Αρχική Διατάξεις για την απλοποίηση της περιβαλλοντικής αδειοδότησης, των περιβαλλοντικών επιθεωρήσεων και την προστασία του περιβάλλοντοςΚΕΦΑΛΑΙΟ Η’ ΠΛΑΙΣΙΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΥΠΕΡΑΚΤΙΩΝ ΑΙΟΛΙΚΩΝ ΠΑΡΚΩΝ (άρθρα 59-75)Σχόλιο του χρήστη TOTAL ENERGIES RENEWABLES | 12 Ιουλίου 2022, 22:36
Αγαπητές κυρίες / Αγαπητοί κύριοι, Υποβάλλουμε κάτωθι τα σχόλιά μας επί ορισμένων άρθρων του νομοσχεδίου. Άρθρο 61 Σχεδιασμός Ανάπτυξης Υπεράκτιων Αιολικών Πάρκων […] 4. Το Εθνικό Πρόγραμμα Ανάπτυξης ΥΑΠ υπόκειται σε διαδικασία Στρατηγικής Περιβαλλοντικής Εκτίμησης. Ο Φορέας ΥΑΠ μεριμνά για την εκπόνηση Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία. Στη Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων εκτιμώνται ιδίως η προστασία του φυσικού και πολιτιστικού περιβάλλοντος και των εν γένει οικοσυστημάτων, με έμφαση στη βιωσιμότητα της θαλάσσιας χλωρίδας, πανίδας και ορνιθοπανίδας, καθώς και του πολιτιστικού και κοινωνικοοικονομικού περιβάλλοντος, η εθνική ασφάλεια, η κατά προτεραιότητα ενεργειακή εξασφάλιση των νησιών και η ασφάλεια των θαλάσσιων μεταφορών. Ο Φορέας ΥΑΠ υποβάλλει τη Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων στη Διεύθυνση Περιβαλλοντικής Αδειοδότησης του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, η οποία ακολούθως διαβιβάζει την εισήγησή της επί της Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων στη Διεύθυνση Χωροταξικού Σχεδιασμού της Γενικής Γραμματείας Χωρικού Σχεδιασμού και Αστικού Περιβάλλοντος.. Σχόλιο: Να διασφαλιστεί ότι η Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων θα περιλαμβάνει και λεπτομερές Πλάνο Διαχείρισης Ομάδων Συμφερόντων (Stakeholder Management Plan) με ειδικότερες αναφορές με γεωγραφικά ή άλλα κριτήρια λ.χ. περιοχές που βρίσκονται κοντά στα σύνορα, περιοχές ειδικής προστασίας κλπ. Προτείνεται επίσης να προβλεφθεί πως το Εθνικό Πρόγραμμα Ανάπτυξης ΥΑΠ θα θέτει ειδικούς στόχους για την ανάπτυξη έργων ΥΑΠ έως το 2030, 2040 και 2050. ************* Άρθρο 62 Προσδιορισμός Περιοχών Οργανωμένης Ανάπτυξης Υπεράκτιων Αιολικών Πάρκων και καθορισμός Περιοχών Εγκατάστασης αυτών 1. Ο Φορέας Υπεράκτιων Αιολικών Πάρκων (ΥΑΠ) εκπονεί τεχνικές μελέτες για τον προσδιορισμό και την οριοθέτηση των Περιοχών Οργανωμένης Ανάπτυξης ΥΑΠ. Με τις μελέτες αυτές καθορίζονται επίσης οι όροι ανάπτυξης Έργων ΥΑΠ σε κάθε Περιοχή Οργανωμένης Ανάπτυξης Υπεράκτιων Αιολικών Πάρκων (ΠΟΑΥΑΠ), λαμβάνοντας υπόψη το Εθνικό Πρόγραμμα Ανάπτυξης ΥΑΠ και τις ειδικές συνθήκες κάθε ΠΟΑΥΑΠ, ενώ εκτιμάται η ελάχιστη και