Αρχική ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΑΔΕΙΟΔΟΤΙΚΗΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ ΑΝΑΝΕΩΣIΜΩΝ ΠΗΓΩΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ -Β’ ΦΑΣΗ, AΔΕΙΟΔΟΤΗΣΗ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΑΠΟΘΗΚΕΥΣΗΣ ΗΛΕΚΤΡΙΚΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ, ΠΛΑΙΣΙΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΑΙ ΕΙΔΙΚΟΤΕΡΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣΜΕΡΟΣ Δ’ – Πλαίσιο ανάπτυξης πιλοτικών θαλάσσιων πλωτών φωτοβολταϊκών σταθμώνΣχόλιο του χρήστη ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ Περιβάλλοντος και Πολιτισμού (ΕΛΛΕΤ) | 10 Μαΐου 2022, 18:07
Άρθρο 90 Παρ. 1β Η εξ αρχής δήλωση για απαλλαγή των Π.Θ.Π.Φ.Σ. από περιβαλλοντική αδειοδότηση και λήψη Πρότυπων Περιβαλλοντικών δεσμεύσεων, δεν προκαταβάλλει θετικά τον πολίτη ως προς τη διασφάλισή του έναντι τυχόν απρόβλεπτων επιπτώσεων. Θα πρέπει σε "πιλοτική βάση" να γίνει κατ΄ελάχιστον επεξεργασία Π.Π.Δ. ώστε σταδιακά να αποτελέσει την βάση μελλοντικών Περιβαλλοντικών Όρων για πιο σύνθετες επενδύσεις Παρ. 3β Η συνοπτική τεχνική έκθεση του προς ανάπτυξη έργου προτείνεται να είναι αναλυτική με υποκεφάλαια στοιχείων και εκτιμήσεων αντίστοιχων του αντικειμένου των υπηρεσιών στις οποίες απευθύνεται Παρ. 5 Οι απαντήσεις των υπηρεσιών / φορέων κλπ να είναι υποχρεωτικές. Για το λόγο αυτό η προθεσμία να ορίζεται σε 40 αντί 20 ημερών Παρ. 6 Οι πιεστικές προθεσμίες των 3 ή/και 10 ημερών να διπλασιασθούν Παρ. 7: Αφού τα πιλοτικά θαλάσσια φωτοβολταϊκά θα είναι 10 όλα κι όλα (και μέχρι ενός MW), γιατί θα πρέπει να επιτρέπεται η κατασκευή τους και μέσα σε θαλάσσιες ζώνες Natura 2000; Βασική θέση της ΕΛΛΕΤ για τις περιοχές Natura 2000 είναι ότι μεγάλες επενδύσεις μπορούν να γίνονται μόνο αν έχουν ολοκληρωθεί οι ΕΠΜ, έχουν τεθεί οι στόχοι διατήρησης, ώστε να ελέγξει η ΜΠΕ αν το έργο έρχεται σε σύγκρουση με αυτούς τους στόχους. Ειδικά, επειδή πρόκειται για θαλάσσια οικοσυστήματα, με αυξημένες απαιτήσεις προστασίας και ελλιπή εμπειρία στην χωροθέτηση έργων, θα μπορούσε να τεθεί ακόμα αυστηρότερο όρος, όπως να έχουν εγκριθεί και τα σχέδια διαχείρισης. Επιπλέον δεν είναι δυνατή η εφαρμογή ΕΟΑ σε μια θαλάσσια περιοχή όπου σύμφωνα με την παράγραφο 7 του άρθρου 90 έχουν εφαρμογή ζώνες χρήσεων γης του ΠΔ 59/18. Πέραν των άλλων προβλημάτων που έχουν οι ζώνες του άρθρου 59 για τις περιοχές NATURA, δεν ανταποκρίνονται για εφαρμογή σε ειδικές περιβαλλοντικές μελέτες σε θαλάσσιες περιοχές αφού παρουσιάζουν σοβαρές ελλείψεις και χρήζουν βελτίωσης. Αρθρο 91 Παρ. 2α και 2β Να επανεξετασθεί η εξαίρεση από το να προ-απαιτείται αδειοδότηση σύμφωνη με την περιβαλλοντική νομοθεσία, καθώς έτσι αφαιρείται αφενός η υποχρεωτική εφαρμογή της οδηγίας περί έγκαιρης αντιμετώπισής των περιβαλλοντικών επιπτώσεων μέσω της περιβαλλοντικής αδειοδότησης, αφετέρου παρακάμπτεται η υποχρέωση δημοσιοποίησης και ενημέρωσης των πολιτών και φορέων. Παρ. 3 Θα ήταν χρήσιμο να μεσολαβεί ένας έλεγχος μετά τα πρώτα 10 χρόνια λειτουργίας Αρθρο 92. Παρ. 3. Ο αριθμός συμμετοχής σε πολλαπλές εγκαταστάσεις να καθορισθεί από το υφιστάμενο πλαίσιο ανταγωνισμού και διαφάνειας Άρθρο 93 Παρ. 6. Επαναλαμβάνεται η υποχρέωση ελέγχου στο μεσοδιάστημα, δηλαδή με την παρέλευση των πρώτων 10 ετών Παρ. 7. Για τις χερσαίες εγκαταστάσεις να υπάρχει αδειοδότηση με συγκεκριμένη διάρκεια, τόσο για το στάδιο κατασκευής όσο και λειτουργίας και ιδιαίτερα εφόσον βρίσκονται στη ζώνη αιγιαλού. Η αδειοδότηση θα περιλαμβάνει και θα τεκμηριώνεται και από τις απόψεις υπηρεσιών/ φορέων όπως αυτές έχουν ήδη διατυπωθεί Παρ. 8. Να δοθεί έμφαση στην Πυροπροστασία και Πυρασφάλεια, λόγω των ανέμων στις παράκτιες περιοχές και αυτή να εναρμονίζεται με υφιστάμενο είτε προς διαμόρφωση πλαίσιο της Πυροσβεστικής νομοθεσίας/ υπηρεσίας Άρθρο 94, Παρ. 4 Η περιβαλλοντική αδειοδότηση είναι σημαντική για τον αιγιαλό αλλά και για την ισονομία των πολιτών έναντι της Πολιτείας και της προστασίας του περιβάλλοντος Άρθρο 95 Παρ. 1. Η προβλεπόμενη έως την 31/ 3ου ετήσια έκθεση δεν ακυρώνει την πρότασή μας για ενδιάμεσο έλεγχο εύρυθμης λειτουργίας μετά την πρώτη δεκαετία για λόγους εκσυγρονισμού και ενδεχόμενης διαφοροποίησης του πλαισίου λειτουργίας και προστασίας του περιβάλλοντος Παρ. 3 Εφόσον «η τοποθέτηση των αγκυροβολίων μπορεί να γίνει και εκτός των ορίων της μισθωμένης θαλάσσιας έκτασης, σε απόσταση, από τα όρια αυτής, που δεν υπερβαίνει, στην επιφάνεια της θαλάσσιας έκτασης, το τριπλάσιο του μέγιστου βάθους αυτής» να υπάρχει δυνατότητα ακύρωσης από μέρους των φορέων ελέγχου της εγκατάστασης εφόσον δεν τεκμηριώνεται ο περιορισμός των επιπτώσεων στα όρια και μόνο της αρχικής εγκατάστασης (πχ ζητήματα ναυσιπλοϊας, πανίδας, φυσικών ρευμάτων κ.α.)