Αρχική ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΑΔΕΙΟΔΟΤΙΚΗΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ ΑΝΑΝΕΩΣIΜΩΝ ΠΗΓΩΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ -Β’ ΦΑΣΗ, AΔΕΙΟΔΟΤΗΣΗ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΑΠΟΘΗΚΕΥΣΗΣ ΗΛΕΚΤΡΙΚΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ, ΠΛΑΙΣΙΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΑΙ ΕΙΔΙΚΟΤΕΡΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣΜΕΡΟΣ Β’ – ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΑΔΕΙΟΔΟΤΙΚΗΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ ΑΝΑΝΕΩΣΙΜΩΝ ΠΗΓΩΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ – Β’ ΦΑΣΗΣχόλιο του χρήστη EDF Renewables Hellas | 10 Μαΐου 2022, 18:31
Προτάσεις – Σχόλια Γενικό Σχόλιο Το υπό Δημόσια Διαβούλευση σχέδιο νόμου (σ/ν) κινείται στη σωστή κατεύθυνση σε σχέση με την επιτάχυνση της αδειοδοτικής διαδικασίας, περιλαμβάνοντας θετικές διατάξεις αναφορικά με τις διαδικασίες έκδοσης και τροποποίησης των αδειών εγκατάστασης και λειτουργίας καθώς και των συμβάσεων σύνδεσης. Εντούτοις και δεδομένου ότι στο σύνολο του παρόντος σ/ν προκειμένου να επιτευχθεί η σύντμηση του αδειοδοτικού χρόνου τίθενται συγκεκριμένα χρονικά ορόσημα που αφορούν στη Διοίκηση (Διαχειριστές ή/και φορείς αδειοδότησης), θα πρέπει να οριστούν σαφώς οι συνέπειες προς τους ως άνω φορείς σε περίπτωση μη τήρησης των εν λόγω προθεσμιών, κατ’ αντιστοιχία με τις προβλέψεις που αφορούν στους διοικούμενους. Σε κάθε περίπτωση είναι απαραίτητο οι ως άνω προθεσμίες για την έκδοση μιας άδειας ή μιας έγκρισης να οριστούν ως αποκλειστικές για τη Διοίκηση. Ειδικά, δε, για τη διαδικασία έκδοσης Οριστικής Προσφοράς Σύνδεσης, η οποία συνοδεύεται από την υποχρέωση του επενδυτή να προσκομίσει κατά την υποβολή του αιτήματος εγγυητική επιστολή, είναι κρίσιμο να υπάρξουν οι κατάλληλες διατάξεις που θα υποχρεώσουν τους Διαχειριστές να τηρήσουν το χρονικό περιθώριο των δύο μηνών, ειδάλλως ο ρυθμιστικός και διαχειριστικός κίνδυνος στον οποίο υποβάλλεται ο διοικούμενος θα οδηγήσει, αναπόφευκτα, σε μείωση του επενδυτικού ενδιαφέροντος. Εν κατακλείδι, θα πρέπει να οριστούν με σαφήνεια όλα τα χρονικά ορόσημα και περιθώρια για την έκδοση, χορήγηση, σύναψη και τροποποίηση τόσο της ΟΠΣ όσο και της Σύμβασης Σύνδεσης. Ενδεικτικά, για την εκ νέου χορήγηση ΟΠΣ ή/και την τροποποίηση Σύμβασης Σύνδεσης δεν τίθενται σαφή δεσμευτικά χρονικά όρια για την απόκριση των Διαχειριστών. Άρθρο 10 – Λειτουργικοί περιορισμοί στην έγχυση ηλεκτρικής ενέργειας και ισχύος σταθμών ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ Είναι κατανοητό ότι με το εν λόγω άρθρο επιχειρείται να αντιμετωπιστούν οι πεπερασμένες δυνατότητες του Συστήματος Μεταφοράς και του Δικτύου Διανομής παρέχοντας τη δυνατότητα στους αρμόδιους