών, παρόλο που έχουν προωθηθεί από τα Δασαρχεία στις αρμόδιες Διευθύνσεις Δασών. Λόγω της απαράδεκτης σύγχυσης που έχει δημιουργηθεί μεταξύ ΥΠΕΝ, Διευθύνσεων Δασών και Αποκεντρωμένων Διοικήσεων με την μεταφορά των Δασικών Υπηρεσιών από τις Αποκεντρωμένες Διοικήσεις στο ΥΠΕΝ (για ακόμα μια φορά παρασυρόμενοι αυτής της σύγχυσης είναι οι πολίτες που βρίσκονται αιχμάλωτοι των διενέξεων μεταξύ αιρετών στο ΥΠΕΝ και διορισμένων στις Αποκεντρωμένες Διοικήσεις προηγούμενων κυβερνήσεων). Με την εισαγωγή της παρ. 4 του άρθρου 33 δίχως καμία μεταβατικότητα, υπάρχει κατ' ουσίαν αναδρομική ακύρωση όλων των ανωτέρω ενεργειών καθώς, όπως πολύ καλά γνωρίζουμε όλοι μας, η αδειοδότηση των σταθμών ΑΠΕ είναι μια σειριακή διαδικασία αποτελούμενη από διαδοχικές διοικητικές πράξεις όπου η μη έκδοση μιας εξ αυτών οδηγεί στην παύση της αδειοδότησης. Η μη ύπαρξη μεταβατικής πρόβλεψης στην παρ. 4 του άρθρου 33 αποτελεί λοιπόν κατάφορη παραβίαση της αρχής της δικαιολογημένης εμπιστοσύνης των πολιτών απέναντι στην διοίκηση, η οποία αποτελεί θεμέλιο κάθε κράτους δικαίου. Επίσης, η ψήφιση της παρ. 4 του άρθρου 33 ως έχει, θα οδηγήσει τόσο τους Διαχειριστές όσο και τις αρμόδιες δασικές υπηρεσίες σε διευκρινιστικά ερωτήματα σχετικά με το εύρος εφαρμογής της διάταξης καθώς ευλόγως θα προκύψει το ερώτημα, κυρίως στους Διαχειριστές, πως θα πρέπει να χειριστούν τις αιτήσεις σύνδεσης των εξαιρούμενων σταθμών που εγκαθίστανται σε δημόσιες δασικές εκτάσεις. Για όλους τους παραπάνω λόγους, προτείνω την εισαγωγή μεταβατικής διάταξης στην παρ. 4 του άρθρου 33, με την οποία θα εξαιρούνται από την απαγόρευση οι σταθμοί που έχουν καταθέσει κατά την δημοσίευση του νόμου αίτηση σύνδεσης στο Δίκτυο ή στο Σύστημα καθώς όταν κατέθεσαν την αίτησή τους, δεν ήταν σε ισχύ το συγκεκριμένο άρθρο.