• Σχόλιο του χρήστη 'ΕΛΕΤΑΕΝ' | 10 Μαΐου 2022, 18:56

    Προς: 1. Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας 2. Γενική Γραμματέα Ενέργειας & Ορυκτών Πρώτων Υλών ΑΠ. ΕΛΕΤΑΕΝ: 2022/285 Αθήνα, 10 Μαΐου 2022 Θέμα: Σχέδιο νόμου για τη Β’ φάση της αδειοδοτικής διαδικασίας Α.Π.Ε. Αξιότιμε Κύριε Υπουργέ, Αξιότιμη Κυρία Γενική, Με την παρούσα επιστολή καταθέτουμε τα σχόλια, τις παρατηρήσεις και τις προτάσεις μας στο πλαίσιο της δημόσιας διαβούλευσης για το εν θέματι σχέδιο νόμου. Το σχέδιο νόμου κινείται στη σωστή κατεύθυνση με γνώμονα την επιτάχυνση της διείσδυσης των Α.Π.Ε. στο ενεργειακό μίγμα της χώρας και την επίτευξη των φιλόδοξων στόχων για το 2030. Περιέχει θετικές διατάξεις για τις διαδικασίες έκδοσης και τροποποίησης των αδειών εγκατάστασης και λειτουργίας, σύνδεσης στο δίκτυο και επέμβασης κατά τη δασική νομοθεσία. Αναγνωρίζουμε και εκφράζουμε την ευαρέσκειά μας για τη δέσμευση και τον κόπο υμών, των συνεργατών σας και των υπηρεσιακών παραγόντων του ΥΠΕΝ για την προετοιμασία του εκτενούς κειμένου που τέθηκε σε διαβούλευση. Υπογραμμίζουμε ότι πρέπει να υπάρξουν ακόμα πιο θαρραλέα βήματα και πρόσθετες ριζικές παρεμβάσεις σε τομείς που δεν καλύπτει το υπό διαβούλευση σχέδιο. Το πιο επιτακτικό παράδειγμα είναι η ανάγκη για απλοποίηση και ορθή εφαρμογή της διαδικασίας τροποποίησης των υφιστάμενων Αποφάσεων Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων (ΑΕΠΟ), η οποία έχει πλέον φθάσει να προϋποθέτει την επανάληψη εξ αρχής του συνόλου της αρχικής περιβαλλοντικής αδειοδότησης (ακόμα και για την περίπτωση μείωσης του πλήθους των εγκεκριμένων ανεμογεννητριών και αντικατάστασής τους με λιγότερες, με μεγαλύτερα γεωμετρικά χαρακτηριστικά, εντός του αδειοδοτημένου πολυγώνου). Σε σχέση με το υπό διαβούλευση σχέδιο, σας υποβάλουμε με μορφή συγκεκριμένων λεκτικών αλλαγών και σχολίων επί του κειμένου τις αναλυτικές παρατηρήσεις μας για τα Μέρη Α και Β και το άρθρο 102. Στην παρούσα συνοδευτική επιστολή, επιλέγουμε να αναφερθούμε σε ορισμένες από αυτές που έχουν στρατηγικό χαρακτήρα ή είναι γενικά ιδιαίτερης σημασίας λόγω των πιθανών συνεπειών τους: 1. Με σκοπό την βέλτιστη επίτευξη των στόχων του ΕΣΕΚ, απαιτείται κατηγοριοποίηση των εκκρεμών αιτημάτων για χορήγηση Οριστικής Προσφοράς Σύνδεσης ανά τεχνολογία και είδος και παράλληλα εξέταση των αιτημάτων κάθε κατηγορίας. Για αυτό έχουμε εισάγει κατάλληλη διατύπωση στο άρθρο 5 ώστε οι Διαχειριστές να χορηγούν νέες Οριστικές Προσφορές Σύνδεσης λαμβάνοντας υπόψη την τεχνολογία ανανεώσιμης ενέργειας του κάθε σταθμού, με σκοπό οι χορηγούμενες και οι εν ισχύ Οριστικές Προσφορές Σύνδεσης ανά τεχνολογία να συνάδουν με το μίγμα τεχνολογιών που προβλέπει για το 2030 το ΕΣΕΚ. 2. Το άρθρο 10 εισάγει τη δυνατότητα επιβολής λειτουργικών περιορισμών στην έγχυση ηλεκτρικής ενέργειας και ισχύος μέχρι ενός ορίου χωρίς αποζημίωση. 