• Σχόλιο του χρήστη 'ΕΛΕΤΑΕΝ' | 12 Ιουλίου 2022, 20:51

    Άρθρο 4: Όπως πολλές φορές έχουμε σημειώσει κατά τα τελευταία δύο έτη , ο τρόπος που ερμηνεύθηκαν και εφαρμόσθηκαν οι τροποποιήσεις που επέφερε στις σχετικές διατάξεις περί τροποποίησης ΑΕΠΟ ο ν.4685/2020 ήταν απολύτως λανθασμένος και έφερε τον αιολικό κλάδο αντιμέτωπο με εξαιρετικά άδικες καταστάσεις: Υπό ανάπτυξη έργα που διαθέτουν ΑΕΠΟ και επιφέρουν τροποποιήσεις στο σχεδιασμό τους που μειώνουν το περιβαλλοντικό αποτύπωμα, είναι πλέον υποχρεωμένα να επαναλάβουν ουσιαστικά εξ αρχής όλη σχεδόν τη διαδικασία περιβαλλοντικής αδειοδότησης και διαβούλευσης. Έτσι, διαδικασίες τροποποίησης που πριν το ν. 4685/2020 ολοκληρώνονταν σε σύντομο χρονικό διάστημα, τώρα απαιτούν πολλούς μήνες (ή και έτος), πολλαπλάσιο φόρτο εργασίας και πολλαπλάσιο διοικητικό φόρτο. Επιπλέον, τα αδειοδοτημένα αυτά έργα που είχαν περάσει τη διαδικασία της διαβούλευσης, ξανατίθενται στο σύνολό τους σε διαβούλευση: στο πλαίσιο του κυρίαρχου λαϊκισμού τοπικοί άρχοντες και συμβούλια μεταβάλλουν αναιτιολόγητα τη γνώμη τους και όσοι επιθυμούν να μη γίνεται πουθενά τίποτα, βρίσκουν την ευκαιρία -με αφορμή αυτές τις βελτιωτικές τροποποιήσεις- να επιτίθενται ξανά στις αδειοδοτημένες και δρομολογημένες επενδύσεις. Πρόκειται για παραλογισμό που η διοίκηση απέτυχε να θεραπεύσει έως σήμερα. Δύο έτη μετά, φαίνεται ότι γίνεται μια προσπάθεια να θεραπευθεί το πρόβλημα με τις νέες διατυπώσεις που εισάγει το άρθρο 4 του εν θέματι σχεδίου. Αυτές είναι σε θετική κατεύθυνση αλλά, ειλικρινώς, δεν είμαστε σε θέση να αποφανθούμε εάν θα είναι αποτελεσματικές και εάν θα επιφέρουν το επιθυμητό αποτέλεσμα. Για αυτό: 1) Θα πρέπει η διάταξη να γίνει πιο συγκεκριμένη και να περιλάβει στα ενδεικτικά παραδείγματα μη ουσιωδών τροποποιήσεων που παρατίθενται στην περίπτωση β.αα της παρ. 2 του άρ. 6 του ν.4014/2011 και τις ακόλουθες κατ’ ελάχιστον περιπτώσεις που προστίθενται με έντονη γραφή (bold) στο σχετικό σημείο του νομοσχεδίου: «Σε κάθε περίπτωση, μη ουσιώδεις θεωρούνται τροποποιήσεις που έχουν θετικό αντίκτυπο και μειώνουν τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις, όπως ενδεικτικά: η αλλαγή σε καύσιμο με λιγότερες εκπομπές αέριων ρύπων ή/και διοξειδίου του άνθρακα, η βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης, η λήψη πρόσθετων μέτρων αντιρρύπανσης, η μείωση της χρήσης πρώτων υλών και η αλλαγή της διαχείρισης των αποβλήτων σε μέθοδο που βρίσκεται υψηλότερα στην ιεράρχηση των αποβλήτων, σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 