• Σχόλιο του χρήστη 'Ευστράτιος Δαβάκης' | 12 Ιουλίου 2022, 17:49

    Σε σχέση με το Άρθρο 9 Στο τελευταίο εδάφιο της παρ. 1 του άρθρου 21 του ν. 4014/2011 (Α’ 209), περί διοικητικών μέτρων και κυρώσεων επί περιβαλλοντικών παραβάσεων, προστέθηκε παραπομπή στον ν. 4042/2012 (Α’ 24) : Εφόσον από τη νομοθεσία προβλέπεται ποινική κύρωση για τη συγκεκριμένη παράβαση, σύμφωνα με το άρθρο 3 του ν. 4042/2012 (Α’ 24), η πράξη βεβαίωσης παράβασης διαβιβάζεται στην αρμόδια Εισαγγελική Αρχή.». Σημειώνεται ότι σύμφωνα με το άρθρο 28 του Ν. 1650/86, όπως τροποποιήθηκε με το Ν. 4042/12, όπως ισχύει, δεν προβλέπεται διαφοροποίηση για εξέταση ποινικών κυρώσεων σε σχέση με το είδος των παραβάσεων. Συγκεκριμένα στο άρθρο 28 ποινές αναφέρονται στις εξής περιπτώσεις: «1. Όποιος ασκεί δραστηριότητα ή επιχείρηση χωρίς την απαιτούμενη, σύμφωνα με τις διατάξεις του νόμου αυτού, όπως τροποποιήθηκε με το ν. 3010/2003 (Α` 91) και το ν. 4014/2011 (Α` 209), ή των κανονιστικών πράξεων που εκδίδονται κατ` εξουσιοδότηση του, άδεια ή έγκριση, ή υπερβαίνει τα όρια της άδειας ή έγκρισης που του έχει χορηγηθεί και υποβαθμίζει το περιβάλλον, τιμωρείται με φυλάκιση έως δύο ετών ή και χρηματική ποινή 1.000,00 έως 60.000,00 ευρώ… 2. Όποιος προκαλεί ρύπανση ή υποβαθμίζει το περιβάλλον με πράξη ή παράλειψη που αντιβαίνει στις διατάξεις του νόμου αυτού ή των κανονιστικών πράξεων που εκδίδονται κατ` εξουσιοδότηση του, τιμωρείται με φυλάκιση τουλάχιστον ενός έτους ή και χρηματική ποινή 3.000,00 έως 60.000,00 ευρώ. Αν η πράξη του προηγούμενου εδαφίου τελέστηκε από αμέλεια, επιβάλλεται φυλάκιση μέχρι ενός έτους ή και χρηματική ποινή. Αν οι αρνητικές επιπτώσεις της ρύπανσης ή της υποβάθμισης του περιβάλλοντος είναι, με βάση το είδος ή την ποσότητα των ρύπων ή την έκταση ή τη σημασία της υποβάθμισης, περιορισμένες επιβάλλεται φυλάκιση μέχρι ενός έτους ή και χρηματική ποινή.». Στις ανωτέρω διατάξεις αναφέρεται το είδος και η σοβαρότητα της παράβασης. Ποινικές κυρώσεις δύναται να εξεταστούν από τις αρμόδιες εισαγγελικές και δικαστικές αρχές αρκεί να διαπιστώνεται ρύπανση ή υποβάθμιση του περιβάλλοντος. Με βάση τα ανωτέρω προκύπτει "διαφοροποίηση" ανάμεσα στις προβλέψεις του άρθρου 28 του Ν. 1650/86 όπως ισχύει και στις προβλέψεις του σχεδίου νόμου, όπου γίνεται αναφορά μόνο σε παραβάσεις του άρθρου 3 του Ν. 4042/11. Σκόπιμο θα ήταν να εξεταστεί στο πλαίσιο της τροποποίησης η ανωτέρω "διαφοροποίηση". Σημειώνεται δε ότι η διαφοροποίηση με το άρθρο 28 του Ν. 1650/86 υπάρχει και σε άλλο σημείο ήδη από την έκδοση του Ν. 4843/21, που σχετίζεται με το σοβαρότητα των παραβάσεων. Σύμφωνα με τις προβλέψεις στα άρθρα 50 (παρ. 15.γ.β σημείο βε) και 75 (παρ. 1) του Ν. 4843/21 (δηλ τα άρθρα 20 και 21 του 4014/11) συντάσσεται Πράξη Βεβαίωσης Παράβασης που κοινοποιείται στον Εισαγγελέα μόνο για σημαντικές και πολύ σημαντικές παραβάσεις. Τίθεται το ερώτημα αν αυτό ικανοποιεί είναι σύμφωνο με τις προβλέψεις του άρθ. 28 του Ν. 1650/1986, που αναφέρθηκαν, όπου προβλέπεται η δυνατότητα ποινικών κυρώσεων σε (κάθε) περίπτωση διαπίστωσης ρύπανσης ή/και υποβάθμισης περιβάλλοντος. Επίσης υπάρχει και η πρόβλεψη του άρθρου 38 του ΚΠΔ περί κοινοποίησης (κάθε) αξιόποινης πράξης που διώκεται αυτεπαγγέλτως στον Εισαγγελέα. Επισημαίνεται ότι: --για χαμηλές/μέτριες παραβάσεις δεν προβλέπεται ρητά στα ανωτέρω άρθρα στην διαδικασία περιβαλλοντικού ελέγχου η ενημέρωση των εισαγγελικών αρχών. Δεν προβλέπεται η ενημέρωση ούτε ακόμα και σε περίπτωση που επέλθει συμμόρφωση με το Πλάνο Διορθωτικών Ενεργειών, παρά μόνο εάν δεν συμμορφωθεί με το ΠΔΕ και συνταχθεί ΠΒΠ. Θα πρέπει να εξεταστεί αν αυτό είναι σύμφωνο με τον ποινικό κώδικα και ειδικά το άρθρο 28 του Ν. 1650/86; -- ο Ν.4819/2021 προβλέπει ότι πράξη που προκαλεί ή ενδέχεται να προκαλέσει βλάβες στο περιβάλλον τιμωρείται ποινικά με τις κυρώσεις που προβλέπονται στο άρθρο 28 του ν. 1650/1986. Με εκτίμηση Ευστράτιος Δαβάκης