2.1. Είναι εξαιρετικά σημαντικό για λόγους επενδυτικής ασφάλειας, τέτοιοι περιορισμοί να έχουν ήδη καθορισθεί με την Οριστική Προσφορά Σύνδεσης που θα έχει αποδεχθεί ο παραγωγός και σε αντίθετη περίπτωση, να μην μπορούν να επιβληθούν μονομερώς στην σύμβαση σύνδεσης η οποία υπογράφεται σε πολύ ώριμο στάδιο, όταν επί της ουσίας ο παραγωγός έχει οριστικοποιήσει το επιχειρηματικό σχέδιο και την χρηματοδότησή του. 2.2. Περαιτέρω οι προϋποθέσεις για τη θέση τέτοιων περιορισμών πρέπει να εμπλουτισθούν ώστε να τεκμηριώνεται ότι με αυτούς επιτυγχάνεται: (α) αύξηση της συνολικής ενέργειας από Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. που εγχέεται ετησίως σε μια περιοχή του δικτύου και (β) συμμόρφωση με το μίγμα των τεχνολογιών Α.Π.Ε. που προβλέπεται στο ΕΣΕΚ. Οι τεκμηριώσεις αυτές είναι απαραίτητες, για να αποκλειστεί ο κίνδυνος να επιτυγχάνεται ίδια (ή μόνο λίγο περισσότερη) παραγωγή καθαρής ενέργειας με περισσότερες εγκαταστάσεις που θα υφίστανται περιορισμούς. 2.3. Η προτεινόμενη παράγραφος 4 πρέπει να διαγραφεί. Κατανοούμε ότι επιδιώκει να ρυθμίσει το ενδιάμεσο διάστημα έως την οριστική απόφαση της ΡΑΕ για τη μεθοδολογία των περιορισμών, ώστε να μη σταματήσει η χορήγηση προσφορών. Όμως τα σχετικά ζητήματα είναι πάρα πολύ σημαντικά για να ρυθμίζονται χωρίς την αναλυτική μελέτη που θα προηγηθεί της απόφασης της ΡΑΕ. Είναι δε ορατός ο κίνδυνος να διαμορφωθεί μια μακρά «ημι-μόνιμη» κατάσταση χωρίς την απόφαση της ΡΑΕ και όταν αυτή εκδοθεί να δημιουργήσει μεγάλες ανατροπές και αναστάτωση. 3. Το άρθρο 21 για τα νέα όρια αποστάσεων ασφαλείας, σε συνδυασμό με τις σχετικές μεταβατικές διατάξεις του άρθρου 55, μπορεί να δημιουργήσει σημαντικά προβλήματα. Όπως εξηγούμε αναλυτικά στο συνημμένο, υφίστανται περιπτώσεις όπου τα νέα όρια οδηγούν σε μεγαλύτερο γήπεδο ασφαλείας από αυτό που προβλέπουν τα υφιστάμενα όρια. Το γεγονός ότι τα νέα όρια δεν καταλαμβάνουν τις ΑΕΠΟ δεν είναι επαρκές, διότι υπάρχουν όλα τα άλλα έργα που είναι σε διαδικασία ωρίμανσης και δεν έχουν ακόμα λάβει ΑΕΠΟ. Επομένως, οι σχετικές διατάξεις πρέπει οπωσδήποτε να τροποποιηθούν κατά τις προτάσεις μας. Μην παροράται άλλωστε το γεγονός ότι το άρθρο 21 επιδιώκει να αλλάξει ρυθμίσεις που ισχύουν και εφαρμόζομαι επί της ουσίας από το 