4 του ν. 4819/2021 (Α’ 129), η μείωση του πλήθους των ανεμογεννητριών με ή χωρίς μεταβολή (αύξηση ή μείωση) των γεωμετρικών τους χαρακτηριστικών με πιθανή αλλαγή της χωροθέτησης των ανεμογεννητριών εντός του ευρύτερου πολυγώνου της ΑΕΠΟ και αλλαγή της όδευσης της οδοποιίας και των δικτύων σύνδεσης, καθώς και οι τροποποιήσεις οι οποίες ως αυτοτελές έργο δεν υπάγονται στην κατηγορία Α, χωρίς ωστόσο να έχουν σαν αποτέλεσμα την αλλαγή της κατηγορίας ή υποκατηγορίας κατάταξης του συνολικού έργου". Υπογραμμίζουμε ότι ο χαρακτηρισμός μιας μεταβολής ως μη ουσιώδους αφορά τις περιβαλλοντικές της επιπτώσεις σε σχέση με αυτές που εξετάσθηκαν κατά την αρχική ΑΕΠΟ. Ο χαρακτηρισμός αυτός δεν σημαίνει ότι η αιτούμενη τροποποίηση δεν εξετάζεται με αυστηρότητα ως προς τις επιπτώσεις της. Το μόνο που σημαίνει είναι ότι δεν θα ταλαιπωρούνται οι υπηρεσίες και οι επενδυτές με χρονοβόρες διαδικασίες που δεν προσφέρουν στην περιβαλλοντική προστασία. Η αυστηρή εξέταση της αίτησης ενισχύεται με τη δυνατότητα της περιβαλλοντικής αρχής να ζητά γνωμοδοτήσεις από τις αρμόδιες υπηρεσίες χωρίς να αλλάζει η κατάταξη της αίτησης στην υποπερίπτωση αα). 2) Στην παρ. 1 του άρ. 6 του ν.4014/2011 να προστεθεί νέο σημείο (ζ) ως ακολούθως: «ζ) αλλαγές στην όδευση της οδοποιίας πρόσβασης των έργων και της εσωτερικής οδοποιίας για την εγκατάσταση των ανεμογεννητριών, του εργοταξίου και γενικότερα κάθε έργου που εξυπηρετεί τη μελέτη, κατασκευή, σύνδεση και λειτουργία του αιολικού σταθμού περιλαμβανομένων των πλατειών ανέγερσης των ανεμογεννητριών, με μόνη προϋπόθεση την προηγούμενη θετική γνωμοδότηση από την οικεία δασική αρχή, εφόσον αφορά εκτάσεις που διέπονται από τη δασική νομοθεσία». 3) Θα πρέπει στο σχέδιο νόμου να εισαχθεί κατάλληλη μεταβατική διάταξη που θα ορίζει ότι όλες οι διαδικασίες τροποποίησης ΑΕΠΟ που έχουν ήδη εκκινήσει κατ’ εφαρμογή της περίπτωσης β.ββ της παρ. 2 του άρ. 6 του ν.4014/2011, καταλαμβάνονται από τη νέα διατύπωση εάν το επιθυμεί ο αιτών και εφόσον στην πραγματικότητα κατατάσσονται στην περίπτωση β.αα της παρ. 2 του άρ. 6 του ν.4014/2011 ολοκληρώνονται άμεσα και χωρίς να αναμένεται η συμπλήρωση της συνολικής διαδικασίας. 4) Σε κάθε περίπτωση απαιτείται η αποστολή σαφών και συγκεκριμένων οδηγιών, ειδικά όσον αφορά τις περιπτώσεις αιολικών σταθμών, σε όλες τις περιβαλλοντικές αρχές, ώστε να μη καταλείπεται περιθώριο παρερμηνείας και λανθασμένης εφαρμογής την διατάξεων αυτών, όπως συνέβη (και εξακολουθεί να συμβαίνει) με το ν. 4685/2020.