Αρχική ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΑΔΕΙΟΔΟΤΙΚΗΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ ΑΝΑΝΕΩΣIΜΩΝ ΠΗΓΩΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ -Β’ ΦΑΣΗ, AΔΕΙΟΔΟΤΗΣΗ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΑΠΟΘΗΚΕΥΣΗΣ ΗΛΕΚΤΡΙΚΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ, ΠΛΑΙΣΙΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΑΙ ΕΙΔΙΚΟΤΕΡΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣΜΕΡΟΣ Α’ – ΣΚΟΠΟΣ ΚΑΙ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΣχόλιο του χρήστη ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ Περιβάλλοντος και Πολιτισμού (ΕΛΛΕΤ) | 10 Μαΐου 2022, 18:54
Επί της Αρχής. Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ Περιβάλλοντος και Πολιτισμού (ΕΛΛΕΤ) με αγωνία και προβληματισμό παρακολουθεί τις ρυθμίσεις που εισάγει το νομοσχέδιο «Εκσυγχρονισμός της Αδειοδοτικής Διαδικασίας Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας – Β’ Φάση, Aδειοδότηση Παραγωγής και Αποθήκευσης Ηλεκτρικής Ενέργειας, Πλαίσιο Ανάπτυξης Πιλοτικών Θαλάσσιων Πλωτών Φωτοβολταϊκών Σταθμών και Ειδικότερες διατάξεις για την Ενέργεια και την Προστασία του Περιβάλλοντος», ιδίως όσον αφορά τις ρυθμίσεις που εισάγονται για τη διαμόρφωση ενός επιχειρηματικά ευνοϊκού και φιλικού περιβάλλοντος, στο οποίο θα προωθούνται οι ΑΠΕ και παράλληλα όμως θα εξασφαλίζεται η ομότιμη πρόσβαση όλων των πολιτών και θα διασφαλίζονται οι στόχοι της προστασίας του περιβάλλοντος και της βιοποικιλότητας. Για την ΕΛΛΕΤ ο πρωταρχικός στόχος οφείλει να είναι η μείωση του συλλογικού οικολογικού αποτυπώματος κάτι που μπορεί να επιτευχθεί μέσω: • του περιορισμού τη ζήτησης κάθε είδους ενέργειας. Αυτό μπορεί να επιτευχθεί μέσω της ενεργειακής αναβάθμισης των παλαιότερων κτιρίων και το βιοκλιματικό σχεδιασμό νέων, τις αστικές αναπλάσεις με στόχο τη μείωση του φαινομένου της θερμικής νησίδας, την ενθάρρυνση της βιώσιμης κινητικότητας εντός και εκτός των πόλεων, την αλλαγή των διατροφικών προτύπων, καθώς και τη μετάβαση σε ένα πρότυπο κυκλικής οικονομίας. • της επιτακτικής πλέον ανάγκης για εκμηδενισμό της χρήσης ορυκτών καυσίμων και της αύξησης της ενεργειακής παραγωγής από ΑΠΕ. Η επίτευξη των ενεργειακών στόχων, όπως έχουν καθοριστεί στο ΕΣΕΚ, θα οδηγήσει σε μείωση των εκπομπών αερίου θερμοκηπίου και επομένως στη μείωση του οικολογικού αποτυπώματος των ανθρώπινων κοινωνιών. • της προστασίας και βιώσιμης διαχείρισης της απειλούμενης βιοποικιλότητας και της διαφύλαξης του φυσικού περιβάλλοντος. Με δεδομένη τη συνεχώς επιδεινούμενη περιβαλλοντική κρίση, η ολοκλήρωση ενός πλαισίου αποτελεσματικής προστασίας των προστατευόμενων περιοχών αποτελεί κρίσιμο εργαλείο για την προστασία και τη διατήρηση σημαντικών και ευαίσθητων οικοτόπων και ειδών και την επίτευξη βιώσιμης ανάπτυξης των τοπικών κοινωνιών. • της αποκέντρωσης της ευθύνης για την διαχείριση των προβλημάτων αυτών από συγκεντρωτικά κέντρα εξουσίας που καταναλώνουν