1995 και δεν υφίσταται προφανής λόγος αλλαγής τους. 4. Στο άρθρο 24 προτείνεται να επανέλθει η διάταξη για την ισχύ των εγκρίσεων επέμβασης σε περίπτωση εκ των υστέρων νόμιμης αναγνώρισης τρίτου ιδιοκτήτη. Η προτεινόμενη διάταξη είναι ουσιαστική αντιγραφή της ανάλογης διάταξης που ισχύει για τα λατομεία και επαναλαμβάνεται διαρκώς στη λατομική νομοθεσία (με τελευταία το άρ. 44 του ν.4512/2018). Η ίδια διάταξη είχε επαναληφθεί και για τις Α.Π.Ε. με την παρ. 2 του άρ. 19 του ν. 3377/2005 που αντικατέστησε την τότε παρ. 2 του άρθρου 58 του ν. 998/1979. Όμως με τις διαδοχικές τροποποιήσεις του ν. 998/1979 κάποια στιγμή απαλείφθηκε. Η επαναφορά της είναι απαραίτητη για λόγους επενδυτικής ασφάλειας αλλά και για λόγους μη δυσμενέστερης αντιμετώπισης των Α.Π.Ε. από τα λατομεία. 5. Οι προθεσμίες που θέτει το άρθρο 31 για τη διασφάλιση υλοποίησης έργων είναι μη ρεαλιστικές για την περίπτωση μη δημόσιων δασικών εκτάσεων. Κατά συνέπεια θα πρέπει να αναστέλλονται για όσο χρόνο διαρκούν οι διαδικασίες διασφάλισης του δικαιώματος χρήσης εκτάσεων που δεν είναι δημόσιες δασικές. Για αυτό οι προτεινόμενες αλλαγές που έχουμε ενθέσει στο συνημμένο είναι απολύτως απαραίτητες. Εναλλακτικά, θα μπορούσε να οριστεί ότι οι εισαγόμενες προθεσμίες ισχύουν μόνο αν το σύνολο των απαραίτητων εκτάσεων είναι δημόσιες δασικές και δεν εφαρμόζονται σε καμία άλλη περίπτωση. Ακόμα όμως και στην περίπτωση των δημοσίων δασικών εκτάσεων, η 12μηνη προθεσμία μεταξύ αποδοχής των όρων σύνδεσης και αίτησης για έκδοση άδειας εγκατάστασης είναι πολύ μικρό χρονικό διάστημα, εάν ληφθεί υπόψη το γεγονός ότι για να αιτηθεί ο φορέας άδεια εγκατάστασης είναι επιτακτικό να έχει «κλειδώσει» τιμή για το έργο του. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι με το παρόν καθεστώς των ανταγωνιστικών διαδικασιών, τα τελευταία 2 χρόνια κανένα αιολικό έργο δεν έχει εξασφαλίσει τιμή. Προτείνεται λοιπόν ο χρόνος να διπλασιαστεί τουλάχιστον. 6. Οι θετικές διατάξεις των άρθρων 17, 18 και 28 για την έκδοση των αδειών εγκατάστασης και λειτουργίας θα πρέπει να μπορούν να καταλάβουν και τα εκκρεμή αιτήματα. Για αυτό έχουμε επιφέρει σχετικές αλλαγές στο άρθρο 53, όπου δεν είναι κατανοητό γιατί αυτό αποκλείεται με το υπό διαβούλευση σχέδιο. Στο ακόλουθο link επισυνάπτεται αρχείο με προτεινόμενες αλλαγές με track changes και σχόλια (στο πίνακα περιεχομένων έχουν σημειωθεί με πορτοκαλί τα άρθρα στα οποία προτείνονται αλλαγές) https://eletaen-my.sharepoint.com/:b:/g/personal/info_eletaen_gr/EYqEBe_E-_xCm-RQ9DjSkAgBFxIXERpGlECCJ2jVX-EPiw?e=NhSdXs