μέγιστη ισχύς Έργων ΥΑΠ που μπορούν να εγκατασταθούν σε αυτήν. Με την τεχνική μελέτη των ΠΟΑΥΑΠ προτείνονται Περιοχές Εγκατάστασης ΥΑΠ, εντός αυτών, σύμφωνα με κριτήρια που διασφαλίζουν την τεχνική και οικονομική αυτοτέλεια, καθώς και τη βιωσιμότητα των Έργων ΥΑΠ που εγκαθίστανται εντός της. Σχόλιο: Προτείνεται να τεθεί σαφές χρονοδιάγραμμα εκπόνησης των τεχνικών μελετών για τον προσδιορισμό και την οριοθέτηση των Περιοχών Οργανωμένης Ανάπτυξης ΥΑΠ. ************* Άρθρο 63 Αιτήσεις για χορήγηση Άδειας ‘Έρευνας Υπεράκτιων Αιολικών Πάρκων σε Περιοχές Οργανωμένης Ανάπτυξης αυτών […] 5. Οι αιτήσεις υποβάλλονται ηλεκτρονικά σε σχετική πλατφόρμα που τηρεί ο Φορέας ΥΑΠ. Με απόφαση του Φορέα ΥΑΠ προσδιορίζονται τα κριτήρια επαγγελματικής και τεχνικής ικανότητας και χρηματοοικονομικής και οικονομικής επάρκειας των αιτούντων, τα οποία διασφαλίζουν ότι οι Επενδυτές ΥΑΠ είναι φυσικά ή νομικά πρόσωπα, που διαθέτουν τα απαιτούμενα εχέγγυα τεχνικής και οικονομικής επάρκειας για την ανάπτυξη έργων καινοτόμων τεχνολογίας Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ), όπως τα ΥΑΠ. Τα κριτήρια δύνανται να διαφοροποιούνται για κάθε τεχνολογία ΥΑΠ (τεχνολογία σταθερής έδρασης ή πλωτά). […] Ως προς την επαγγελματική και τεχνική ικανότητα, απαιτείται κατ’ ελάχιστον: α) Αποδεδειγμένη ή δάνεια εμπειρία κατά τα τελευταία δέκα (10) έτη στην ανάπτυξη και λειτουργία Έργων ΥΑΠ, εκ των οποίων ενός κατ’ ελάχιστον Έργου ΥΑΠ ισχύος εκατό (100) MW, και Σχόλιο: Είναι κρίσιμο να διευκρινιστεί εάν τα εν λόγω κριτήρια επαγγελματικής και τεχνικής ικανότητας και χρηματοοικονομικής και οικονομικής επάρκειας μπορούν να πληρούνται και σε επίπεδο κοινοπραξίας ή αν κάθε εταιρεία που συμμετέχει στην κοινοπραξία θα πρέπει να τα πληροί ξεχωριστά. Εάν ισχύει το τελευταίο, τότε φαίνεται πως τα κριτήρια είναι ιδιαίτερα αυστηρά. Αναφερόμαστε ειδικότερα στην κατ’ ελάχιστον 10ετή εμπειρία στη λειτουργία έργων ΥΑΠ, κριτήριο το οποίο ελάχιστοι φορείς πληρούν διεθνώς. ************* Άρθρο 64 Έκδοση Άδειας Έρευνας Υπεράκτιων Αιολικών Πάρκων […] 7. Η Άδεια Έρευνας ΥΑΠ δεν μπορεί να μεταβιβαστεί σε άλλα φυσικά ή νομικά πρόσωπα από τον κάτοχό της. Σχόλιο: Προτείνεται να διευκρινιστεί ότι σε περίπτωση αλλαγής της μετοχικής σύνθεσης του κατόχου της Άδειας Έρευνας ΥΠΑ, συγχώνευσης του με άλλο νομικό πρόσωπο ή μετατροπής του σε άλλη εταιρική μορφή, ο κάτοχος θα υποχρεούται σε γνωστοποίηση της μεταβολής στο Φορέα ΥΑΠ εντός δεκαπέντε ημερών από την επέλευσή της. Στην περίπτωση αυτή, ο Φορέας ΥΠΑ θα εξετάζει εκ νέου την πλήρωση των κριτηρίων