Αρχική ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΑΔΕΙΟΔΟΤΙΚΗΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ ΑΝΑΝΕΩΣIΜΩΝ ΠΗΓΩΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ -Β’ ΦΑΣΗ, AΔΕΙΟΔΟΤΗΣΗ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΑΠΟΘΗΚΕΥΣΗΣ ΗΛΕΚΤΡΙΚΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ, ΠΛΑΙΣΙΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΑΙ ΕΙΔΙΚΟΤΕΡΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣΜΕΡΟΣ Δ’ – Πλαίσιο ανάπτυξης πιλοτικών θαλάσσιων πλωτών φωτοβολταϊκών σταθμώνΣχόλιο του χρήστη Zepos and Yannopoulos | 10 Μαΐου 2022, 15:04
ΜΕΡΟΣ Δ’ Άρθρο 90, παρ. 6: -Προτείνουμε να προστεθεί η διάρκεια της βεβαίωσης που θα χορηγεί το ΚΕ.ΧΥ.ΧΩ.ΘΑ. Άρθρο 90, παρ. 7: -Η χωροθέτηση Π.Θ.Π.Φ.Σ. εντός Ζωνών Προστασίας και Διαχείρισης του Ν. 1650/1986 χωρίς να απαιτούνται περιβαλλοντική αδειοδότηση και λήψη πρότυπων περιβαλλοντικών δεσμεύσεων, εφόσον δεν παραβλάπτεται η ακεραιότητα της προστατευόμενης περιοχής είναι προβληματική για τους εξής λόγους: 1. Η διάταξη προσκρούει στις επιταγές του Συντάγματος για την προστασία του περιβάλλοντος (άρθρο 24), καθώς και στις υποχρεώσεις που απορρέουν από τις Οδηγίες 92/43/ΕΟΚ και 2009/147/ΕΚ για, μεταξύ άλλων, τον καθορισμό ζωνών προστασίας. 2. Η κατασκευή Π.Θ.Π.Φ.Σ. εντός τέτοιων ζωνών δύνανται να επιφέρει αλλοιώσεις στο προστατευόμενο φυσικό περιβάλλον, ρύπανση και κινδύνους για τη θαλάσσια ζωή και τα ενδιαιτήματα. 3. Πέραν της Ειδικής Οικολογικής Αξιολόγησης, θα πρέπει να ορίζεται ότι θα ακολουθεί δημόσια διαβούλευση κατά τη διαδικασία που ισχύει για τη χωροθέτηση σταθμών ΑΠΕ σε τέτοιες περιοχές, προκειμένου να διασφαλίζεται η συμμετοχή στη διαδικασία όλων των παραγόντων, συμπεριλαμβανομένων και των τοπικών κοινοτήτων που επηρεάζονται. Τα παραπάνω ενισχύονται ενόψει της μακράς διάρκειας της εγκατάστασης των σταθμών, καθώς προβλέπεται στο άρθρο 91, παρ. 3 ότι η διάρκεια της σύμβασης σύνδεσης θα είναι 20 έτη, καθώς και στο άρθρο 94 παρ. 1, η παραχώρηση της χρήσης των θαλασσίων και χερσαίων εκτάσεων θα έχει διάρκεια 22 ετών. Ως εκ τούτου, θα πρέπει να εξετάζονται οι μακροπρόθεσμες επιπτώσεις στο περιβάλλον από την εγκατάσταση τέτοιων σταθμών. Περαιτέρων, ο χαρακτηρισμός των σταθμών ως "πιλοτικών" δεν συνάδει με την 20ετή διάρκεια λειτουργίας τους. Άρθρο 90, παρ. 8: -Προτείνουμε να αναφέρεται στη διάταξη ότι η βεβαίωση θα ακυρώνεται εφόσον δεν έχουν προσκομιστεί όλα τα απαραίτητα έγγραφα και πληροφορίες στον αρμόδιο διαχειριστή. Διαφορετικά δεν υπάρχει ασφάλεια του αιτούντα σε περίπτωση που καθυστερήσει η χορήγηση της οριστικής προσφοράς σύνδεσης πέραν του ενός έτους. Επιπλέον, προτείνουμε να διατυπώνεται ρητά ότι η νέα βεβαίωση για άλλον Π.