Αρχική ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΑΔΕΙΟΔΟΤΙΚΗΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ ΑΝΑΝΕΩΣIΜΩΝ ΠΗΓΩΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ -Β’ ΦΑΣΗ, AΔΕΙΟΔΟΤΗΣΗ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΑΠΟΘΗΚΕΥΣΗΣ ΗΛΕΚΤΡΙΚΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ, ΠΛΑΙΣΙΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΑΙ ΕΙΔΙΚΟΤΕΡΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣΜΕΡΟΣ ΣΤ’ – ΕΙΔΙΚΟΤΕΡΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣΣχόλιο του χρήστη Γεώργιος - Δημήτριος Καρράς, Κών/νος Κουγιουρούκης | 10 Μαΐου 2022, 16:03
Άρθρο 118. ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ - ΠΡΟΣΘΗΚΗ Στο υπό τον τίτλο «Υποχρέωση κατάθεσης εγγυητικής επιστολής από εκμεταλλευτές λατομείων αδρανών υλικών εντός καθορισμένων λατομικών περιοχών και από εκμεταλλευτές μεταλλείων - Τροποποίηση παρ. 22 άρθρου 68 του ν. 4512/2018» άρθρο 118 του Σχεδίου Νόμου του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας «ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΑΔΕΙΟΔΟΤΙΚΗΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ ΑΝΑΝΕΩΣΙΜΩΝ ΠΗΓΩΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ - Β’ ΦΑΣΗ, ΑΔΕΙΟΔΟΤΗΣΗ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΑΠΟΘΗΚΕΥΣΗ ΗΛΕΚΤΡΙΚΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ, ΠΛΑΙΣΙΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΘΑΛΑΣΣΙΩΝ ΠΛΩΤΏΝ ΦΩΤΟΒΟΛΤΑΪΚΩΝ ΣΤΑΘΜΩΝ ΚΑΙ ΕΙΔΙΚΟΤΕΡΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ». ----------- ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ Μέχρι την 17η Ιανουαρίου 2018, ημερομηνία κατά την οποία τέθηκε σε ισχύ ο ν. 4512/2018 (ΦΕΚ 5 Α΄/17.01.2018), σύμφωνα με το τότε ισχύον νομοθετικό πλαίσιο, οι εκμεταλλευτές των λατομείων αδρανών υλικών που λειτουργούσαν εντός καθορισμένων Λατομικών Περιοχών, δεν είχαν υποχρέωση να καταθέσουν Εγγυητική επιστολή για την αποκατάσταση του περιβάλλοντος. Η απαλλαγή των λατομείων αυτών, της εν λόγω υποχρεώσεως, γνωστοποιούνταν στους ενδιαφερομένους, αφού στην Απόφαση Διακήρυξης της πλειοδοτικής δημοπρασίας για την εκμίσθωση λατομείων αδρανών εντός καθορισμένης Λατομικής Περιοχής, καθώς και στην Απόφαση Έγκρισης του αποτελέσματος της Δημοπρασίας, μεταξύ των στοιχείων των οποίων καλούνταν ο πλειοδότης να υποβάλλει αρμοδίως, προκειμένου να υπογραφεί Σύμβαση μίσθωσης μεταξύ του ιδιοκτήτη (Δημοσίου ή Δήμου) και του πλειοδότη, δεν συμπεριλαμβάνονταν και η «κατάθεση Εγγυητικής Επιστολή για την αποκατάσταση του περιβάλλοντος». Η απαλλαγή των λατομείων αυτών της εν λόγω υποχρεώσεως, λαμβάνονταν πολύ σοβαρά υπόψη από όλους τους ενδιαφερομένους που συμμετείχαν στην πλειοδοτική δημοπρασία για την εκμίσθωση αυτών των λατομείων, και ήταν ένας από τους βασικούς αλλά και ρυθμιστικούς παράγοντες που καθόριζε το ύψος του προσφερόμενου «ελαχίστου ετησίου συνολικού μισθώματος (παγίου & αναλογικού)». Το γεγονός ότι δεν υπήρχε «Όρος της Δημοπρασίας» που να τους υποχρεώνει να καταθέσουν σχετική Εγγυητική Επιστολή για την αποκατάσταση του περιβάλλοντος, είχε σαν αποτέλεσμα όλοι οι συμμετέχοντες στην δημοπρασία -και ειδικότερα ο πλειοδότης αυτής- να προσφέρουν πολύ μεγαλύτερο «ελάχιστο ετήσιο συνολικό μίσθωμα», δηλαδή πολύ μεγαλύτερο πάγιο & αναλογικό, από αυτό που θα πρόσφεραν εάν ήταν υποχρεωμένοι να καταθέσουν την εν λόγω Εγγυητική Επιστολή. Κατά συνέπεια ο πλειοδότης της δημοπρασίας και στη συνέχεια εκμεταλλευτής του λατομείου, λόγω ακριβώς του αυξημένου παγίου και του αυξημένου «ποσοστού του αναλογικού», είχε σαν αποτέλεσμα να καταβάλλει κάθε έτος πολύ μεγαλύτερο μίσθωμα αυτού που θα κατέβαλε σε αντίθετη περίπτωση. Σύμφωνα με το ισχύον πλέον νομοθετικό πλαίσιο, η υποχρέωση κατάθεσης Εγγυητικής Επιστολής για την αποκατάσταση του περιβάλλοντος ισχύει για τα λατομεία