Yπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Άρθρο 89 - Αρμόδιες ελεγκτικές αρχές για τα πλαστικά μιας χρήσης – Αντικατάσταση άρθρου 17 ν. 4736/2020 Όπως έχει φανεί στην πράξη ο νόμος για τα πλαστικά μιας χρήσης δεν εφαρμόζεται σωστά ως αποτέλεσμα των ελλιπέστατων ελέγχων στην αγορά. Πλαστικά καλαμάκια (άρθρο 5) εξακολουθούν να κυκλοφορούν στην αγορά, η εισφορά για πλαστικά ποτήρια και φαγητοδοχεία (αρθρο 4) δεν καταβάλλεται, οι πολίτες δεν ενημερώνονται από τις επιχειρήσεις για τη δυνατότητα να αγοράζουν τρόφιμα και ποτά με τα δικά τους σκεύη (άρθρο 4), δημόσιες βρύσες δεν έχουν κατασκευαστεί (άρθρο 4) κλπ. Ο ΕΟΑΝ αδυνατεί να επιτελέσει το έργο του συνέπεια των πολλών λανθασμένων πολιτικών επιλογών της ηγεσίας του Υπουργείου Περιβάλλοντος. Είναι ένας οργανισμός αποδυναμωμένος, με καταρρακωμένο ηθικό και ελάχιστο βάρος αναφορικά με τη δυνατότητά του να επιβάλλει το νόμο. Έως ότου ο ΕΟΑΝ αποκτήσει επιτέλους τον ρόλο που θα έπρεπε να έχει, θεωρούμε πως ΑΑΔΕ και ΔΙΜΕΑ θα έπρεπε να έχουν την κύρια ευθύνη στην παρακολούθηση της εφαρμογής των διατάξεων των άρθρων 4 και 5. Επιπρόσθετα, θα πρέπει να διατηρηθεί η παράγραφος δ του άρθρου 17 του ν. 4736/2020, με την οποία «δ) Ο Ενιαίος Φορέας Ελέγχου Τροφίμων (Ε.Φ.Ε.T.), στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων του σύμφωνα με το άρθρο 5 του ν. 2741/1999 (Α΄ 199), ελέγχει τη συμμόρφωση με την κείμενη νομοθεσία για τα υλικά και αντικείμενα, που προορίζονται να έρθουν σε επαφή με τρόφιμα που εντάσσονται στο πεδίο εφαρμογής του παρόντος ή υποκαθιστούν τα πλαστικά προϊόντα μίας χρήσης ως εναλλακτικά προϊόντα». Θα πρέπει να είναι σαφές ποιος δημόσιος φορέας έχει την υποχρέωση ελέγχου των δεκάδων εναλλακτικών ειδών που κατακλύζουν και θα κατακλύσουν την αγορά. Θετική κρίνεται η πρόβλεψη ετήσιας έκθεσης για το πλήθος των ελέγχων και των κυρώσεων, αλλά θα πρέπει αυτή η πληροφορία να καταστεί δημόσια διαθέσιμη και η έκθεση να αναρτάται αμελλητί στην ιστοσελίδα του Υπ.Περιβάλλοντος. Άρθρο 90 - Κυρώσεις για παραβάσεις του ν. 4736/2020 – Αντικατάσταση άρθρου 18 ν. 4736/2020 Θεωρούμε πως θα πρέπει να μείνουν εν ισχύ οι προβλέψεις των παρ. 7 και 8 του άρθρου 18 του ν. 4736/2020, όπως ισχύει, και να αλλάξουν μόνο οι παραπομπές στις επιβαλλόμενες κυρώσεις, όπου αντί για το ν. 2939/2001 θα παραπέμπουν στο ν. 4819/2021. Επίσης, η παρ. 9 του άρθρου 18 θα πρέπει να παραμείνει εν ισχύ ώστε να είναι σαφές πως η παρεμπόδιση των ελέγχων επιφέρει κυρώσεις ανεξαρτήτως τυχόν παραβίασης και άλλων διατάξεων του νόμου. Άρθρο 95 - Διοικητικές κυρώσεις - Τροποποίηση παρ. 1 άρθρου 91 ν. 4819/2021 Το τελευταίο διάστημα παρατηρούμε με μεγάλη ανησυχία τη διακοπή συνεργασίας ΟΤΑ και ΣΣΕΔ συσκευασίας, πράγμα που υποδηλώνει την κακή κατάσταση στην οποία έχει περιέλθει η διευρυμένη ευθύνη παραγωγού για τα απόβλητα συσκευασιών. Για να λειτουργήσουν σωστά τα συστήματα (και γενικότερα η χωριστή συλλογή), θα πρέπει να είναι διαφανή, να διέπονται από κοινούς κανόνες, να μην λειτουργούν ανταγωνιστικά, να έχουν στη διάθεσή τους επαρκείς πόρους για τη δημιουργία υποδομών και διαδικασιών ανακύκλωσης, να υπάρχει πλήρης λογοδοσία και έλεγχος για τη ροή οικονομικών πόρων και την αποτελεσματικότητα των συστημάτων. Σήμερα τίποτα από αυτά δεν συμβαίνει εξαιτίας των παλινωδιών της κυβέρνησης, που επιτρέπει τη διαιώνιση μιας σαθρής κατάστασης. Η Πολιτεία πρέπει να προχωρήσει στην αναδιάρθρωση των ΣΣΕΔ συσκευασίας και να απαιτήσει τη δημιουργία και λειτουργία ενός και μόνο συστήματος με καθαρούς κανόνες, όπου οι υπόχρεοι παραγωγοί θα καταβάλλουν ουσιαστικές εισφορές και όχι ένα κλάσμα αυτών, βάσει της αρχής της διαφοροποίησης εισφορών. Παράλληλα, χρειάζεται ένας δυνατός ΕΟΑΝ που θα λειτουργεί με πραγματική ανεξαρτησία και λογοδοσία. Όσο δεν συμβαίνουν τα παραπάνω θα παραμείνουμε στο ίδιο έργο θεατές και θα βιώνουμε τις ίδιες οικτρές επιδόσεις ανακύκλωσης. Άρθρο 96 - Διοικητική διάρθρωση του Ελληνικού Οργανισμού Ανακύκλωσης - Τροποποίηση παρ. 1 και 2 άρθρου 100 ν. 4819/2021 Έχουμε τονίσει επανειλημμένα στο παρελθόν πως ο ΕΟΑΝ δεν μπορεί να λειτουργήσει δια εξωτερικών συνεργατών. Ο ΕΟΑΝ πρέπει να έχει την πλήρη ευθύνη των επιλογών στην ανακύκλωση και να λογοδοτεί για αυτές. Θα πρέπει να είναι σε θέση να ελέγχει στην πράξη, με ακεραιότητα και υψηλό αίσθημα ευθύνης, και για να συμβεί αυτό θα πρέπει να στελεχωθεί με το απαραίτητο εξειδικευμένο προσωπικό και να διοικείται από ανθρώπους που δεν προέρχονται από κομματικούς σωλήνες. Οι πόροι για έναν ΕΟΑΝ δυναμικό και αποτελεσματικό υπάρχουν. Αυτό που λείπει είναι η πολιτική βούληση.