Θ.Π.Φ.Σ. θα εκδίδεται κατά χρονική προτεραιότητα των αιτήσεων για λόγους ασφάλειας των αιτούντων. Άρθρο 91, παρ. 2, περ. β: - Λόγω της επέμβασης στο θαλάσσιο περιβάλλον, σε αιγιαλούς και, ενδεχομένως, σε δασικές εκτάσεις, θα πρέπει να εξεταστεί κατά πόσο η διάταξη συνάδει με τη συνταγματική επιταγή για την προστασία του περιβάλλοντος (άρθρο 24). Άρθρο 91, παρ. 2, περ. γ: -Η χορήγηση προτεραιότητας σε Π.Θ.Π.Φ.Σ. αναδρομικά και κατά παρέκκλιση του ειδικού πλαισίου προτεραιότητας του άρθρου 8α του Ν. 3468/2006, ακόμα και σε περιοχές που έχουν χαρακτηριστεί ως κορεσμένα δίκτυα, θίγει δικαιώματα άλλων σταθμών Α.Π.Ε. αναδρομικά. Η διάταξη δημιουργεί προβληματισμό καθώς την ανασφάλεια δικαίου για τους συμμετέχοντες στην αγορά. Άρθρο 93, παρ. 2: -Προτείνεται να δοθεί μεγαλύτερο χρονικό περιθώριο για την υποβολή αίτησης ενιαίας άδειας εγκατάστασης και λειτουργίας. Άρθρο 93, παρ. 7: -Προτείνεται να μεταφερθεί η υποχρέωση τεκμηρίωσης για τη νόμιμη χρήση της χερσαίας γης σε προγενέστερο στάδιο, προκειμένου να εξασφαλιστεί η ομαλή εξέλιξη του έργου (π.χ. κατά το στάδιο της αίτησης για την Ενιαία Άδεια Εγκατάστασης και Λειτουργίας) εάν αυτά πρόκειται να εγκατασταθούν σε ιδιωτική έκταση. Άρθρο 93: -Παρατηρούμε ότι λείπουν προβλέψεις για κυρώσεις σε περίπτωση παραβίασης των υποχρεώσεων των κατόχων Π.Θ.Π.Φ.Σ. (π.χ. ανάκληση της Ενιαίας Άδειας Εγκατάστασης και Λειτουργίας). Άρθρο 94, παρ. 8: -Το αντίτιμο της παραχώρησης είναι ιδιαίτερα χαμηλό, ιδίως αν συγκριθεί με το μέγεθος της παρέμβασης ή των επιπτώσεων στο θαλάσσιο περιβάλλον. Ενδεχομένως να ήταν χρήσιμο να προβλέπεται ότι οι κάτοχοι των σταθμών θα εισφέρουν στις τοπικές κοινότητες ένα ποσοστό υπολογιζόμενο επί των κερδών από την πώληση της ηλεκτρικής ενέργειας, κατ' αναλογία των διατάξεων που ισχύουν για τους υπόλοιπους σταθμούς ΑΠΕ (π.χ. 3%) Άρθρο 95: -Παρατηρούμε ότι λείπουν προβλέψεις για κυρώσεις σε περίπτωση παραβίασης των υποχρεώσεων των κατόχων Π.Θ.Π.Φ.Σ. (π.χ. ανάκληση της Ενιαίας Άδειας Εγκατάστασης και Λειτουργίας, λύση της Σύμβασης Λειτουργικής Ενίσχυσης) Άρθρο 95, παρ. 3: -Προτείνεται να προβλέπεται ότι η τοποθέτηση αγκυροβολίων θα γίνεται και εφόσον συντρέχουν λόγοι ασφάλειας πλοών.