όλων των κατηγοριών και κατά συνέπεια και για τα λατομεία αδρανών υλικών, που λειτουργούν εντός καθορισμένων Λατομικών Περιοχών και πριν από την ισχύ του νόμου 4512/2018 (ΦΕΚ 5 Α΄/17.01.2018). Αυτό, σε συνδυασμό με το γεγονός ότι, για τα λατομεία αδρανών υλικών εντός καθορισμένων Λατομικών Περιοχών που δημοπρατήθηκαν ή/και δημοπρατούνται μετά την 17η Ιανουαρίου 2018, η υποχρέωση υποβολής Εγγυητικής Επιστολής για την αποκατάσταση του περιβάλλοντος είναι πλέον "Όρος" της δημοπρασίας, ο οποίος συνεκτιμάται στον καθορισμό του ύψους του προσφερόμενου «ελαχίστου ετησίου συνολικού μισθώματος (παγίου & αναλογικού)», και για τον λόγο αυτό προσαρμόζεται προς τα κάτω. Για τα υφιστάμενα λατομεία αδρανών υλικών, τα οποία λειτουργούν ήδη για χρονικό διάστημα μεγαλύτερο των δέκα ετών, και σε περιπτώσεις και πέραν της τριακονταετίας, η υποχρέωση κατάθεσης εγγυητικής επιστολής είναι αιφνιδιαστική και το προβλεπόμενο ποσόν της εγγυητικής επιστολής που απαιτείται για την πρώτη κατάθεση είναι μεγάλο και σε περιπτώσεις αδύνατον να καλυφθεί, είναι δυσβάσταχτη οικονομική επιβάρυνση, δεσμεύοντας υπέρογκα χρηματικά ποσά, τα οποία είναι απολύτως αναγκαία για την επιβίωση ή την ανάπτυξη των λατομικών επιχειρήσεων και τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας, ιδιαιτέρως στις δύσκολες οικονομικές συγκυρίες που αντιμετωπίζει η χώρα. Με την προτεινόμενη ρύθμιση, που προστίθενται ως εδάφιο στο τέλος του άρθρου 118 του σχεδίου νόμου, θεσπίζεται, για τα υφιστάμενα πριν την έκδοση του ν. 4512/2018 λατομεία αδρανών υλικών που λειτουργούν εντός καθορισμένων λατομικών περιοχών, η δυνατότητα ώστε το προβλεπόμενο ποσόν της εγγυητικής επιστολής που απαιτείται για την πρώτη κατάθεση μόνο, να καταβάλλεται σε δέκα (10) ισόποσες ετήσιες δόσεις, αρχής γενομένης την 31η.12.2022., ώστε να μπορέσουν τα λατομεία αυτά να ανταπεξέλθουν τις εν λόγω απαιτήσεις. Το ποσό προσαύξησης της εγγυητικής επιστολής που απαιτείται για την κάθε επόμενη πενταετία, καταβάλλεται εφάπαξ. ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ Άρθρο 118 Υποχρέωση κατάθεσης εγγυητικής επιστολής από εκμεταλλευτές λατομείων αδρανών υλικών εντός καθορισμένων λατομικών περιοχών και από εκμεταλλευτές μεταλλείων - Τροποποίηση παρ. 22 άρθρου 68 του ν. 4512/2018 Η παρ. 22 του άρθρου 68 του ν. 4512/2018 (Α’ 5) περί κατάθεσης εγγυητικής επιστολής αντικαθίσταται και η παρ. 22 διαμορφώνεται ως εξής: «22. Οι εκμεταλλευτές όλων των κατηγοριών λατομικών ορυκτών, καθώς και οι εκμεταλλευτές μεταλλείων υποχρεούνται να καταθέσουν στην αρμόδια υπηρεσία της οικείας Αποκεντρωμένης Διοίκησης ή στην αρμόδια υπηρεσία του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας αντίστοιχα, εγγυητική επιστολή, σύμφωνα την παρ. 2 του άρθρου 55 του παρόντος και την υπό στοιχεία ΔΑΠ/A/Φ.4.2/οικ.176641/2214/28.06.2018 (Β’2909) απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, έως την 31η.12.2022. Σε περίπτωση που έχει ήδη κατατεθεί εγγυητική επιστολή, αναπροσαρμόζεται σύμφωνα με την υπό στοιχεία ΔΑΠ/A/Φ.4.2/οικ.176641/2214/28.06.2018 απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, εντός της προθεσμίας του προηγούμενου εδαφίου. Οι μεταλλευτικοί χώροι που εμπίπτουν στην περ. β) της παρ. 7 του άρθρου 55 του ν. 4223/2013 (Α΄ 287) απαλλάσσονται μέχρι την ημερομηνία εγκατάστασης πλειοδότη από την υποχρέωσης κατάθεσης της εγγυητικής επιστολής της παρ. 2 του άρθρου 55 του παρόντος. Για τα υφιστάμενα πριν την έκδοση του ν. 4512/2018 λατομεία αδρανών υλικών, που λειτουργούν εντός καθορισμένων λατομικών περιοχών, το προβλεπόμενο ποσόν της εγγυητικής επιστολής που απαιτείται για την πρώτη κατάθεση μόνο, θα καταβάλλεται σε δέκα (10) ισόποσες ετήσιες δόσεις αρχής γενομένης την 31η.12.2022. Το ποσό προσαύξησης της εγγυητικής επιστολής που απαιτείται για την κάθε επόμενη πενταετία, καταβάλλεται εφάπαξ.».