Διαχειριστές να χορηγούν Οριστικές Προσφορές Σύνδεσης και να συνάπτουν Συμβάσεις Σύνδεσης με ειδικό όρο περιορισμένης έγχυσης ενέργειας και ισχύος των σταθμών ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ. Παρόλα αυτά, για λόγους διασφάλισης σταθερού επενδυτικού κλίματος ώστε τα έργα να καθίστανται χρηματοδοτήσιμα είναι απαραίτητο: • Να διευκρινιστεί ότι οι απορρίψεις ενέργειας έως πέντε τοις εκατό (5%) της ετήσιας δυνατότητας παραγωγής ενέργειας θα αφορούν των κάθε σταθμό ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ της περιοχής που θα λαμβάνει νέα ΟΠΣ. • Το ποσοστό απορρίψεων που θα έχει καθοριστεί στην ΟΠΣ δεν θα δύναται να μεταβληθεί σε μεταγενέστερο χρόνο παρά μόνο με τη σύμφωνη γνώμη του επενδυτή. Ενδεχομένως, η εν λόγω διάταξη να ήταν προτιμότερο να νομοθετηθεί όταν θα είναι τεχνικά ώριμοι τόσο η ΡΑΕ όσο και ο ΑΔΜΗΕ να καθορίσουν την μεθοδολογία επιβολής λειτουργικών περιορισμών. Άρθρο 12 – Ειδικά θέματα Ιδιωτικών Δικτύων Μέσης Τάσης Σύμφωνα με την προτεινόμενη παράγραφο 11 «Τα δίκτυα Μ.Τ. του παρόντος κατασκευάζονται κατά κανόνα υπόγεια. Η όδευσή τους εναερίως επιτρέπεται μόνο ως εξαιρετικό μέτρο, … με μέγιστο μήκος εναέριας όδευσης τα διακόσια μέτρα (200) μήκους ανά χίλια (1000) μέτρα δικτύου». Προτείνεται αφενός ο επιμερισμός (ποσοστό) μεταξύ εναέριας και υπόγειας όδευσης να πραγματοποιείται επί της βάσης του συνολικού μήκους του δικτύου, αφετέρου το εν λόγω ποσοστό να είναι μεγαλύτερο από 20%. Άρθρο 14 – Κοινό αίτημα περί χορήγησης ΟΠΣ Σύμφωνα με τις παραγράφους 1 και 2 του ως άνω άρθρου 14, είναι δυνατή η υποβολή κοινού αιτήματος περί χορήγησης ΟΠΣ στον Διαχειριστή του Συστήματος, το οποίο αφορά σε περισσότερους σταθμούς με Βεβαίωση ή και με Βεβαίωση Ειδικών Έργων ή Εξαιρούμενους Σταθμούς όταν πληρούνται μια σειρά προϋποθέσεων. Λαμβάνοντας υπόψη την παρατήρηση 5 του Παραρτήματος Χ της ΥΑ Κατάταξης των έργων [υπ΄ αριθμ. ΥΠΕΝ/ΔΙΠΑ/17185/1069 (ΦΕΚ Β’ 841/24.2.2022)] και κατ΄ εφαρμογή αυτής προτείνεται στις ώς άνω προϋποθέσεις της παρ. 2 να συμπεριληφθεί ως απαιτούμενο δικαιολογητικό η κατάθεση της Περιβαλλοντικής άδειας (ΠΠΔ ή ΑΕΠΟ) βάσει της συνολικής ισχύος των ομαδοποιημένων έργων.+ Άρθρο 33 – Σταθμοί που εξαιρούνται από Βεβαίωση ή Βεβαίωση Ειδικών Έργων Σύμφωνα με την παρ. 6 του ως άνω προτεινόμενου άρθρου «Οι Εξαιρούμενοι Σταθμοί, προκειμένου να συνάψουν Σύμβαση Λειτουργικής Ενίσχυσης ή προκειμένου ο ΔΑΠΕΕΠ να εκδώσει Βεβαίωση απευθείας συμμετοχής στην Αγορά, αναρτούν τα πολύγωνα των σταθμών τους στη γεωπληροφοριακή πλατφόρμα του Φορέα Αδειοδότησης…». Προτείνεται η εν λόγω υποχρέωση ανάρτησης των πολυγώνων να πραγματοποιείται σε προγενέστερο στάδιο και συγκεκριμένα κατά την υποβολή του αιτήματος για ΟΠΣ, ώστε να αποφευχθεί το φαινόμενο επικάλυψης με πολύγωνα μη εξαιρούμενων σταθμών.