του άρθρου 63 και, εφόσον απαιτείται, θα εκδίδει την Άδεια Έρευνας ΥΠΑ αναγράφοντας την νέα επωνυμία του κατόχου. ************* Άρθρο 66 Ανταγωνιστική διαδικασία επιλογής επενδυτή Υπεράκτιων Αιολικών Πάρκων Ο Φορέας Υπεράκτιων Αιολικών Πάρκων (ΥΑΠ), εντός δύο (2) ετών από τη λήξη του πρώτου κύκλου υποβολής αιτήσεων για τη χορήγηση Άδειας Έρευνών ΥΑΠ, θέτει σε δημόσια διαβούλευση τις Περιοχές Εγκατάστασης ΥΑΠ κάθε Περιοχής Οργανωμένης Ανάπτυξης ΥΑΠ (ΠΟΑΥΑΠ). Σχόλιο: Από το λεκτικό του νόμου προκύπτει πως ο κάτοχος της Άδειας Έρευνας ΥΠΑ δεν έχει καμία δυνατότητα τροποποίησης των ορίων των Περιοχών Εγκατάστασης ΥΑΠ. Προτείνεται να παρασχεθεί ένας βαθμός ευελιξίας στον κάτοχο να τροποποιεί τα όρια των Περιοχών Εγκατάστασης ΥΑΠ μέχρι την έναρξη των εργασιών κατασκευής. Επιπροσθέτως, προς διασφάλιση του δίκαιου ανταγωνισμού, προτείνεται η μη διενέργεια κοινών ανταγωνιστικών διαδικασιών με συμμετοχή αμφοτέρων των τεχνολογιών ΥΑΠ (σταθερής έδρασης και πλωτών), αντιθέτων να τεθεί σε προτεραιότητα η ανάπτυξη αιολικών πάρκων με χρήση τεχνολογίας σταθερής έδρασης. […] 4. Για τη χορήγηση λειτουργικής ενίσχυσης, κριτήριο επιλογής για την επιλογή του Επενδυτή ΥΑΠ είναι η χαμηλότερη τιμή προσφοράς σε ευρώ ανά μεγαβατώρα για την αποζημίωση της παραγόμενης ενέργειας από το Έργο ΥΑΠ που αναπτύσσεται εντός της συγκεκριμένης Περιοχής Εγκατάστασης ΥΑΠ. Ο συμμετέχων που επιλέγεται από την ανταγωνιστική διαδικασία υποβολής προσφορών για συγκεκριμένη Περιοχή Εγκατάστασης ΥΑΠ έχει το αποκλειστικό δικαίωμα για την αδειοδότηση, ανάπτυξη και εκμετάλλευση του Έργου ΥΑΠ εντός της Περιοχής Εγκατάστασης ΥΑΠ (Επενδυτής ΥΑΠ). Σχόλιο: Θα πρέπει να ληφθεί υπόψη ότι ζητείται από τον κύριο του έργου να υπολογίσει την τιμή προσφοράς που θα υποβάλλει στα πλαίσια της ανταγωνιστικής διαδικασίας σε πολύ πρώιμο στάδιο της αδειοδοτικής προόδου του έργου που εν τέλει θα κληθεί να πραγματοποιήσει, και σε κάθε περίπτωση πριν τη χορήγηση προσφοράς σύνδεσης η οποία θα περιλαμβάνει εκτίμηση του κόστους των έργων διασύνδεσης. Επί τη βάσει των ανωτέρω, θα πρέπει να διασφαλισθεί πως ο κύριος του έργου θα έχει στη διάθεσή του επαρκείς πληροφορίες για τον υπολογισμό του CAPEX του έργου πριν το στάδιο υποβολής προσφορών. Επιπροθέτως, προτείνεται να τεθούν ποιοτικά κριτήρια για την επιλογή του επενδυτή ΥΑΠ σε περίπτωση που περισσότεροι του ενός συμμετέχοντες υποβάλλουν την ελάχιστη τιμή προσφοράς. ************* Άρθρο 67 Αδειοδοτική Ωρίμανση Έργων Υπεράκτιων Αιολικών Πάρκων […] 2. Η Βεβαίωση Παραγωγού Ειδικών Έργων εκδίδεται για