ενέργεια παραγόμενη σε περιφέρειές τους. Η κάθε περιφέρεια, βάσει των αρχών της αειφορίας, οφείλει να έχει την ευθύνη της καθαρής ενεργειακής παραγωγής για την κάλυψη των τοπικών κυρίως αναγκών και του αποτελεσματικού μετριασμού της ενεργειακής κατανάλωσης. Επί της αρχής, το υπό διαβούλευση σχέδιο νόμου αποτυγχάνει να θέσει τους όρους εκείνους που είναι ικανοί να συμβάλλουν στην καθιέρωση της αρχής μίας «ενεργειακής δημοκρατίας», καθώς προκύπτει η τάση διαμόρφωσης ενός ευνοϊκότερου επενδυτικού περιβάλλοντος για τους μεγαλύτερους επενδυτές, ενώ τα έργα μικρότερης κλίμακας τίθενται στο περιθώριο. Αναφορικά με τα ζητήματα του περιβάλλοντος και της εκτίμησης των επιπτώσεων των διαφόρων έργων ΑΠΕ σε αυτό, η αντιμετώπιση που προκύπτει θεωρεί ότι το περιβάλλον αντιμετωπίζεται ως πρόσκομμα που πρέπει να ξεπεραστεί. Ακόμα και από τον τίτλο του νομοσχεδίου διακρίνεται η τάση να απλουστευτούν οι προβλεπόμενες διαδικασίες, δίχως να επισημαίνεται ότι το περιβάλλον και ο πολιτισμός αποτελούν τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της χώρας μας. Πιο ειδικά, βασική θέση της ΕΛΛΕΤ για τις περιοχές Natura 2000 είναι ότι μεγάλες επενδύσεις μπορούν να γίνονται μόνο αν έχουν ολοκληρωθεί οι Ειδικές Περιβαλλοντικές Μελέτες (ΕΠΜ) και έχουν τεθεί οι στόχοι διατήρησης. Το παραπάνω ισχύει και πρέπει να ισχύει και για το χερσαίο και το θαλάσσιο χώρο. Είναι βέβαιο ότι η προωθούμενη αντιμετώπιση, πως η επικρατούσα ανασφάλεια δικαίου μπορεί να επιλυθεί με νέες εξαιρέσεις, θα επιφέρει τα ακριβώς αντίθετα αποτελέσματα. Σημειώνεται ότι βασική θεώρηση στην προσπάθεια διαμόρφωσης ενός βιώσιμου πρότυπου χωρικής οργάνωσης για τις ΑΠΕ στην Ελλάδα οφείλει να έχει ως αφετηρία την αναθεώρηση του παρωχημένου Ειδικού Πλαισίου Χωροταξικού Σχεδιασμού και Αειφόρου Ανάπτυξης για τις ΑΠΕ (εφεξής Χωροταξικό για τις ΑΠΕ), το οποίο εγκρίθηκε το 2008 και είναι ιδιαίτερα προβληματικό, καθώς έχει ως κύριο κριτήριο χωροθέτησης το αιολικό δυναμικό μη λαμβάνοντας υπόψη περιβαλλοντικές παραμέτρους και την κείμενη Ευρωπαϊκή νομοθεσία ως προς τους στόχους του δικτύου NATURA 2000. H βιοποικιλότητα σήμερα παραμένει αθωράκιστη απέναντι στις αρνητικές επιπτώσεις των λανθασμένα χωροθετημένων και πλημμελώς μελετημένων ΑΣΠΗΕ. Σχεδόν 13 χρόνια μετά, και ενώ η αναθεώρηση του Χωροταξικού για τις ΑΠΕ έχει σημειώσει δραματική καθυστέρηση. Η ΕΛΛΕΤ έχει επανειλημμένα ζητήσει με επιστολές προς τους συναρμόδιους Υπουργούς να δοθεί στην δημοσιότητα και διαβούλευση η μελέτη του Χωροταξικού για τις ΑΠΕ, της οποίας η πρώτη φάση έχει παραδοθεί ήδη προ 18μήνου. Σκοπός. Θα πρέπει να προστεθεί ότι σκοπός του νόμου είναι η εκπόνηση, εντός έξι μηνών από την έναρξη ισχύος του νόμου, κοινής μελέτης από ΔΕΔΔΗΕ και ΑΔΜΗΕ στην οποία θα αποτυπώνεται η παρούσα συνδυασμένη ικανότητα του Συστήματος και του Δικτύου ηλεκτρισμού να απορροφήσουν ενέργεια από κυμαινόμενες ΑΠΕ (δηλαδή αιολικά και φωτοβολταϊκά). Η μελέτη αυτή θα πρέπει να επικαιροποιείται ανά διετία.