έργο με ισχύ εντός των εκτιμώμενων ανώτατων και κατώτατων ορίων που έχουν οριστεί με το προεδρικό διάταγμα της παρ. 6 του άρθρου 62. Με απόφαση της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας μετά από αίτηση του Επενδυτή ΥΑΠ τα σχετικά όρια δύνανται να μεταβληθούν, κατά μέγιστη απόκλιση δέκα τοις εκατό (10%), από τις ακραίες τιμές τους για λόγους τεχνολογικής εξέλιξης, περιβαλλοντικών ή αδειοδοτικών περιορισμών και άλλων αντικειμενικών περιστάσεων. Σχόλιο: Ενδεχομένως η μέγιστη απόκλιση δέκα τοις εκατό (10%) να μην είναι αρκετή. 3. Οι Επενδυτές ΥΑΠ που λαμβάνουν Βεβαίωση Παραγωγού Ειδικών Έργων υποχρεούνται να λάβουν όλες τις αναγκαίες άδειες και εγκρίσεις εντός των προθεσμιών που ορίζονται στον Κανονισμό Βεβαιώσεων Παραγωγού ΑΠΕ, στον ν. 4685/2020 και ειδικότερα στο άρθρο 12 αυτού, στο γενικότερο νομικό πλαίσιο που διέπει την αδειοδότηση των σταθμών ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ. Σχόλιο: Προτείνεται να τεθεί με μεγαλύτερη σαφήνεια το περιεχόμενο του φακέλου της αίτησης για την έκδοση της περιβαλλοντικής άδειας του εκάστοτε έργου ΥΑΠ και να ορισθεί το ελάχιστο περιεχόμενο της απόφασης έγκρισης περιβαλλοντικών όρων για έργα ΥΑΠ. […] 4. Ο κάθε Επενδυτής ΥΑΠ θέτει το Έργο ΥΑΠ σε λειτουργία το αργότερο εντός έξι (6) ετών από την ημερομηνία διενέργειας της ανταγωνιστικής διαδικασίας στην οποία επελέγη. Σε κάθε άλλη περίπτωση όλες οι σχετικές άδειες και εγκρίσεις ακυρώνονται αυτοδικαίως. Σχόλιο: Η προθεσμία έξι (6) ετών για την ηλέκτριση του έργου από τη διενέργεια της ανταγωνιστικής διαδικασίας είναι ανεπαρκής, ιδίως για έργα με ισχύ που υπερβαίνει τα 300 MW καθώς και στην περίπτωση εγκατάστασης πλωτών ανεμογεννητριών (floating wind parks). ************* Άρθρο 74 Εξουσιοδοτικές διατάξεις […] 4. Με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, η οποία εκδίδεται εντός δύο (2) μηνών από το πέρας της δημόσιας διαβούλευσης του άρθρου 66 ορίζεται η κατανομή των Περιοχών Εγκατάστασης ΥΑΠ, εντός των ΠΟΑΥΑΠ, και η μέγιστη ισχύς Έργων ΥΑΠ που εκτιμάται ότι μπορεί να εγκατασταθεί σε κάθε μία από αυτές. Σχόλιο: Προτείνεται να προβλεφθεί πως η μέγιστη ισχύς των Έργων ΥΑΠ που μπορεί να εγκατασταθεί σε ορισμένη Περιοχή Εγκατάστασης ΥΑΠ δύναται να τροποποιηθεί δυνάμει σχετικής απόφασης της Επιτροπής του άρθρου 68, εναλλακτικά να εξασφαλισθεί μεγαλύτερη ευελιξία, με οποιονδήποτε άλλο πρόσφορο τρόπο, λαμβάνοντας υπόψη τη διαθέσιμη ισχύ του συστήματος και του δικτύου και την αναμενόμενη αύξηση / μεταβολή της στο μέλλον. Με εκτίμηση, Total Energies Renewables